[Votul companiilor] Alin Vaida (Vorbe): Am făcut doar ce trebuia să facă oricine cu un rol cât de mic ca factor de influență

[Votul companiilor] Alin Vaida (Vorbe): Am făcut doar ce trebuia să facă oricine cu un rol cât de mic ca factor de influență

Lui Alin Vaida, co-owner Vorbe & director Jazz in the Park, nu îi e teamă de cuvinte mari. A face ca lucrurile să se întâmple, a avea o atitudine proactivă și a contribui la schimbarea societății nu e nimic desuet, spune el. E o formă de patriotism, până la urmă.

Când vezi că lucrurile nu merg bine în țara ta, te implici, nu stai deoparte. 

Despre cei care s-au implicat și au încurajat votul la europarlamentare vorbim și noi în seria Votul companiilor. Până acum un an, doi, mediul privat a stat deoparte de orice subiect social cu potențial de controversă. Am vrut să vedem cum s-a ajuns la implicarea civică de dinaintea alegerilor din mai, care au fost factorii care au determinat această schimbare în comunicarea companiilor mari și mici, cum au hotărât să inițieze demersuri de a încuraja votul.

A fost un efort colectiv, iar faptul că atât noi, cât și mulți alții, am îndrăznit să zicem ceva, a contat. A dat greutate ideii de a merge la vot. I-a făcut pe toți să se gândească la asta. Aici e victoria reală, spune Alin Vaida

 

Decizia de a încuraja votul

Toate proiectele pe care noi le facem au un caracter comunitar. Am început acum 7 ani cu festivalul Jazz in the Park, am continuat cu Jazz in the Street și cu concertele de la Pata Rât. Fiecare proiect a avut o semnificativă componentă comunitară: festivalul a redat clujenilor Parcul Central, Jazz in the Street a adus în atenția publicului artiștii stradali, iar concertele de la Pata Rât au atras atenția asupra minorității rome care trăiește lângă groapa de gunoi a Clujului.

Ne-am dorit mereu ca tot ceea ce facem să aibă un scop, o misiune și să inspire comunitatea locală. Așa este și barul nostru, Vorbe. Nu e doar despre bere sau mâncare. Este despre poveștile oamenilor, despre a aduna o comunitate în jurul lui și a transmite mesaje.

Am ales să ne implicăm în a încuraja oamenii să voteze pentru că asta am simțit că e bine să facem. De mai bine de doi ani, situația politică din România e subiectul principal în orice conversație și e un subiect apăsător și întunecat, care ne-a afectat pe cei mai mulți dintre noi.

 

Am considerat că trebuie să fim implicați civic, mai ales fiindcă avem o comunitate în spate care ne respectă pentru ce spunem și ce încercăm să transmitem.

 

Temeri

Ar fi exagerat să spun că am avut vreun plan foarte elaborat. Am vrut să facem un gest, ca mulți alții. Am vrut să arătăm că și noi suntem activi civic și că avem o părere bine definită cu privire la mersul la vot. Am făcut doar ce trebuia să facă oricine cu un rol cât de mic ca factor de influență.

Temerea a fost să nu fim sancționați de cei de la putere că facem publice astfel de idei. Dar cred că asta a fost temerea multora. Și cred că din acest motiv mulți au abandonat și nu și-au pus în practică ideile. Dar noi am mers înainte, în ciuda temerilor.

 

Reacții

Foarte pozitive. În Cluj, îndemnul de a ieși la vot a avut un impact foarte puternic. Ultimii doi ani au trezit în acest oraș un spirit civic impresionant, lucru dovedit și de prezența la vot.

 

Câți au primit berea din partea casei

Aș zice niște zeci bune. Dar, repet, nu a fost despre bere. Noi am studiat mult ce fel de mesaj putem posta ca să nu fim în afara legii (legea zice că nu ai voie să oferi bunuri ca să îndemni lumea să voteze). Și după ce am formulat un mesaj corect, a venit o înștiințare în care eram anunțați că nu este voie să se servească băuturi alcoolice la mai puțin de 500 m de o secție de votare. Noi aveam, evident, o secție de votare în apropiere. Am râs și ne-am adaptat mesajul spunând că vom da bere după ora 21:00 și în ziua următoare.

Dar oamenii care ne-au apreciat au făcut-o nu pentru berea gratis, ci pentru că au văzut un mesaj public care te îndemna să te implici, să fii responsabil față de societate. A contat inițiativa, nu răsplata. Atunci când vezi în jurul tău astfel de mesaje, te simți și tu mai încurajat să te interesezi, să acționezi, ba chiar să devii vocal la rândul tău.

 

Rezultate

Un pas mic pentru noi, un pas mare pentru comunitatea locală și națională. Nu campania noastră a schimbat lumea, ci campania rezultată în urma atâtor mesaje de încurajare pe care le vedeai peste tot. A fost un efort colectiv, iar faptul că atât noi, cât și mulți alții, am îndrăznit să zicem ceva, a contat. A dat greutate ideii de a merge la vot. I-a făcut pe toți să se gândească la asta. Aici e victoria reală.

 

Riscuri

Riscul era, în primul rând, să nu fim băgați în seamă, să existe o apatie generală și lumea să nu fie motivată de nimic. Dar la cât de activă și implicată este societatea civilă în Cluj, nu era un risc chiar atât de mare, de fapt.

 

Poziția companiilor

Măsurile politice care au fost luate de Guvern de doi ani încoace au afectat companiile și pe angajații acestora. În același timp, în ultimii ani companiile au învățat să coopereze mai mult între ele și să facă lucrurile să se miște. S-au format tot mai multe huburi, asociații, grupuri de lucru care se completează și depun eforturi în comun pentru a dezvolta anumite proiecte care schimbă orașele și societatea în bine.

Cred că implicarea civică din domeniul privat în alegerile europarlamentare vine ca urmare a acestor abilități dezvoltate, a acestor exerciții de a lucra împreună și de a rezolva în beneficiul tuturor o situație care pare de nerezolvat. A face ca lucrurile să se întâmple, a avea o atitudine proactivă și a contribui la schimbarea societății nu e nimic desuet. E o formă de patriotism, până la urmă. Când vezi că lucrurile nu merg bine în țara ta, te implici, nu stai deoparte. În plus, există un trend ascendent internațional de implicare civică, iar asta are, de asemenea, o influență asupra societății românești.

 

Implicarea civică și teama de subiecte controversate

Cred că oricine activează în cadrul unei comunități are datoria de a fi și activ social, nu doar comercial. Nu poți doar să faci profit de pe urma unei comunități și să nu te intereseze deloc în ce direcție merge. Pe termen lung, brandurile care se implică și sunt responsabile civic vor fi brandurile cu reală credibilitate în fața consumatorului. Aceste branduri vor crea legături emoționale cu clienții și vor rezista pe piață. Noua generație este foarte interesată de implicarea socială a companiilor, așa că brandurile care susțin civismul au doar de câștigat.

Cred că tinerii din Generația Z sunt cei care au declanșat schimbarea. Modul în care ei comunică și așteptările pe care le au de la actorii vieții publice au determinat companiile să-și regândească strategiile de comunicare și subiectele pe care le ating.   

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Oameni

Sectiune



Branded


Related