Dincolo de trend și posibile deturnări ale termenului prin prea mult uz, ceea ce face diferența în neconvențional, crede Manuela Silica, account director @pastel, este sclipirea aceea care determină consumatorul să se implice în mod natural, să nu perceapă comunicarea ca fiind „încă o reclamă” sau doar o altă tentativă de a-i vinde ceva.
Să-i arătăm că împreună luptăm for a „bigger purpose” și așa va ajunge să poarte și tricouri branduite.
Cum se ajunge acolo, care sunt limitele și obstacolele și cum se pot depăși ele, ce înțeleg clienții prin neconvențional și ce poate face agenția. în rândurile ce urmează:
Cel mai recent proiect neconvențional
Lucrez constant proiecte neconvenționale pentru SUN Plaza, un client căruia i-am construit strategia de comunicare pe abordarea „un pic altfel”.
Cea mai recentă campanie a fost pentru Kaspersky Lab, un brand de securitate cibernetică, brand ce comunică în principal B2B. O campanie lucrată recent a fost destinată consumatorului final, pentru un produs de securitate cibernetică în rândul copiilor.
A trebuit să lansăm și în România o carte de povești care explică conceptele de bază ale siguranței pe internet. Aveam ca personaj principal un urs verde salvator, foarte apreciat în afara țării, însă total necunoscut la noi. Așa că, am ales să-l împrietenim cu alte două branduri, tot clienți pastel și să dam party de lansare în Sun Plaza, unde l-am avut invitat și pe Tedi, long story short.
În acest caz, neconvenționalul nu a venit din comunicare neaparat, ci din strategie, din alegerea de a lansa un produs nou prin asocierea cu alte două branduri deja cunoscute publicului pe care ni-l doream.
Ce înseamnă acum neconvențional în România
Construim pe trenduri, iar neconvenționalul este în trend. În ultimii ani, toți clienții își doresc proiecte neconvenționale, însă nu trebuie să uităm de relevanță și să ne asigurăm că ele raspund nevoii de business și obiectivelor de comunicare.
Chiar dacă ne dorim să avem o abordare neconvențională cu fiecare proiect, nu trebuie să uităm că ea înseamnă ideea aia unică, sclipirea care face diferența și determină consumatorul să se implice în mod natural, să nu perceapă comunicarea ca fiind „încă o reclamă” sau doar o altă tentativă de a-i vinde ceva. Să-i arătăm că împreună luptăm for a „bigger purpose” și așa va ajunge să poarte și tricouri branduite.
Fuga de tradițional
Nu o văd ca pe o fugă de tradițional ci mai mult ca pe un shift către neconvențional, deoarece există această percepție că neconvenționalul este mai ieftin, ceea ce clar deschide ușa foarte larg.
Limite
Pot spune că neconvenționalul este încă la început, așa că suntem în stadiul în care învățăm făcând. Trebuie să continuăm să găsim modalități cât mai neconvenționale de a trimite mesajul dorit, de la digital până la activări la raft. Cu exercițiu ne va fi mai ușor să identificăm minusurile și lipsurile, pentru a depăsi barierele de percepție, bugete, clișee.
Avantaje și riscuri
Un avantaj și un dezavantaj în același timp:
Proiectele neconvenționale relevante, de obicei, se popularizează destul de ușor și nu costă foarte mult. Acest lucru devine un dezavantaj, un fel de capcană pentru că se ajunge să nu se investească atât de mult în producția și în promovarea lor.
Cine se ocupă de neconvențional în agenție
Fiecare departament este implicat în proiecte speciale, pornind de la strategie și până la departamentul administrativ. Avem și colegi mai tineri care s-au născut cu tehnologia în viața lor, dar și colegi cu mulți ani de experiență care pot vedea exact unde tradiționalul limitează. Daca vrei o funcție anume, pe aia o am eu, Account Director and Innovation Project Manager.
Deschiderea clienților
Majoritatea clienților sunt deschiși și avem destule cazuri în care neconvenționalul este parte din lista de livrabile, obligatoriu de luat în considerare și chiar parte din strategia de comunicare a clientului.
Ce cred clienții că înseamna neconvenționalul. Ce crede agenția
Ceva WOW, outside the box, surprinzător și nemaigândit, de preferat cu cât mai puțini bani. Agenția? Ea trebuie să vadă neconvenționalul ca pe un tool de marketing care să-și demonstreze eficiența. Trebuie luat în calcul obiectivul final: brandurile care folosesc comunicarea neconvențională să o folosească pentru a-și surprinde consumatorii, pentru a se apropia de ei într-un mod relevant pentru aceștia în 2019, să-i distreze, dar să le ofere și content în același timp, și nu doar de dragul de a face ceva de guerilla.
Există diferențe, nu chiar discrepanțe, între ce vrea clientul și ce spune agenția, dar se rezolvă când ai argumentele potrivite, de ambele părți. Iar pe lângă argumente, obiective de comunicare, nevoi de business, nu strică și un pic de curaj la clienți să aprobe idei neconvenționale, iar la agenții să le propună în continuare. :)
Neconvențional în digital
Mare parte a contentului digital/social media nu-l mai considerăm neconvențional în 2019. Te aștepti ca pe un mediu care se schimbă și evoluează atât de repede, neconvenționalul să fie la el acasă. Eu încă aștept cea mai șmecheră campanie cu AI.
Proiecte care ți-au atras atenția
Nu e chiar atât de recent, dar pentru că sunt cu gândul deja la EC, las asta aici:
Și din afară, pentru că-s fan The Handmaid's Tale: Hulu, a crescut interesul publicului pentru acest serial în SUA lansând o campanie în care a arătat asemănările dintre societatea distopică fictivă prezentată în serial și societatea reală.