Neconventionalul. “Conventional” cu un "ne" inainte. Pare simplu, dar este un cuvant care sufera interpretari diferite. Toti il doresc, putini il accepta, spune Adrian Diac, Group Creative Director, Ogilvy Romania.
Fara a exista o definitie a Organizatiei Natiunilor Unite In Advertising, neconventionalele capata in mintea clientilor cele mai felurite forme :).
De aici si unele conflicte in ceea ce priveste astfel de proiecte speciale si riscurile lor, de multe ori ideea este "polishata" pana acomodeaza o paleta mai larga de gusturi si neconventionalul se estompeaza discret. Adrian Diac crede, insa, ca asa ar trebui sa fie comunicarea in 2019: sa depaseasca conventiile si sa creeze disruption.
Cel mai recent proiect neconventional
Neconventionalul este compus din “conventional” cu un "ne" inainte. Prin urmare neconventional este tot ce depaseste conventiile si creeaza un disruption. Adica ce ar trebui sa fie comunicarea in 2019. De aceea ideea neconventionalului in publicitate imi pare putin depasita.
Totusi, in aceasta cheie a comunicarii altfel, imi vine in mine proiectul de Insta facut recent pentru Bursa de Fericire.
Un hijack, in care am plasat un fir de par fake peste cele mai comune story-uri cu cer senin, paste napoletane si flori colorate. Instinctul te forta sa cureti ecranul cu degetul, gest care declansa un swipe catre campania de donatie pentru salvarea copiilor bolnavi de cancer. Copii a caror viata atarna de un fir de par.
Ce inseamna acum neconventional in Romania
Inseamna multe lucruri pentru multi oameni. Toti il doresc, putini il accepta. Dincolo de orice, este un cuvant care sufera interpretari diferite. Totusi, toata zona digitala si de tehnologie a dus la o frecventa mai mare a proiectelor ce pot primi catalogarea de “neconventional”.
Fuga de conventional
Limitarile se refera la publicitatea tradionala de calitate indoielnica. Sigur ca fuge tot poporul de ea. Cine vrea o seara la TV anesteziata de un PPT animat? Nimeni.
Limite
De cele mai mult ori “neconventionalele” se opresc in capacitatile de productie, pentru ca o idee in afara conventiilor preuspune de obicei si o productie speciala. Nu e facil sa filmezi microscopic sau faci research pentru o idee revolutionara.
Avantaje si riscuri
Avantajele sunt evidente. Neconventionalul da drumul la dispute, genereaza word of mouth, involvement si tot ce inseamna dialogul in jurul unui brand modern. Dezavantajele sunt legate de viata creativilor si a oamenilor de agentie care de obicei trebuie sa duca lupte de anduranta cu clientii, oamenii/casele de productie etc.
Cine se ocupa de neconventional in agentie
In creatie este treaba tuturor sa vina cu idei care depasesc conventiile. Deci nu, in agentie nu este nimeni nisat pe “neconventional”.
Ce cred clientii ca inseamna neconventional. Ce crede agentia
Pentru clienti “neconventionalul” inseamna cam orice nu au mai facut pana atunci. Fara a exista o definitie a Organizatiei Natiunilor Unite In Advertising, neconventionalele capata in mintea clientilor cele mai felurite forme :). Standardele in cadrul agentie, sunt de obicei altele- vezi conflictul. De aceea punerea in scena a “neconventionalelor” tine si de o aliniere de oameni, idei sau chiar planete.
Neconventionalul in digital
Pentru mine inseamna orice forma disruption a unui lifestyle digital previzibil. Rutina digitala si de social media sunt pericole reale. Dar si o oportunitate de a crea comunicare diferita care sa te scoata din zona de confort. In cel mai bun sens posibil.
Proiecte care ti-au atras atentia
Personal imi place mult the “Pee Ad”. O idee care te obliga la interactiune prin ce face si prin ce zice.
Deschiderea clientilor
Initiativa exista. Multe dintre briefuri cer din start chestii outstanding, out-of-the-box, nemaivazute. De multe ori problemele apar dupa prezentare. Ideile neconventionale sunt mai greu de vandut si intern, la client, in cadrul echipei extinse, astfel ca de multe ori ideea este "polishata" pana acomodeaza o paleta mai larga de gusturi. Prin urmare neconventionalul se estompeaza discret