[Coworkingul la romani] Monica Cacina: InnoWork a aparut dintr-o nevoie locala a unui grup restrans de persoane

[Coworkingul la romani] Monica Cacina: InnoWork a aparut dintr-o nevoie locala a unui grup restrans de persoane

In 2016, cand InnoWork isi incepea activitatea, munca si strategia tineau de un efort de tip ”One-woman show”. Era showul Monicai Cacina si se desfasura intr-un spatiu misto din Targu Mures. Apoi, i s-au alaturat Ioana si Hermina, pe partea de Comunitate, respectiv Evenimente si Financiar. De altfel, spune Monica, echipa a ramas in forma asta, in ultimii 3 ani, avandu-i alaturi si pe partnerii de la Gloobus.

Scopul de a oferi un spatiu colaborativ startupurilor cu echipe mici, medii, precum si freelancerilor si angajatilor remote a fost in prima etapa unul secundar, insa in prezent a devenit focusul InnoWork

Asadar, initial, obiectivul echipei era acela de a oferi informatii comunitatii.  Si de a o educa intr-o directie antreprenoriala. S-au facut evenimente, traininguri si workshopuri. A fost bine, dar, in timp, InnoWork a devenit spatiu de coworking. 

 

Cum ati inceput businessul?

Calatoria pana la InnoWork din prezent a fost destul de indelungata. Totul a fost generat de o serie de evenimente ce le-am organizat in 2013-2015, foarte cunoscute ca si initiative globale, si anume Startup Weekend.

Echipa s-a schimbat pe parcursul editiilor, cred ca ceea ce a ramas constant a fost dorinta mea de a face ceva mai mult. Dupa 3 editii nu ne-am mai implicat in Startup Weekend, fiind si intr-un orasel micut publicul tinta se epuizase destul de repede.

La cateva luni dupa ultima editie realizasem, tocmai din perspectiva unui public finit, ca ceea ce avem nevoie pentru a continua calatoria este un spatiu fizic unde sa angrenam energia celor  interesati de antreprenoriat si tech/digital.

La un curs de antreprenoriat luasem decizia de a aplica cu aceasta idee. Cursul nu l-am mai finalizat si nici nu am mai apelat la finantare, din variate motive (finantare Startup Nation :) insa ideea nu si-a gasit capatul final acolo ci am reusit usor sa demarez. Alaturi au ramas alti 2 membri organizatori ai Startup Weekend Mures, Ioana si Hermina.   

Dupa a urmat o perioada de adunare a resurselor, emailuri si intalniri cu posibili parteneri, planuri, refacerea planurilor si asa mai departe. Pana la urma am inceput cu o suma mica de bani, ramasa in urma evenimentelor Startup Weekend Mures. Suma asta a fost reinvestita in Innowork.

Pe langa, am avut parte de implicarea mai multor antreprenori locali care ne-au fost si ne sunt parteneri.

 

Evolutia echipei

Echipa a ramas destul de echilibrata de la initiere pana in prezent. Daca in 2016 InnoWork a demarat cu one-woman show ca si strategic/get it off the ground, dupa 1-2 ani la stadiul cand exista un site si o serie de parteneri, s-au alaturat Ioana si Hermina cu focus pe Comunitate, respectiv Evenimente si Financiar. Am fost si am ramas aproximativ un trio, impreuna cu partenerul nostru major Gloobus.

 

Factori diferentiatori si concurenta

Scopul de a oferi un spatiu colaborativ startupurilor cu echipe mici, medii, precum si freelancerilor si angajatilor remote a fost in prima etapa unul secundar, insa in prezent a devenit focusul InnoWork.

Am fost si suntem in continuare singurul coworking space din oras. Poate ca usor unele companii din domeniul IT, cu finantele potrivite, incearca sa patrunda usor pe directia aceasta, nu consideram ca este un challenge pentru noi.

Intrucat preturile pe care le oferim sunt la un nivel redus strict pentru a ne asigura sustenabilitatea si nu profitabilitate. Iar lucrul care ne diferentiaza major de alti potentiali concurenti pe aceasta directie este comunitatea pe care am construit-o pana in prezent.

Cu siguranta noii jucatori vor atrage si ei un public, insa cum scopurile sunt diferite - suport versus profit - nu consideram ca va fi un impediment pentru noi.

 

Serviciile pe care le oferiti

Initial am demarat cu obiectivul de a oferi informatii comunitatii si de a educa comunitatea spre cai antreprenoriale, precum si domenii necesare a fi batatorite ca antreprenor. Acest lucru l-am realizat prin organizarea de evenimente, traininguri si workshopuri. Intre timp lucrurile au evoluat spre a fi 80% doar coworking space si ocazional mai organizam si evenimente.

“Cauzele” acestei directii au fost in primul rand feedbackul din comunitate, si anume rata redusa de participare la evenimente. Targu Mures este inca un orasel, iar audienta InnoWork nu este una foarte voluminoasa. Ce dorim insa este sa migram dinspre evenimentele offline spre cele online, unde rata de participare va fi mult mai ridicata.

In al doilea rand am putut observa pe parcurs si faptul ca membrii din coworking space - antreprenor, frelancer sau angajat remote, sunt foarte ocupati si evenimentele/workshopurile nu reprezinta un focus, un punct de interes pentru acestia. Asadar, majoritatea audientei pe directia educational este formata din non-membri.

Cu timpul, pe masura ce vom creste si echipa de voluntari probabil vom separa proiectul in doua initiative separate, una strict de coworking si una strict de educatie. InnoWork a fost de la prima activitate un proiect non-profit si toata energia investita ce l-a transformat pe parcursul acestor ani a fost o activitate de voluntariat, iar acest lucru a fost singurul impediment al cresterii mai rapide.

 

Povestea spatiului actual

Am inceput intr-un spatiu cu o capacitate de aproximativ 16 locuri si 7 membri si am migrat cu suportul unui partener deosebit, Gloobus, spre un spatiu cu o sala de evenimente de 80 de locuri si coworking space de 40 locuri precum si birouri private.

In prezent suntem aproximativ 20 membri full time in open space si in birouri private, insa de la lansarea spatiului pana in prezent au trecut pe la noi peste 60 de persoane cu abonamente mai flexibile.

De exemplu, se intampla tot mai frecvent sa avem in vizita persoane care vin temporar in Targu Mures fie cu o delegatie fie in vizita la prieteni, familie, si au nevoie de un spatiu de lucru temporar. Am avut vizitatori din Singapore, Germana, Ungaria si asteptam cu drag noi persoane.

Spatiul a fost de la inceput un obstacol major in conturarea unui coworking, intrucat chiriile sunt ridicate chiar si in Mures iar veniturile sunt cu mult sub costurile totale. Cred ca motivul pentru care am reusit sa rezistam este faptul ca am realizat parteneriate pe partea de spatiu.

Daca am inceput printr-un sistem barter cu primul spatiu, am ajuns spre a facilitata cresterea comunitatii si a ne detasa de responsabilitatea spatiului. Astfel in prezent Gloobus administreaza logistic si financiar spatiul, si echipa InnoWork este focusata strict pe atragerea de noi membri si organizarea de evenimente educationale.

Cred ca din perspectiva noastra este singurul model sustenabil pentru o abordare non-profit/voluntariat. Imi imaginez ca in cazul unui cowork independent abordarea si challengurile sunt diferite.

Secretul nostru insa este Gloobus, o companie tech, care in cadrul birourilor lor am creat acest spatiu de cowork si comunitate antreprenoriala. Individual insa ar fi necesare finantare si persoane dedicate 100% din timp; nu ar mai fi functional cu 2-3 voluntari part time.

 

Planul tarifar si gradul de ocupare

Planul tarifar a fost de la inceput calculat incat sa acoperim costurile cu spatiul, utilitati si consumabile si a ramas destul de echilibrat de la inceput pana in prezent, incluzand inflatia in mare parte.

Planurile noastre curente incep de la 69 euro lunar. Aceasta a fost abordarea noastra ca si o organizatie non-profit. Sincer consider ca e foarte dificil sa generezi profit dintr-un coworking space la o scala redusa, intrucat costurile sunt mari si preturile trebuie tinute la un anumit nivel ca sa atragi public care teoretic - si practic probabil :) nu au bugete pentru birouri.

Un gigant in genul WeWork poate fi numit un business, care targeteaza si companii foarte mari si care probabil genereaza 90%+ din venituri, insa chiar si in cazul WeWork din rapoartele publice nici ei nu sunt inca profitabili.

InnoWork a aparut dintr-o nevoie locala a unui grup restrans de persoane, si a crescut organic. Probabil povestea este diferita de coworking-urile din Cluj si Bucuresti unde putem spune ca exista un ecosistem de startupuri.

 

 

Cum comunicati, cum va promovati?

Cea mai mare parte din promovare este prin intermediul evenimentelor ce le organizam direct noi sau cele pe care le gazduim.

Promovarea online nu as putea spune ca a fost eficienta la inceput, insa cu siguranta prezenta pe Facebook si Google Maps ne este de mare ajutor in prezent. Majoritatea membrilor si celor interesati au ajuns la noi printr-o recomandare, fie ne-au gasit pe Google.

In primul an am obtinut si un grant de la Google Ads pentru Search Ads, dar intrucat nu foarte multi cauta poate pe Google un coworking space, nu am avut extrem de multe afisari ale reclamelor.

Membrii din spatiu sunt in mare parte freelencers, si avem de la incepaturi un startup extraordinar, LoadMe, care se adreseaza pietei din Emiratele Arabe. Majoritatea startupurilor muresene sunt insa de tipul one-two (wo)man show cu buget poate mai reduse pe care nu il aloca in directia unui birou sau peste 10-15 membri si prea mari pentru coworking apeland la birouri individuale separate.

 

Planuri si directii de dezvoltare

Pe viitor webinariile sunt un punct de focus, precum si traininguri, cu o reducere a evenimentelor generale. In paralel ne focusam sa marim numarul membrilor in coworking space care consideram ca se va realiza organic.

Deja suntem cunoscuti in oras ca si coworking space, ramane ca cei in nevoie de un spatiu sa decida sa ni se alature. Se simte deja un trend in acest sens, avand tot mai multe vizite.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related