Relatia businessurilor cu spatiile de co-working incepe sa devina din ce in ce mai apropiata si la noi in tara. Foarte bine. Nu exista o reteta pentru toata lumea si nu exista doua SRL-uri sau PFA-uri la fel. Fiecare dintre noi are nevoi anume. Si e sanatos ca exista tot mai multe optiuni. De-aici si ideea unei serii de interviuri cu fondatorii si ownerii spatiilor de co-working din Romania.
Si incepem asa: azi in Timisoara, maine si vreo luna apoi in toata tara. Andrei Munteanu este unul dintre cei 3 fondatori ai Cowork Timisoara, un spatiu care a inceput cu nu mai mult de 12 locuri. Alaturi de Andrei au stat, inca de la incepu, Andrei Firoiu si Adrian Pica. Carora, ulterior, li s-a alaturat Patricia Borlovan, pe partea de comunicare.
Cowork Timisoara sunt, de fapt, organizatori de evenimente, insa cu bataie lunga, spre mai bine. Mai bine pentru antreprenorii actuali si viitori.
Vrem sa contribuim la dezvoltarea de noi startup-uri. Si pentru ca discutam foarte mult despre Lean Startup, asa am pornit si noi la drum. Aplicand aceleasi principii pe care le insusim tinerilor din comunitate.
Interviul cu Andrei de mai jos este doar primul dintr-un sir care va aduce in prim-plan, speram, eforturile unor oameni cu ambitii misto.
Inceputul vostru
Cred ca ce putem numi inceput a fost acum aproximativ 3 ani. Era momentul in care organizam de mai bine de 2 ani evenimente de antreprenoriat pentru comunitatea locala din Timisoara. Implementam concepte globale cum ar fi Startup Weekend sau Startup Pirates, dar am dezvoltat si concepte propii cum sunt Startup Coffee sau Startup Survivor.
Toate acestea plecand de la misiunea auto-asumata de a dezvolta si sutine comunitatea locala de antreprenori. Dar cu cat am crescut numarul si frecventa evenimentelor de care ne ocupam, problema spatiului a devenit din ce in ce mai pregnanta. Sa gasesti de fiecare data o locatie disponibila si potrivita pentru fiecare tip de eveniment nu era intodeauna un lucru foarte usor.
Noi ne doream ca prin evenimentele pe care le faceam sa formam incet incet o comunitate. Dar ce lipsea in acest context era o locatie stabila. Un spatiu, un hub in care sa se intample toate aceste evenimente si care sa devina “locul” de intalnire al comunitatii.
Dar doar un spatiu de evenimente si atat, nu era suficient. Ce se-ntampla cu spatiul cand nu sunt evenimente? In timpul zilei, in cursul saptamanii? Cum se auto-intretine un astfel de spatiu? Asa am ajuns la concluzia ca ceea ce trebuie sa cream este un spatiu de coworking.
Am pus pe hartie (in varianta digitala) cum ar arata spatiul de coworking pe care ne doream sa il dezvoltam. Erau foarte multe necunoscute, de la banalul “avem oameni in comunitate care ar folosi astfel de spatii?”, pana la unde ar trebui sa fie amplasat spatiul, cum sa arate, ce facilitati vom avea nevoie?
Desigur, am discutat cu cei care implementau astfel de spatii atat la nivel local, national cat si international pentru a ne face o idee cat mai clara despre ce presupune un astfel de business.
Trebuia sa ne dam seama care ar fi costurile unui astfel de business. De la costurile fixe cu spatiul, la costuri de amenajare, la costuri recurente necesare pentru a mentine spatiul. In acelasi timp, am inceput sa vizitam tot felul de spatii in oras astfel incat sa ne facem o idee despre ce alternative am avea.
Apoi, ce cred ca este foarte important de mentionat, sunt celelalte persoane care s-au implicat si au facut munca de voluntariat inca de la inceput. Avem membrii din comunitate care au contribuit voluntar de la vopsit de garduri la planificat de evenimente la acea pata de culoare si ingeniozitate care face spatiile noastre diferite fata de birourile de clasa A++++++.
Evolutia echipei
Am pornit la drum 3 co-fondatori, Andrei Firoiu, Andrei Munteanu si Adrian Pica, care lucram deja impreuna timp de 2 ani dezvoltand si organizand evenimente in comunitate. Cand am inceput sa punem Cowork-ul pe picioare, ni s-a alaturat si Patricia Borlovan pe partea de comunicare.
Recent ni s-a alaturat si Rebeca Vidoni pentru ca aveam nevoie de cineva care sa preia responsabilitatea pentru evenimentele proprii si externe pe care le gazduim in spatiu, si care in momentul de fata pot ajunge si la mai mult de 5 intr-o saptamana (e foarte distractiv mai ales cand avem evenimente care se desfasoara in paralel).
Ancuta este mastermind-ul artistic din echipa. Datorita ei, Cowork Timisoara are o pata (pardon, mai multe pete) de culoare :). Noua ne place foarte mult sa fim informali, asa ca ne-am dorit ca si spatiile noastre sa reflecte asta, sa transmita idea de “acasa” si sa se diferenteze de spatiile clasice de birouri din cladirile de business.
Factori de diferentiere
Spuneam ca suntem organizatori de evenimente. Ce nu am spus este ca specificul evenimentelor este de educatie antreprenoriala. Scopul nostru este sa ne aducem contribuitia la noua generatie de antreprenori.
Vrem sa contribuim la dezvoltarea de noi startup-uri. Si pentru ca discutam foarte mult despre Lean Startup, asa am pornit si noi la drum. Aplicand aceleasi principii pe care le insusim tinerilor din comunitate.
Suntem un business pe care l-am finantat din propriile noastre resurse (nu foarte mari as putea spune), si ne putem lauda ca am fost si suntem 100% bootstrapped.
Cred ca de aici a venit si cel mai mare diferentiator - nu am putut niciodata sa aruncam cu bani intr-o problema, asa ca a trebuit s-o rezolvam prin metode care sa aduca impact maxim prin costuri minime.
Si am aplicat asta atat in modul in care am amenajat spatiile (noi personal, nu cu echipe de mesteri), cat si in modul de comunicare si promovare, sau in modul de interactiune cu comunitatea locala sau oamenii care lucreaza la noi.
Un alt factor care cred ca ne diferentiaza este specificul antreprenorial al activitatilor noastre. Dupa cum spuneam ne dorim si lucram sa fim locul unde se aduna startup-urile si antreprenorii din oras. Unde poti veni daca vrei sa pornesti un startup si nu stii cum sau cu cine sa vorbesti despre asta.
Piata si concurenta
Exista un trend ascendent al numarului de spatii de coworking atat la nivel global cat si in Romania. Dar pe de alta parte si numarul de freelanceri si angajati remote este in crestere.
Din punctul nostru de vedere concurenta este tot timpul bine-venita. Ne ajuta mult sa ne asiguram ca oferim valoare potentialilor nostri clienti. Din cauza asta am si ajuns la 2 locatii asa de repede - suntem motivati sa venim cu servicii din ce in ce mai bune.
Ca si challange-uri, cred ca inca suntem intr-o faza incipienta cand provocarile importante pe care trebuie sa le rezolvam sunt mai degraba la nivel de segment si perceptie a oamenilor, asa ca asa zisa concurenta este mai mult un lucru pozitiv - ne ajuta sa cream un awareness mai mare.
A fost foarte amuzant acum 2 ani discutam cu oamenii si le ziceam ca am deschis un spatiu de coworking, primeam de multe ori intrebarea “Ce este ala coworking?”.
Serviciile voastre
Cred ca am mai zis, noua nu ne place sa ne complicam si asta se reflecta si in serviciile oferite de noi.
Ca si concept general mergem pe varianta all-inclusive - adica vrei birou - platesti un abonament lunar si ai totul inclus (birou, internet, cafea, etc). Nu trebuie sa-ti mai bati capul cu nimic.
Un spatiu de co-working merge de obicei pe un mix de 2 tipuri de servicii - access la spatii de lucru (unde intra birourile si salile de sedinta) si access la spatii de evenimente.
Si asta pentru ca sunt strans legate unele de altele - oamenii vin sa lucreze pentru ca au acces si la comunitate, pot interactiona si genera noi relatii de business, iar evenimentele aduc un flux continuu de oameni in spatiu, iar pe cealalta parte, evenimentele functioneaza ca si un canal de achizitie pentru spatiile de lucru.
Pe de alta parte, asta inseamna si un efort de adminstrare mai mare din partea noastra.
Astazi, lista de servicii se extinde si la posbilitatea de a avea un punct de lucru, facilitarea unui sediu social si partea de birocratie pentru inregistrarea unei noi entitati juridice cat si facilitarea sau gazduirea de evenimente private sau publice.
Despre spatiu
A fost o evolutie bineinteles. Cred ca am inceput cu 12 locuri :) Pentru ca n-am vrut sa deschidem un spatiu mare care sa stea gol. 2 ani mai tarziu, in cele 2 locatii, avem o capacitate total de aproximativ 52 de locuri pe o suprafata de cam 500mp.
E destul de provocator sa administrezi 2 spatii, mai ales cand faci lucrari de amenajare in paralel.
Planul tarifar si gradul de ocupare
Nu am dorit sa ne complicam cu planuri tarifare prea complicate sau cu prea multe variante. Asa ca am mers pe 2 pachete lunare, unul full, si unul flexibil (cu 7 intrari pe luna) si un daily pass.
Am studiat diverse variante pe la alte spatii de Cowork si variante sunt nenumarate - inclusiv cu plata la ora. Dar implica mult mai multa munca din partea noastra - si probabil ar fi trebui sa avem pe cineva permanent la receptie. Inca credem ca am luat decizia buna si nu am schimbat nimic in planurile tarifare.
In tipul acesta de business, provocarea cea mai mare este fluctuatia. Gradul de ocupare poate varia foarte mult in functie de perioada. Nici noi nu facem exceptie si putem varia lejer de la 50% la 90%. Acum suntem undeva la 65% cred.
Comunicarea
Comunicarea o facem noi. Patricia ne-a ajutat tare mult in dezvoltarea paginii de facebook Cowork Timisoara. In ziua de azi avem Facebook, Instagram si website. Suntem prezenti pe plaforme specifice pentru spatii de coworking cum sunt coworker.com sau nomadlist.
Ne dorim mereu sa diversificam modul in care afla lumea de noi. Suntem in mare parte in zona de educatie si anume, a educa comunitatea de oameni si echipe digitale in ceea ce inseamna coworking. Ce sunt astfel de spatii si cum pot sa te ajute.
Oamenii/businessurile care vin la voi
Ne adresam in mare parte oamenilor din zona de digital. Pentru noi asta inseamna oricine care are nevoie de un laptop, o conexiune la internet si cafea buna pentru a-si desfasura activitatea.
Asta inseamna dezvoltatori software, oameni de marketing, fotografi, avocati, contabili cat si diverse startup-uri de mici dimensiuni (2 - 7 membrii).
Planuri si directii de dezvoltare
Ne-am dori foarte tare ca Timisoara sa devina un punct reprezentativ pe harta antreprenoriala din Europa, dar stim ca mai e mult de lucru pana acolo. Cresterea unui ecosistem este un commitment pe termen lung si clar nu putem face asta de unii singuri. Dar o sa incercam sa ne facem cat mai bine particica noastra de treaba.
Asa ca ne gandim permanent ce programe educationale de impact putem dezvolta si ce nise pot deveni reprezentative pentru startupuruile din Timisoara. De exemplu, cred ca zona de automotive si mobility are un potential mare, pentru ca orasul acumuleaza destul de mult know-how in domeniu. La felt si zona de iOT.
Pe partea de coworking ne gandim deja la urmatoarele etape de crestere si incercam sa ne dam seama care ar fi cele mai bune directii de extindere, dar nu vrem sa dam nimic din casa inca :)
Idei crete avem tot timpul, deci asta nu e o problema. Poate ne facem o crama de vin - avem o pivnita cu potential pentru asta :)