Antreprenoriat cu mentalitate din alergare. Radu Restivan întrunește echipa agenției The Sports Architects

Antreprenoriat cu mentalitate din alergare. Radu Restivan întrunește echipa agenției The Sports Architects

Cu Radu Restivan vorbeam acum 4 ani despre cum, urmând linia sportului, a experimentat trecerea din presă (ProSport, Sport.ro, Libertatea.ro) în PR (la 2active PR, DBO și Webstyler). Astăzi, ne povestește în schimb cum și-a înființat, fix acum un an, propria agenție de marketing sportiv, The Sports Architects

Agenția își propune să contribuie la formarea unui ecosistem sănătos în sport, în care brandurile, atleții, cluburile și competițiile de profil să poată colabora în termeni profesioniști la capitolul comunicare, impact real asupra oamenilor, sponsorship și rezultate în business.

Totuși, ne spune Radu, cel mai important proiect de până acum s-a întâmplat în perioada dintre PR și antreprenoriat. E vorba de comunitatea sportivă 321sport, al cărei prim membru a fost el însuși: după o schimbare radicală de stil de viață, Radu a început să coopteze alături tot mai mulți oameni dornici de a face cunoștință cu sportul.

Și, din 2015, promisiunea 321sport rezistă indiferent de vreme: în fiecare marți la 19.30, de la intrarea în Herăstrău (statuia Charles de Gaulle) se pleacă în pas alergător. 

Despre toate acestea vorbim cu Radu mai jos, unde ne povestește și despre câteva dintre proiectele The Sports Architects - de la primul, o platformă de comunicare în jurul 321sport pentru Nokia/HMD Global, până la cel mai recent, campania Sportingbet.ro - "Pentru că iubim fotbalul", realizată alături de cei de la Workhorse.

 

De la comunitatea 321sport la înființarea unei agenții

Povestea mea în sport a început prin 2006-2007, când tocmai ce începusem facultatea și am bătut la ușa redacției ProSport, iar în câteva zile deja lucram acolo, făcând tot ce se poate: print, site, foto.

Au urmat ani în care am continuat să lucrez în presă sportivă, după care am făcut trecerea către PR sportiv la 2activePR, apoi am lucrat la Dăescu Borțun Olteanu și Webstyler tot în zona sportului, iar spre finalul acestei perioade m-am specializat pe strategie de marketing și comunicare.

Pe de altă parte, comunitatea de alergare 321sport este cel mai important proiect pe care simt că l-am făcut până acum: am început creșterea #RunningCulture în România și am convins enorm de mulți oameni să alerge alături de noi. În fiecare marți la 19:30, indiferent de vremea de afară… se întâmplă 321sport. Asta este promisiunea noastră pentru comunitate!

Gândul de a începe un business în această zonă a venit natural, însă am avut o singură problemă: eu nu știam să fac un business, ci trăisem doar în postura de angajat, care te protejează de o bună parte din bătăile de cap ale unui angajator. În momentul în care am luat decizia de a începe The Sports Architects am știut că renunț la căldurică, la securitatea zilei de mâine, iar fiecare zi o să fie o luptă de supraviețuire.

Dar cred că aici m-a ajutat mentalitatea dobândită la alergare și în cursele de maraton sau ultramaraton, când în orice moment se poate întâmpla ceva care să afecteze mersul lucrurilor, iar singurul lucru pe care-l poți face este să accepți situația și să cauți o cale de a merge mai departe.

 

Dimensiunea echipei

La început am fost doar eu și foloseam un sfert din biroul unui prieten, iar pe parcurs s-au alăturat și Corina Nițescu pe partea de content, Dan Dumitriu pe partea de creație foto/video și Cătălin Preda pe partea de account management și new business. În acest moment suntem trei oameni care împărțim același birou: eu, Corina și Cătălin.

Pe lângă Dan, care lucrează cu noi de la distață, echipa extinsă constă în oameni cu care colaborăm în mod constant pe partea de creație, art direction.

 

Identitate & naming

Ideea numelui The Sports Architects a venit din esența jobului nostru - aceea de a construi strategii durabile și valoroase, care să treacă testul timpului. Exact cum o casă bună se proiectează alături de un arhitect priceput, așa vrem să facem lucrurile în comunicarea sportivă, devenind astfel arhitecții unui viitor mai bun în sport.

Către branduri, atleți, competiții, cluburi

Pentru noi cel mai eficient este să lucrăm cu brandurile. Am acumulat peste 10 ani de experiență în acest domeniu și știm să intuim nevoile pe care acestea le au în sport, motiv pentru care deseori venim cu propuneri proactive și le ajutăm să își croiască o strategie pe termen lung în sport. Lucrând cu oamenii de marketing sau de comunicare, lucrurile se întâmplă rapid și eficient, procesele fiind deja formate. 

La partea de atleți, competiții și cluburi investim destul de mult pentru că aici este nevoie de educație în ceea ce privește strategia de marketing sportiv. Necesitatea sponsorshipului este foarte mare și perfect justificată în aceste arii, însă puține entități oferă și platforme de comunicare sau oportunități pentru branduri.

Ne propunem să contribuim la realizarea unui ecosistem sănătos în sport, în care toți cei implicați să aibă de câștigat. Pentru branduri ne dorim să fie relevante în sport, să aibă un impact real asupra vieții oamenilor și să comunice pe aceeași limbă cu consumatorii. Totodată, e foarte important pentru noi să ajutăm brandurile nu doar cu expunere, ci mai ales cu atragerea unor rezultate de business.

Pentru partea sportivă (atleți, cluburi, competiții) ne dorim să creăm pârghiile pentru ca aceștia să obțină venituri din sponsorship, dar în același timp să ajutăm aceste entități să devină comunicatori profesioniști, care să nu aștepte un sponsorship miraculos, ci să “provoace” întâmplarea lui prin acțiuni coerente de comunicare.

 

Definirea portofoliului de servicii. Clienți

Fiind o nișă care abia începe să prindă aripi în România, serviciile pe care le oferim sunt destul de diferite și adresează nevoile fiecărui client în parte. De departe, strategia de comunicare este și va rămâne produsul de bază, însă lucrăm și pe partea de creație și implementare a unor proiecte.

În acest moment lucrăm pe proiecte de comunicare externă sau comunicare internă cu clienți precum Under Armour, Albalact, Garmin, Libra Bank, WÖRWAG Pharma, Secom, UNIQA Asigurări, HMD Global și alții cu care desfășurăm proiecte punctuale.

 

Primul proiect: Nokia/HMD Global

L-am desfășurat alături de brandul Nokia de la HMD Global, alături de care am dezvoltat o platformă de comunicare pe zona de running în jurul comunității 321sport: am filmat un documentar despre povestea a doi oameni care s-au apucat de alergat, iar în paralel am făcut o primă radiografie a comunității de alergători amatori din România sub numele “Alergătorii din[tre] noi”.

Pe lângă aceste acțiuni, am dezvoltat o platformă de educație pe zona de cooking și nutriție “Alergători în bucătărie”, acoperind cele mai importante zone în ceea ce privește dezvoltarea sustenabilă prin alergare.

 

Close-up pe Sportingbet.ro - "Pentru că iubim fotbalul"

Plecând de la noul motto al brandului (“Pentru că iubim fotbalul”) am dezvoltat strategia de poziționare a brandului, aceasta luând formă prin trei spoturi: primul este deja on-air pe TV și disponibil pe canalele digitale ale brandului, iar următoarele două vor fi lansate în curând.

Nevoia brandului era de a se poziționa drept un suporter al oamenilor cărora fotbalul le curge prin vene și de a crea o conexiune emoțională cu iubitorii fenomenului: cei care urmăresc fiecare meci la intensitate maximă - fie că o fac pe stadion, în fața televizorului, pe mediile digitale de streaming sau alături de prieteni într-un bar.

Împreună am setat obiectivul: acela de a găsi o abordare umană și foarte naturală despre dragostea pură pentru fotbal. În contextul în care majoritatea competitorilor se axează pe campanii de comunicare în jurul promoțiilor (sub diverse forme), ruta aleasă a fost a unui storytelling despre eroii nevăzuți ai fotbalului: oameni simpli, dar a căror pasiune poate inspira o întreagă generație.

Alături de echipa Workhorse am lucrat partea de creație, fiind o parte importantă a acestui proiect încă de la început. Dan Petru și cu mine am gândit creația, apoi colegii lui de echipă conduși de Florin Ivan au preluat partea de producție a celor trei spoturi. Nu este primul proiect la care lucrăm împreună, avem sediul în același loc și deseori colaborăm pe diverse proiecte. Întreaga echipă de proiect este aici.

Cosmin Huluță, Marketing Manager Sportingbet.ro, înțelege perfect fenomenul sportiv, motiv pentru care colaborarea a decurs extrem de bine. Din punctul nostru de vedere, este ideal să găsim oameni de marketing care trăiesc fenomenul sportiv pentru că în acest fel este mult mai simplu să ducem ideile mai departe, iar în persoana lui Cosmin am avut un partener de încredere.

 

Dificultățile unei agenții de marketing sportiv

Cea mai mare provocare este să vindem niște servicii de care toți jucătorii din piață au nevoie, dar de care încă nu sunt conștienți că au nevoie. Pe lângă munca noastră propriu-zisă, noi muncim mult și pentru a promova educația în acest domeniu. Fiind un business antreprenorial, există și o serie de probleme ce țin de cash flow, însă tragem tare pentru a le rezolva pe toate.

 

Cel mai profitabil serviciu al agenției

Până acum serviciile de strategie, creare de conținut și creare de concept sunt cele mai profitabile.

 

Businessul primului an

Agenția a luat naștere oficial în mai 2018, iar primul an de funcționare a presupus investiții, timp pentru a lua legătura cu clienți, multe discuții și întâlniri, dar și multe lucruri organizatorice: crearea unui spațiu de lucru, crearea unei echipe la birou, dar și a unei echipe de colaboratori constanți. Din punct de vedere financiar, anul 2018 a însemnat o cifră de afaceri de aproximativ 60.000 EUR.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Campanii

Sectiune



Branded


Related