[Povestea Graffiti BBDO] Dan Moraru: Industria atunci se nastea, practic. Pionierat. Antreprenoriat

[Povestea Graffiti BBDO] Dan Moraru: Industria atunci se nastea, practic. Pionierat. Antreprenoriat

La vremea aceea, în toamna anului 1993, tot ce știa Dan Moraru despre publicitate se rezuma la reclamele pe care le văzuse în "Dallas". A fost totuși suficient să refuze job-ul la ziar și să îl aleagă pe cel din agenție. S-a angajat la Graffiti BBDO, unde a lucrat până în 2008, trecând prin toți pașii: De la Junior Account Executive la Group CEO. Post-Graffiti, Dan a făcut consultanță (sales & marketing, management), a continuat proiectele antreprenoriale ale familiei, a deschis unele noi și a continuat să învețe (câteva programe de executive management, un MBA în leadership & sustenabilitate).

Iar acum povestește despre învățăturile lui din 90 în marcomm,  ani în care se năștea această industrie în România și despre cei 15 ani la Graffiti BBDO, ”o academie în care s-au format sau din care s-au lansat multe din numele (re)cunoscute ale industriei”.

 

Cum ai ajuns la Graffiti BBDO

Intamplator :) Una din primele agentii de recrutare din RO m-a sunat si m-a intrebat daca as fi interesat de un job in publicitate - fie in departamentul de publicitate/vanzari al unui ziar, fie intr-o agentie. La vremea aceea (toamna anului 1993) ce stiam eu despre publicitate se rezuma la reclamele pe care le vazusem in "Dallas", dar a fost se pare suficient ca sa refuz job-ul la ziar si sa il aleg pe cel din agentie. Dupa 3 interviuri cu Zoltan Szigeti, Ioana Straulea si Diana Tobosaru am fost angajat.

Am lucrat aici din decembrie 1993 pana in decembrie 2008. De la Junior Account Executive, Account Executive, Account Manager, New Business Director, Client Service Director, Managing Director, Group CEO.

 

Atmosfera

Atmosfera si vibe-ul au fost primele lucruri de care m-am indragostit. O echipa ca o familie, mult fun, dar intotdeauna cu focus pe realizari, ambitie, setea de a deschide drumuri si de a inova, de a deschide si concretiza oportunitati. Era o responsabilitate comuna ca "prima agentie" sa ramana tot timpul prima.

Industria atunci se nastea, practic. Pionierat. Antreprenoriat. Fiecare jucator cauta sa isi gaseasca locul cel mai profitabil in industrie, pozitia cea mai favorabila pentru cresterea viitoare. Un magnet pentru multi oameni faini care au venit si care au adus o contributie importanta.

 

Spiritul Graffiti BBDO

Un reper. Un fondator. Constant un jucator care a contribuit la cresterea pietei si la profesionalizare ei. O academie in care s-au format sau din care s-au lansat multe din numele (re)cunoscute ale industriei. O echipa frumoasa.

Mereu insetat de mai bine si de mai sus. Nu neaparat in ranking-uri, ci in masura muncii/realizarilor noastre recunoscute de clienti prin contributia la business-ul lor.

Valorile noastre au fost reperele care nu s-au schimbat niciodata, indiferent de vremurile mai bune sau mai putin bune. Onestitate, curaj, devotament, loialitate, prieteni si camarazi ca echipa. In rest, au fost doar obiective de parcurs, normale in evolutia unei agentii de talia lui Graffiti: jucator local important, jucator regional si international apreciat in retea/BBDO.

 

Oamenii cu care ai lucrat, ai ras, te-ai certat, te-ai imprietenit

:)))) M-am certat cu putini oameni (uneori am sentimentul ca cu prea putini) si m-am impacat cu toti. Ba chiar am devenit si foarte buni prieteni. Lucian Georgescu este poate cel mai important prieten si partener din timpul meu la Graffiti, alaturi de el am trait unele dintre momentele cele mai importante (si bune si rele), impreuna am realizat cateva dintre cele mai importante transformari, salturi inainte ale agentiei. Am ras mult impreuna, am dansat si petrecut nopti, am lucrat zile si nopti legate si luate de la familiile noastre, am crescut nu doar ca profesionisti, ci si ca oameni.

E poate intrebarea la care as putea raspunde vorbind ore in sir, pentru ca lucrul de care m-am legat cel mai mult in toti anii petrecuti acolo, lucrul pe care l-am iubit si de care mi-e dor cel ai mult sunt oamenii, colegii mei. Fara o ordine anume, si fara pretentia de a nu fi scapat vreunul din ei, Diana Tobosaru, Sandu Calinescu, Carmen Vasile, Catalina Cernica, Simona Costea, Dan Enache, Mircea Tomescu, Elena Hurjui, Andreea Hascu, Ema Prisca, Predu, Sorin Psatta, Stefan Chiritescu, Adrian Docea, Cristi Mucichescu, Razvan Varabiescu, Eugen Terchila, Cristiana Spataru, Cristi Pantazi, Jennifer Schaeffer, Carmen Simion, Elena Malecu si inca multi, multi altii, poate inca vreo 200.

 

Amintiri

BBDO a fost un foarte bun partener pentru noi, i-am apreciat si am invatat multe de la ei. Dar sufletul, spiritul, experienta nemaipomenita a fost intotdeauna legata de Graffiti.

E greu pentru mine sa rezum 16 ani de experiente si trairi intense in doar o propozitie sau fraza. Intotdeauna primul lucru pe care il simt cand ma gandesc la Graffiti este cat de mandru sunt de ce am facut noi acolo, de cat de mandru sunt de ce au devenit si unde au ajuns, in profesie si in viata, colegi mei de atunci.

As alege cateva exemple, care cred ca sunt emblematice pentru spiritul, dedicatia si talentul echipei Graffiti; la momentul lor, fiecare din ele au devenit repere al industriei publicitatii romanesti: primele cele mai mari evenimente cu sute de mii de oameni (Connex, Odiseea Cosmorom/OTE), primul brand romanesc (Logan) lansat international cu o campanie 100% gandire si executie a unei agentii locale romanesti.

 

Cu ce ai ramas

Anii petrecuti acolo nu doar m-au influentat, m-au format. Experientei de acolo ii datorez etica muncii, deschiderea, abilitatea de a intelege si face sens din situatii complexe, dar mai ales intelegerea ca intotdeauna "ce" e de facut incepe cu "cine": oamenii, echipa cu care lucrezi sunt intodeauna in primul plan.

 

Sfarsitul Graffiti BBDO

Vreau sa cred ca e o situatie temporara, nu ar fi un final meritat pentru aceasta grande dame a publicitatii romanesti. In orice situatie, merita respect si apreciere pentru contributia pe care a avut-o in industrie pana acum (inca o data, nu sunt convins ca acesta este actul final al prezentei sale).

 

In prezent

In viata post-Graffiti am facut consultanta (sales & marketing, management), am continuat proiectele antreprenoriale ale familiei, am deschis unele noi, am continuat sa invat (cateva programe de executive management, un MBA in leadership & sustenabilitate).

In ultimii 3 ani ma preocupa cu preponderenta initiativele aflate la congruenta dintre subscription economy si tehnologiile digitale - o zona pe care am descoperit-o de cand m-am alaturat echipei din spatele acestui proiect incredibil care este 7card.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Sectiune


Comentarii

ZD
acum 5 ani
Cam multa ipocrizie aici! Pai despre deciziile manageriale care au dus la finalul asta nu vorbeste nimeni?


Branded


Related