[Romania pe YouTube] Jimmy Hex: Intenția mea nu a fost niciodată să cresc pe YouTube. Eu sunt inginer, aveam deja un job stabil și un traseu de carieră bine pus la punct

[Romania pe YouTube] Jimmy Hex: Intenția mea nu a fost niciodată să cresc pe YouTube. Eu sunt inginer, aveam deja un job stabil și un traseu de carieră bine pus la punct

În 2016, o operație de apendicită l-a împrietenit pe Jimmy Hex cu YouTube-ul și a descoperit aici o întreagă lume, dincolo de muzici și pisici. Era fascinat că o simplă curiozitate poate fi interesantă pentru milioane de oameni. Și el avea multe curiozități, așa că le-a pus în video-uri. Era doar un hobby, seara după muncă sau în weekend. Jimmy Hex a crescut (are 700.000 de abonați acum) și a mai lansat un canal,  ”La povesti cu Jimmy” (788.000 de abonați), unde povestește întâmplări din viața lui. 

Poți să faci cel mai calitativ conținut, poți să investești sume uriașe de bani în producție, dacă nu ești sincer, oamenii își vor da seama de asta și te vor taxa, povestește Jimmy. 

Jimmy e sincer. Povestește despre bac, dentist, vulpi, vacanțe, bere, tehnologie și vaci în desene simple.

Sunt doar eu. Eu centrez, eu dau cu capul. Scriu, înregistrez și editez de unul singur.
Să fac un video durează undeva între 20 și 40 de ore, în funcție de lungimea și complexitatea lui. Jumătate din timpul acesta este dedicat doar editatului, dar până acolo mai  avem partea de scris, înregistrat și pentru canalul ”Jimmy Hex” căutarea de informații.

Inspirația vine din întrebări. Ciudate, simple, ridicole. ”De ce mănâncă chinezi cu bețe?”, ”De ce englezii au volanul pe dreapta?”, ”Cum ar fi lumea dacă dinozaurii ar fi încă în viață?”. Pe YouTube, a învățat că nu poți să mulțumești pe toată lumea și că nu trebuie să-ți fie frică de greșeli: la sfârșitul zilei greșeala aia e cea care te-a dus în punctul în care ești acum.

În ceea ce privește generația YouTube și superficialitatea ei, arătată cu degetul de mulți, Jimmy crede că e pur și simplu vorba de evoluție:

De când lumea și pământul generația de dinainte sa plâns de generația de după. Bunicii noștri s-au plâns de generația părinților noștri, părinții noștri s-au plâns de generația noastră și tot așa, e ceva normal, se numește evoluție.

 

Începutul

Până prin 2016 pentru mine YouTube-ul era un simplu site unde ascultam muzică și din când în când mai vedeam câte un clip viral cu o pisică. Atât, nu aveam noțiunea de canal și nu știam că sunt oameni care-și câștigă existența din YouTube, cu atât mai puțin din România.

Totul s-a schimbat în vara aceluiași an, atunci când o operație de apendicită m-a ținut în casă timp de două săptămâni. Și pentru că mă plictiseam am intrat pe YouTube și de la un click la altul am dat peste mai multe canale educative precum: Vsauce, Kurzgesagt sau Veritasium.

Eram fascinat în special, pe lângă subiectele abordate, de faptul că o simplă curiozitate de-a ta, poate fi găsită interesantă de milioane de oameni.

Așa că după câteva zile în care am urmărit zeci de clipuri despre spațiu, istorie, știință etc., mi-am zis ”bă, dar aș putea face și eu asta, adică am și eu curiozități, de ce să nu încerc să răspund la ele și să le public la rândul meu pe YouTube”.

 

Primele video-uri

De la idee la acțiune a fost doar un pas, adică o căutare pe Google, despre cum se face un video... sau mai degrabă un slideshow pentru că asta sunt de fapt primele mele clipuri. Câteva imagini statice, una după alta, și o voce înregistrată cu microfonul unor căști.

Acesta este primul meu clip postat pe YouTube: 

Calitatea audio și video lasă de dorit, aveam o dicție teribilă și informațiile sunt incomplete, însă știi cum e, orice trebuie să aibă un început.

 

Evoluție

La început totul era un hobby, ceva care să-mi ocupe timpul în weekend sau seara după ce veneam de la muncă. 

Intenția mea nu a fost niciodată să cresc pe YouTube sau să fac o carieră din asta. Eu sunt inginer, aveam deja un job stabil și un traseu de carieră bine pus la punct. Evident mă încânta faptul ca oamenii îmi urmăresc clipurile, însă nu am alergat după trend și vizualizări.

Sursa: YouTube

Eu doar am continuat să fac clipuri în timpul liber și oamenii au continuat să vină, a fost mai degrabă o creștere constantă decât o explozie.  Asta până la sfârșitul anului 2017, atunci când am publicat clipul ăsta:  

Acest videoclip este poate cel mai important din ”cariera” mea de creator de conținut. Pe atunci aveam în jur 200.000 de abonați pe canalul Jimmy Hex, iar acesta este primul clip care are o temă și un format diferit, este despre mine și despre o greșeală pe care am făcut-o și m-a făcut să realizez că să fii sincer cu audiența ta e cel mai important lucru. Poți să faci cel mai calitativ conținut, poți să investești sume uriașe de bani în producție, dacă nu ești sincer, oamenii își vor da seama de asta și te vor taxa. 

Odată cu acest clip mi-am găsit și o nouă pasiune, pasiunea de a povesti. Așa că mi-am deschis un nou canal ”La povesti cu Jimmy”, unde povestesc întâmplări din viața mea.

 

Formatul

Sunt mulți oameni care spun că algoritmul de pe YouTube preferă videoclipurile de peste 10 minute. Poate e adevărat, însă pe mine nu mă interesează durata videoclipului, eu spun doar atât cât am de spus, uneori o fac în 5 minute alteori în 15 minute.

Majoritatea celor care mă urmăresc îmi clasifică videoclipurile la categoria animații, așa că am ajuns și eu să le numesc animații, însă nu vreau să-i jignesc pe cei care chiar fac animații în adevăratul sens al cuvântului. Adevărul e că-i doar un format care mă ajută să fac povestea mai ușor de urmărit și înțeles, și îi spun animație doar pentru că nu am un alt termen pentru a descrie acest tip de conținut.

 

Vizualizări

Având două canale unde abordez teme diferite pot să-mi dau seama de modul cum oamenii reacționează la diferite tipuri de conținut.

În primul rând pe canalul cu ”La povești cu Jimmy” oamenii se uită pentru poveste, adică cui nu-i place să audă o poveste bună...  dar în același timp și pentru mine, pentru că am creat o legătură strânsă cu cei care mă urmăresc. Așa că sunt curioși să vadă cum am reacționat sau cum am procedat eu într-o anumită situație. Un alt motiv ar fi faptul că de multe ori se regăsesc în poveștile mele, adică cu toții am fost copii și am făcut prostii sau am avut un coleg la școală cu care nu ne înțelegeam.

Din acest motiv, vizualizările de pe acest canal sunt în mare parte constante, undeva la 900.000 – 1.100.000 de vizionări pe videoclip în prima lună de la postare. 

Pe de altă parte pe canalul Jimmy Hex, contează foarte mult subiectul abordat, un subiect poate fi interesant pentru mine, dar nu la fel de interesant pentru tine. Așa că există o diferență mai mare între numărul de vizualizări pe care îl adună un clip sau altul.

 

Ce (nu) funcționează

Sunt multe lucruri care funcționează, dar diferă foarte mult în funcție de conținutul pe care alegi să-l faci. Unele dintre lucrurile care funcționează sunt: sinceritatea, povestea și autenticitatea.

Un videoclip bun nu e neapărat unul filmat în 4k cu ultimul model de cameră. Dacă știi să spui o poveste bună, o poți face și pe un fundal negru, trebuie doar să-i faci pe cei care te ascultă să fie captivați de ceea ce spui. E ca la școală, dacă vrei ca cineva să te asculte trebuie să-i trezești interesul.

Contează frecvența, însă frecvența o alegi singur. Știu că sunt oameni care vor spune că trebuie să postezi în fiecare zi sau măcar de 2-3 ori pe săptămână. Da, cu cât postezi mai des cu atât ai mai multe șanse ca unul dintre clipuri să fie ăla care explodează, dar nu asta-i cheia. Eu postez un singur clip pe săptămână pe fiecare canal, important e ca omenii să știe când vine acel videoclip.

Titlul și thumbnail-ul clipului sunt importante, însă trebuie să oferi ce spui că oferi, altfel oamenii vor intra, se vor uita 30 de secunde și apoi vor închide videoclipul, și acest lucru nu te ajută deloc.

 

Presiunea vizualizărilor

Nu. Din punct de vedere al vizualizărilor pentru mine e același lucru ca la început. Fie că mă urmăresc 1000 de oameni ori 1.000.000 de oameni e același lucru. Sunt același om sincer ca la început chiar dacă acum mă adresez unei audiențe mai mari.

 Sursa: SocialBlade

 

Logistică

Fac o echipă grozavă cu o sticlă de bere... Glumesc, sunt doar eu. Eu centrez, eu dau cu capul. Scriu, înregistrez și editez de unul singur.

Nu pot să zic că e ușor, având în vedere că am două canale și încerc să postez cât de cât frecvent pe ambele, dar fac tot posibilul să-mi gestionez timpul cât mai bine, chiar dacă uneori nu reușesc. :D

Să fac un video durează undeva între 20 și 40 de ore, în funcție de lungimea și complexitatea lui. Jumătate din timpul acesta este dedicat doar editatului, dar până acolo mai  avem partea de scris, înregistrat și pentru canalul ”Jimmy Hex” căutarea de informații.

Cel mai minimalist video este acesta (e o glumă și trebuie tratată ca atare): 

Cel mai complex, nu știu exact, dar cele care-mi ocupă cel mai mult timp sunt videoclipurile din seria ”Dilema lu’ Jimmy”:

 

Promovare

Cel mai simplu mod în care te poți promova este prin ceea ce faci. În momentul în oamenilor le place conținutul tău, îl vor arăta și prietenilor, colegilor de școală/muncă etc... Asta-i ceea mai puternică și importantă metodă de promovare, să faci ceva pe care oamenii vor să-l arate și altora, și cred că acesta este secretul meu.

O altă metodă de promovare este promovarea pe care YouTube o face în mod automat pentru tine, prin recomandări și pagina de tendințe. Și pentru a fi promovat cât mai mult de YouTube trebuie ca oamenii să urmărească cât mai mult din videoclip. Iar în cazul meu media de vizionare per video este de peste 80%, adică dacă un clip are 10 minute, media de vizionare este de 8 minute, ceea ce este foarte bine și cred că mă ajută foarte mult.

 

Teme și surse de inspirație

Tema și sursa de inspirație a canalului ”La povești cu Jimmy” este viața... viața cu bune și rele... și aici putem include prostiile din copilărie, de la școală, viața de student etc..  Modul în care văd eu acest canal e ca o întâlnire în weekend la o bere cu prietenii, atunci când spui: ”Bă stai să vezi ce mi s-a întâmplat ieri...”.

Cel mai popular clip de pe acest canal este cel legat de examenul de bacalaureat, cred că-i evident de ce. :))

În schimb pe canalul ”Jimmy Hex”, cel puțin în ultimul timp, tema este dată de lucrurile interesante din jurul nostru, lucrurile pe care le luăm de bune dar în jurul cărora se învârte o poveste. Iar sursa de inspirație aici, de multe ori îmi este dată chiar de oamenii care mă urmăresc, ei îmi pun întrebări de genul ”De ce mănâncă chinezi cu bețe?” sau ”De ce englezii au volanul pe dreapta?” și eu, după ce mă documentez încerc să le răspund cât mai concret.

Cel mai popular clip de aici este cel în care am răspuns la întrebarea ”Cum ar fi lumea dacă dinozaurii ar fi încă în viață?”

 

Învățături

Sunt multe lucruri pe care le-am învățat, multe lucruri despre oameni și multe lucruri despre mine.

Am învățat că oricât ai încerca nu poți să mulțumești pe toată lumea, contează doar ca tu să fii mulțumit. Am învățat că poți să ajuți un om cu doar câteva cuvinte bune. Și cel mai important am învățat că nu trebuie să-ți fie frică de greșeli, în viață cu toți facem greșeli însă la sfârșitul zilei greșeala aia e cea care te-a dus în punctul în care ești acum.

 

Se fac bani pe YouTube?

Este destul de greu la început, dar dacă reușești să-ți crești canalul și să ajungi la câteva milioane de vizualizări lunare, da, YouTube-ul poate deveni o sursă de venit, însă nu cred că cineva din România cu conținut în limba româna s-a îmbogățit strict din veniturile de la YouTube.

Avantajul este că pe lângă veniturile de la YouTube, îți mai poți crea alte surse de venit cum ar fi colaborarea cu diferite branduri.

Eu personal nu am colaborat cu foarte multe branduri și asta nu pentru că nu s-a ivit ocazia, ci pentru că nu vreau să mă asociez cu branduri care nu mă reprezintă. 

 

YouTube-ul din România, cu bine și cu rău

Din punctul meu de vedere YouTube-ul din România este similar cu cel de afară, doar că la un nivel ceva mai mic. E ușor să-i arătăm cu degetul pe cei din România care fac un conținut ce te face să te întrebi ”Bă dar cum de se uită cineva la asta?”, pentru că sunt aici și ne lovim de ei, însă asta se întâmplă peste tot în lume.

De asemenea e ușor să ne plângem de YouTube ca platformă și să scoatem în evidență lucrurile care nu ne plac, însă părerea mea e că ar trebui să fim un pic mai recunoscători pentru că există o astfel de platformă ce ne oferă acces gratuit la conținut de tot felul și ne permite tuturor să fim aici.

 

Critici și superficialitatea ”noii generații YouTube”

Nu pot să mă declar de acord cu aceste critici, dar sunt ceva normal. De când lumea și pământul generația de dinainte sa plâns de generația de după. Bunicii noștri s-au plâns de generația părinților noștri, părinții noștri s-au plâns de generația noastră și tot așa, e ceva normal, se numește evoluție.

Aud oameni care spun, ”eu când eram copil stăteam toată ziua pe afară, copii de azi stau toată ziua la calculator sau cu telefonul/tableta în brațe”. Și-mi vine să le zic: ”da ok, așa e stăteai  toată ziua afară și eu stăteam, dar de ce, aveai calculator în casă și tu stăteai afară?... Nu stăteai afară pentru că n-aveai altceva de făcut!”.

 

Planuri

Planuri, idei și povești sunt, atât pentru canalul ”Jimmy Hex” cât și pentru canalul ”La povești cu Jimmy”. Ba chiar acum am o idee pentru un nou canal, o idee care mie mi se pare genială, numai că trebuie să-mi fac timp pentru toate.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Oameni

Sectiune



Branded


Related