[Convinge Romania] 13 propuneri printre picaturi de agentie. Marc Bortun: "Mi-e greu sa inteleg cum pe atat de multi oameni nu ii loveste realitatea in moalele capului"

[Convinge Romania] 13 propuneri printre picaturi de agentie. Marc Bortun: "Mi-e greu sa inteleg cum pe atat de multi oameni nu ii loveste realitatea in moalele capului"

Printre inscrierile in competitia "Convinge Romania ca Fiecare Vot Conteaza!" au inceput sa apara la un moment dat o serie de executii foarte sugestive, semnate Marc Bortun. Au fost 8 initial, cu fiecare zi mai aparea cate una, cate doua, si la final avem nu mai putin de 13.

Marc Bortun, Co-Owner & CD Rusu+Bortun, ne povesteste cum a ales "cariera solo" dupa ce o leapsa in agentie pe subiectul competitiei a fost deturnata de deadline-uri cotidiene. 

Si, pentru ca Marc a continuat solo, numaram azi peste 8.000 de share-uri la una dintre executiile gandite de el, ajunsa pe Reddit, de acolo la Vlad Petreanu si apoi la Lucian Mindruta. Asta la doar una dintre cele 13 executii, care ne prezinta nuantele realiste ale moartii cu specific romanesc. Dar cea cu potential de crestere in viziunea lui e alta, in care sute de stampile mici de vot ajung sa formeze cuvinte mari - Strada Scoala Spital; cum s-ar putea intampla si in viata reala.

De ce s-a inscris in competitie? Dintr-o perplexitate fata de absurdul care se intampla in jur, greu de ignorat chiar daca ai vrea sa-ti vezi doar de-ale tale. Sau asa ai crede. 

Cititi-l pe Marc mai jos. Inainte sau dupa, va trimitem si la vot, faza pe inscrieri; cum ar veni, de incalzire.

 

Cum ai hotarat sa te inscrii?

Ii povesteam intr-o seara lui Valentin Suciu un gand de-al meu despre o strategie pentru schimbarea perceptiei asupra votului. Iar Vali m-a intrebat daca e in contextul acestei competitii. Nu stiam de initiativa, dar am facut urechile palnie. M-am ambalat :)

E o chestiune care ma macina serios de multa vreme, dar care s-a acutizat pe la ultimele parlamentare... E o combinatie intre sentimentul de faliment al conceptului de democratie cu senzatia pregnanta ca oamenii sunt, probabil, masochisti functionali.

Fiindca tocmai dadusem pe toate partile gandul ala de care spuneam, stiam deja ca e foarte grea problema ce se cere rezolvata.

Mi-e greu sa inteleg cum pe atat de multi oameni nu ii loveste realitatea in moalele capului. Cu atat mai mult cu cat eu imi amintesc cum imi intrebam in copilarie parintii de ce nu face nimeni nimic impotriva lui Ceausescu, iar dupa revolutie facusem carare catre Piata Universitatii. Si aveam 14 ani. Abia asteptam sa pot sa votez.

 

 

In fine, initial am dat leapsa in agentie, am vrut sa-i ambitionez pe toti, sa lucram impreuna, sa bage separat, sa vedem ce si cum putem sa spunem... S-a nimerit sa fie o perioada cu multe proiecte si putin timp... pana la urma nu i-am mai batut la cap si am ales cariera solo :)

Dupa cum am zis, eram deja turat la maximum... si am mai furat cate o ora ici-colo si le-am insailat.

 

 

 

Brieful competitiei. Abordarea ta

Citind brieful, m-am gandit ca din pacate ii lipseste o parte foarte importanta, cea de research, pe care sa poti construi si fundamenta directii strategice relevante. Si ca poate fi mai degraba un exercitiu de empatie si creativitate, un bun prilej sa mai exorcizam ceva demoni.

Am incercat, deci, sa accesez toate observatiile pe care le-am facut de-a lungul vremii despre cei care nu merg la vot in general sau o fac foarte selectiv. Dar nu e misiune usoara, fiindca oamenii au motive fel de fel pentru care nu participa.

Unii sunt scarbiti de politicieni si in principiu au convingerea ca toti sunt la fel. Unii nu au incredere ca votul lor conteaza, o sa-ti spuna ca nu importa ce vrem noi, jocurile se fac in alta parte. Altii pur si simplu habar nu au de subiect, nu constientizeaza cum le afecteaza viata integritatea si competenta sau mai bine zis, lipsa lor. Deci e vorba de mecanisme psihologice foarte diferite care duc la absenteism.

 

 

Milennialii sunt mai reprezentati in ultima categorie, a celor imuni la mesajele din zona politicului. Ei au oricum o cu totul alta perceptie, sunt in general nativi digitali, cu greu ii faci atenti cand ei sunt bombardati, de cand au facut ochi, de mesaje publicitare, meme-uri sau continut editorial superficial, dar asezonat din greu cu clickbait.

Asa ca am zis sa incerc mai multe tipuri de munitie.

 

 

In principiu am incercat sa creez mesaje simple, usor de asimilat. Emotia, umorul, tonul mai relaxat sau dimpotriva, extrem de grav au rezultat din insighturi foarte diferite. Trial & error, hoping for the golden bullet...

 

 

 

Apropo de campanii

Din ce am apucat sa bricolez, nu sunt multe care pot fi declinate intr-o campanie mai mare, majoritatea sunt single shot executions. Cea care are potential de crestere e "Strada Scoala Spital". Se poate continua tot in sensul asta, typography realizat din stampile sau, poate chiar mai spectaculos, se pot crea obiecte, cladiri, situatii, in aceeasi cheie grafica, realizate din juxtapunerea stampilei "votat".

 

 

Gandul e aici mai generos, lasa loc de joaca, deziderate normale se pot indeplini daca participarea civica - politica e substantiala. Adreseaza acest paradox al votarii, un vot in sine e minuscul, multe voturi impreuna pot contura un viitor mai bun.

Asta poate fi interesant pentru ca poate declansa o diseminare piramidala a mesajului, acesta nu e mono-directional, are potentialul de a-l converti pe om nu doar in votant, ci chiar in agent al schimbarii, nu doar adept, ci apostol :) Un val de "haide sa haidem"...

 

Urmaresti actualitatile politice? In ce faza ai ajuns?

Urmaresc prea mult... Intr-un fel e bine, in cazul de fata mi-a servit ca stiu detalii dintre cele mai sordide ale ciudatei noastre vieti politice.

Pe de alta parte, ma incarc cu frustrari si ganduri peste ganduri care imi fura din orele de citit, dormit, pictat sau orice activitate benefica pe persoana fizica... Apropo de faza, am ajuns intr-o zona de perplexitate, cateodata ma intreb daca nu cumva e doar un vis ciudat.

Ma mai calmez cand vad ca nu doar la noi lucrurile par sa o fi luat razna. Populismul desantat si fake news-ul sunt la mare cautare in cele mai neasteptate locuri. Dar asta e in egala masura si foarte scary...

Deh, razboiul caldut e in plina desfasurare, iar specialistii cei mai parsivi reusesc sa ii intoxice pe unii si sa ii amorteasca pe altii.

 

 

Participi, de regula, la vot? 

Am fost de-am dat cu subsemnatul la toate alegerile, mai putin o data :) Si la toate referendumurile, mai putin o data. Alta data am fost chiar observator :)

 

 

Catre juriu. Catre public

Juriului vreau sa-i transmit salutari si multumiri pentru efort si le cer si ingaduinta:) Nu sunt de fel copywriter, sigur puteau fi mai talentat scrise mesajele...

Iar publicului, cel cu drept de vot, ii cer sa voteze. Cat de des se poate. Si sa-i convinga si pe altii s-o faca :) Daca nu ne ajutam soarta, nici soarta nu o sa ne ajute.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Rusu+Bortun

Rusu+Bortun este o agentie de strategie si manifestare creativa de brand. Conform Art Directors Club, Rusu+Bortun este printre cele mai creative agentii din Romania in 2022. Din 2008, Rusu+Bortun integreaza servicii... vezi detalii »

Dosare editoriale

Branduri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related