Odată cu răspândirea accesului la zona digitală, infuzia de utilizatori noi și creșterea exponențială a consumului de date mobile, rolul de digital coach al Orange România a devenit evident, povestește Veronica Dogaru (Corporate Communication Manager). Iar primele acțiuni în direcția siguranței din mediul digital au avut loc încă din anul 2012, când compania susținea un proiect dezvoltat de asociația Salvați Copiii privind siguranța online a copiilor cu deficiențe de auz.
În ultimii ani, abordarea Orange România asupra siguranței online a însemnat participarea la demersuri precum "Ghidul utilizării în siguranță a Internetului" sau programe adresate copiilor, tinerilor și părinților, între altele, dedicate reducerii decalajului digital între părinți și copii. Din 2016, aplicația Orange Content Lock a adus brandul în poziția de a comunica direct si coordonat cu părinți pe teme legate de riscurile online.
Iar pentru că digital parentingul implică noi și noi provocări, acestea nu puteau fi neglijate nici în cadrul celei mai recente campanii din această zonă, #NoipeNet. Demarată anul trecut, campania a cuprins 3 direcții - siguranță online în general, digital parenting și cyberbullying - oferind tuturor utilizatorilor resurse utile pentru a preveni ori a combate pericolele din online.
Pe parcursul celor 3 săptămâni de derulare, #NoipeNet a generat 8 milioane de impresii. În ce fel s-a desfășurat campania, dar și mai multe despre abordarea CSR Orange România în zona siguranței digitale, mai jos.
Riscurile online-ului în vizorul Orange România
Din momentul în care am lansat serviciile 4G, am extins acoperirea şi accesul la internet, iar consumul de date mobile a început să crească exponenţial, rolul nostru de „digital coach” în comunitate a fost evident şi a fost asumat natural. În toţi aceşti ani, am pus foarte mare accent pe accesibilizarea digitală pentru toate categoriile de utilizatori, de la cei mai mici la cei mai mari, iar programele noastre de responsabilitate socială s-au orientat în această direcție
Cu toţii suntem conştienţi de rolul important pe care accesul la tehnologie şi internet îl are în viaţa de zi cu zi. Este o resursă extrem de utilă şi o sursă inepuizabilă de informaţie şi divertisment. Totodată, pericolele întâlnite în mediul online au crescut odata cu numărul tot mai mare al persoanelor care au azi acces la internet. De aici şi importanţa pe care am început să o acordăm, încă de acum 7 ani, pentru a încerca să menţinem lumea digitală un mediu sigur pentru cei mici, şi nu numai.
Faptul că mergem în direcţia corectă ne-a fost confirmat şi de consultările din stakeholders dialogue, din care a reieșit că siguranţa online ocupă un loc fruntaş.
Astfel, campania #NoipeNet continuă demersurile Orange România prin care ne implicăm constant pentru ca mediul digital să continue să fie un mijloc de comunicare şi educare, să sprijine şi să încurajeze conectarea cu cine şi cu ceea ce este important pentru fiecare dintre noi.
Acțiuni anterioare de CSR
În ceea ce privește educația și incluziunea digitală, ne-am concentrat atenția pe programe dezvoltate pentru copii, tineri și părinți.
Am derulat câteva proiecte emblematice, începute cu ani în urmă şi care continuă şi astăzi, fiind mult mai extinse şi atingând beneficiari noi; toate includ, într-un fel sau altul, componenta de siguranţă în mediul online: SuperCoders (program național de coding pentru copiii cu vârste între 10 și 14 ani,), Smart Parents (workshop-uri dedicate părinţilor prin care învaţă să-i protejeze pe cei mici de pericolele întâlnite în mediul digital) sau #părinţilaşcoală (ateliere pentru părinţii non-digitali care să-i ajute să se familiarizeze cu tehnologia, cu scopul de a reduce decalajul digital dintre ei și copii).
Dar lista poate continua şi cu o serie de campanii punctuale.
Amintesc aici despre implicarea noastră în „Ghidul utilizării în siguranţă a Internetului” destinat profesorilor, apoi programul „Școala Altfel: Să știi mai multe, să fii mai bun!” care, prin intermediul unor workshopuri interactive susținute de traineri specializați de la Salvați Copiii, elevi din toată ţara au învățat despre importanța siguranței în mediul online, despre oportunitățile de dezvoltare pe care le oferă acest univers și despre resursele digitale pe care le pot folosi în procesul de învățare, ferindu-se de potențialele pericole de pe internet.
Extinderea comunicării şi către părinţi a avut ca punct de plecare insighturile pe care le-am aflat după ce, în colaborare cu Bitdefender, am lansat aplicaţia Orange Content Lock, o soluție de monitorizare şi filtrare a conținutului la care copiii au acces de pe dispozitivele mobile.
Astfel, în 2016 am mai adăugat o componentă siguranţei pe internet şi am demarat conversaţia directă cu părinţii, luând astfel naştere un nou curent, cel de „digital parenting”.
De atunci, cu ajutorul experţilor în domeniu, am pus la dispoziţia părinţilor resurse dedicate despre cum să se asigure că le oferă copiilor o experienţă digitală sigură.
#NoipeNet în 2018. De la brief la soluții
Ne-am dorit să abordăm subiectul siguranţei în mediul online luând în considerare contextul actual: amenințările cibernetice s-au înmulțit și s-au diversificat, devenind mult mai complexe. Într-o lume tot mai tehnologizată şi mereu conectată, este important ca toţi clienţii noştri să fie conştienţi de riscurile reale la care pot fi expuşi în ecosistemele digitale şi să ştie ce măsuri pot lua în diferite situaţii.
Pe scurt, am dorit dezvoltarea unei campanii de conştientizare şi poziţionare a Orange ca partenerul de încredere pentru o viață digitală sigură. Am ştiut că ne dorim să implementăm campania imediat ce ne-a fost prezentat conceptul care integra în mod natural cele trei direcţii pe care le adresăm.
#NoiPeNet este structurat în trei categorii principale: siguranță online, parenting digital și cyberbullying. Pe platforma online dedicată, utilizatorii pot învăța despre fiecare fenomen în parte şi pot fi la curent cu măsurile ce pot fi luate pentru o siguranță online cât mai mare.
Ne-am dorit ca toţi cei care vor accesa platforma şi se vor informa să aibă la dispoziţie cele mai utile instrumente pentru a putea fi un părinte 2.0, un utilizator responsabil și mereu sigur pe el.
Ne-am adresat în principal clienţilor noştri, celor care acordă atenţie iniţiativelor de responsabilitate socială, dar şi părinţilor şi profesorilor interesaţi să-i protejeze pe cei mici împotriva oricărei forme de agresiune, inclusiv cea virtuală.
Am avut un obiectiv clar: să atragem atenţia asupra importanţei consumului responsabil de tehnologie îndemnând utilizatorii să fie mereu conştienţi de riscurile la care se expun în mediul digital. Este important să ştie că datele lor personale sunt mereu în siguranţă, că cei mici nu sunt vulnerabili în faţa bullying-ului din mediu online dacă sunt luate măsuri de prevenție sau că timpul extins petrecut în faţa dispozitivelor nu ajunge să-i afecteze.
Execuțiile și media campaniei
Strategia a plecat de la identificarea unor insighturi de consumator și a inclus mesaje adaptate fiecarui public țintă (targetat prin Facebook ads și GDN), alături de o componentă de display ads. Amplificarea s-a făcut pe toate asseturile digitale de brand (în special Facebook), prin mesaje alternative care au invitat comunitățile la dialog. Tot ecosistemul de comunicare a vrut să pună în evidență comportamente prevalente ale oamenilor în ceea ce privește siguranța datelor lor pe net și nu numai.
Pe partea de PR, ne-am parteneriat cu bloggeri și vloggeri nișați pe diferite domenii de interes, pentru a acoperi cât mai multe segmente de public, având în vedere mesajele transmise, targetate specific pentru cele 3 direcţii.
Le-am lansat „capcane digitale” sub forma de phishing, având însă grijă ca orice fel de reacție din partea lor să îi redirecționeze către platforma principală. I-am invitat să identifice o serie de potenţiale ameninţări cibernetice asupra datelor personale, dar și să fie foarte atenți când își lasă copiii să folosească dispozitive digitale.
Ca exemplu, am provocat mamele bloggeriţe ca timp de o săptămână să observe şi să documenteze apoi „capcanele” la care sunt expuşi cei mici în mediul online când navighează singuri pe internet. Ne-am dorit să aibă parte de o experienţă personală şi să poată împărtăşi propriile concluzii. La fel s-a întâmplat şi cu restul bloggerilor implicaţi
Perioada desfăşurării. Rezultate
Campania s-a derulat pe parcursul a trei săptămâni şi a înregistrat aproximativ 8 milioane de impresii. Am înregistrat 1.7k useri unici, cu cel puțin 3 pagini vizualizate de fiecare și un timp petrecut pe site în medie de 2,5 minute per user.
Una dintre cele mai bune rate de interacțiune a rezultat din componenta de „bannere alternative”, o tactică prin care am dramatizat cele mai mari greșeli pe care le fac oamenii în online la nivel de privacy și securitate a datelor. De asemenea, o surpriză foarte mare a fost interesul manifestat de comunitate pentru subiect, campania înregistrând peste 30% rată de completare a chestionarelor de la finalul sesiunilor.
Parteneriatele cu bloggerii și vloggeri ne-au adus un reach de peste 151.000 de persoane cu peste 10.000 de reactii și un tone of voice pozitiv.
#NoipeNet în viitor
Obiectivul nostru rămâne militarea pentru „a positive use of technology”. Vom oferi în continuare suport în utilizarea noilor tehnologii, ca fiecare utilizator să fie conştient de riscurile asociate mediului digital şi de măsurile pe care trebuie să le ia pentru a se proteja. Ne dorim să ţinem pasul cu „revoluţia tehnologică” şi să punem la dispoziţia clienţilor, şi nu numai, cât mai multe resurse despre ce înseamnă un internet sigur şi mai bun.
Echipele participante
Din partea Orange România: Veronica Dogaru – Corporate Communication Manager; Alina Stan – CSR Programs Coordinator; Madalina Puiu – CSR Programs Coordinator; Ana Filipescu – PR Specialist; Andreea Grigorescu – Business Communication Specialist.
Din partea Kaleidoscope Proximity: Raluca Gheorghe – Account Director, Maria Madalina Turbatu – Client Service Director, Andreea Gavrila – Director Creatie, Iulia Damaroiu – Art Director, Radu Perl – Art Director.
Din partea Graffiti PR: Sorina Mihail – Communication Director, Ioana Cucu – Sr. PR Consultant, Iulia Boieriu – PR Specialist.