Alin Dobai, filosof-programator din Oradea, se afla, într-o zi, în sala de așteptare a unui cabinet medical. Acolo, i-a venit ideea unui afiș cu mesajul următor: "Pentru sănătatea dumneavoastră prezentați-vă regulat la vot". De-acolo a plecat campania despre care vom vorbi mai jos, prin care lumea este chemată la vot. Alin a început să facă mesaje pentru alte locuri și tipuri de buiness: puburi, bibioteci, ateleiere și așa mai departe
Am plecat de la întrebarea: "Cum putem ajunge la cei la care nu putem ajunge?". Ne-am propus să facem o campanie de informare și mobilizare a tinerilor la vot în Oradea și celelalte orașe din județ.
Votul la Europarlamentare este pe 26 mai, iar echipa de voluntari a lui Alin urmează să mobilizeze lumea pentru distribuire și expunerea afișelor (la linkul ăsta le găsiți pentru print).
Și apropo de mobilizare, nu uitați că doar în weekendul ăsta, până pe 31, mai puteți înscrie lucrări la concursul organizat pe IQads, de convingere a oamenilor că fiecare vot contează. Hai cu creativitatea civică, prieteni!
Despre tine și implicarea civică
Sunt absolvent de filosofie, am predat cu mai mulți ani în urmă la liceu, am schimbat câteva job-uri de-a lungul anilor, în prezent lucrez ca programator. Am început să mă implic civic (mai serios) odată cu protestele din februarie 2017.
Sunt două pagini abia lansate: "Acum votez" (pagina campaniei din care face parte povestea cu afișele) și "Inițiativa Oradea" (pagina grupului care a lansat campania).
Campania și resursele
Am fost inițal 3 oameni, acum suntem 6 (fără să iau în calcul colaboratorii). Am plecat de la întrebarea: "Cum putem ajunge la cei la care nu putem ajunge?". Ne-am propus să facem o campanie de informare și mobilizare a tinerilor la vot în Oradea și celelalte orașe din județ, urmând ca, dacă demersul dă roade, să-l propunem ca exemplu și altora.
Pe partea de mobilizare, de la ideea inițială - un afiș (singular) cu un mesaj pentru tineri expus în pub-uri - am ajuns la afișe (plural) cu mesaje specifice destinate anumitor spații/business-uri, respectiv categorii (sociale, profesionale etc.).
Trigger
A fost esențial momentul în care, stând într-o sală de așteptare la un cabinet medical, mi-a venit ideea unui afiș cu mesajul "Pentru sănătatea dumneavoastră prezentați-vă regulat la vot". Și pentru că nu exista niciun motiv să mă opesc la două afișe, am început să fac mesaje pentru alte locuri/business-uri.
Am făcut o primă variantă a afișelor, dar pentru că sunt departe de a fi un profesionist în utilizarea editoarelor grafice, am apelat la doi designeri (voluntari). În momentul în care am avut 4 afișe terminate, am lansat campania pe Facebook (după ce am apucat să conving câțiva proprietari de baruri, cafenele, cabinete medicale și saloane de coafură să le afișeze).
Feedback
Am primit foarte multe feedback-uri favorabile, sugestii de domenii/profesii/locuri pentru care să fac afișe. Am ținut seama de ele și așa au ieșit și celelate afișe. În ce mă privește, am lucrat până acum aproape exclusiv pe partea, să-i zic, de creație.
Urmează să mobilizăm lumea pentru distribuirea (expunerea) afișelor. Mulți din țară și diaspora (individual sau ca grup/asociție) au început să tipărească (am pus la dispoziție pe Google Drive variantele pentru print) și să lipească afișele.
Nu am cum să fac măsurători. Ce sper este să ca lumea să se implice la distribuire, dar și la crearea de noi afișe. Cât mai multă lume. Să fie un soi de "epidemie" civică. Cum am mai spus: am dat tonul, iau și eu o vioară, dar de-acum trebuie să se audă orchestra.