Autoreglementarea in publicitate are o influenta pozitiva din ce in ce mai vizibila, spune Oana Cociasu (Presedinte, Romanian Advertising Council/RAC), iar industria se arata stabila din prisma respectarii principiilor comunicarii comerciale, asa cum sunt formulate in Codul RAC.
De-a lungul anului trecut, Consiliul a inregistrat in jur de 80 de sesizari, iar o treime dintre acestea au primit avizul negativ din partea Comitetului Etic RAC, astfel ca formularile creative au necesitat modificari.
Ca in anii anteriori, spune Oana, cele mai frecvente probleme au tinut de comunicari inselatoare prin neclaritate, ambiguitate sau exagerarea calitatilor de produs ori serviciu, printre ele aparand si cazuri de incalcare a articolului 1.2 din Codul RAC, privind exploatarea credulitatii, lipsei de experienta sau cunostinte a consumatorului prin comunicare.
Consiliul Roman pentru Publicitate implineste anul acesta 20 de ani de existenta, aniversarea fiind sarbatorita cu un eveniment organizat in luna septembrie, la care vor participa speakeri din reteaua European Alliance of Advertising Standards, experti internationali in domeniul autoreglementarii in publicitate. Despre proiectele si directiile de actiune RAC, pe larg, in continuare.
Piata de advertising 2019, in perspectiva RAC
O piata destul de stabila cu putine sesizari si incalcari minore - ceea ce exprima eficacitatea legislatiei in vigoare, dar si influenta din ce in ce mai vizibila a autoreglementarii in publicitate. Zonele vulnerabile raman in continuare cele care au legatura directa cu sanatatea/buna functionare a organismului uman: food, suplimentele alimentare, cosmeticele.
Procedura de prelucrare a sesizarilor
Codul RAC cuprinde o serie de prevederi generale, declinate pe tipul de comunicare sau pe industria la care se refera.
Sesizarile primite sunt aduse la cunostinta anuntatorului, care transmite punctul sau de vedere. Se organizeaza un Comitet Etic (format din 5 membri, printre care membri RAC si membri independenti).
Comitetul Etic RAC emite o decizie – fie de incalcare a Codului, in sensul recomandarii modificarii comunicarii comerciale pentru conformitatea cu prevederile Codului de practica in comunicare al RAC (daca se constata incalcarea anumitor articole din Cod), fie de neincalcare – atunci cand comunicarea comerciala este conforma cu articolele Codului si Comitetul Etic nu considera ca s-a comis vreo abatere de la Cod.
De-a lungul anului 2018
Anul trecut au fost analizate peste 80 de sesizari, cu aproximativ 90 de cazuri. Aproximativ o treime au necesitat modificarea formularii creative (deci au primit incalcare in cadrul Comitetului Etic in care au fost analizate).
In principal, in 2018, ca si in anii anteriori au fost constatate probleme legate de comunicari inselatoare prin neclaritate, ambiguitate sau exagerarea calitatilor produsului sau al serviciului care este promovat. De asemenea au fost constatate cateva incalcari ale articolului 1.2 (''Comunicarea trebuie să nu exploateze credulitatea, lipsa de experiență sau lipsa de cunoștințe a consumatorilor'').
Foarte des primim sesizari intre competitorii dintr-o anumita industrie, pe marginea unor afirmatii comparative/absolute, nesustinute de studii sau alte dovezi clare; si acestea intra tot sub incidenta jurizarii unui Comitet Etic, ca oricare alta sesizare.
Principalele proiecte Romanian Advertising Council
Ca in fiecare an, si in 2018 am organizat workshopuri per categorii de produse / servicii, in care am adus specialisti care au informat si educat participantii in legatura cu specificatiile Codului RAC, cu modalitatile prin care o comunicare comerciala poate fi conceputa astfel incat sa nu incalce principiile comunicarii comerciale oneste, transparente si conforme legilor in vigoare, asa cum sunt ele cristalizate in Cod.
De asemenea, in cadrul evenimentului nostru anual, am abordat un subiect sensibil: influencer marketingul; am adunat specialisti in cadrul Conferintei "Influencer marketing" ce a avut loc in luna noiembrie 2018, unde au fost prezentate ultimele modificari ale Codului RAC inclusiv in domeniul publicitatii realizate online de influenceri.
Prioritati in continuare
Avem mai multe directii de actiune: avand in vedere ca preventia este mult mai buna decat tratamentul, ne propunem sa promovam in continuare cat mai mult serviciul de Copy Advice prin care RAC acorda consultanta si recomandari vis-à-vis de o comunicare comerciala (din prisma conformitatii cu Codul), astfel incat anuntatorul sa nu ajunga sa "beneficieze" de "tratamentul" unui Comitet Etic :)
Anul acesta este unul aniversar pentru RAC, se implinesc 20 de ani de cand reprezentam Autoreglementarea in comunicarea comerciala in Romania.
Am planificat mai multe actiuni care se vor desfasura pe parcursul anului si care vor culmina cu evenimentul pe care-l vom organiza in septembrie, la care avem bucuria sa avem ca invitati speakeri de renume din reteaua-mama europeana (EASA -European Alliance of Advertising Standards), adevarati experti internationali in autoreglementarea din domeniul publicitatii.
In ceea ce priveste subiectele fierbinti din autoreglementarea industriei de publicitate, ne ocupam cu aceleasi "hot topics" care sunt pe agenda tuturor:
- comunicarea etica in mediul digital;
- includerea influencerilor si a native advertisingului in "ecosistemul" autoreglementarii;
- adaptarea la normele noii directive europene a serviciilor media si audiovizuale (DSMAV - Directiva privind serviciile mass-media audiovizuale), care devine operationala si pentru noi in curand;
- promovarea cat mai "curata" in domeniul publicitatii la suplimentele alimentare etc.
Beneficiem prin apartenenta la organizatiile europene si internationale, de sprijinul colegilor nostri in mentinerea prevederilor Codului de bune practice la nivelul evolutiei autoreglementarii europene.
Spun asta si pentru ca subiectele enumerate anterior sunt la fel de "fierbinti" pentru toate tarile europene; astfel, invatam din experienta celorlalti si aducem in Romania best practices testate deja in alte tari, mai avansate decat noi in acest domeniu.
Obiective pana la final de an
Ne propunem desfasurarea unei campanii de constientizare cu privire la importanta si eficienta autoreglementarii, ne dorim ca obiectul nostru de activitate sa fie mult mai bine cunoscut si "imbratisat" de industria publicitatii – fie ca vorbim de companiile anuntatoare, de agentii sau de media.
In rest, vom promova mai intens atat serviciul de Copy Advice, cat si workshopurile explicative pentru membrii nostri, aplicate pe industriile care au o nevoie mai mare de acest lucru.
Lucram in prezent si la un alt proiect foarte special pe care am dori sa-l lansam in 2019, dar despre acesta vom vorbi la momentul potrivit... Ne-am bucura daca ati fi alaturi de noi si cu aceasta ocazie, vom avea nevoie de promovarea proiectului catre toata industria publicitatii.