Trei noi intrari in competitia "Convinge Romania ca Fiecare Vot Conteaza!", care ajunge la saturatie de inscrieri pe 31 martie, adica duminica. Urmeaza evaluarea, delimitarea, implementarea si, numaidecat, votarea/observarea din prima runda electorala, pe 26 mai.
Natalia Stefanescu si Catalin Gazdac sunt din Cluj si au 31, respectiv, 25 de ani. Ea a fost account manager intr-o agentie, apoi intr-o companie de big data/online advertising; de un an, este si mamica. El isi imparte timpul intre un proiect de freelancing, brandul minimal x design, si rolul de Production Manager intr-o companie de IT si e-commerce.
Ambii isi doresc sa ramana intr-o Romanie optimizata pentru cetatenii ei. Si au zis ca cea dintai dauna se petrece la alegeri. Mai departe au propus - cu subiect, predicat si structura - 2 campanii pentru categoria votantilor si una pentru categoria observatorilor. Prima, bazata pe gamification, implica adunarea timbrelor de vot de pe buletine ca intr-o campanie promotionala. A doua (si favorita lor) ne duce intr-un viitor alternativ, in care relele curg, dar "pentru siguranta cetatenilor". Iar a treia scoate in fata fraudele electorale istorice, graitoare prin contextele lor.
Cel mai bine le povestesc ei, mai jos. Iar pana duminica, faceti cumva si aderati la clubul celor care s-au inhamat la un brief pentru o societate.
Despre voi
Natalia: Am fost mereu interesata de latura creativa a advertisingului si de mecanismele din spate, dovada ca prima mea specializare a fost in comunicare. Ulterior, latura inginereasca si-a cerut insistent partea: m-am specializat si in Constructii Civile. Am lucrat foarte putin ca inginer in proiectare, inainte sa revin la prima pasiune, fara sa o uit pe a doua :) Cred ca mixul inginerie si publicitate functioneaza foarte bine pentru mine si ma ajuta mult in ceea ce fac.
Ca Account Manager intr-o agentie, apoi intr-o companie de big data/online advertising, am ajuns sa inteleg destul de bine ce e in spatele unei campanii complexe, cum se construieste o strategie integrata si cum jonglezi cu limitarile impuse de clienti (bugete, creatie, timeline etc).
In prezent, sunt in concediu de maternitate, am un baietel de 1 an si, spre bucuria mea, joaca frecventa si cartile pentru copii mi-au sporit creativitatea pe subiecte importante cum este acesta.
Catalin: Am inceput sa ma joc pe partea de grafic si web design devreme, in scoala generala, la indrumarea unui profesor. Tot in joaca am inceput si sa construiesc site-uri, dandu-mi seama ca e un skill pe care mi-ar placea sa il perfectionez in viitor.
Atras de IT, m-am inscris la Universitatea Tehnica Cluj-Napoca, unde am ramas 4 ani. Am renuntat ulterior; in afara orelor de programare, nimic din ce faceam nu aducea un aport pe partea de design, iar asta, alaturi de exigenta si conceptiile invechite ale unor profesori, m-a facut sa-mi adun fortele intr-un proiect de freelancing. Cu timpul, am inceput sa iau proiecte tot mai complexe (portofoliul meu este aici).
Dupa un proiect realizat in colaborare cu un start-up din Grecia, m-am intors acasa si, intr-un timing perfect, am inceput sa lucrez intr-o companie de IT si e-commerce ca Production Designer.
In competitia "Convinge Romania ca Fiecare Vot Conteaza!"
Natalia: In ultimii ani, am simtit nevoia sa ma implic mai mult la nivel civic. Acum, insa, timpul nu-mi permite sa ma dedic unei astfel de cauze. Competitia a aparut intr-un moment foarte bun, iar hotararea de a participa a diminuat macar cu un procent senzatia ca sunt doar un simplu martor la evenimentele din ultima vreme. Daca nu ma pot implica altfel (inca), fac tot ce pot din spatele telefonului sau al email-ului, cand am un moment de respiro.
Catalin: Cred ca e foarte important sa fim constienti ca actiunile noastre vor decide viitorul in urmatorii ani. Imi doresc foarte mult sa pot ramane intr-o tara in care sa-mi creez un viitor cat mai bun si cat mai cinstit.
Brieful si abordarea
Natalia: Am vazut cine organizeaza competitia si mi-a placut. Brieful a fost clar si fara prea multe restrictii, in afara celor de bun simt, s-a pliat foarte bine pe preocuparile mele. In abordare ne-am gandit la ce ne motiveaza si ce ne face sa reactionam oe noi. Apoi am verificat ideile uitandu-ne la evenimentele din ultima vreme, ce anume a generat miscare, reactie, mai ales ca in ultimii ani s-a strans destul “material” cat sa scrii o carte complexa despre comportamentul maselor.
Catalin: Pentru mine a fost foarte important faptul ca am avut libertatea de a-mi pune creativitatea la munca. O idee buna are nevoie si de un vizual de impact, altfel risti sa pierzi mesajul, iar noi tocmai asta ne dorim. Ca mesajul sa ajunga la cat mai multi oameni, care sa inteleaga implicatiile actiunilor lor. De noi depinde cum vor arata lucrurile in continuare, inca avem putere de a schimba si de a decide.
Despre cele 3 propuneri. Aveti vreo favorita?
Natalia: Am lucrat pe baza catorva principii:
1. Online-ul ramane componenta cea mai puternica pentru targetarea millennialilor, dar nu exclude celelalte canale de comunicare.
2. Este nevoie si de interactiune directa, iar evenimentele sau concursurile descrise in propuneri completeaza online-ul.
3. Acasa, millennialii stau online, in rest sunt in pub-uri, restaurante, cafenele - medii propice pentru a lansa dezbateri, pentrua comunica. Avantaje: timp, bere, atmosfera, grupuri. Sa mergem si noi! :)
4. Lipsa unui buget orientativ ne-a facut sa mergem ceva mai departe cu imaginatia (mesh-uri pe cladiri, endorseri), insa credem ca un astfel de demers civic poate sa fie intampinat de multa implicare pro bono, deci costurile pot fi mai mici.
[...] Premise: Milenialii sunt orientaţi după concursuri, competiţii, acumulare de puncte, premii etc. Pe scurt, fenomenul de “gamification” atrage atenţia şi poate convinge targetul să participe activ la procesul de votare;
Exprimarea este menită să atragă atenţia, sub forma unui concurs des folosit de branduri pentru a crea engagement. În acest caz, engagement-ul înseamnă participarea la toate alegerile din următorii ani. Premiile sunt doar un efect logic al participării la “concurs”, şi anume alegerea unei variante politice care să se plieze cât mai bine pe ceea ce îşi doreşte individul;
De ce exprimarea: “o ţară mai aproape de ceea ce-ţi doreşti” şi nu “ţara pe care ţi-o doreşti”? Pentru că nu ne dorim să fim idealişti, trebuie să ne păstrăm credibilitatea şi ştim cu siguranţă că nu există formaţiuni politice care să schimbe în totalitate aspectele pe care un individ pe percepe ca fiind negative. [...]
Conceptul inscris in categoria pentru observatori a fost gandit initial pentru votanti. La o analiza mai atenta, am constatat ca problema fraudelor in sistemul de votare, o problema cu istorie bogata in spate, poate fi combatuta mai degraba de un observator independent, care va fi motivat sa nu lase istoria sa se repete.
[...] Mini serie: Pentru a surprinde numărul mare de cazuri de fraudare la urnele de vot, se pot folosi în paralel mai multe date istorice, pe acelaşi model. Mesajul central rămâne acelaşi.
♦ America, 1876. La alegerile prezidenţiale se constată că o parte din voturi au dispărut, iar votanţii sunt intimidaţi.
♦ Haiti, 1964. Papa Doc este ales preşedinte pe viață cu 99.9% voturi, acesta fiind singura opţiune, iar buletinele de vot sunt premarcate cu “da".
♦ Vietnam, 1955. Diệm câstigă alegerile în Saigon cu mai multe voturi decât erau votanţi înscrişi, înregistrând în toată țara un procent covârşitor de 98.2% din voturi.
♦ Guineea Ecuatorială, 2002. In anumite circumscripţii electorale, preşedintele este votat în procent de 103%. [...]
Favorita ar fi pentru cresterea numarului de votanti, cea cu interzicerea retelelor de socializare intr-o Romanie a anilor 2029.
[...] Premise: “Future Fear of Missing Out” - prefigurarea unor consecințe grave, extreme, date de pasivitatea în procesul de votare. Milenialii consideră că libertatea de comunicare şi exprimare este un dat. Şi aşa ar trebui să fie, însă cazurile în care acest drept este luat sunt nenumărate de-a lungul istoriei. Mesajul trezeşte indignare şi revoltă. Comunicarea online prin rețelele sociale este un fenomen de care cu toții am devenit dependenți, iar ideea ca această posibilitate să fie luată trezeşte un sentiment mobilizator: teama.
Măsurile luate de guvern sunt menite să controleze masele de oameni, sub pretextul siguranței lor. Este cu atât mai revoltător când o îngrădire a libertății este ascunsă sub un pretext nobil.
Lovitura cea mai puternică pentru un milenial este îngrădirea libertății în online. Să ne gândim cum a fost când Facebook şi Instagram au încetat să funcțoneze o noapte.
Măsuri cât mai absurde, cât mai incomplet enunţate, pentru a stârni revolta. Este nevoie de puțină revoltă pentru o mobilizare eficientă. [...]
Politica. In ce masura urmariti actualitatile?
Natalia: Suntem implicati, dezbatem subiectele. Nu-mi dau seama cat de profund cunosc realitatea din afara universului meu, dar cred ca sunt capabila, inca, sa selectez din amalgamul de informatii. "Inca", pana nu ajungem sa cerem voie sa folosim internetul de la Politia online (apropos de propunerea preferata mentionata mai sus).
Catalin: Si eu incerc sa ma tin la curent pe cat posibil. Dar in ultima vreme am simtit o mica aversiune fata de evenimentele din clasa politica si am incercat sa filtrez cat de mult posibil informatiile, sa-mi dau seama ce conteaza si ce nu. Sper totusi intr-un viitor in care nu vom auzi/citi atat de des cuvinte precum “coruptie” si "OUG".
Cand participati si cand nu participati la vot?
Natalia: Nu-mi amintesc sa nu fi participat la vot. Dar am prieteni care au considerat neprezentarea la vot drept un mesaj pentru clasa politica si, cumva, intelegeam principiul. Doar ca, matematic, nu dadeau calculele. Cred ca lipsa exprimarii unei alegeri nu va face sa castige raul cel mai mic, dimpotriva, il va valida pe cel mai mare.
Catalin: Am participat la vot de fiecare data, cred ca e un drept pe care l-am castigat o data cu democratia si pe care e foarte important sa ni-l exercitam. Si eu m-am lovit de numeroase pareri cum ca votul nu conteaza sau ca lipsa de participare trage un semnal de alarma. Insa ultimii 4 ani ne arata ca neparticiparea e o abordare total gresita; e foarte important sa ne exprimam o preferinta, oricat de limitate ar parea optiunile.
Un mesaj catre jurati?
Natalia & Catalin: Credem ca propunerile noastre au capacitatea de a mobiliza targetul, dar ne bazam aici pe propria observatie si, poate, pe putina empatie. Analizand componenta juriului, spunem cu bucurie ca nimic din ce le-am transmite nu i-ar face sa incline mai mult sau mai putin spre propunerile noastre. In fond, scopul principal este de a gasi ideea cea mai eficienta.
Asta pentru ca, desi ne-ar placea sa punem mana pe cartile alea :), mai mult ne dorim o campanie de efect, care, indirect, sa asigure un viitor solid urmatoarelor generatii.
Catre public
Natalia: Ii invit sa voteze propunerile noastre daca, dupa o analiza rapida a lor, au avut un prim instinct sa se incalte, sa iasa pe usa si sa fuga sa voteze, chiar daca era miezul noptii, afara turna cu galeata si mai e ceva timp pana la vot :)
Catalin: Mi-ar placea ca publicul sa observe munca din spate si sa priveasca materialele din punct de vedere conceptual. As vrea sa inteleaga faptul ca participarea noastra la concurs a venit din dorinta de a avea un viitor in care sa ne putem bucura in continuare de drepturi, de libertatea de exprimare, un viitor in care sa aducem Romania pe o panta ascendenta, sa fim mandri ca facem parte din aceasta comunitate, ca ne putem tine talentele acasa, ca ne putem bucura de sisteme educationale si de sanatate la standardele vestice.