Pentru ca Pensiunea Cetatuia se afla aproape de locul unde m-am nascut, pot confirma spusele Amaliei Petre: e o zona frumoasa-foc.
Sunt feluri si feluri de a incepe un business in turism. Toate pot duce la rezultate bune, daca esti serios si respecti natura. Iar daca, pana acum, antreprenorii seriei Turism de soi ne-au povestit cum si-au dorit dintotdeauna sa joace rolul gazdei, cazul Ameliei si al lui Romeo Petre este un pic special. Nu au visat sa fie amfitrioni sau proprietari de pensiune, ci au vazut o oportunitate in miezul padurii si au luat-o.
Au pornit cu o echipa de cinci oameni la Pensiunea Cetatuia, in 2015. Astazi, doi angajati din echipa initiala mai sunt acolo, carora li s-au alaturat alti 10. Asadar, o duzina de oameni care se asigura ca oaspetii se simt bine. Dintre ei, povestea bucatarului-sef e una misto tare. Ne-o zice Amalia in interviul de mai jos, dar un fragmentel tot o sa dam:
A renuntat la pozitia de sef serviciu patrimoniu in adminitratia orasului Buzau pentru a-si urma pasiunea.
Nu pot ghici nici 10% din munca pe care o face un sef de serviciu patrimoniu al unui oras; insa in calitate de bucatar amator care tocmai a facut o tarta cu cartofi, pastrav si ceapa verde, il felicit pentru schimbarea de job.
La Pensiune se ajunge usor din Bucuresti si imprejurimi, ceea ce face din acest loc, spune Amalia, unul din atuurile stabilimentului. Adaugam si altele pe aceasta lista generoasa, tot in cuvintele fondatoarei: liniste, confort, curatenie, ospitalitate si mancarea buna.
Despre fondatori
Amalia si Romeo Petre. Suntem ingineri absolveti in 1991 si 1992, reprofilati de la inceputul inceputului. Facem parte din prima generatie de absolveti de facultate ce nu au mai primit repartitie la absolvire si a trebuit sa ne croim un drum in viata intr-o perioada cand inginerii nu aveau nicio cautare.
Eu am un istoric de 20 de ani in multinationale, pe pozitii de management, in logistica, iar de un an si jumatate sunt full time administrator al pensiunii. Sotul meu a decis sa fie propriul lui sef de la bun inceput si are deja 25 de ani de antreprenoriat (laboratoare foto, personalizari, telefonie mobila), niciuna din activitatile lui avand vreo legatura cu turismul. Locuim in Buzau.
Ideea unui business in turism
A venit in 2015. Nu am pornit de la o idee, ci mai de graba de la o oportunitate pe care ne-am decis sa o fructificam. Am fost abordati de niste cunostinte cu propunerea de a prelua un proiect european cu documentatie aprobata, proiect aflat in stadiul declansarii licitatiei de constructie. Am vizitat locul, am analizat proiectul si in cateva zile ne-am decis spunandu-ne "de ce nu?".
A fost un entuziasm si o incredere de moment pe care, privind acum in urma, nu mi-o pot explica. Poate frumusetea acelei poieni, in care urma sa construim si care ne-a vrajit - asta sa fie explicatia. Apoi ne-a incantat si felul in care arata proiectul. Dupa aceea nimic nu ne-a mai stat in cale.
Primii pasi, primii clienti
Asa cum am spus mai intai am vizitat locul, loc care era absolut superb, apoi am intrat direct in santier pentru ca termenul era scurt si nu ne mai puteam permite sa pierdem timpul. Asa ca am demarat licitatia de constructie undeva prin iunie 2015 si din noiembrie 2015 am inceput constructia.
Retin doar emotie si teama ca ceea ce facem nu este suficient de bine. Pe primii nostri clienti ii avem foarte bine intipariti in memorie si, din fericire, ne sunt clienti fideli.
Evolutia echipei
Am pornit cu 5 persoane: trei in bucatarie, un ospatar si un lucrator in pensiune. Dintre ei, doi mai lucreaza si acum (un procent de 40% dupa 3 ani). Acum suntem 12: 6 persoane in bucatarie, 3 ospatari, 1 camerista, 1 administrator si eu.
In bucatarie avem un bucatar sef, pe Titus Samoila, inginer de formatie, absolvent in 1988, un talent in materie de bucatarie, cu o istorie foarte interesanta. Ne cunoastem de mai bine de 25 de ani, insa drumurile noastre s-au intersectat abia acum 2-3 ani, cand Titus tocmai a luat decizia sa isi schimbe total cariera. A renuntat la pozitia de sef serviciu patrimoniu in adminitratia orasului Buzau pentru a-si urma pasiunea.
Mai intai a urmat cursurile une scoli de gastronomie apoi am inceput colaborarea. De atunci este cheful nostru. Il mai ajuta 5 bucatari si ajutoare de bucatari, oameni seriosi si muncitori din zona.
In restaurant avem 3 ospatari full-time si pentru vara estimam sa mai colabiram cu inca 3 -4 ospatari part time. Curatenia in camere este asigurata de o camerista iar toate celelalte treburi in gospodarie sunt in sarcina unui adminstrator. Toti angajatii nostri mai putin cheful, locuiesc in satele din apropiere.
Recrutare in turism
Se stie foarte bine ca este o mare problema sa gasesti personal in aceste vremuri, de orice fel, dar mai ales calificate. Noi am constatat ca se pot atrage resurse daca tu ca angajator iti creezi o imagine buna pe piata. Buna insemnand in primul rand respect pentru angajati, seriozitate.
Acest aspect a jucat un rol foarte important pentru noi si cred ca este in general important in aceasta industrie. In plus, atragerea tinerilor chiar si necalificati in ideea de a-i califica ulterior a fost si este o solutie pentru noi.
Numele ales
Am pornit de la numele dealului pe care este situata pensiunea - Cetatuia.
Identitatea brandului
Primul pas a fost sa ii alegem numele. Initiam am vrut sa ii spunem Conacul Cetatuia (dat fiind arhitectura cosntructiei) si implicit designul interior gandisem sa il ducem in acesta directie. Insa o vizita la o locatie din aproiere, in perioada cand trebuia sa incepem achizitiile de mobilier si dotari interioare, m-au facut sa renunt, pentru ca acea proprietate era decorata exact in acelasi stil in care ma si gandisem sa fac aici.
Prin urmare a trebuiet sa dau reset si sa alegem un alt stil. Am decis sa mergem pe o directie neutra si pe un design simplu cu linii drepte, cu materiale naturale si asa a iesit ceea ce avem acum.
Apoi am apelat la o firma de branding pentru a ne crea un logo si un slogan. Am construit un site de prezentare, pagina de Facebook, Instagram etc.
Comunicarea in industrie
Ca in orice industrie pana la urma, canalele de comunicare trebuie alese in functie de segmentul targetat. In cazul nostru comunicarea online este principala directie. Un alt canal pe care noi il consideram foarte important este vectorul numit client multumit. De accea punem accent deosebit pe calitatea serviciilor atat in restaurant cat si la cazare.
Noi avem un colaborator pe administrare site, dar pentru comunicari pe Facebook si Instagram, noi si fiica noastra.
Investitia initiala
Am pornit de la aproximativ 600.000 euro. Nu am recuperat-o, nici vorba. Poate in cativa ani de acum incolo.
Cum va diferentiati in piata?
Incercam sa ne pozitionam pe un segment premium prin ceea ce oferim in meniul restaurantului, serviciile de cazare, localizare (inconjurata complet de padure, fara vecini, intr-o liniste deplina), pozitionare geografica avantajoasa fata de obiective turistice din zona Buzau-lui.
In plus, organizam lunar evenimente muzicale invitand artisti care sa sustina un recital, ocazie cu care pregatim un meniu special, diferit de ceea ce avem in meniul curent, invitam un reprezentat al unei crame de vinuri sa organizeze o degustare.
Astfel, incercam sa atingem si segmentul iubitorilor de anumite genuri muzicale, precum blues, jazz, folk si chiar clasic.
Clientii vostri
Ei revin pentru ca le-a placut la noi, clar. Altfel nimeni nu ar mai repeta-o. Avem clienti care au venit si de 10 ori pana acum. Au gasit probabil linistea de care aveau nevoie, confortul pe care si-l doreau, curatenie, sentimentul de oaspete bine venit, mancarea in restaurantul nostru, timpul relativ mic petrecut in trafic (daca vorbim de turistii din Bucuresti care sunt 80-90 %) comparativ cu Valea Prahovei.
Ca sa revii in acelasi loc de mai multe ori, dupa parerea mea, trebuie sa fie un cumul de factori de la curatenie, confort, calitatea serviciilor.
Nu targetam segmente de varsta, lucru confirmat deja de clientii nostri, ci mai de graba as spune ca ne adresam iubitorilor de frumos, de natura, de mancare buna si rafinata, de confort si de liniste.
Momente grele in business
Un moment in care cativa membri ai echipei din bucatatrie au decis sa ne paraseasca, iar asta se intampla in plin sezon si a trebuit sa ne descurcam pe avarie o vreme pana cand am gasit inlocuitori.
Si cateva frumoase
Un episod din aprilie 2017 cand a nins atat de mult incat toate drumurile s-au blocat nu de zapada ci de copacii infrunziti doborati de greutatea zapezii, cand pensiunea era plina si personalul nu putea fi adus la program.
Atunci, administratorul nostru, ramas aici peste noapte, a fost nevoit sa prgateasca micul dejun impreuna cu oaspetii nostri. O situatie de criza, am putea spune, care insa s-a transformat intr-un episod simpatic pe care cu siguranta oaspetii nostri de atunci nu il vor uita.
Turismul romanesc de peste 5 ani
Dezvoltare exponentiala, cu accent pe crestrea calitatii serviciilor si conditiilor de cazare. Turismul este un domeniu de perspectiva, cu mare potential de dezvoltare in Romania, ce pare a fi pe lista domeniilor de interes pentru guvernanti (vezi facilitatile fiscale legate de TVA).
In cazul nostru, cu atat mai mult cu cat suntem intr-o zona cu un potential urias, cu obiective turistice dintre cele mai interesante dar foarte putin cunoscute. Privim acest lucru cu mare optimism.
Provocarile vin din problemele generale ale societatii noastre: lipsa fortei de munca calificate, nivelul general de educatie, lipsa de interes a administratiei locale cu privire la nevoile noastre iar aici ma refer la intretinerea drumului de acces la noi, drum care este 100 % intretinut, dezapezit etc de noi.
Planuri de dezvoltare
Urmarim sa mai accesam fonduri europene pentru a dezvolta o zona de relaxare, poate SPA pentru a ne largi oferta.