Practic, criza a fost profesorul meu cel mai bun in business, spune Stefan Chiritescu, director de strategie al Kubis Interactive. Criza din 2009 l-a prins la Graffiti BBDO, chiar la inceputul conducerii departamentului de strategie. Recesiunea a venit cu invataturile ei pentru industria de publicitate. Dar schimbarea cea mai importanta se vede in perspectiva asupra greselii, crede Stefan:
Cred ca raportarea la “a gresi” e diferenta majora intre atunci si acum. Atunci greseala era o forma de invatare, acum greseala inseamna business si oportunitati pierdute, inseamna ca de multe ori contextul te impinge sa joci safe. Iar safe e bun pentru cifre, dar e foarte rau pentru evolutia organica a unei afaceri.
Da, publicitatea e mult mai putin sexy decat acum 10 ani. E prea mult despre safe sau case study si mult prea putin despre rolul ei de baza: sa aduca valoare, spune Stefan Chiritescu.
Acum 10 ani
Eram intr-o perioada de trecere de la adolescenta la maturitate profesionala. Credeam ca stiu foarte multe si in acelasi timp stiam ca nu stiu inca aproape nimic. Traiam profund sindromul impostorului, mai ales ca urma sa conduc departamentul de strategie al uneia dintre cele mai smechere agentii din piata: Graffiti BBDO.
Aparent nu era doar un sindrom, caci desi aveam o echipa foarte buna de cs, strategie si creatie, am reusit sa nu castigam niciun pitch in acel an. Dar atunci am invatat sa pierd in masura in care detest groaznic sa pierd.
Schimbari
Eram intr-o multinationala asezata in care clientii de retea ne dadeau linistea sa putem gresi si, in acelasi timp, sa putem invata cum sa facem mai bine.
Cred ca raportarea la “a gresi” e diferenta majora intre atunci si acum. Atunci greseala era o forma de invatare, acum greseala inseamna business si oportunitati pierdute, inseamna ca de multe ori contextul te impinge sa joci safe. Iar safe e bun pentru cifre, dar e foarte rau pentru evolutia organica a unei afaceri. Cred ca sunt putini cei care pot sa inteleaga diferenta :)
Am invatat insa in anii acestia sa fiu generos cu munca, cu oamenii din jur, cu clientii mei si cel, mai important, cu mine insumi (cel mai mare castig dintre toate)
La ce lucrai
Am stat 10 ani in BBDO si mi-am promis atunci cand am ajuns sa conduc departamentul ca fiecare client de retea va avea cel putin o campanie mare si smechera locala. 2009 a fost inceputul pentru acest plan si, desi nu a fost simplu, eu zic ca mi-a iesit: Pepsi ( brandul meu de suflet), Orbit sau Lays sunt amintiri foarte dragi.
Starea de spirit
2009 a fost inceputul crizei. Nu o sa uit niciodata cum Dan Moraru (my fav CEO in the world) ne-a spus intr-o prezentarea de buget la finalul lui 2008. “ 2008 a fost cel mai bun an al nostru, dar ce urmeaza o sa fie probabil cel mai prost an din istorie”
E ca si cum te-ai maturiza brusc. Am infiltrat ingrijorare in boemie, focus in joaca creatiei, responsabilitate in fiecare brifulet.
Practic, criza a fost profesorul meu cel mai bun in business. Am invatat sa fac mult mai mult cu mult mai putin. Si cred/sper ca i-am ajutat si pe altii sa faca la fel.
FFW in prezent
Azi sunt mult mai realist. Si mai batran, si mai cu parul alb, dar infinit mai valoros ca aport pe care l-as putea aduce oricarui client. Asa m-am apucat sa fac freelancing cu antreprenori mai mari sau mai mici pentru ca simt ca pot aduce valoare dincolo de comunicare.
Da, azi publicitatea e mult mai putin sexy decat acum 10 ani. E prea mult despre safe sau case study si mult prea putin despre rolul ei de baza: sa aduca valoare.
Ironic este ca exact acum e nevoie de mai multa valoare cand lumea iti ofera atat de multe oportunitati.
Trei motive pentru care e misto sa lucrezi in publicitate
Cred ca exista unul si foarte smecher: Te joci resposabil cu idei
Nu cred ca e nevoie de alte motive: sa faci idei si cineva sa te plateasca pentru ele, ce-ti poti dori mai mult?
Cat de mult simti ca poti schimba lucrurile
Punand intrebarile corecte, fiind generos, empatic si deschis iti poti ajuta clientii interni, externi, mici, mari, medii. Ideal e sa-i ajuti sa-si faca propria lor strategie ca sa nu fie parte din strategia competitorilor lor.
Daca ce fac e mult sau putin, cred ca fiecare client ( intern sau extern) o poate spune.
Cele mai bune lucruri care s-au intamplat in 10 ani
Acum 10 ani inca exista un glamour al industriei: doar cei alesi lucrau in ea si doar acesti alesi puteau sa faca lucruri extraordinare. Era mai multa pasiune, dar si mai multa suficienta. Azi, advertisingul este o meserie in care poti accesa diverse resurse creative din cele mai diverse locuri si in cele mai neasteptate context. Nu-ti trebuie o agentie cu nume care sa faca treaba buna, poti gasti o echipa de talente care va face mai bine, mai repede si mai ieftin.
Intr-o lume in care este nevoie din ce in ce mai multa creativitate in diverse forme si formate, democratizarea resurselor creative este cea mai tare chestie si cea mai consistenta competitie pentru modelul clasic al agentiei de publicitate.
Cel mai bun lucru din munca ta, pe care il stiu prea putini
Ca uneori scriu texte pentru etichete de vin :). Si imi iese.
Ce i-ai spune eului tau de acum 10 ani. Ce ii spui celui de peste 10 ani
Ce bine ca intre timp ai invatat sa asculti!
Enjoy the ride, maine vei avea sansa sa inveti din nou ceva nou.