[Toti oamenii VR-ului] Marius Vlad (Sunrise VR Studio): Exista multa deschidere pentru VR. Ceea ce lipseste este interactiunea cu tehnologia

[Toti oamenii VR-ului] Marius Vlad (Sunrise VR Studio): Exista multa deschidere pentru VR. Ceea ce lipseste este interactiunea cu tehnologia

Serviciile studioului de VR Sunrise se adreseaza mai putin pietei din Romania, ci mai degraba celei internationale. Este un business care se axeaza pe partea de storytelling, acolo unde Realitatea Virtuala vine cu mult potential. 

Am vrut sa facem B2B dar in Romania in B2B pentru VR erau bugete mici cu care e greu sa dai forma unor lucruri cu adevarat misto.

In schimb, ne spune tot Marius Vlad, unul dintre fondatori, proiectele lor sunt realizate, in marea majoritate, alaturi de colaboratori romani. Iar munca celor de la Sunrise VR Studio a putut fi vazuta inclusiv in Oculus Gear VR Store.

Si am avut un preview ca showcase content la "Samsung VR Presents: An Evening in 360" in San Francisco si asta ne-a confirmat ca suntem pe drumul cel bun.

 

 

Primele contacte cu VR-ul

Salut! Numele meu este Marius Vlad si primul contact cu VR-ul l-am avut in 2015 cand l-am cunoscut pe asociatul meu din Sunrise, Leo Mart. Imi aduc aminte si acum ca era a doua zi de filmare si eu eram foarte obosit pentru ca se filma numai noaptea. Nu mai dormisem ca lumea de vreo cateva zile, totul fusese pregatit foarte din scurt si erau multe lucruri de organizat.

La un moment dat, pe la vreo 2 dimineata, am avut vreo jumatate de ora in care am stat degeaba pentru ca trebuia refacut un costum si puse niste markere pe fata personajului pentru un cadru VFX iar eu eram foarte stresat pentru ca aveam deja aproape o ora intarziere fata de program si timpul asta mort nu ne ajuta de loc.

Fix atunci Leo, care era clientul, vine la mine super-degajat ca sa imi arate ceva pe telefon. Eu il ascult asa mai mult din politete, ca ma gandeam cum recuperam ora aia de intarziere ca sa nu ne prinda lumina zilei pe nepregatite, si el tot ma intreba daca am auzit cum se filmeaza pentru VR.

In mintea mea imi spuneam "WTF e aia?". Stiam ca inseamna Virtual Reality dar cam atat, si am ascultat si m-am uitat pe telefon si am zis ca am auzit dar stiu doar teoretic cum se face. In fine m-am facut doar ca inteleg si ca da, "e interesant" pana cand, ca sa radem putin, mi-a pus un clip pe YouTube cu (atentie) "people's reaction to VR porn" (da, normal ca stiu cum suna asta).

Dar abia cand i-am vazut pe oamenii aia care erau filmati pentru amuzamentul celor din jur cu casca de VR pe ochi s-a produs un "clank" in mintea mea si am inteles care era faza cu "ochelarii" aia si potentialul imens al tehnologiei de a te scufunda intr-o lume imaginara - pana atunci privisem telefonul doar mimand intelegerea "Aham!".

I-am zis pe loc ca abia acum am inteles si ca e "UAU!", uitasem instant ca eram in intarziere cu filmarea si am stat putin de vorba despre aplicabilitate si de cate posibilitati poate oferi treaba asta.

El era putin mai bine pus in tema pe subiectul asta, fiindca tocmai se vazuse cu George Haber care pe vremea aia era in board la VideoStitch si apucase se documentase putin inaintea mea cu ce se mananca VR-ul fiind curios din fire, basca lucrase aplicatii de AR inca de prin 2009 cand lumea nici nu prea stia ce e aia.

 

Inceputul

Dupa ce m-am intors la Bucuresti si m-am gandit numai la asta vreo cateva zile si intr-o dimineata ma suna Leo sa ma intrebe daca vreau sa vad cum e o casca de VR. Ne-am intalnit la o cafea la prima ora pe langa UNATC, facuse rost de un Samsung Gear VR.

Mi s-a parut foarte smechera jucaria, desi am vazut imediat limitarile, dar si foarte, foarte mult potential. Era revolutionara tehnologia cred ca am stat vreo jumatate de ora cu casca aia pe cap, de toata lumea care era la ora aia in cafenea se uita destul de circumspect la noi.

Leo radea de cum paream eu pentru ceilalti cu "dracia aia pe cap", iar la un moment dat, chelnerul n-a mai rezistat si a intrebat "ce e asta?". Si-a pus casca si s-a uitat vreo 2-3 minute la ceva filmare subacvatica si cand si-a dat device-ul jos am vazut in ochii lui uimirea -  a avut nevoie de cateva secunde ca sa faca din nou "calibrarea" la realitate.

Pe vremea aia eram implicat intr-o casa de productie A/V si ne-am printat 3D un rig de GoPro si am facut tot felul de teste, am inchirirat apoi unul care era mai bun decat cel printat de noi si am mers sa filmam cu el ca sa vedem ce iese. 

Leo avea background puternic in antreprenoriat, era co-fondator al unui start-up in Elvetia care castigase un Grand Prix acolo si fusese implicat intr-o companie care a fost cumparata de Adobe printre altele multe.

Iar eu lucram in productia cinematografica inca dinainte de a face 20 de ani (intre timp sarisem de 30), asa ca am vorbit cu el si cu un prieten din Londra si ne-am hotarat ca vrem sa facem un business pe productie de VR.

 

Teste si planuri

Am inceput sa experimentam si ne-am axat pe partea de story-telling, am tot filmat diverse lucruri, am facut si teste de CGI, am filmat cu drona, cu mai multe rig-uri si mai ales ne-am uitat foarte mult si la ce fac altii.

Dupa o vreme am inceput sa intelegem ca VR-ul livreaza inainte de toate o experienta si ca povestea trebuie sa se orienteze spre felul unic in care acesta tehnologie livreaza experienta catre auditoriu, care in cazul asta devine utilizator individual.

 

Portofoliul de clienti

Inca de la inceput ne-am dat seama ca felul in care vrem sa exploatam noi potentialul acestei tehnologii are nevoie de desfasurari mari de forte, altfel nu iese decat un gimmick. Am vrut sa facem B2B, dar in Romania erau bugete mici cu care e greu sa dai forma unor lucruri cu adevarat misto.

Am preferat sa facem niste proiecte din buzunarul nostru doar ca sa aratam cum ne gandim noi ca trebuie sa arate. Am colaborat cu RedBull printe altii, iar cu COSR am inceput un proiect care ar putea sa iasa foarte misto cand il vom dezvolta mai departe.

Cand am inceput mai serios lucrul ne-am dat seama ca avem la Bran un castel care e cunoscut in toata lumea si care poate sa ne ofere un subiect ce starneste curiozitatea oricui, oriunde in lume, iar Dracula intotdeauna ni sa parut foarte misto, asa ca ne-am apucat de treaba.

 

Proiecte speciale

In 2017 am inceput primul nostru proiect mare care a fost o aplicatie pentru Oculus Gear VR Store, "The Real Dracula's Castle VR Experience".

 

Intre timp remasesem doar eu si cu Leo, pentru ca bunul meu prieten din Londra avea multe proiecte incepute si nu avea timp se poata concentra si pe asta. Iar eu si cu Leo ne-am dat seama ca pentru ca sa ne iasa ce vrem sa facem treuie sa ne concentram numai pe asta.

Asa ca pe la sfarsitul lui 2016 am lasat businessurile in care mai eram implicati si am facut doar VR o buna bucata de vreme. Rezultatele s-au vazut imediat pentru ca am reusit sa miscam lucrurile in directia in care voiam si am avut un produs gata, care arata foarte bine.

Ne-am dat seama ca ce faceam era cutting edge pentru ca multe din facilitatile pe care voiam sa le folosim erau implementate pe platforma Gear VR efectiv in timp ce noi incarcam produsul nostru. Se tot schimbau metodele de ingerare si puteam folosi si mai multe facilitati pe care noi gandisem sa le exploatam de la inceput, dar a fost greu pentru ca prorocoalele erau scrise chiar atunci, dar asta a fost abia spre final.

De fapt, primul pas inspre necunoscut a fost cand a trebuit sa integram partea de CGI care a fost destul de complexa si ne-am dat seama ca trebuie sa creem un workflow pentru ca nu prea exista unul pe partea de VR si ce faceam noie se arata a fi "cam diferit" fata de filmarea clasica "in dreptunghi".

Acolo au fost multe nopti nedormite, dar atunci nu stiam cat de dificila va fi implementarea pe platforma si credeam ca cea mai grea parte va fi sa facem efecte speciale si sa cream sunet spatial la ce am filmat.

Abordarea noastra a fost putin alta, in sensul ca am vrut sa facem proiectele asa cum am vrut noi si am vazut o oportunitate de business in vanzarea pe platformele de continut VR. In continuare suntem deschisi sa facem lucruri foarte faine si vrem sa colaboram intotdeauna cu cei mai buni pe treaba lor, avem experienta si suntem foarte ambitiosi, oricare ar fi domeniul, colaboratorul sau clientul.

 

 

Educarea pietei

Ne-am dat seama discutand cu multa lume ca deschidere pentru VR ar exista din partea multor oameni, ceea ce lipseste insa este interactiunea cu tehnologia. Oamenii fie au auzit sau chiar au vazut, dar nu au incercat si nu sunt utilizatori. Sau se "fac" utilizatori in ultimul moment, cand se pune problema unui proiect de genul asta; ori dureaza destul de mult pana sa poti privi cu ochi critic ce se intampla in mediul VR.

La inceput poti doar sa observi; totul ti se pare nou si interesant si vrei sa faci de toate. Trebuie sa treci prin destul de mult continut VR pana cand incepi sa intelegi cum s-ar putea face unele lucruri si cum ai putea sa produci chestii cu adevarat de impact.

Cel mai important factor aici este expunerea la tehnologie si exista oameni care popularizeaza foate misto mediul asta si care fac lucruri interesante pentru a le arata oamenilor continut misto, cum ar fi cei de la One Night Gallery cu care am colaborat inca de la inceputul inceputului si e loc de mai multe miscari de genul asta. E loc pentru toata lumea, e mult loc! Daca oamenii ar vedea mai mult continut si-ar da seama si ce le place cu adevarat si ar creste si numarul de utilizatori.

 

Promovarea studioului vostru

Pentru noi a contat intotdeauna ca produsele pe care le facem sa arate cat mai bine la momentul tehnologic in care au fost realizate asa, ca asta cred ca functioneaza ca sa ne recomande. Nu ne-am axat pe piata din Romania, dar am lucrat proiectele noastre colaborand in mare parte cu romani.

Ne-am bucurat ca am fost featured pe Oculus Gear VR Store si am avut un preview ca showcase content la "Samsung VR Presents: An Evening in 360" in San Francisco si asta ne-a confirmat ca suntem pe drumul cel bun.

In 2018 am reusit sa implementam in varianta finala a lui Dracula si de atunci lucram pentru a consolida un nou proiect de data aceasta pentru Oculus Rift pentru ca ne-am dat seama ca puterea de calcul este foarte importanta pentru a avea un produs tare si care sa faca valuri. Este vorba despre un joc si e nevoie de multa munca inca pentru a il face realitate (fie ea si virtuala "HAHAHA').

 

Provocari de business in piata locala

Piata de VR locala este destul de mica deocamdata si cred ca cea mai mare provocare este pozitionarea cu servicii care sa raspunda bugetelor de aici. Cresterea locala va veni odata cu diversificarea device-urilor si scaderea pretului tehnologiei, si cred ca odata ce mai multi oamenii or sa aiba acasa headseturi de calitate ca sa poata interactiona cu si mai mult continut. 

 

Planuri

Momentan experimentam cu machine learning si computer vision,  domenii care explodeaza, asa ca o se vedem ce iese din aceasta combinatie.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Sectiune



Branded


Related