Daca in trecut media insemna, in mare parte, o distributie cat mai eficienta a continutului si materialelor creative ale unei campanii, astazi media inglobeaza crearea de continut, administrarea acestuia cat si utilizarea tehnologiei pentru cuantificarea ROI, spune Manuela Vasiliu, Deputy Managing Director United Media Services. Tocmai de aceea, cuvântul prin care ar cuprinde piața de media din prezent este efervescenta. Iar efervescenta asta, pe fondul schimbarilor radicale si continue, duce la nevoie de adaptare a agentiilor.
Ramane in continuare lipsa unui personal specializat, in special in zona de online, spune Manuela. Industria media a evoluat din ce in ce mai mult in ultimii ani, lucru care a generat o extindere a competentelor. Pentru a fi competitiv nu mai poti ramane in zona de media pura.
Piata media din prezent intr-un singur cuvant
Greu de cuprins intr-un cuvant. Industria de media din Romania reprezinta un mediu dinamic, aflat intr-o perpetua evolutie si care devine din ce in ce mai tehnologizat. Cred ca totusi cuvantul care ar defini cel mai bine realitatea si ar descrie-o intr-o mare masura este efervescent.
Cea mai mare provocare
Provocarile vin tocmai datorita procesului de evolutie si schimbare continua a mediului: dezvoltarea tehnologiei, automation, AI, etc. Toate acestea au un impact direct in modalitatea noastra de abordare a campaniilor media. Astfel, ne-am dezvoltat noi tool-uri, noi produse, solutii inovative. Devine din ce in ce mai importanta conturarea unui funnel clar al procesului de vanzare, de la background, resurse, tactici pana efectiv la lead-urile obtinute in urma unei campanii.
Daca in trecut media insemna, in mare parte, o distributie cat mai eficienta a continutului si materialelor creative ale unei campanii, astazi media inglobeaza crearea de continut, administrarea acestuia cat si utilizarea tehnologiei pentru cuantificarea ROI.
Consumul
In ultimii ani se observa o usoara scadere a consumului de TV in timp ce mediul digital este intr-o expansiune continua si este din ce in ce mai diversificat la nivel de touch point-uri. Aceasta schimbare atrage si nuantarea abordarilor unei mari parti dintre jucatorii care comunica prin intermediul digitalului. Se impun analize mai detaliate si mai profunde asupra comportamentului userilor pentru a gasi selectia cea mai eficienta care sa ajute la livrarea mesajului catre the right who. Totodata, la fel de important este felul cum alegem sa comunicam, deoarece audienta are asteptari diferite din partea brandurilor - isi doreste sa aiba un dialog, sa poata interactiona, sa poata comunica in timp real cu acestea.
Referitor la evolutia investitiilor la nivel de canale, in afara de presa scrisa, care in valoare scade constant de cativa ani, toate celelalte medii sunt in crestere. Din ce in ce mai multi advertiseri incep sa comunice, ceea ce duce la o crestere a competitivitatii pe toate mediile.
Lucruri bune si lucruri rele
In ceea ce priveste aspectele pozitive, as mentiona faptul ca tehnologiile digitale noi sunt adoptate rapid si de piata noastra, in toate mediile. Romania este una dintre tarile avansate din CEE pe partea de media si publicitate, si asta se vede din participarile la festivaluri de profil si numeroasele premiile obtinute.
O alta mentiune pozitiva ar fi cresterea transparentei prin prisma monitorizarii tuturor mediilor, asteptam cu interes primele cifre despre piata de outdoor si cinema. Exista o preocupare si implicare constanta a jucatorilor din industrie pentru actualizarea celor mai noi tool-uri si surse de raportare (audiente, monitorizari etc).
Totusi, ramane in continuare lipsa unui personal specializat, in special in zona de online. Se fac demersuri in acest sens, se organizeaza cursuri, ateliere, seminarii care sa atraga atentia si interesul tinerilor pentru a-si alege un job in industria noastra.
Specificul pietei de media din Romania
Consumul de TV este in continuare foarte ridicat, fata de vestul Europei, unde sunt deja tari importante in care online-ul a depasit TV-ul la nivel de investitii. Totusi, noile tendinte in media (programmatic, native advertising, content marketing, etc.) sunt adoptate rapid si de catre jucatorii din piata noastra.
Anii viitori vor ramane sub semnul tehnologiei si al impactului acesteia in toate domeniile in care activam. Gigantii mondiali Google, Facebook si Amazon isi vor pune in continuare amprenta pe piata noastra atat la nivelul consumatorilor cat si al brandurilor care li se adreseaza.
Online-ul in 2019
As putea mentiona fragmentarea foarte mare, nevoie de resurse din ce in ce mai specializate si dominatia gigantilor mondiali care nu permite o dezvoltare prea facila a publisher-ilor locali.
Unelte noi
Industria media a evoluat din ce in ce mai mult in ultimii ani, lucru care a generat o extindere a competentelor. Pentru a fi competitivi nu mai este suficient sa ramanem in zona de media pura.
Drept urmare, de mai multi ani, ne preocupa largirea expertizei si a gamei de servicii. Astfel am dezvoltat sau adoptat produse si tool-uri noi care acopera diverse zone de interes pentru clientii nostri (e-commerce, content marketing si social media, web development, cross-channel planning, etc).
Modelul de business al agentiilor de media
Cum spuneam la inceput, e o industrie intr-o continua transformare si dezvoltare, lucru resimtit in fiecare an, iar noi ne dorim sa tinem pasul si suntem atenti la tendintele internationale. Schimbarile nu sunt radicale, ci nuantari care vin ca o consecinta a procesului evolutiv. Noi la United Media Services ne-am bazat mereu pe echipe formate din seniori si oameni pasionati de media si publicitate, ceea ce contribuie esential la un work flow bun si rapid si la oferirea de consultanta clientilor, nu doar a simple propuneri de media.