"Daca vreti, sunt un fel de dinozaur al industriei de retail de fashion", ne spune Cornelia Nicolae. Si ce presupune aceasta calitate de "dinozaur" daca nu o serie de inceputuri bine coordonate? Sa vedem.
Cornelia si-a inceput activitatea efectiva in zona fashion retail in cadrul Lee Cooper, in perioada in care Romania isi cunostea primele mall-uri. Si, totodata, perioada in care Cornelia a gestionat deschiderea primelor magazine (de la negocierea termenilor spatiului si angajarea personalului pana la vizite pe santier, amenajari de interior si pregatirile de lansare). A urmat BSB Fashion, un inceput care a condus-o spre rolul de Country Manager, din care a invatat multe despre leadership si importanta formarii unei echipe motivate si eficiente.
De 9 ani, insa, o gasim pe Cornelia in cadrul Stefanel, 8 dintre acestia petrecuti in postul Country Manager Romania. Apoi a aparut la orizont nevoia unui conducator al operatiunilor Stefanel in Turcia - zis si facut:
In primul an am inregistrat o crestere de 26% a cifrei de afaceri. Nu a fost simplu, dar am plecat la drum cu gandul ca o sa reusesc, desi stiam ca este o piata extrem de dificila, cu o mentalitate mult diferita de a noastra.
Inceputurile nu se opresc insa aici. In urma cu un an, din rolul de Retail Sales Manager, Cornelia si-a adaugat in portofoliu alte 3 tari: Polonia, Germania si Austria. Iar zilele astea, provocarea tine de time management, calatoriile ocupandu-i 90% dintre zilele lucratoare.
Dar dintre toate cele de mai sus, Cornelia spune ca cel mai mandra este de relatiile si prieteniile legate de-a lungul timpului. Colaboreaza si astazi cu persoane si companii cunoscute pe la inceputul anilor 2000 iar, ocazional, mandria creste si cand afla despre fosti colegi care au ramas in industrie, ocupand pozitii-cheie in companii de retail. Asa ca tu #IncepeCevaDeNepretuit si ia aminte: oamenii aflati alaturi de tine la inceput pot ramane acolo peste ani si ani.
Mai jos conectam, unele de altele, inceputurile #denepretuit ale Corneliei, continuand seria de articole dedicate micilor inceputuri si inspirate de Mastercard.
In campul muncii
Uitandu-ma inapoi, cred ca retailul de fashion/brandurile m-au ales pe mine; a fost, insa, dragoste la prima vedere. Nu ma gandeam atunci cand am terminat un liceu cu profil economic ca voi ramane atatia ani in zona asta si ca voi creste pana la nivelul curent.
Studiile universitare si de masterat au venit dupa ani buni in campul muncii, cand mi-am dat seama ca fara o baza solida de cunostinte teoretice imi va fi mult mai greu sa pun in practica ceea ce am invatat in ani de munca. Imi asum alegerile facute si, daca as putea sa dau timpul inapoi, as studia mult mai mult, dar as munci cu aceeasi pasiune si determinare asa cum am facut-o atunci si cum o fac si astazi.
Nu mi-am pus niciodata tinte imposibil de atins. Mi-am dorit intotdeauna sa fiu cat mai buna in pozitia in care eram. Le spun mereu colegilor mei ca nu imi place locul 2, vreau mereu sa fiu prima din clasa. Stiu ca suna a cliseu, dar am fost intotdeauna extrem de motivata si am avut o ambitie extraordinara sa imi dovedesc, in primul rand mie, ca sunt capabila sa ma autodepasesc constant.
Inceputul Lee Coper: cum faci totul de la zero
Cand am inceput eu, Lee Cooper era un brand de jeans foarte cunoscut, un nume nou care promitea sa cucereasca consumatorii romani. Erau primii ani de fashion retail in Romania, anii in care se deschideau primele mall-uri. A fost o experienta extraordinara care m-a pregatit pentru ce a urmat.
Am invatat sa conduc oameni, sa negociez contracte de inchiriere cu mall-urile, sa deschid magazine si sa le fac sa performeze. Initial mi s-a propus pozitia de Store Manager, dar in scurt timp am dovedit ca pot lucra la nivel macro si ca pot coordona echipe mari de oameni.
In perioada asta, am deschis primele magazine din viata mea; si cand spun asta, ma refer la toate etapele premergatoare deschiderii unui magazin: negociat termenii contractuali, vizitat santierul din mall, angajat personal, supervizat echipa de amenajare, pregatit magazinul pentru deschidere, etc.
Atunci am invatat ca exemplul personal face diferenta in cadrul unei echipe. Am foarte multe amintiri placute din acea perioada, am legat foarte multe prietenii care dureaza si astazi. Am cunoscut oameni importanti din industrie, persoane cu care am colaborat in diferite etape. Cel mai tare, insa, ma mandresc cu faptul ca, si astazi, colaborez cu aceste persoane /companii.
Inceputul BSB: fomarea ca lider
Daca perioada Lee Cooper m-a invatat ce inseamna industria asta, perioada BSB m-a rafinat. A fost momentul in care am realizat ca domeniul mi se potriveste manusa. Am intrat in companie pe o pozitie de Manager Administrativ – o pozitie care facea legatura intre magazine si Country Managerul de la acea vreme.
Din motive pe care nu le cunosc, la scurt timp, pozitia a devenit disponibila. A fost un moment de cotitura in care mi-am luat inima in dinti, m-am prezentat in fata GM-ului din Grecia si i-am spus ca doresc sa candidez pentru aceasta pozitie pentru ca aveam toate calitatile si cunostintele necesare.
Din acel moment nu m-am mai oprit, cerul a fost limita, cum se zice. Si, ca sa le dovedesc ca au facut cea mai buna alegere, sa le multumesc cumva pentru incredere, am inceput cursuri de limba greaca, iar la scurt timp am fost capabila sa conversez cu sefii si colegii mei greci si sa particip la sedinte tinute in limba greaca.
La BSB am detinut cea mai inalta pozitie in cadrul unei companii si am fost responsabila in totalitate de deciziile luate. M-am format ca lider si am inteles ca rezultatele bune vin atunci cand lucrezi in echipa. Nu a fost niciodata vorba doar despre mine, a fost intotdeauna despre noi, ca echipa. Am devenit un teamplayer autentic si le sunt recunoscatoare echipelor mele pentru ca au contribuit la omul care sunt astazi.
Inceputul Stefanel: din Romania spre Turcia
Inainte de Stefanel, eram in concediul de crestere a copilului si cel mai probabil nu mai aveam un job la care sa ma intorc. Este o situatie pe care, din pacate, au intalnit-o multe femei din top management care au ales sa nasca – este nedrept, dar este un risc pe care trebuie sa ti-l asumi atunci cand decizi sa faci un copil.
Sa zicem ca eu am fost norocoasa – cand fetita mea avea 9 luni, am fost contactata de o agentie de headhunting care recruta pentru Stefanel. In doua luni (inainte ca fetita mea sa implineasca un an), eram deja angajata. Am trecut prin mai multe interviuri cu agentia, dar interviul decisiv l-am avut cu Carlo Stefanel – fiul proprietarului companiei, cu 10 ani mai tanar decat mine.
A crezut in potentialul meu, m-a sustinut si in aproximativ trei luni m-a numit Director General al companiei in Romania. Bineinteles ca asta m-a motivat si mai mult. Si, da, am invatat si limba italiana ca sa pot trece toate barierele de limba si sa pot participa la toate sedintele. A fost de altfel si un fel de a-i multumi lui Carlo Stefanel pentru incredere.
A fost si este o mandrie si o onoare pentru mine sa lucrez pentru acest brand, care joaca practic in alta liga. Cea mai mare provocare a fost sa mentin brandul la nivelul la care era acum 9 ani pe piata din Romania – si cred ca am reusit asta din plin.
Nici nu stiu cand a trecut timpul, am fost ca intr-un montagne rousse. Imi place atat de mult incat nu imi dau ragaz sa obosesc sau sa ma plictisesc – efectiv nu ma pot opri. Energia mea a devenit deja un statement si este motivul pentru care am fost prima alegere atunci cand compania a avut nevoie de un executiv care sa conduca operatiunile din Turcia.
Rezultatele nu au intarziat: in primul an am inregistrat o crestere de 26% a cifrei de afaceri. Nu a fost simplu, dar am plecat la drum cu gandul ca o sa reusesc, desi stiam ca este o piata extrem de dificila, cu o mentalitate mult diferita. Am aplicat aceleasi principii si valori cu care am lucrat in Romania, am reusit sa creez aproape acelasi spirit de echipa si sunt tare mandra de asta.
Inceputul de la capat: Stefanel in 5 tari
In urma cu doi ani, pachetul majoritar de actiuni Stefanel a fost preluat de un fond de investitii. A fost o schimbare destul de mare pentru mine, in toate joburile anterioare am lucrat cu companii de familie si am avut contact direct cu proprietarii companiilor sau cu persoane-cheie in luarea deciziilor. M-am adaptat rapid noilor cerinte si reguli de functionare si am continuat sa fac ceea ce stiam cel mai bine: sa livrez rezultate.
Ceea ce m-a adus, cumva firesc in parcursul meu profesional, la o noua promovare – era cel mai eficient mod in care compania a pus in valoare capacitatile mele si energia cu care coordonez fiecare proiect, fiecare echipa, fiecare tara. Astazi sunt Retail Sales Manager in Europa si ma ocup de operatiunile Stefanel din 5 tari: Romania, Turcia, Polonia, Germania si Austria.
Cea mai mare provocare a fost sa imi organizez viata in functie de calatoriile care la acest moment reprezinta cam 90% din zilele lucratoare. Dimineata zbor la Munchen, seara am avion spre Berlin, iar a doua seara ma gaseste intr-un hotel din Hamburg. Valiza si laptopul sunt accesoriile care ma insotesc in toate calatoriile.
Mi-am propus sa depasesc toate obstacolele, in special cele legate de limba – pentru ca nu vorbesc limba germana – si nici nu am timpul necesar sa incep cursuri. Pot spune, insa, ca m-am conectat cu toate echipele magazinelor din Germania si Austria si am creat deja o legatura care a trecut bariera lingvistica. Avem proiecte interesante in derulare care deja genereaza rezultate.
Esecuri si invataturi
E greu sa vorbesti despre esecuri in domeniul acesta, avem indicatori de performanta care ne ajuta sa luam masurile potrivite. Poate rezultatele nu au aratat intotdeauna cum ne-am asteptat, dar am avut chei de verificare si am stiut unde sa lucram mai mult. Au fost situatii in care probabil nu am ales cei mai potriviti oameni sa faca parte din echipa, dar nu le consider esecuri – ci doar lectii care m-au ajutat sa evoluez.
Am inteles ca in retail oamenii nu raman neaparat pentru nivelul salariului sau pentru renumele brandului, ci si pentru politica organizationala pe care un manager reuseste sa o creeze in interior, pentru felul in care sunt tratati, pentru cat de mult sunt ajutati si incurajati sa se dezvolte. Cand am intrat in companie, aveam colegi care lucrau de mai bine de 10 ani. Imi face o deosebita placere sa lucrez cu ei si astazi, dar si cu cei care au intrat in companie in ultimii 9 ani si au ales sa ramana, sa continue acest proiect alaturi de mine.
Viitorul in retail: experienta offline
Magazinul viitorului va fi construit in jurul experientei de shopping. E clar ca tehnologia e acum pe primul loc - si spun asta pastrand proportiile si tinand cont de componenta umana. Iar tehnologia in retail mizeaza enorm pe apetitul pentru socializare al oamenilor si pe dorinta de a fi cat mai bine informati despre produse.
Centrele comerciale s-au adaptat acestor tendinte creand comunitati in jurul lor. Au fost integrate elemente de decor care sa raspunda asteptarilor vizitatorilor si au fost dezvoltate diferite facilitati la care pana nu acum cativa ani nici nu ne gandeam. Acum, mai mult ca niciodata, clientul este pe primul loc si magazinele sunt adevarate temple inchinate clientilor, care tin cont de toate simturile acestuia: vaz, auz, atingere, miros, chiar si gust.
Ce nu trebuie sa lipseasca dintr-un magazin include: produsul perfect pus in valoare de lumina potrivita, calitatea produselor care trebuie sa le confirme clientilor decizia de a cumpara, muzica ambientala care creeaza atmosfera adecvata pentru clientela targetata, parfumul din magazin, care a devenit o semnatura a fiecarui brand, iar cafeaua servita clientilor completeaza tabloul magazinului perfect.
Surprize personale
In perioada Lee Cooper totul se intampla pe repede inainte, eram extrem de agitata, chiar colerica de multe ori (colegii de atunci inca imi sunt prieteni, deci nu cred ca am fost foarte rea) si fortam limitele tuturor – nu aveau voie sa spuna "nu". La conducerea operatiunilor BSB, m-am surprins mult mai matura, mai asezata – nu mai luam decizii la primul impuls. Am inteles ca o echipa motivata si determinata este cheia succesului. Odata ajunsa in Stefanel am devenit acel leader care inspira oamenii din echipa.
Am un soi de mandrie personala cand aflu ca oameni cu care am lucrat, care mi-au trecut prin mana, sunt acum in pozitii cheie in companiile de retail in care lucreaza: Country Manager Bershka China, HR Manager Zara, Area Manager H&M, Commercial Director Various Brands, Area Manager Il Passo, Area Manager Pepco.
Daca ne punem pe hartie, toti suntem cate-o suma de inceputuri; unele au final, altele nu. Iar in decursul anii petrecuti in industria de fashion retail, Cornelia Nicolae a bifat multe ocazii de a #IncepeCevaDeNepretuit: primul magazin pus pe roate in totalitate, prima echipa inchegata, primele actiuni pe piete total straine de cea locala. In schimb, energia necesara abordarii oricarui nou inceput, e o resursa de care nu duce lipsa.
Intr-o serie de materiale inspirate de Mastercard, ne-am propus sa vedem in ce fel increderea in micile inceputuri de ici, de colo, poate conduce spre mari realizari.