[Media Trends] Dan Balotescu: Spre deosebire de pietele internationale, in Romania durata medie de vizionare TV este foarte ridicata

[Media Trends] Dan Balotescu: Spre deosebire de pietele internationale, in Romania durata medie de vizionare TV este foarte ridicata

Crestere este cuvantul care defineste piata de media din prezent, spune Dan Balotescu, managing partner Media Investment. Cea mai mare provocare: transformarea digitala. Agentiile se adapteaza, atit la nivelul echipelor, cit si al instrumentelor de lucru. Cel mai bun lucru: predictibilitatea de care piata a dat dovada in ultimii ani, dublata de o crestere continua, dar moderata a bugetelor de publicitate.

Suntem la Media Trends, o serie de interviuri cu directorii agentiilor de media despre cum s-a schimbat industria in ultimii ani, care este specificul pietei de media din Romania si in ce masura trendurile internationale se manifesta aici.

Piata din Romania este o piata influentata major de TV, spune Dan Balotescu. Spre deosebire de pietele internationale, unde digitalul devine media cu ponderea cea mai mare, in Romania durata medie de vizionare TV este foarte ridicata (5 - 6 ore pe zi.)

 

Piata media din prezent intr-un singur cuvant

Crestere. Piata a crescut constant in ultimii ani si va contiunua sa creasca si in 2019, apropiindu-se de maximul istoric din anul 2008.

 

Cea mai mare provocare 

Cea mai mare provocare a pietei de media este legata de transformarea digitala. Agentiile se adapteaza, atit la nivelul echipelor, cit si al instrumentelor de lucru, iar cea mai mare provocare este adaptarea la cerintele si asteptarile clientilor. Clientii sint la rindul lor expusi la transformarea digitala si apeleaza la partenerii de business pentru a gasi impreuna cele mai adecvate solutii.

 

Consumul

Dupa cinci ani de crestere continua, piata de media este stabila. Mediile si-au definit un potential previzibil de livrare a audientei. Astfel, TV-ul continua sa aiba cel mai mare volum din bugetele de publicitate, reprezentind 60% din investitia media. Urmeaza, pe locul al doilea digital-ul, care a crestut in ultimii ani, ajungind la aproape 25% din investitia totala de media. Restul mediilor – OOH, radio si print – cumuleaza impreuna 15% din volumul de publicitate.

Atit in Romania, cit si in pietele internationale, media digitala a contiunat sa atraga bugete din ce in ce mai mari, iar cea mai importanta componenta este cea programatica, atit datorita potentialului mare de targetare, cit si a eficientei investitiei. Desigur, rata de adoptie in programatic este mult mai redusa in Romania, fata de pietele dezvoltate, unde procentul este de aproximativ 80% din investitia totala in digital.

 

Lucruri bune in media

Cele mai mari provocari ale pietei de media din Romania sint legate de reglarea cererii si a ofertei, intr-o piata in care se eficientizeaza foarte mult costurile de media, raportate la un inventar din ce in ce mai limitat pe targeturile comerciale clasice.

Cel mai bun lucru care s-a intimplat in piata din Romania este predictibilitatea de care piata a dat dovada in ultimii ani, dublata de o crestere continua, dar moderata a bugetelor de publicitate.

 

Specificul pietei de media din Romania

Piata din Romania este o piata influentata major de TV. Obisnuinta de consum media a publicului tinta decident este inca infuentata de acest mediu.

Evident, media digitala creste ca importanta si influenta. Spre deosebire de pietele internationale, unde digitalul devine media cu ponderea cea mai mare, in Romania durata medie de vizionare TV este foarte ridicata (5 - 6 ore pe zi.) De asemenea, posibilitatea de a atinge rapid si eficient un mare numar de consumatori se poate face tot cu TV. O dovada in acest sens este numarul mare de statii masurate in Romania – peste 60.

 

Online-ul in 2019

Adblocking-ul in Romania (raportat la desktop plus mobil) nu este inca o problema reala a pietei. Universul disponibil este mult mai mare decit potentialul de acoperire ce poate fi atins intr-o campanie de digital. Google si Facebook sint doua platforme extrem de eficiente si de aceea sint utilizate de aproape toti advertiserii din digital.

Cea mai mare provocare a digitalului din Romania? Cum poate piata locala sa se adapteze cerintelor actuale de eficienta. Raspunsul in gasim in programmatic, iar piata locala s-a maturizat foarte mult in acesta directie.

 

Unelte noi

Oferim clientilor nostri competentele integrate de media. Ma refer in principal la capacitatea de raportare, analiza si optimizare a mediilor on-line si off-line.

Una dintre preocuparile noastre actuale este utilizarea inteligentei artificiale in media. Deja utilizam inteligenta artificiala in campaniile de search, programmatic si social media, prin solutii proprietare Google sau Facebook. Aceste compentete vor putea fi extinse in orice tip de startegie de comunicare, online si offline.

 

Modelul de business al agentiilor de media

Agentiile au si vor avea un rol de consultant al clientilor in zona de comunicare, respectiv de media. Odata cu transformarea business-ului clientilor catre digital, se digitalizeaza si comunicarea. In ultimii ani, am asimilat resurse din zona digitala si am realizat in interiorul agentiei o transformare digitala profunda. Este un proces de durata, proportional cu dimesiunile business-ului agentiei. Astfel, in mod natural, in timp se diversifica oferta de servicii catre clienti.

Atita timp cit clientii gasesc in agentie un partener care le raspunde asteptarilor actuale de business, inseamna ca directia in care ne indreptam este corecta.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Companii

Branduri

Oameni

Subiecte

Sectiune



Branded


Related