[Toți oamenii VR-ului] Andreea Centea (Loop VR Solutions): Majoritatea briefurilor care vin la noi sunt legate de evenimente/activări de brand, cu sau fără un software personalizat

[Toți oamenii VR-ului] Andreea Centea (Loop VR Solutions): Majoritatea briefurilor care vin la noi sunt legate de evenimente/activări de brand, cu sau fără un software personalizat

Loop Virtual Reality Solutions are un nume lung, dar ca business, poate fi descris destul de simplu: e o mini agenție de VR, care oferă soluții pentru orice ar putea avea legătură cu VR/AR. În spatele companiei se află Andreea Centea și Ștefan Stamate.

Clienții Loop-ului (poveste interesantă cu numele, o găsiți mai jos) vin deocamdată, pe linia B2B. Însă cu ocazia unui parteneriat ce va demara azi, de Mărțișor, la Museum of Senses Bucharest, clienții se vor alege și dintre consumatorii finali de-acum încolo.

Lucrăm în egală măsură cu agenții și clienți direcți. În general briefurile sunt legate de evenimente sau activări de brand cu sau fără un software personalizat.

Cel mai complex proiect de până acum a fost Internetics Interactive Expo, acolo unde echipa a fost si expozanță, și sponsor pentru proiectele internaționale de tip capsulă, și experți tehnici & training personal.

 

Primele contacte cu VR-ul

Prima dată am pătruns în universul realității virtuale în 2015, în cadrul unei activări de brand, o aplicație în care zburai. Știu că era o coadă imensă dar atât eu cât și Ștefan, partenerul meu, am dorit să testăm. Era un simulator de zbor în care erai prins cu niște curele.

Senzația a fost de nedescris și atunci am știut că vom mai avea de a face cu realitatea virtuală. Un an mai târziu un prieten comun și-a cumpărat un headset VR HTC Vive și ne-a invitat să îl vedem. Atunci am tras și prima sperietură zdravănă și mi-am dat seama că nu este chiar o joacă: m-am "trezit" într-o aplicație super dark, aveam un pistol și un cuțit în mâini. Bineînțeles că la apariția primului zombie am urlat și mi-am scos casca de pe cap. Nu voi uita niciodată momentul acela :)

A urmat o perioadă în care am testat cam toate aplicațiile disponibile pe piață la momentul respectiv. 

 

Potențial de business

De potențialul părții de entertainment ne-am dat seama din prima clipă în care am fost teleportați în alte lumi. Atunci am știut că imaginația este singura limită. Ca afacere, fostul nostru partener a fost cel care a avut curajul să facă pasul și ne-a propus să deschidem împreuna unul dintre primele studiouri de realitate virtuală din București.

El se ocupa de partea financiar administrativă, iar eu și Ștefan de management studio, partea tehnică, promovare, comunicare, teste și orice idei noi aveau aplicabilitate. A fost un pas în necunoscut, nimeni nu știa nimic cu adevărat despre domeniu în 2016, nu știam decât că ne place la maxim și ne dorim să fim pionierii acestei industrii în România.

 

Cum și în ce formulă ați pornit?

Evenimentele au fost prima noastră dragoste. Partipipal.ro, înființat în 2006, ne-a ajutat să căpătăm experiență, iar eu și partenerul meu, Ștefan, lucram ca freelanceri în industria organizării de evenimente în paralel. În 2015 am obținut atestatele profesionale pentru organizare de evenimente, PR și DJing.

În 2016 am creat ceea ce a devenit unul dintre cele mai cunoscute studiouri de VR din București. Doi ani mai târziu, cu frica de antreprenoriat dată la o parte, am decis că drumurile noastre aveau să se separe de cel al studioului. Nu a durat mult să ne dăm seama că realitatea virtuală este unealta perfectă de a promova, comunica și crește engagementul din cadrul unui eveniment.

Aici vorbim despre toate tipurile de evenimente pentru că atât VR-ul cât și AR-ul dețin un atu unic: potențialul de a crește empatia prin plasarea utilizatorului în centrul unei lumi create special pentru atingerea obiectivelor inițiale. 

Astfel, "valsul" dintre lumile tehnologiilor imersive și îndeplinirea obiectivelor clienților și partenerilor noștri a venit natural și firesc. Așa s-a născut Loop Virtual Reality Solutions, care ar putea fi descrisă precum o mini agenție de VR - practic oferim solutii pentru orice ar putea avea legatura cu VR/AR. 

 

Identitate vizuală

Povestea Loop VR și a logo-ului în formă de cap de lup este cea a unui câine ciobănesc german ce ne-a intrat în vieți în 2015. Era bătrânel, bolnav și abandonat și ne-am trezit cu el în curtea casei. Am decis, după multe peripeții, să îl adoptăm. Loop l-am poreclit așa căci tocmai devenise câine de DJ, a avut parte de 1 un an și jumătate de pensie fericită, după care a decis să meargă în raiul cățeilor. Loop Virtual Reality Solutions va duce mai departe amintirea sa :)

 

Servicii

Primele servicii oferite au constat în închirierea de echipament de realitate virtuală care să ajute la îndeplinirea obiectivelor clienților și partenerilor noștri. Într-adevăr, focusul a fost pe partea de gaming și entertainment, dar ușor, ușor am pășit în alte direcții: artă și creativitate, educație, traininguri, dezvoltarea de software personalizat, construirea de simulatoare și device-uri care să aducă un plus de valoare activărilor BTL și nu numai.

O direcție interesantă este aceea de consultanță și instruire a personalului care intermediază VR-ul către publicul larg.

Din păcate acestea sunt aspecte neglijate: dezinfectarea echipamentului după fiecare uz, explicarea pe înțelesul fiecărei persoane a ceea ce urmează să se întâmple după ce pun casca VR, mica discuție în care aflăm dacă persoana în cauză suferă sau nu de afecțiuni cunoscute. epilepsie, probleme de inimă, amețeli sau probleme de vedere.

Fiecare individ este unic și trebuie tratat în consecință. Scopul final este acela de a oferi o experiență de neuitat în condiții de siguranță deplină. 

În ultima vreme, primim cereri de consultanță pentru cei care doresc să își deschidă business-uri VR related - studiouri de tip arcade și Location Based Entertainment în principal. Este o bucurie să observăm interesul în creștere față de acest domeniu și ne dorim ca toți cei ce doresc să facă acest pas să o facă în deplină cunoștință de cauză și să se asigure că mediul este unul sigur din toate punctele de vedere. 

 

Portofoliul de clienți

Clienții noștri sunt în acest moment B2B, dar urmează să revenim și la B2C prin prisma parteneriatului pe care îl vom întreprinde la Museum of Senses Bucharest începând cu 1 martie 2019 unde vom pune la dispoziția publicului o platformă ce permite deplasarea și joaca în VR în condiții de sigurantă deplină, experiența de testare și depășire a fricii de înălțime și câteva proiecte pentru educație. 

Viitorul este plin de idei noi, visăm la foarte multe lucruri. Ne dorim să dezvoltăm cât mai multe aplicații VR personalizate cu focus pe educație, terapii și ajutarea celor care au mai puțin noroc decât noi. Ne dorim să construim simulatoare și device-uri care să potențeze aplicațiile VR. Ne dorim să rămânem deschiși, să lucrăm cu pasiune și să aducem un plus lumii în care trăim.

 

Primii clienți

Trebuie să recunosc faptul că a fi lucrat în domeniul evenimentelor (petreceri și festivaluri în principal) a fost un ajutor fantastic. Munca de a explica în cuvinte ceva ce trebuie trăit personal a fost enormă.

Primii noștri clienți B2B au fost chiar partenerii noștri de la evenimente. Consider că încrederea, seriozitatea și felul în care îți tratezi și înțelegi partenerii sunt deosebit de importante. Nu poți înțelege cu adevărat un domeniu dacă nu ai trăit elementele definitorii ale sale.

În era în care bunul simț și seriozitatea, din păcate, au devenit din ce în ce mai rare, a înțelege cu adevărat nevoile celor pentru care urmează să prestezi un serviciu și de a o face cu pasiune până la capăt sunt cele care îți asigură o imagine bună în piață. Apoi, din vorbă în vorbă și prin recomandări am ajuns să lucrăm cu din ce în ce mai multe agenții și branduri. 

Proiectele principale constau în activări de brand în cadrul evenimentelor de gaming, festivalurilor, evenimentelor corporate sau campaniilor de PR pentru X brand. Un atribut cheie pe care îl considerăm extrem de important este acela că ne menținem mereu deschiși către idei și proiecte noi, indiferent de domeniul lor. Așa că încurajăm pe oricine are o idee să vină să o discutăm împreună. Dacă vrei ceva cu adevărat, vei reuși să o duci la capăt!

 

Briefuri și proiecte speciale

Lucrăm în egală măsură cu agenții și clienți direcți. În general briefurile sunt legate de evenimente sau activări de brand cu sau fără un software personalizat. 

Cel mai complex proiect de până acum a fost Internetics Interactive Expo unde am avut statut triplu: expozanți, sponsori pentru proiectele internaționale de tip capsulă și experți tehnici & training personal/voluntari.

Adică partenerul meu, Ștefan, care este și managerul tehnic, a coordonat, verificat și implementat tot ceea ce a ținut de hardware, senzori, set up și trouble shooting înainte, în timpul și după expoziție. Ne-am asigurat că toți expozanții vor fi informați în legătură cu necesitatea ca fiecare cască VR să aibă huse ce pot fi dezinfectate, că au ustensilele necesare pentru aceasta.

 

Eu am purtat discuții și le-am explicat voluntarilor tot ceea ce aveau nevoie să știe în privința manevrării căștilor VR, conduita și ghidarea publicului larg. S-au descurcat de minune! Dacă tot ai menționat provocările, încearcă să explici cuiva în câteva cuvinte punctele cheie pe care le-ai dobândit în ani. But we did it!

Pe partea de expo ne-am dorit să avem un mic workshop de depășire a fricii de înălțime. Aplicația nu ne aparține, ea este disponibilă pe Steam, însă modul de prezentare către public este o provocare în sine din prisma siguranței fizce și psihice.

Practic, te urcăm cu un lift pe vârful unei clădiri, iar când ușile se deschid ești pe marginea clădirii, cu o scândură în fața ta, pe care dacă vrei, poți păși - scândura este prezentă și în realitate. Aici avem parte de tot atâtea reacții câte tipuri de personalități există. Majoritatea nu se așteaptă la ceva "pe bune", mai ales dacă nu au mai încercat VR-ul până atunci.

Discuția de dinainte de a pune casca durează cam 5 minute, timp în care te pregătim pentru orice reacție fizică sau psihică ai putea avea. Palpitații, genunchi moi, frica în cea mai pură formă.

 

Încercăm să facem pașii necesari, dacă este cazul, depășirii fobiei fără riscuri de traume fizice sau psihice - pentru că da, ne poți crede pe cuvânt, am avut parte de cele mai variate și intense reacții din partea publicului. And we play it safe. Astfel, 2 ghizi VR au fost mereu prezenți în zona de activare pentru a se asigura de bunul mers al lucrurilor. 

 

Despre nevoia de educare în industrie

Este vitală. Spun aceasta pentru că, din păcate, multe entități din industrie nu cunosc elementele esențiale din domeniul VR/AR. Ce tipuri de hardware există, în ce condiții funcționează sau ce limitări au. Ce tipuri de software se pot dezvolta și cui sunt ele destinate în final?

Practic, atunci când avem un prim contact cu un potențial client sau partener încercăm să le explicăm, mai întâi, elementele de bază. Ne dorim să le și arătăm, pentru că, după cum am spus mai sus, VR-ul trebuie trăit.

În lipsa oportunității de a prezenta personal clientului despre ce este vorba, recurgem la un mic chestionar din care încercăm să aflăm cât mai multe despre natura proiectului: obiective, locul de desfășurare, public final. De obicei ne asigurăm că ceea ce la început este o idee se transformă în ceea ce trebuie să fie și ne implicăm la fiecare pas în proces.

 

 

Promovarea de până acum

Sincer, nu am avut promovare cu adevărat până acum. Viul grai și recomandările au fost motorul nostru momentan, însă urmează să dăm startul unor campanii în viitorul apropiat. Avem câteva idei în lucru, așa că rămâneți aproape de noi.

 

Cifra de afaceri

Cifra noastră de afaceri pentru 2018 (primul nostru an de activitate în formula actuală) se învârte în jurul a 20.000 euro. Este generată de B2B, iar creșterea în perioada viitoare ar putea veni din cererea de software personalizat - un subiect foarte căutat. Nu este un domeniu ușor, dar asta presupune antreprenoriatul în general.

Prin parteneriatul cu Muzeul Simțurilor urmează să testăm partea de B2C dintr-o nopuă perspectivă. Sperăm să creștem și să putem oferi din ce în ce mai multe experiențe pozitive. 

 

Provocări de business

Cred că felul în care percepem provocările este subiectiv și ține de individ. Din punctul nostru de vedere, provocarea cea mai grea este aceea de a lămuri clientul de ce are nevoie de VR/AR și cum se poate folosi de aceste tehnologii imersive.

Mulți confundă încă termenii, crezând că discutăm despre aplicații de mobil sau 360. Ori ceea ce propunem noi înseamnă mult mai mult de atât. Creăm sau prezentăm un univers în care efectiv te cufunzi și te transpui.

Perseverența, corectitudinea, pasiunea și certitudinea că te afli pe drumul cel bun chiar dacă este extrem de dificil uneori sunt și ele provocări asumate, iar dacă ar fi să rezumăm cele de mai sus, probabil un customer service de calitate este provocarea supremă, indiferent de cine este acel client.

 

Planuri și direcții de dezvoltare

Următorul plan pe termen scurt, de care suntem super entuziasmați, este colaborarea cu Muzeul Simțurilor București. Avem în lucru implementarea unor experiențe senzoriale unice și construirea de simulatoare VR. 

Pe termen mediu și lung, două dintre proiectele importante pentru noi sunt: crearea unei platforme VR care să faciliteze comunicarea cu copiii - putem vorbi aici în special de cei care suferă de autism - și o caravană VR în spitale și aziluri de bătrâni pentru a aduce puțină bucurie celor imobilizați la pat sau captivi în spitale. Un alt subiect interesant ar fi cel al conținutului educativ ce suntem siguri ca va lua amploare în următorii ani.

În paralel cu acestea ne vedem în continuare de activitatea de eveniment, activitate cu care suntem obișnuiți de mult timp.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Festivaluri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related