Capture The Flag, direct pe Instagram. Robert Dragoiu, freelance designer: "Mi-am dorit sa arat ca arta poate deveni interactiva"

Capture The Flag, direct pe Instagram. Robert Dragoiu, freelance designer: "Mi-am dorit sa arat ca arta poate deveni interactiva"

Pe Instagram continutul e mult si viteza mare. Greu lucru sa mai fii surprins de aceleasi imagini perfect regizate sau, mai trist, chiar si de lucrari creative muncite. In punctul asta a ajuns si Robert Dragoiu, graphic designer freelance cu experienta in zona HoReCa si entertainment, care isi propusese sa-si transforme profilul de Instagram in portofoliu. Moment in care i-a venit o idee: sa introduca in artwork-urile postate indicii si referinte interconectate pentru a trezi interesul si curiozitatea prietenilor si followerilor lui. Zis si facut. La milestone-ul de 1000 de followeri, Robert a pregatit set-up-ul unui giveaway care aducea impreuna toate aceste indicii.

Inspirat de hacking si de formatul competitiilor Capture The Flag (CTF), Robert a gandit un mod de a-si provoca followerii spre un castig de 1000 de RON, parcurgand 4 etape de concurs, impartite intre Instagram si un site extern, creat pentru concurs. Conceptul a fost prezentat userilor printr-un set de Instagram Stories pe 10 februarie, iar deadline-ul a fost de o saptamana. La final, participantii trebuiau sa identifice un user si o parola pentru a se loga pe un chatroom dedicat. 

Dintr-un numar de 90 de useri care au ajuns la ultima proba, 10 au fost foarte aproape sa o rezolve, insa de data asta, cei 1000 RON au ajuns catre fundatia Speranta pentru Romania. In schimb, feedbackul pozitiv n-a intarziat sa vina, ne povesteste Robert, inclusiv din partea altor artisti. 

Am descusut alaturi de el formatul concursului in randurile de mai jos, unde ne-a povestit si mai multe despre proiectele si activitatea lui de zi cu zi.

 

Inceputuri

Pasionat de graffiti si de intreaga cultura hip-hop, prin 2011 am inceput sa frecventez singurul club underground din Constanta, orasul in care traiesc si in prezent. Treptat, am inceput sa ma ocup de tot ce inseamna graphic design (print & digital) pentru club, dar si sa initiez si sa organizez seria de evenimente Hardcore Hooligans, inceputa in primul an de facultate, in acelasi club - o caracatita, glumim noi azi, menita sa promoveze si sa aduca expunere tinerilor artisti din zona Dobrogei. 

Au urmat 3 ani de contest-uri de beatbox, rime pe loc, graffiti si sesiuni de freestyle, sustinute de o echipa mica, cu o comunitate enorma in jur, dornica de afirmare; o comunitate ce umplea cluburile din regiune la fiecare eveniment. Tin minte ca eram 3-4 care faceam totul: fotografiam, filmam, editam, scriam, promovam, lipeam afisele pe stalpii din oras (e ilegal acum, nu mai faceti asta).

In paralel, am inceput sa ma implic ca voluntar in cadrul catorva portaluri de stiri din aceeasi nisa. Astfel, am invatat si web design, la care am adaugat ulterior si UI design, lucrand pentru o multinationala in zona de email marketing. De-a lungul timpului, m-am extins si in zonele de productie video, FX, motion design, DTP si 3D modeling, din dorinta de a experimenta cu cat mai multe medii. 

Ca freelancer am inceput in urma cererilor pe care le-am primit pe plan local. Datorita evenimentelor Hardcore Hooligans si a portofoliului pe care l-am creat pe Dope Pixels, am ajuns sa lucrez cu numerosi clienti cu afaceri locale pentru servicii de branding si graphic design, majoritatea din zona HoReCa si entertainment (cluburi, cafenele, plaje private etc sau artisti independenti/proiecte muzicale).

Dificultatea principala a fost - si inca este - lipsa stabilitatii, asa ca, in paralel, lucrez remote pentru o companie de cosmetice din New York, Madam Glam. Am mai avut o colaborare cu un studio de muzica din Los Angeles, pentru care am facut branding si proiectare 3D.

 

Un challenge pe Instagram, inspirat din hacking

Am observat usurinta cu care se trece peste creatiile unui artist din cauza fluxului imens de continut si mi-am dorit sa ies din ciclul asta. Am vrut ca prietenii si publicul sa se opreasca mai mult de o secunda atunci cand vad una dintre postarile mele si am inceput sa introduc referinte si apropouri in interiorul artwork-urilor, presarate de-a lungul mai multor postari, starnind curiozitatea si sentimentul ca, odata cu urmatoarea postare, va urma ceva mai mult.

Au inceput sa apara intrebarile, deci reuseam. M-am prins de potential si am decis sa construiesc ceva mai coordonat, referintele mele trebuiau sa devina mai profunde.

Totul a fost progresiv. Pregatirea si implementarea proiectului au decurs in paralel timp de 5 luni, prin intermediul artwork-urilor postate pe profil. In timp ce le cream, imi puneam intrebarea "cum as putea conecta lucrarea asta cu cea anterioara" si m-am lasat dus de val de la unul la altul. Giveaway-ul a avut rolul de a cimenta totul si mi-a luat cam o saptamana, cu tot cu partea tehnica.

Pentru formatul capture the flag (CTF) al proiectului, specific competitiilor de hacking si a domeniului cibernetic in general, am fost inspirat de comunitatile DEFCON, {hackmud} si Cicada 3301. Ce ma inspira personal in zona tech-ului si hackingului e cumva poezia unui design inteligent, care nu lasa nimic la voia intamplarii. Totul se intampla cu un scop, totul poate insemna ceva.

Nu am avut prea multe dificultati; mi-am construit ideea de la o postare la alta. Am reusit sa compensez limitarile Instagramului prin site-ul asociat competitiei, astfel incat utilizatorul sa faca bounce intre site si profil.

Dar mai complexa a fost crearea firului povestii din Instagram Stories, cea care a introdus conceptul in sine.

Am ales banii ca metoda de recompensa din ratiuni de flexibilitate. Un print este inaltator, un box cu goodies este bucurator, dar... acele spray-uri ce nu le poti cumpara astazi, te schimba.

 

Probele efective

Cum spuneam, au fost impartite intre materialele creative de pe Instagram si site-ul competitiei. Acesta cladea un drum catre o pagina de autentificare, care la randul ei, te ducea intr-un chatroom, unde personajele plot-ului isi asteptau castigatorul. Postarile de pe Instagram au ascuns datele de autentificare pentru acel chatroom. Un parcurs video a fost postat pe IGTV la finalul deadline-ului.

1) Prima proba (ordinul.cf) a constat in folosirea corecta a indiciilor website-ului pentru aflarea subdomeniului urmatorului pas. Concurentii au trebuit sa inspecteze sursa acestei pagini pentru a fi ghidati de indiciile lasate intentionat – un pas initiator menit sa ofere o satisfactie rapida si sa capteze atentia.

2) Pasul al doilea (moon.ordinul.cfa avut menirea de a introduce concurentul in conceptul de encriptie si sa ofere informatii valoroase despre cum poate fi folosit materialul creativ de pe Instagram. In acelasi timp, urmand conventia de cladire a adresei URL, a oferit indicii despre adresa efectiva a acestuia, folosind citate, trimiteri catre Wikipedia, Google Translate si oferind diverse metode de verificare a parcursului.

3) Cel mai complex pas (scena.ordinul.cf) a fost autentificarea cu succes in chatroom-ul creat. Folosind trimiterile etapei anterioare, concurentii aflau ca user-ul este „guest" si ca parola encriptata trebuie gasita printre artwork-uri, utilizand skillurile invatate (din pasul anterior, se aflase ca parola e encriptata utilizand un standard istoric, Vernam Cipher, si ca acele componente necesare descifrarii sunt deja prezente pe profilul de Instagram)

Complexitatea a constat in filtrarea imaginilor de pe Instagram si in „calcularea" cu succes a parolei folosind un alfabet special.

Autentificarea cu succes se facea cu parola „myrole" (o referinta la povestea giveaway-ului: „We all play a role") si trimitea concurentul in istoricul conversatiilor personajelor, afland de aici ca premiul este castigat de primul utilizator ce trimite datele de contact oricaruia dintre ei.

 

Participantii 

La sfarsitul perioadei competitiei, website-ul a avut un numar total de 750 vizitatori unici, dintre care aproximativ 420 au ajuns cu succes la cea de a doua proba, 300 la cea de a treia proba si aproximativ 90 au fost prezenti in rezolvarea ultimei probe.

 

Castigatorul

Desi 10 persoane mi-au trimis dovada ca au fost extraordinar de aproape (au fost greseli minore: calcule matematice, mutarea literelor din cipher cu un singur numar), niciun concurent nu a reusit sa se autentifice cu succes la momentul anuntarii finalului. Banii alocati premiului au fost donati asociatiei Speranta pentru Romania in scopul oferirii unei mese calde copiilor strazii de Paste.

In urma postarii solutiei, am prelungit viata serverului pentru ca toti participantii sa guste experienta completa; am primit pana acum un feedback impresionant si am avut un nivel de interactiune coplesitor pe chatroom-ul competitiei.

 

 

Mesaj la final. Ce efecte ti-ai dorit?

La nivelul publicului general, mi-am dorit sa-i opresc din endless scrollingul de prin feed pentru a vedea ca pot gasi ceva mai mult in ceea ce pare a fi o simpla imagine.

Daca ma refer la artisti, obiectivul proiectului a fost sa-i inspire, poate prin exemplul personal. Mi-am dorit sa-i scot putin din rutina contentului si sa arat ca arta poate deveni interactiva. Un artist poate sparge foarte multe limite impuse oarecum de mediile si modurile in care se prezinta arta astazi; daca iesim din zona de confort, putem experimenta si iesi din normele obisnuite.

 

Alte proiecte despre care ar trebui sa stim

Momentan imi concentrez eforturile catre finantarea unui start-up in industria tigarilor electronice, Lixivium Arcana. Produsul de debut, Thrills of Equilibrium (baza e-liquid), a fost extrem de bine primit de catre comunitatea de vaping inca din momentul lansarii, bucurandu-se si de un review favorabil care a atins aproape 190,000 de vizualizari.

Primele doua stocuri au fost sold-out in doua saptamani, insa acum vrem sa ducem proiectul la urmatorul nivel (custom packaging, laborator propriu etc.) si suntem in cautarea resurselor necesare pentru acest demers.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Pozitii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related