Acum, oamenii de stiinta au spus-o de mai multe ori: nu te prea poti increde in amintiri, memoria nu e mereu o inregistrare exacta a realitatii. Dar tocmai de asta ne si place atat de mult seria Dupa 10 ani. Pentru ca din multe perspective diferite, reiese un tablou adevarat. De exemplu, acum 10 ani in digital, era cea mai buna conjunctura in care te poti afla, ca om muncitor, pe Pamant, isi aminteste Mugur Patrascu (dovada si poza cu el, de acum 10 ani), o nebunie si un entuziasm care nu o sa se mai repete prea curand. Tot atunci Mugur incepea sa se prinda ce inseamna antreprenoriatul intr-un moment de furntuna perfecta.
Faceam cam 50 de campanii pe an (deci cam una pe saptamana), cu o echipa de 25 de oameni si foarte multa implicare din toate partile.
Pare prea frumos sa fie adevarat. Asa si a fost. A venit criza.
Am mai aflat cat de nepregatit eram in relatia cu oamenii si cat de important este sa stai aproape de ei si sa nu-ti inchipui ca lucrurile pot merge si de la sine, doar ca iti sunt clare tie.
Dupa criza, s-au intamplat multe, dar nu numai rele. In 2016, la 10 ani dupa a fondat iLeo, Mugur a lansat Screen Native, o agentie full service, digital at the core. Vestea buna ar fi ca este loc pentru fiecare intr-o piata in care produsul de comunicare s-a transformat substantial in ultimii 10 ani, spune Mugur. Si da, e inca misto sa lucrezi in publicitate. E ca la cinema: in fiecare joi vin filme noi, actori si regizori mai mult sau mai putin cunoscuti, de actiune sau mai romantice, nu te plictisesti si ai mereu experiente noi
Acum 10 ani
Plastic, cred ca perioada 2007 – 2011, in digital, a fost cam ca in sezonul I din Narcos. Acum 10 ani, puteai sa faci cam orice, oricand in digital, intr-o nebunie si entuziasm care, fara sa-mi propun un exercitiu de naivitate, nu o sa se mai repete prea curand. Era work hard, play hard all day.
Pentru mine anii aceia au fost cu adevarat frumosi si formatori. Incepeam sa ma prind ce inseamna antreprenoriatul intr-un moment de furntuna perfecta, cu foarte multa energie personala, la pachet cu dublarea pietei. Era cea mai buna conjunctura in care te poti afla, ca om muncitor, pe Pamant. Entuziasmul si usurinta cu care se faceau lucrurile, profesionalismul din jur si dorinta de a explora ce e nou nu s-au mai repetat in aceasta configuratie.
Eram in al treilea an de la infiintarea iLeo si cresteam ca nebunii, nu era nimic din ce nu puteam sa facem sau sa convingem clientii sa faca. Eram in mijlocul boomului digitalului si nu intelegeam de ce tot vorbesc oamenii astia de criza. Eram mai tanar si mai fara griji si s-a intamplat sa gasesc niste oameni la fel de entuziasti si o conjunctura care ne-a transformat din colegi in prieteni si ne-a ajutat sa crestem una dintre cele mai bune agentii de digital din tara.
Ce am aflat dupa cativa ani a fost ca era intr-adevar prea frumos ca sa fie adevarat, ca da, criza se intampla, ca in economie lucrurile au o inertie de vreo doi ani si daca nu te pregatesti la primele semnale ai sanse mari sa o incasezi la scadenta. Cred ca am mai aflat cat de nepregatit eram in relatia cu oamenii si cat de important este sa stai aproape de ei si sa nu-ti inchipui ca lucrurile pot merge si de la sine, doar ca iti sunt clare tie.
Starea de spirit
Senzatia si perceptia realitatii erau cumva distorsionate. E facil si frecvent sa ai senzatia ca succesul ti se datoreaza preponderent in momentul in care totul merge bine. Dar cumva asta este ingredientul minune care iti permite sa rezisti in joc si sa poti sa cresti accelerat. Perioadele bune economic sunt ca optiunea aia in jocuri in care accelerezi timpul x2 si vezi cum toate se intampla mai repede. Evident ca pentru asta trebuie si tu sa poti sa urmaresti jocul mai repede si sa iei decizii cu alta viteza. Dar la fel de evident este ca greselile se fac mult mai usor.
Fiecare saptamana era un rollercoaster, incepeai luni la 8, iti beai cafeaua marti pe la 10, te apucai de munca si terminai vineri pe la 19. Faceam cam 50 de campanii pe an (deci cam una pe saptamana), cu o echipa de 25 de oameni si foarte multa implicare din toate partile.
FFW in prezent
Prezentul are doua caracteristici: multitudinea de optiuni si deprofesionalizarea. Domeniul comunicarii a explodat intr-o varietate de specializari care au multiplicat atat furnizorii cat si optiunile de comunicare. Fiecare dintre acesti furnizori se bat pe o piata care insa creste sensibil de la an la an. Astfel, agentia traditionala de comunicare nici nu a pierdut dar nici nu a castigat mare lucru. Piata practic s-a extins pe seama noilor furnizori care acopera o parte importanta a serviciilor new media sau de nisa (bunaoara tot ce inseamna ecommerce, content si performance). Deci vestea buna ar fi ca este loc pentru fiecare intr-o piata in care produsul de comunicare s-a transformat substantial in ultimii 10 ani.
Mai mult, produsul de comunicare a iesit de sub monopolul agentiilor si a reusit sa convinga din cele mai neasteptate locuri: specialisti pe domeniile lor, freelanceri, influenceri, echipe interne, studiouri de productie, chiar si vastul internet anonim. De peste tot poti sa pleci cu o campanie sau un material mai bun sau mai putin, care sa te ajute la ce ai nevoie. Nu stiu daca e bine sau rau, e ceea ce e.
Vestea mai putin buna este ca piata este deprofesionalizata. Nou intratii in piata nu stiu cum e cu marketingul si comunicarea, nu inteleg cum se lucreaza cu un partener de comunicare, nu valorizeaza participarea acestuia. Principala bariera in livrarea calitatii a devenit abilitatea partenerului de a intelege ce poate sa obtina si cat ar trebui sa coste. In contextul in care exista alternative mai ieftine si mai rapide la orice colt de strada, principala abilitate a marketerului devine aceea de a alege partenerul potrivit, de a sti sa asculte si sa obtina ce are nevoie de la el. Increderea si autoritatea consultantului in comunicare sunt mai volatile decat Bitcoinul, greu de obtinut si f usor de pierdut. Este foarte multa agitatie, miscare in piata, pe mize foarte mici, de multe ori.
Trei motive pentru care e misto sa lucrezi in digital
E ca la cinema: in fiecare joi vin filme noi, actori si regizori mai mult sau mai putin cunoscuti, de actiune sau mai romantice, nu te plictisesti si ai mereu experiente noi. Basca, mai apari si pe afis.
Dupa care oamenii sunt mai relaxati si mai cu glumele la ei. Nu te plictisesti, nu-i telenovela sau dramoleta cu orgolii si politica de corporatie. E mai senin aici.
La final, satisfactia impactului pe care il are munca ta este foarte aprope de momentul startului. Lucram in sprinturi mici si intense si vedem imediat daca suntem buni de ceva sau nu.
Cat de mult simti ca poti schimba lucrurile
Advertisingul este unul dintre domeniile care functioneaza ca o crapatura prin care poate trece lumina. Nu facem scoala, nu facem filme, nu scriem carti, nu facem politici sociale dar cumva, indirect, ajungem la oameni simplu, concret cu un mesaj care le schimba ziua si uneori si mintile. Nu stiu daca reusim sa facem asta cu fiecare campanie dar ramane un deziderat cu fiecare gand pe care il pui pe masa.
Cele mai bune lucruri care s-au intamplat in ultimii 10 ani
In tot acest timp au aparut si s-au maturizat niste specialist in diverse domenii creative care sunt perfect adaptati pietei: extrem de flexibili, stapani pe ce fac, cu intense note personale. Acestia formeaza un layer de furnizori care au devenit incet, incet parte din echipa si produsul fiecarei agentii.
Mai mult, astazi, resursele creative sunt democratizate si omniprezente. Nu poti sa te plangi ca nu ai de unde sa te inspiri, ca nu intelegi trendurile, ca nu stii ce e demonstrate ca functioneaza. Munca creativa s-a transformat destul de mult intr-un efort de curare a unor resurse externe (fie ca sunt oameni sau materiale). Ideea si insightul raman la fel de importante dar restul este destul de templetizat si foarte usor si ieftin disponibil.
Oameni – mai multe valori individuale au iesit din agentii mari si si-au gasit o cale sa fie mai prezenti in piata in contexte mai flexible sim ai ofertante.
Procese – din ce in ce mai antreprenoriale, mai putin formale, spre obiectivul unic de a face sa se intample lucrurile. Sunt instrumente, appuri, abordari care schimba felul in care realizam astazi proiectele si raspund mai bine lumii asteaia in continua miscare.
Rezultate – diversitatea modalitatilor de a ajunge la un rezultat. Daca inainte existau niste formule sacre pentru orice, astazi in fiecare zi mai apare un fel de a ajunge la oameni care ieri nu exista.
Cel mai bun lucru din munca ta, pe care il stiu prea putini
Cred ca e legat de toti oamenii buni pe care i-am intalnit si pe care i-am ajutat cumva sa fie si mai buni.
Ce i-ai spune eului tău de acum 10 ani. Ce îi spui celui de peste 10 ani
Love Is The Answer! Si cumpara Bitcoini.
Celui din viitor i-as spune sa stea linistit, ca bagam ca leii inca un sezon, pentru pensia lui.