[Turism de soi] ATRA, o investitie de un milion de euro, care ofera un ”teren de joaca in gastronomie”

[Turism de soi] ATRA, o investitie de un milion de euro, care ofera un ”teren de joaca in gastronomie”

In 2011, adica in primul sau an de activitate, pensiunea ATRA a avut un grad de ocupare de 40%. In 2019, a ajuns la 80%. Andrei Popa este managerul pensiunii (si somelier in-house), iar Catalina Cioroba, director de vanzari. Cei doi spun ca unul dintre atuutile majore ale businessului este locul in care se afla. La ATRA se poate ajunge in circa 90 de minute, daca locuiti in Bucuresti. 

Apoi, avem experientele culinare, cu care echipa se mandreste inca de la inceput. 

Anul trecut am colaborat cu Chef Daniel Palici, iar in prezent bucataria ATRA este condusa de Chef Raul Vidican, care a fost semifinalist San Pellegrino Young Chef 2018

Pentru a comunica asa cum se cuvine toate bunatatile astea, echipa le-a incercat pe toate si s-a oprit la ce se potriveste mai bine: online-ul. Facebook, Instagram, Stories, Google Ads. Plus platformele de profil, Booking.com si Tripadvisor.  

Cel mai fain moment a fost cand ATRA a aparut in ghidul Gault&Millau cu un punctaj de 13.5 și 2 bonete. 

 

Inceputul ATRA

Pensiunea a fost deschisa in august 2011 de patru prieteni si parteneri de afaceri din Bucuresti: Emil Munteanu, Razvan Florea, Stefan Mustata si Eduard Dimitriev. Toti patru sunt ingineri, cu experienta vasta in afaceri in tehnologie.

 

Ideea de business

Ideea de business le-a venit in contextul in care toti patru parteneri au familii si copii, iar atunci cand cautau cazare pentru vacante, constatau ca toate locatiile bune erau ocupate. Lipsa unei concurente pe segmentul pensiunilor de cinci margarete i-a determinat sa inceapa aceasta aventura antreprenoriala intr-un domeniu atat de nou pentru ei.

Pasiunea de a descoperi Romania si a pleca in locuri cat mai putin cunoscute i-a adus pe cei patru prieteni in Valea Doftana - o zona mai putin cunoscuta de publicul bucurestean, desi este foarte aproape. Pensiunea a fost gandita pentru a oferi posibilitati diverse de relaxare pentru familii si, deopotriva, facilitati adecvate pentru turismul corporatist.

Inca de la inceputuri, s-a pus accent atat pe experienta oferita de designul minimalist a locatiei, parca contopit cu natura, cat si pe experienta gastronomica in restaurantul gourmet, cu meniu a la carte axat pe produse locale, dar intr-o interpretare moderna a bucatariei.

In primul an de activitate, pensiunea a avut un grad de ocupare de 40%, crescand stabil in fiecare an, in prezent avand un grad de ocupare de 80%.

 

Evolutia echipei

Am inceput cu 8 oameni, cu tot cu contabili si manageri. In prezent, avem o echipa bine pusa la punct, avand cateva departamente. Cel de vanzari condus de Catalina Cioroba, bucataria ATRA este condusa de Chef Raul Vidican, iar echipa de servire a restaurantului, receptie si housekeeping este condusa de managerul pensiunii Andrei Popa.

Motivatia principala a angajatilor din aceasta industrie nu este cea financiara. Pentru locatii asezate in zone rurale sau retrase, cum este cazul pensiunii ATRA, recrutarea este o adevarata provocare.

Ceea ce ii determina pe angajati sa vina in echipa noastra sunt posibilitatile de dezvoltare, atat profesionala cat si personala. Aici, putem da cateva exemple. Avand ca filozofie de baza in bucatarie – folosirea cat mai larga a ingredientelor de sezon, furnizate de fermierii, ciobanii si producatorii locali, cultivate in gradina restaurantului si culese din padurile din imprejurimi, ATRA este un teren “de joaca si invatare” minunat pentru cei care isi construiesc o cariera in gastronomie.

Membrii echipei din bucatarie sunt super incantati ca pot experimenta in gradina ATRA, unde au mana libera sa decida ce produse sa creasca. Iar in sezon, intreaga echipa cutreiera padurile din zona alaturi de Leontin, culegatorul si ghidul nostru din zona, invatand despre plantele care pot fi folosite in bucatarie de la muguri si flori, la fructe de padure, radacini si ciuperci.

La ATRA, Chefii sunt mereu provocati sa isi tina cutitul creativitatii ascutit, prin crearea unor meniuri de tasting saptamnale pentru cinele concept pe care le derulam de cativa ani. Aceste cine concept sunt o platforma minunata pentru experimente si dezvoltare de retete.

Pentru ospatari, de exemplu, unul dintre driverele angajarii la noi este oportunitatea de a lucra alaturi de chefi recunoscuti si de un somelier, de la care pot invata despre vinurile romanesti si cum sa le asocieze cu mancarea – un training pe care il poti obtine doar prin aplicarea cunostintelor in munca de zi cu zi.

La angajare, multi sunt intersati de ce pot face in zona. Se bucura ca pot folosi bicicletele si caiacul pensiunii in timpul lor liber pentru explorari. Plus, membrii echipei noastre sunt intotdeauna invitati sa participle la excursiile si drumetiile organizate.

 

Identitatea de brand

Atra inseamna in limba latina negru. Ne-am inspirat din aceasta culoare care domina portul traditional popular din Valea Doftanei, dar care este s­i culoarea a pamantului, in care sunt intim ascunse camerele pensiunii, printr-un design avangardist.

La baza brandului dar si a business-ului, putem spune ca stau trei piloni: simplitatea, contopirea cu natura si ineditul. Am incercat sa pastram aceasta directie in toate – designul pensiunii, branding, experientele oferite clientilor si chiar modul in care conducem afacerea.

 

Investitia initiala

Investitia initiala a fost de 1 milion de euro, 20% din valoare investitiei fiind din fonduri europene, iar amortizarea se va face in 12 – 15 ani.

 

Cum va diferentiati pe piata?

Unul dintre atuutile majore este localizarea. Aflandu-se la doar o ora jumatate distanta cu masina de Bucuresti, ATRA este o destinatie pitoreasca pentru o escapada de o zi sau o mini-vacanta la munte. Valea Doftanei este o alternativa buna pentru cei care isi doresc sa petreaca un weekend la munte, evitand traficul si aglomeratia de pe Valea Prahovei.

Un alt diferentiator este designul locatiei. Fiind o pensiune de 5 margarete, ATRA este o aparitie aparte in peisajul localurilor clasice de la munte, fiind un proiect exclusivist pe piata hoteliera din Romania.

Designul de ansamblu al pensiunii este unul avangardist, minimalist si foarte modern, cu geamuri largi, care constituie, in toata pensiunea (restaurant, zona de receptie si camere), unul din peretii exteriori. Suprafata vitrata mare creaza acea impresie ca natura de afara se contopeste cu interiorul, care continua tema naturii prin design, materialele folosite si decor.

Pensiunea Atra nu s-a recomandat doar prin designul special si panorama frumoasa asupra lacului Paltinu. Restaurantul gourmet Atra, din cadrul pensiunii, a devenit o destinatie in sine, datorita experientelor culinare pe care le cream, rar intalnita in pensiunile si vilele de la munte – cine fine dining cu food & wine pairing, cine pe intuneric, degustari de vinuri in blind, mese cu meniuri de degustare cu 6-8 preparate.

Pentru ca aceste cine au avut success, pachetul de weekend este creat in jurul experientelor gourmet. Asa ca, in fiecare weekend avem cine speciale, create pentru oaspetii nostri.

Pentru a crea aceste experiente culinare unice, meniul restaurantului, de-a lungul timpului, a purtat semnatura lui Ionut Gagiu un chef tanar si talentat si Chef Alex Petricean (D’artagnan) fost participant Master Chef, Chef Alexandru Dumitru datorita caruia restaurantul ATRA a fost inclus in unul dintre cele mai vechi si respectate ghiduri culinare din lume - Gault&Millau.

Anul trecut am colaborat cu Chef Daniel Palici, iar in prezent bucataria ATRA este condusa de Chef Raul Vidican, care a fost semifinalist San Pellegrino Young Chef 2018.

 

Comunicarea serviciilor

Probabil industira ospitalitatii este printre putinele industrii in care comunicarea este parte integrata a serviciilor si a experientei clientului in toate etapele acesteia - de la prima interactiune in care se creaza brand awareness, la considerarea optiunii pentru vacanta, rezervare, consumarea experientei si post-experienta. Comunicarea in toate aceste etape este critica, iar calitatea acesteia determina daca clientul va avea o experienta buna sau una rea.

Cate industrii pot spune ca majoritatea staff-ului interactioneaza si comunica nemijlocit cu clientul final? De la managerul paginilor de social media, la persoana de vanzari, receptionera, managerul locatiei, ospatar, bucatarul chef, somelierul, camerista, ingrijitorul spatiilor verzi si, uneori, chiar si contabila – toti interactioneaza la un moment dat cu clientul final. Este printre putinele industrii care trebuie sa se asigure ca tot staff-ul a facut un training legat de comunicarea cu oaspetii.

Pentru partea de comunicare de marketing, focusul este pe canalele online. Dupa nenumarate teste, am limitat comunicarea pe canalele care s-au dovedit cele mai eficiente pentru noi – Facebook, Instagram, Stories, Google My Business pentru organic reach, campanii PPC ocazionale pe plafroma de Facebook Ads si, desigur, platforme precum Booking.com si Tripadvisor.

 

Anual avem cateva campanii de PR, preponderet cu publicatii digitale sau parteneriate cu bloggeri si influenceri.

Anul acesta, ne dorim sa testam potentialul platformei Linkedin si sa revigoram newsletter-ul, care pana anul trecut, cand a intrat in vigoare regulamentul GDPR, era unul dintre cele mai eficiente canale. Dar, dupa campaniile de reabonare impuse de noul regulament, lista abonatilor a scazut drastic.

Incercam sa diferentiem continutul creat pentru fiecare canal. De exemplu, pe Instagram postam poze cu un grad ridicat de prelucrare, create de noi sau de clientii nostri, mesajele avand scopul de a inspira publicul pentru viitoarea escapada sau vacanta. 

Pe Stories, in mare parte, comunicam lucruri din culise sau ce se intampla live – din bucatarie, in afumatoare, in camara, pregatirile pentru cinele speciale, preparatele si vinurile asociate la cina de sambata, excursiile offroad, locuri pentru drumetii, in sezon ce mai crestem in gradina ATRA, formatul continutului fiind atat imagini cat si video.

Pe Facebook avem un amestec de postari cu poze editate si postari cu link-uri catre articole sau oferte. Anul acesta speram sa reusim sa cream mai mult continut video pentru acest canal.

Pentru newsletter cream mici articole tip poveste pentru a comunica ce mai avem nou la ATRA.

 

 

Cateva borne

Momente grele au fost multe. Provocarile sunt la tot pasul in industria hoteliera. Momente de cumpana au fost si atunci cand am marit echipa si a trebuit sa ne reorganizam si cautam solutii pentru cazarea noilor membri veniti din tara, si cand, din cauza conditiilor meteo, drumul de acces a s-a deteriorat drastic.

Iar noi chiar am considerat construirea unui pod, facand un studiu de fezabilitate in acest sens. Plus, birocratia cu care luptam aproape zi de zi, pentru a rezolva anumite probleme.

Cel mai fain moment a fost cand ATRA a aparut in ghidul Gault&Millau cu un punctaj de 13.5 și 2 bonete. In acel moment ni s-au certificat eforturile din toti acesti ani.

Un alt moment care la inceput a parut o provocare, dar din care am beneficiat mult, a fost cand am organizat prima nunta de 80 de persoane, desi nu ne puteam inchipui ca o pensiune cu 9 camere si 40 de locuri in restaurant poate organiza un astfel de eveniment. A fost un success, pentru ca de atunci pensiunea a devenit o destinatie pentru astfel de evenimente.

 

 

Evolutia turismului romanesc

Noi suntem optimisti. In ultimii ani, industira turismului a fost incurajata de autoritati prin reducerea cotelor de TVA atat pe cazare cat si pe bauturile nonalcoolice. Astfel, ne vom bucura de o crestere a veniturilor in industrie.

Dar, in acelasi timp, ne ingrijoreaza criza de forta de munca creata in domeniu. Personal calificat este din ce in ce mai putin. Si daca nu se va investi in scolarizarea personalului din domeniu, la nivel de stat, turismul romanesc va stagna in calitatea serviciilor.

Pe partea de experienta culinara, ne bucuram sa observam ca publicul este din ce in ce mai informat si mai educat in ale gastronomiei. Turistii au inceput sa fie interesati de experiente culinare fine, sunt mai atenti la ce meniuri au restaurantele si ingredientele pe care le folosesc pentru crearea preparatelor. Acest lucru ne permite sa exploram si sa adaugam valoare experientelor de vacanta pe care le cream.

 

 

Planuri de dezvoltare

Pentru ca trebuie sa ne reinventam periodic, sa surprindem oaspetii in mod placut si consecvent. Anul acesta suntem in proces de modernizare a pensiunii pe fonduri europene, cu o cofinantare proprie de 30%.

Iar pe partea agro-turism, dorim ca proiectul nostru gradina ATRA sa se transforme in ferma ATRA cu livada, sere de legume si plantatii, unde sa crestem toate produsele folosite in restaurant.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Subiecte

Sectiune



Branded


Related