Doua surori cu background in jurnalism si management hotelier s-au transformat in designeri si antreprenori. Asa suna povestea pe scurt, insa din 2013 si pana azi, Anda Feher si Ane Paszkany au adaugat inca multe straturi aventurii numita Concepto.
Titlul ales pentru acest interviu cuprinde adevarul si nimic senzational: Anda si Ana chiar asa au inceput, cu o masina de cusut, iar ani mai tarziu, una dintre creatiile lor a fost purtata de Lady Gaga. Intamplarea, cu tot cu lacrimi, taguri si Instagram o gasiti rememorata mai jos, la capitolul ”momente de tinut minte, de cand am inceputul businessul asta si pana acum”.
Si apropo de Instagram, comunicarea produselor acolo se face pentru Concepto. Plus Facebook-ul. Cat priveste canalele de vanzare, exista si altele decat shopul online al brandului:
Avem magazine, concept store-uri care vand produsele noastre in marile capitale ale modei. Datorita lor noi suntem prezente si pe piete ca Milano, New York, Londra si LA.
Backgroundul fondatoarelor
In primul rand am vrea sa va multumim pentru ocazia de a ne prezenta si de a face cunoscupa povestea din spatele brandului Concepto :)
Despre noi - Anda Feher si Ane Paszkany - suntem doua surori cu personalitati total diferite, care ne-am unit pentru acest proiect comun, Concepto. Amandoua suntem absolvente ale liceului Waldorf din Cluj-Napoca, dar dupa terminarea facultatii de jurnalism si respectiv management hotelier, am ajuns sa profesam in domeniul modei, deoarece mai mult ca orice a fost o pasiune pe care o cultivam de mici.
Ideea businessului
Ane: De cand eram mici mama ne cauta haine interesante, iar pe masura ce am crescut, am ajuns sa ne cream hainele dupa propriul design. A ajuns sa fie un stil de viata si fara sa ne dam seama, l-am transformat intr-un brand, in Iunie 2013.
Anda: Si bunica ne facea haine tricotate cand eram mici. Nu mai avea nimeni haine ca noi si asta ne facea sa ne simtim unice, diferite si cred ca, in timp, fara sa realizam, a inceput sa ne placa acest lucru.
Deoarece prietenele ne tot intrebau ce purtam si de unde pot sa isi achizitioneze si ele produsele, ne-am dat seama ca avem un stil care prinde si ca putem face un business din ideile noastre. Totul a inceput cu masina de cusut Singer a bunicii. Cu aceasta masina de cusut am inceput sa experimentam primele produse.
Evolutia echipei
Anda: La inceput am avut un atelier mic format din 4 persoane. A fost foarte greu, dar ne-am descurcat.
Ane: 2 din cei 4 fac si azi parte din echipa noastra:)
Anda: Se zice ca in 5 ani reusesti sa pui un business pe picioare si eu cred ca este foarte adevarat. Echipa noastra a evoluat pe parcursul acestor ani, iar acum avem 10 persoane.
Ane: Subscriu, da, 5 ani de multa implicare, stres, dezamagiri dar totodata si mari impliniri. A meritat pe deplin drumul anevoiso! :))
Anda: Pe partea de atelier sunt 6 oameni iscusiti si foarte talentati :) Avem 2 sectiuni diferite pe partea de atelier: confectie piele si partea de textile. Fiecare om are rolul lui bine definit in procesul de productie pentru ca totul sa mearga mai mult decat bine.
Ane: Avem un designer care coordoneaza atelierul si impreuna cu el gandim pana la cel mai mic detaliu fiecare colectie in parte. Pe partea de office si distributie avem cate un om in charge, iar partea de marketing si PR este coordonata de Anda impreuna cu Marinela Hosu, un om foarte valoros in firma noastra (ca de altfel toata echipa noastra fara de care nimic nu ar fi posibil)
”Concepto”
Anda: Alegerea numelui a fost o adevarata provocare pentru noi, pentru ca vroiam sa exprime si sa fie profund legat de noi. Am avut multe nopti nedormite in acea perioada, eram doar cu gandul la nume pentru brand.
CONCEPTO defineste cele 2 concepte si viziuni, total diferite, sub un singur brand. Cine ne cunoaste spune ca nu suntem surori pentru ca suntem atat de diferite si ca aspect si ca personalitate. Cred ca tocmai din acest motiv functionam asa de bine, pentru ca reusim sa ne completam reciproc si cred ca asta se vede si in colectiile noastre.
Ane: Si acum tin minte seara in care ne-am pus jos la o masa si am discutat despre ce nume ar trebui sa alegem. Cand am stabilit ca numele este CONCEPTO am sarit in sus de fericire, amandoua am stiut ca asta e numele. Am si deschis o sampanie ca sa sarbatorim.
Dezvoltarea produselor
Anda: Inspiratia ne vine de peste tot, dar cel mai mult din experientele pe care le traim si incercam sa le reproducem, sa le transmitem mai departe. Poti sa te inspiri din orice, o cladire, un loc din natura sau un feeling.
Durata depinde de multi factori. Poate sa dureze 2 sau 3 zile sau poate sa dureze si pana la 6 luni, poate chiar mai mult. In functie de ce vrem sa facem, de materialele disponibile si de inovatia pe care vrem sa o punem in practica. Avem geci de piele la care lucram de aproape 6 luni din cauza unor proceduri si a unor tehnici noi pe care le folosim pentru a crea piese statement.
Ane: Spre exemplu, in colectia de vara trecuta am vrut sa avem un print mai interesant, cu o paleta de culori usor neobisnuita. A trebuit sa gandim schitele, sa gandim printul, sa il facem intr-un format digital dupa care sa il testam prin printare pe diferite tipuri de material. A fost un proces costisitor din toate punctele de vedere, dar rezultatul final a fost cel dorit si foarte apreciat.
Ane: Una din provocariile constante este sa gasesti furnizori pentru materialele necesare. Cum lucram in avans, adica suntem cu un sezon inainte, de multe ori am cerut materiale care nu existau sau culori care urmau sa intre in tendinte. Ideea este ca dupa cativa ani stii la ce sa te astepti si cum sa rezolvi problema.
Anda: Prima etapa a creatiei tine de design. Dupa ce punem la punct un mood board pentru urmatoarea colectie ne cautam materialele necesare. Cand acestea sosesc, dam in productie prima tura de produse, prototipurile. Pe aceste produse se lucreaza cel mai mult pana cand suntem satisfacute de rezultatele finale.
Cand suntem gata cu ele, ajustam tiparele in functie de piata pe care care urmeaza sa se vanda si incepem sa lucram la cantitati. De obicei, cu prototipuriile facem si pozele de campanie care ulterior vor fi utilizate pentru promovarea colectiei. Pozele sunt foarte importante in ziua de azi, deoarece cu buyerii internationali este singura modalitate de comunicare. Se face un pachet promo care se trimite impreuna cu niste mostre si se livreaza buyerilor.
Primele zile de business
Anda: Imi aduc aminte foarte bine de prima vanzare. A fost facuta unei prietene foarte bune care si in ziua de azi ne este clienta. Ea ne-a incurajat si prin cumpararea primului tricou din colectia noastra - practic, a investit in Concepto. A avut incredete in noi, fapt care ne-a ajutat tare mult.
Ane: Primele zile de business au fost pline de adrenalina, entuziasm si multe greseli. Am crezut de la inceput ca o sa fie usor, am fost optimiste. Insa din fiecare greseala facuta am invatat si ne-am dorit sa avem grija sa nu se mai repete.
Ane: Eu tin foarte bine minte ziua in care am facut lansarea oficiala. Am vrut sa facem ceva diferit si am optat pentru o prezentare de mode online si live in acelasi timp. Am inchiriat un studio, am adunat 12 fete modele, o echipa de productie, totul era aranjat si programat la marele fix. Cu 5 ore inainte sa incepem ne suna telefonul de la atelier, s-a stricat una din masinile de cusut, iar ultimele retusuri la produsele care intra in prezentare, nu o sa fie gata.
Anda: Si acum imi aduc aminte sentimentul acela, mi-a stat inima in loc. Iar eu eram si insarcinata in perioada aceea :) Ane, desi era panicata si ea, a rezolvat miraculos problema. A sunat un alt atelier cu care colaboram si a trimis hainele acolo. Au ajuns in timp la noi produsele, iar prezentarea a fost un adevarat succes. Putina lume stie aceasta poveste, chiar si acum cand imi aduc aminte mi se strange stomacul :)
Comunicarea produselor si serviciilor
Anda: Incercam sa comunicam pe cat mai multe canale, sa le cuprindem pe toate, dar cele principale sunt Facebook si Instagram. Gandim constant noi colaborari si strategii care sa consolideze brandul. Tot contentul pe care il gandim pe un an de zile se invarte in jurul consolidarii identitatii noastre.
Ane: Folosim si celelalte canale de comunicare ca radio, TV sau publicatii de profil, dar principalele canale si cele mai constante sunt cele mentionate de Anda.
Anda: Pentru noi functioneaza foarte bine partea de comunicare online. Avem reactii foarte bune la postari si asta se vede in vanzari. Si partea de showroom merge neasteptat de bine. Se lucreaza pe baza de programare iar deja bookul cu programari e aproape plin.
Foarte multa lume ne ajuta - de la clientele noastre, la vedetele care ne poarta (atat nationale cat si internationale), pana la bloggeri cu care pregatim colectii capsula, premii si multe alte surprize. Lady Gaga, Ariana Grande, Chiara Ferragni, Andra si Inna sunt doar cateva din vedetele internationale cu care am lucrat si care au ajutat la consolidarea brandului. Suntem recunoscatoare si mandre in acelasi timp pentru acest fapt.
Ane: Suntem de parere ca orice canal de comunicare/vanzare functioneaza atata timp cat ii dedici timp si implicare.
Ce tip de continut folositi?
Ane: De cele mai multe ori folosim poze. Fiecare campanie dispune insa si de cel putin un video de prezentare. Am observat ca in ultimul an tendinta a fost axata mai mult pe continut video asa ca am inceput sa il folosim si noi mai des.
Profilul clientilor
Anda: Ne adresam in primul rand femeii din ziua de azi. O femeie puternica, practica, mereu in miscare si stylish de dimineata pana seara. Astfel de persoane sunt followerii/clientii nostri. Asa cum suntem si noi. Fiecare colectie ne reprezinta si o gandim in functie de ce am avea nevoie.
Sunt zile in care suntem foarte aglomerate cu intalniri, shootinguri si evenimente si nici nu mai ajungem pe acasa sa ne schimbam. Atunci avem nevoie de o tinuta care sa functioneze in orice situatie si poate doar sa o accesorizezi diferit.
Ane: Suntem convinse ca nu suntem singurele femei aflate in aceasta situatie, de a avea o zi plina de dimineata pana seara. Sunt multe femei in jurul nostru, mame, prietene, cunostinte, care fac acelasi lucru ca noi, duc o tinuta de dimineata pana seara.
Canale de vanzare
Ane: Cel mai mare canal in prezent este onlineul, shopul online. Este principalul nostru canal de vanzare. In 2018 am deschis si un showroom in Cluj-Napoca unde clientele noastre pot beneficia de produse/rochii made to measure, dar pot vedea si proba produsele aflate pe siteul nostru.
Anda: Avem si alte canale de vanzare adiacente, dar mai mici in momentul de fata. Avem magazine, concept store-uri care vand produsele noastre in marile capitale ale modei. Datorita lor noi suntem prezente si pe piete ca Milano, New York, Londra si LA.
Momente de povestit
Anda: Cel mai greu a fost cand ne-am dat seama ca nu gasesti oameni cu care sa lucrezi. Eu una nici nu ma asteptam la asa ceva, nici nu mi-am pus problema asta. M-a lovit tare cand am vazut cat de greu este. Pentru mine a fost ca un wake-up call.
Ane: Da, asa este cum zice Anda, a fost greu si neasteptat. Dar incet si sigur am reusit sa trecem peste si nu ne-am oprit din cautat, drept dovada azi avem o echipa frumoasa, consolidata si formata din oameni care trag cot la cot cu noi.
Amintiri frumoase?
Ane: Eu stiu care a fost pentru mine :))) Cand Lady Gaga ne-a purtat rochia!!! Era dimineata si am intrat pe contul nostru de Instagram sa verific cum a mers postarea din ziua precedenta. Cand am deschis pagina am vazut multe tag-uri, comentarii si followers.
Pentru o secunda nu am realizat, am dat sa vad cine ne-a dat tag si.... nu mi-a venit sa cred. Am verificat bine sa vad daca este chiar adevarat ce se intampla, dupa care m-am apucat de plans. Am pus mana pe telefon si am sunat-o pe Anda :))
Anda: Asa este, ea m-a sunat inainte sa apuc sa o sun eu. Plangea cu suspine la telefon, de bucurie. Eu zburdam prin casa de fericire :) Ane imi tot repeta ca o sa fim vesnic pe pagina lui Lady Gaga, eram uimite ca ne-a si dat tag si a multumit brandului.
A fost o mare zi pentru noi si o mare realizare pentru Concepto. A fost o frenezie, iar faptul ca am aparut pe urma in toata presa de fashion internationala ca Vogue, Cosmopolitan sau DailyMail, a fost un plus.
Ultimii 3 ani in piata
Anda: Eu sunt cea sceptica in relatia noastra; tocmai din acest motiv nu cred ca fata de acum 3 ani piata de fashion din Romania a evoluat foarte mult.
Ane: Eu zic ca evolutia exista si ca suntem pe drumul cel bun. Mai are mult de invatat piata din Romania, dar este in crestere. Incet dar sigur, cumparatorul este educat si incurajat sa aiba incredete in calitatea oferita pe piata de fashion din România.
Planuri de dezvoltare
Pentru acest an avem multe proiecte noi si colaborari. Speram sa ne ajunga cele 12 luni din an. Dorim sa crestem ca si firma, sa ne extindem si sa dezvoltam o noua linie de productie - adica incaltaminte.