Cu un background in marketing care se intinde pe 15 ani, Simona Telteu si-a inceput drumul antreprenorial in cadrul Cursului de Bijuterie Contemporana de la Assamblage. Astfel, s-a nascut mai tarziu brandul IONA Jewelry. Simona ii are alaturi pe Anca, Florin, Raul si Ana-Maria, o echipa de profesionisti despre care aflam in randurile de mai jos.
Motto-ul atelierului este ”Make Gold Cool Again” si se traduce, spune Simona, prin efortul de a demonstra femeilor din Romania ca ”bijuteria din aur poate sa fie cool, cu design si semnificatie pentru ele”. Pentru identitatea vizuala a brandului, echipa IONA a colaborat cu Areté Creative din Sofia, ”datorita portofoliului de clienti cu target group similar cu al nostru”.
Iar cat priveste partea de comunicare, online-ul este cel mai important pentru business; insa povestea si tone of voice-ul difera, in functie de fiecare canal in parte - Facebook, Instagram, newslettere si Google Ads.
Suntem foarte atenti la asocierile de brand pe care le facem si la emotia pe care o transmitem prin storytelling
Backgroundul Simonei
Eu sunt Simona si sunt om de Marketing la baza. Dar dupa aproape 15 ani de Corporate, dintre care ultimii 5 ca Head of Marketing in Henkel, am ales sa las in urma mediul cunoscut si sigur de acolo si sa ma dedic antreprenoriatului, cu toata pasiunea si energia de care sunt in stare.
A existat dintotdeauna „chimie” intre mine si bijuteriile fine, dar n-am simtit ca m-as putea regasi in acest domeniu pana cand nu am luat contact cu oamenii din industrie. Primul pas a fost Cursul de Bijuterie Contemporana de la Assamblage.
Asa am invatat care sunt diferentele dintre o bijuterie de autor si una fina, din aur. Cat de cool este design-ul bijuteriilor de autor si cat de mult loc este inca pe piata bijuteriilor din aur. De aici si ideea tagline-ului #makegoldcoolagain, pentru ca ne-am propus sa le demonstram femeilor din Romania ca bijuteria din aur poate sa fie cool, cu design si semnificatie pentru ele. Tot ceea ce pana acum nu gaseai decat in segmentul bijuteriei de autor.
Ideea si inceputul businessului
Am luat decizia de a construi brandul IONA cand am inceput sa constientizez cat de mult timp petrecem la job si cat de importanta este semnificatia in tot ceea ce facem. Biroul ajunge sa fie a doua noastra casa ca adulti. Sau, pentru unii, mai workahoolici, chiar prima.
Evolutia echipei
Am pornit la drum cu un partener si cu o echipa de profesionisti – colaboratori: maestri bijutieri, oameni de E-com, marketing online si Customer Service. Ei sunt cei pe care ma sprijin in deciziile importante si cu care construim brandul IONA.
Anca Silaghi Keresztes este om de digital si o „Super Mom”. Are peste 7 ani de experienta in agentii mari de Pay-Per-Click din Bucuresti si Cluj, este creativa si cu un simt analitic pe care nu am ajuns inca sa-l folosesc la capacitate maxima. M-am gandit pe ascuns cum sa ii fac un fel de brain uploading, ca sa folosesc datele mai tarziu, in caz ca fuge (giggling). Dar ma impiedica distanta, pentru ca ea lucreaza remote.
Florin Ursache este arhitect si designer de produs. A muncit luni bune ca sa creeze design-ul minimalist al bijuteriilor 3D, cu o precizie si o atentie la detalii cum numai in bijuteria fina poti sa gasesti. Cand incepe sa vorbeasca despre proiectare, vorbeste mult si cu pasiune, ca nu mai poti sa-l opresti.
Raul Siderias este un fel de SEO Magician, cu experienta castigata pe conturi mari din afara si un clujean pasionat de Formula 1. El stie sa-si povesteasca mai bine experienta, asa ca aruncati un ochi pe raulsiderias.com.
Ana-Maria Miu este sufletul Customer-Service-ului nostru. Si desi acesta este domeniul in care eu investesc mult timp, Ana-Maria este cea care mi-a adus experienta practica, a celor 15 de ani de logistica si Customer Service in care s-a lovit de tot ce puteai sa-ti imaginezi vreodata.
Numele si identitatea brandului
IONA este un nume vechi, incarcat cu simboluri si apropiat culturii noastre. Ne-a placut foarte tare si subtilitatea cu care Marin Sorescu il contureaza pe IONA, pescarul aflat in cautarea libertatii si a cunoasterii de sine. Si da, a fost „perfect match”, pentru ca brandul IONA vorbeste despre eliberarea de conventii, despre autenticitate si sustinerea comunitatii din care facem parte.
Pentru identitatea vizuala am lucrat cu Areté Creative din Sofia, datorita portofoliului de clienti cu target group similar cu al nostru. Ne-a atras modul cum au conturat identitatea brandului elvetian de bijuterii, Giselle: minimalist, edgy, affordable luxury.
Suntem foarte atenti la asocierile de brand pe care le facem si la emotia pe care o transmitem prin storytelling. Pentru ca IONA inseamna mai mult decat o bijuterie, insemna bucuria de a spune povesti in aur, de a crea semnificatii si experiente placute de shopping.
Ce ma incanta cel mai tare este ca am reusit sa le transmitem aceeasi emotie si oamenilor cu care lucram. Imi amintesc de o situatie concreta la un shooting cu Dan Ene cand, desi eram epuizati cu totii dupa mai mult de 10 ore in studio, nu ne-a lasat sa plecam pana cand nu a scos ultimul cadru perfect. Aveam un shooting cu maini si imi tot spunea cu nu simte emotia, ca nu e senzatia aceea de atingere fina, ca de matase. Si i-a iesit. Perfect!
Despre dezvoltarea produselor
Pentru colectiile de lansare ne-am inspirat din simboluri romanesti si universale, pentru ca ne dorim sa le transmitem mai departe. De pilda, una dintre cele mai iubite bijuterii (si la propriu si la figurat) este Colierul Amavi, care transpune simboluri din tarot: cartea a VI-a a Indragostitlor, Arcana Majora. Ne-am documentat aproape trei saptamani pana sa decidem ce elemente sa stilizam in design si cum s-o facem.
Dupa care, dureaza aproximativ o luna executia primelor piese in aur si testarea lor. In fine jewelry este foarte importanta precizia, se lucreaza totul la nivel microscopic si ultimul cuvant il are bijutierul. Cu el decidem ce modificari sa aducem piesei ca sa treaca testele de rezistenta.
Am avut cateva bijuterii cu un design 3D de-a dreptul spectaculos, dar pe care nu le-am putut produce. Pur si simplu ar fi fost prea fragile.
Comunicarea
Comunicam mai ales in online: Facebook, Instagram, Newsletterele si Google Ads. Tone of voice-ul si story-ul difera in functie de fiecare canal in parte. Spre exemplu, pe Instagram mergem pe o abordare mai feminina si „mai moody”. Cautam sa surprindem imagini naturale in story-uri, sa vorbim despre vulnerabilitati si self-confidence. #authenticstories for #realwomen
Pe de alta parte, in Facebook ne concentram pe latura educationala: cine si cum certifica diamantele la nivel mondial, de ce nu e OK ca aurul alb sa se coloreze in timp, etc. Propunem sa crestem din ce in ce mai mult componenta aceasta de educare si sa ne ii atragem si pe clientii care sunt interesati sa cumpere bijuterii fabricate local.
Noi facem parte din segmentul „affordable luxury”, care se defineste in industria noastra printr-o executie de calitate, un design personalizat si o experienta placuta de shopping. Toate, la un pret care sa o faca sa se simta bine pe femeia IONA.
Canale de vanzare
Cei mai multi clienti cumpara din magazinul nostru online, ionastore.ro. Pentru platforma de e-commerce, am ales Blugento, o solutie securizata, cu suport tehnic permanent.
In showroom-ul din Vila Provensala, Intrarea Bitolia, nr. 49 (zona Dorobanti) ne concentram pe bijuteriile Black Label, bijuterii cu diamante, inele de logodna si verighete. Acestea sunt piese cu un design special si pe care intentionam sa le promovam din ce in ce mai mult.
Cum vedeti piata in care activati?
Piata de bijuterii din aur cu design din Romania este mult sub cea din Vest atat in privinta valorii medii de achizitii, cat si in privinta obiceiurilor de consum. In Europa de Vest, urmand trendul initiat in SUA, exista linii de bijuterii din aur, pe care case cu traditie le vand exclusiv in online, pe platforme dedicate de e-commerce – vedeti de exemplu colectiile vandute prin net-a-porter.com.
De asemenea, exista un trend puternic in promovarea colectiilor de bijuterii care poarta amprenta unor designeri independenti; este ceeea ce face iconery.com din SUA, de exemplu, oferind clientelor piese din aur in serie limitata, la preturi mai accesibile decat clasicele magazine stradale, cu vitrine impunatoare.
In Romania insa accentul este inca pus pe offline, pe comertul traditional. De altfel intreaga piata de e-tail reprezinta aproximativ 8% din retailul total, cu o crestere de 30% in 2018 vs. 2017 (potrivit estimarilor Gpec). Asadar exista un potential foarte mare in dezvoltarea e-comm-ului pe segmentul de fine jewelry, pe masura ce consumatorii au experiente placute de shopping.
Si aici intervine rolul nostru: sa livram chiar mai mult decat promite brandul si sa venim cu mici “complimentary treats” la care clientii nu se asteapta si pe care sa le tina minte pana data viitoare. Mai mult decat un produs, tinem minte cum ne-am simtit intr-o anumita situatie din viata.
Planuri pentru 2019
In paralel, dezvoltam showroom-ul din Vila Provensala pentru vanzarea bijuteriilor speciale. Chiar acum urmeaza sa lansam o colectie de inele de logodna si verighete cu diamante negre, urmand acelasi design minimalist al brandului IONA.
Pentru noi anul 2019 a inceput cu mult entuziasm si energie!