Provocările producției sunt de toate felurile și mărimile, lucru ușor de sesizat din bilanțul Saga Film pentru anul 2018. Am putea spune că cele 3 proiecte povestite mai jos de Alex Teodorescu (CEO), Vlad Semenescu (Production Manager) și Cătălin Matei (Production Manager) au purtat echipele Saga Film prin mai multe Românii - inclusiv una din anii '90, pe care au trebuit s-o recreeze de la Daciile 1310 și telefoanele cu disc până la aspectul imaginii. Iar pentru că filmarea pe peliculă e un procedeu costisitor și de durată, cei de la Saga au găsit soluții tehnice potrivite în vremea deadline-urilor strânse.
Următoarea provocare: un proiect cu 16 set up-uri, 300 de oameni, un cal și un bulldog francez, de finalizat în circa 5 zile. Soluția? Lucrul cu un tandem regizoral experimentat și eficient: în timp ce un regizor filma, celălalt pregătea în avans următoarea locație.
Și încheiem triada cu un proiect de 11 spoturi și 3.500 km parcurși în lung și-n lat prin România, anume vizitând 21 de gospodării ale producătorilor locali de produse bio. Totul e povestit cu detalii de culise, așa cum se cere, mai jos.
Cu 2 regizori printre 300 de oameni, un cal și un bulldog francez
”Evening /magic hour. We’re in a beautiful garden of a private villa (or a rooftop). Lights are hanging everywhere.” Asta este doar o mică parte din brieful primit, care avea 16 scene, fiecare scenă cu cel puțin 2 opțiuni de direcție creativă. Un proiect mare, cu un client pe măsură - Coca-Cola.
Pentru filmarea spotului Dorna - "Începe Cu Tine" am avut nevoie de 5 zile de filmare și de 10 locații premium, printre care o casă pe malul lacului Snagov, o stradă din centrul Bucureștiului, pe care am reușit să o blocăm cu ajutorul autorităților, un rooftop, o clădire de birouri, parcul IOR etc.
Proiectul fiind atât de complex, am ales să filmăm cu 2 regizori italieni cu experiență: Marco Bellone și Giovanni Consonni. Împreună cu aceștia am câștigat încrederea agenției Publicis și a clientului Coca-Cola, cu care am filmat recent o campanie internațională pentru FuzeTea, despre care putem da mai multe detalii anul viitor.
[n.r. în imagine: managerul de locații Tino Constantin și regizorul Marco Bellone]
Având 2 regizori, am reușit să optimizăm timpul alocat pregătirii și filmării spotului. De multe ori, am fost în situația în care un regizor filma, iar celălalt pregătea în avans următoarea locație. Ne-am bucurat să lucrăm și cu directorul de imagine David Foulkes, care ne-a ajutat cu soluții și sfaturi tehnice production friendly.
Castingul a fost compus din peste 300 de oameni - actori, figurație specială și simplă - și ne-am bucurat la filmare și de implicarea unui cal și a unui bulldog francez.
Fiind un proiect complex, difuzat în peste de 10 țări din Europa, a necesitat și o ședință foto pe măsură, și astfel, am apelat la Doron Ritter, un fotograf prestigios din Ungaria.
De prin anii '90, nu fără nostalgii
Împreună cu Asahi Beer, Grafitti BBDO și talentatul regizor Tamás Gács, din grupul Kinopravda, am reușit să aducem un tribut distracției legendare a anilor ‘90. Brieful a fost simplu pentru noi, trebuia să construim atmosfera nonconformistă a anilor ’90 prin locații bine alese, scenografie care să le completeze, castingul potrivit, muzica vremurilor de atunci și multă voie bună.
Pre-producția a fost vremea poveștilor: pe toți ne-a cuprins nostalgia perioadei. Ne strângeam să ne amintim ce făcea fiecare pe atunci, care era modă, care erau hiturile - și am împărtășit toate acestea cu Tamás pentru a-l ajuta să surprindă cât mai bine România de atunci. Drept urmare, multe povești ale echipei de producție se regăsesc la TV.
Au fost două zile intense de filmare, cu foarte mulți actori și numeroase locații pe măsură: o zi în Constanța și a doua zi în București, iar fiecare a durat 16-18 ore. Una dintre cerințe era să avem o petrecere la malul marii, în costume de baie. Partea tricky era că ne aflam în luna martie, iar martie 2018 a venit cu frig și zăpadă.
Am reușit să filmăm, transformând secvența dintr-o petrecere însorită de vară, într-o adunare în jurul unui foc de tabără de 1 mai, o zi importantă atât în anii '90, cât și astăzi.
Campania lansată pentru noul produs Ursus Retro surprinde modul în care se distrau oamenii în anii ’90 în căminele studențești, la petrecerile de acasă, la revelion și arată cum se întâmplau atunci lucruri care fac acum parte din cotidianul nostru: selfie, share location, share-ul selecțiilor de muzică, like-uri.
Un ingredient important pentru succes a fost scenografia semnată Adeline Bădescu, la care toată echipa și-a adus contribuția pentru pentru a găsi cele necesare completării peisajului retro: de la prea-cunoscutele telefon fix cu disc, pager sau telefon mobil, Dacia 1300 și casete, până la terasa specifică anilor ’90.
Un alt aspect important pentru agenție și client a fost imaginea spotului, filmarea pe peliculă fiind una din cerințele acestora. Fiind un proces costisitor si de durata, cu ajutorul directorului nostru de imagine, Tudor Lucaciu, am găsit soluții tehnice actuale pentru a filma in format digital și de a procesa imaginea astfel încât sa pară filmat pe peliculă de 16mm.
A fost un proiect de suflet pentru toți cei implicați, pentru că am retrăit acele vremuri și comunicarea foarte bună între client, agenție, regizor și casă de producție se regăsește în această campanie reușită, am spune noi.
3.500 km și 21 locații "de origine" pentru 11 spoturi TV
Povestea acestui proiect a fost interesantă chiar din faza de bugetare. Am gândit mai multe pachete care variau de la 3 la 11 spoturi. Surpriza a venit când a fost aprobat proiectul cu numărul maxim de spoturi, așa că aveam de produs 11 spoturi pentru TV și asta a fost o provocare pentru toată lumea.
Aventura „Carrefour Act For Food” ne-a purtat prin nu mai puțin de 21 locații de filmare. A trebuit să ne organizam foarte bine și să fim o echipă exemplară pentru a eficientiza zilele de filmare atât din punct de vedere logistic, cât și din punctul de vedere al disponibilității actorilor, ca să nu depășim parametrii bugetului.
Am parcurs peste 3.500 km între locațiile din București, Covasna, Arad, Curtea de Argeș, Constanța. Un traseu obositor, dar presărat cu multe peisaje impresionante. Am filmat chiar în locațiile producătorilor, așa că ne-am petrecut ceva timp în mijlocul naturii, în livezi, pășuni și ferme, pentru a urmări traseul produselor din momentul recoltării lor până când ajung în farfuriile consumatorilor.
Ne-a ajutat să menținem un ritm alert Harvey Eaton, un regizor englez tânăr, fresh și dornic să se afirme. Filmarea s-a întins pe întreg parcursul lunii septembrie, așa că a fost necesar să lucram cu doi directori de imagine, Barbu Bălășoiu si Toma Velio.
O altă provocare a proiectului a fost aspectul preparatelor filmate. În această privință ne-a ajutat Chef Bogdan Alexandrescu „Dexter” care a creat niște rețete foarte apetisante, iar rezultatele au bucurat întreaga echipă de filmare după ce au fost „vedete” on camera.
Au fost multe momente amuzante pe parcurs, dar vom puncta episodul de la Curtea de Argeș, unde am filmat filiera producătorilor de carne de vită Charolaise. Pășunea era foarte izolată, într-o zonă deluroasă, unde accesul se făcea doar cu tractorul si pickup-uri 4x4, așa că personalul tehnic si echipamentul au avut parte de un drum foarte matinal, legănați în remorca tractorului.
Echipa de filmare și-a început activitatea la ora 4.00 și am prins un răsărit pitoresc cu văcuțele pe pășune.
Au fost și situații când am transformat neajunsurile în avantaje: toți am fost surprinși de ceața din Covasna. Ne-am cam speriat când am văzut ce ne aștepta dimineața în câmpul de cartofi, dar îndată ce am montat camera și am “privit” prin lentila obiectivului, ne-am dat seama că ceața era de fapt un cadou neașteptat.
Am avut o excelentă colaborare cu prietenii noștri de la Publicis și ne-am bucurat împreună de susținerea partenerilor de la Carrefour. Proiectele dificile au nevoie de chimie și o bună comunicare între regizor, agenție, client și echipă de producție, iar „Carrefour Act For Food” a confirmat, cu siguranță, această regulă.