Si bine au facut, crede Bogdan Nițu, General Manager GMP+WEBSTYLER. 2018 a fost despre purpose, in opinia lui, si despre conversatia pe teme sociale sau politice, la care brandurile incep timid sa ia parte.
Cred ca e un semn bun ca mai multe branduri s-au implicat mai direct sau mai voalat in conversatia politica. In final tine de valorile fiecarui brand si de libertatea pe care o au pentru a se exprima.
2019, spune Bogdan Nițu, va fi despre generatia Z, care a inceput sa cheltuiasca banii pe care ii produce si despre presiunea pe continut. Un continut mai destept, mai relevant, mai util si cat de mult se poate, video.
2018 pe scurt
În publicitate
Incep cu jumatatea plina. Am vazut mai mult curaj din partea brandurilor, atat in comunicarea lor clasica cat si in cea de social media, mai ales de tip real time. Mai multe branduri au avut curajul sa atace subiecte sociale sensibile si bine au facut. Cred ca vor prinde curaj si alte branduri sa comunice astfel, vezi exemplul Cola in context de referendum sau KFC & McDonald’s cu #TraiascaCapraVecinului.
In partea goala observ o pierdere importanta pentru industrie prin reorientarea mai multor oameni valorosi catre alte industrii sau catre freelance, de multe ori ajungand sa aiba un rol mai degraba executional.
În agenție
2018 a fost, pentru noi, anul unei mari schimbari. GMP Advertising si WEBSTYLER s-au unit sub numele GMP+WEBSTYLER, lucru care a venit la pachet atat cu plusuri cat si cu minusuri. Incheiem 2018 cu o echipa aproape completa pentru ce ne-am propus, formata din cei care au ramas alaturi de noi, dar si din oameni noi care cred in viziunea noastra. De unii colegi, insa, ne-am despartit, avand opinii diferite. Dar le multumesc pentru tot ce au facut cat au fost alaturi de noi.
Focusul nostru principal a fost consolidarea acestei uniri, motiv pentru care am participat in foarte putine pitchuri. Avem timp anul acesta si de new business :).
Cat din atmosfera generala a lui 2018 s-a resimtit in publicitate
Industria publicitatii e foarte conectata la toate trendurile sociale si e normal sa fie asa. Cu totii analizam si ne raportam la aceste tendinte in comunicarea brandurilor si, dincolo de asta, foarte multi oameni din marcom sunt astazi implicati in demersuri sociale si chiar politice.
Cuvantul anului
(brand) Purpose. E bine ca se vorbeste despre asta. Si chiar daca e exploatat excesiv, chiar cred ca unii fac cu adevarat asta. Si poate se vor inspira si altii.
Trenduri-vedeta
2018 e anul in care s-a facut cel mai mult real time smart, in sensul in care exploatarea contextelor s-a facut in asa fel incat a generat impact organic. Ca exemple, vezi contextul Tesla in spatiu, Coca-Cola la referendum sau, mai nou, Traiasca Capra Vecinului.
Incep sa dispara abordarea lineara si exploatarea abuziva a bazelor de date datorita GDPR.
”Purpose”
Clientii nostri sunt din ce in ce mai interesati de purpose si nu doar punctual in cate o campanie, lucram si pe platforme centrate pe un brand purpose. Este inspirational sa lucrezi in astfel de proiecte si au iesit cateva idei foarte faine cu focus pe purpose, vedeta fiind Traiasca Capra Vecinului.
Politica si brandurile
Cred ca e un semn bun ca mai multe branduri s-au implicat mai direct sau mai voalat in conversatia politica. In final tine de valorile fiecarui brand si de libertatea pe care o au pentru a se exprima. Personal mi-ar placea sa vad mai multe branduri intrand in conversatia asta.
Anul centenarului
Cred ca au fost putine asocieri destepte cu Centenarul. Au fost insa multe la numar, obosite, sforaitoare.
Remarc, insa, cateva: rebrandingul temporar al pateului Ardealul, campania de continut a ProTV ‘100 ani in 100 zile’, rebrandingul echipei nationale de fotbal sau ambalajul Rom inlocuit cu tricolorul. E posibil sa par subiectiv, dar cred ca stunt-ul KFC - McDonald’s de 1 decembrie inspirat de #TraiascaCapraVecinului a fost cea mai creativa asociere cu Centenarul.
Campanii misto
Trash Isles e pentru mine campania anului 2018, cu adevarat laterala prin modul in care au provocat dezbateri despre pericolul plasticului din apele ocanelor.
Din Romania am retinut: KFC Studycoin, Straight Outta Ipotesti pentru Philips One Blade, Nu stii cand te loveste ghinionul - CatMobile.ro.
De la noi, evident, campania Traiasca Capra Vecinului, pentru PressOne si ceilalti :).
Un strop de optimism
In 2018 brandurile au avut mai mult curaj in comunicare si s-au concentrat pe implicare sociala si purpose. Pentru noi, cel mai bun lucru este ca ne-am unit, chiar in anul Centenarului :).
Cum te pregatesti pentru 2019
Din punctul meu de vedere, in 2019 nu mai trebuie sa existe ‘oameni de ATL’ si ‘oameni de digital’. Toata lumea trebuie sa stie digital la noi in agentie.
Cat despre trenduri, in 2019 se va investi mult mai mult in content pe care toti il vor mai destept, mai relevant, mai util. Focusul va fi pe contentul video, unde creste nevoia oamenilor pentru content video vertical, fiindca nu doresc sa faca efortul de a intoarce telefonul. Poate peste niste ani o sa devina un efort prea mare si tap-ul pe ecran si o sa dam play clipind :).
Generatia Z incepe sa consume bani pe care ii produce si va aparea din ce in ce mai des in planurile de marketing. Ei vor pune o si mai mare presiune pe calitatea contentului.
De asemenea, e-mail marketingul evolueaza spre o combinatie intre automatizare si personalizare. Si, prin combinarea cu tehnici de re-marketing, cred ca va fi deveni si mai eficient.