Năstureii lucrează cu piele, dar niciunul din fondatorii brandului nu are background de maestru pielar. Vasile Bălan este geolog, iar Alexandra Mihalcea, economist. Cu toate astea, au învățat, au progresat, iar la momentul actual, dezvoltarea unui produs nou la Năsturei poate dura între 5 și 10 zile lucrătoare.
Pentru comunicarea produselor, social media este unealta cea mai potrivită, până acum; iar din anul 2017, există şi un website pentru comenzi și feedback. Pentru un producător handmade, spune Alexandra, una din bucuriile mici și intense este atunci când furnizorul vine cu un material cu defect.
Un material ce nu va fi acceptat niciodată de „marii designeri”, din care suntem absolut siguri că vom concepe şi confecţiona un produs unic 100%.
Pentru 2019 și, în general, pentru viitorul apropiat, cei doi antreprenori își propun colaborări pentru produse în serie mică. Și calitate și mai bună a produselor pe care le lucrează 100% manual.
Startul Năstureilor
Vasile Balan: Salutare tuturor! şi mulţumim pentru invitaţie. Suntem doi fondatori, doi Năsturei, Vasile Balan – meşteşugar pielar şi Alexandra Mihalcea – pielar creativ. Am pornit la drum împreună cu o idee nu neaparat de business, ci mai degrabă o idee de dezvoltare a unei îndeletniciri.
Background-ul nici unuia dintre noi nu reflectă legătura cu domeniile aferente meşteşugului pieilor naturale, respectiv design, marochinărie, croitorie, etc.. Am pornit totul de la zero. Eu sunt de profesie Geolog, cu studii, diplomă şi experienţă în domeniul petrolier.
Curios din fire de mic, mi-am pus mâinile la treabă încă de la o vârstă fragedă. Fie ca făceam electronică, fie că puneam cap la cap o machetă, totul se rezuma la lucrul manual. Susţinerea părinţilor şi bunicilor, pe această latură creativă a fost una destul de importantă.
Am facut şi sport de performanţă o bună perioadă din copilărie, mai exact Judo, dar am observat că, profesional, nu ma conduce pe drumul dorit, iar când a venit vremea să continui cu studille superioare, am ales Facultatea de Geologie din Iaşi. Alte pasiuni faine, prinse pe parcusrul anilor, din şcoala generală cât şi anii de factultate, ar fi web design-ul, puţin graphic design, dar şi puţină programare.
Alexandra Mihalcea: Salut! Într-adevăr, parcursul nostru profesional nu are nici în clin nici în mânecă cu ceea ce concepem şi punem în aplicare acum în micul nostru business. Am devenit „profesionişti” pe parcurs; în 4 ani să te tot creşti :) Eu sunt de profesie economist şi lucrez intr-o multinaţională în zona de programe de “learning”. Alte proiecte mişto pe care le pun în practică atunci cand îmi permite timpul, sunt sedinţele foto (în aer liber), puţină grafică şi editare foto.
”O simplă bucată de piele”
Alexandra: Suntem super curioşi din fire şi ne-a fost uşor să ne apucăm de cercetare în acest nou domeniu de activitate pentru noi, mai exact meşteşugul pieii naturale. Am crescut organic şi ne-am dezvoltat încet şi bine. Cum s-ar zice, am sedimentat informaţia.
Vasile: Aşa este, am început cu o simplă bucată de piele, primită de la un prieten, pe care am transformat-o într-un fel de husă pentru undiţe. Am avut doar un ac, o bucată de aţă şi o bucată de piele, am facut un mic research în marea de informaţii de pe internet şi m-am apucat de treabă.
Apoi, văzând rezultatul, Alexandra şi-a dorit o geantă pentru bicicletă şi „din vorbă în vorbă” am primit şi alte dorinţe de la prieteni şi cunoştinţe. Acesta a fost startul, care m-a impulsionat să caut din ce în ce mai multe informaţii utile despre prelucrarea pieilor naturale şi lucrarea lor manual.
Alexandra: Da, în aventura antreprenorială am început cu patentarea numelui şi siglei. Am vrut să ne asumăm toţi paşii de autentificare a unei firme înca de la bun început. Apoi, am înregistrat-o la Registrul Comerţului şi… de aici începe de fapt business-ul, cu planificări, discuţii cu clienţii, alegerea celor mai buni furnizori, dezvoltarea comunicării.
Echipa de doi
Vasile: Aşa cum am menţionat mai sus, suntem doi fondatori şi singurii angajaţi în momentul de faţă a firmei Năstureii Handmade. Pentru a putea creşte, avem nevoie de un atelier mai mare de lucru şi poate puţin mai mult timp din partea Alexandrei.
Momentan, eu mă ocup de zona de design şi confecţionare, şi discuţii cu furnizorii, iar Alexandra ma ajută cu design-ul şi partea de comunicare cu fiecare client în parte pentru a afla detalii despre viitorul produs confecţionat de către noi.
Produsele noastre sunt lucrate în întregime manual, nu avem maşini de cusut sau aparatură specifică domeniului, lucrăm totul cu mainile şi cu ustensilele de pielărie pe care, pe unele dintre ele le-am confecţionat chiar eu. Într-o zi de lucru le fac pe toate odată … câteodată.
Identitatea de brand
Alexandra: Ne-a fost destul de uşor să alegem numele. Avem doi nasturi asemănători pe care îi purtăm cu noi tot timpul, înca din prima zi de cand ne-am cunoscut. Este simbolul legăturii noastre.
Vasile: Ne place simplitatea, şi am folosit conceputul şi în branding. Este mai greu să faci un produs simplu, decat unul complex. Inclusiv logo-ul l-am creat noi, reprezentând acul cu care am început şi nasturele ca simbol. Ne îngrijim propria identitate, momentan nu am apelat la nimeni.
Website-ul a fost creat tot de mine, cu idei şi din partea Alexandrei. Am apelat inclusiv la publicul larg să ne spuna părerea lor despre site şi dacă este funcţional şi receptiv. Am primit păreri mixte, şi încercăm periodic să îl imbunătăţim.
Dezvoltarea produselor
Alexandra: Tot de la conceptul de simplitate. Vrem să dezvoltăm produse simple, practice, cu un aspect plăcut şi forme diversificate. Folosim o gamă largă de culori şi texturi ale pielilor naturale. O plăcere deosebită o avem atunci când la furnizori găsim material cu defecte estetice, material ce nu va fi acceptat niciodată de „marii designeri”, din care suntem absolut siguri că vom concepe şi confecţiona un produs unic 100%.
Vasile: Un produs nou, care nu face parte din catalogul nostru de produse, poate dura între 5-10 zile lucrătoare. Totul începe de la o schiţă creionată pe hârtie, după care urmează pasul în care o transformam în format digital. Dupa digitalizare, printăm şabloanele ce le vom utiliza pentru confecţionarea modelului Beta. Alegem materialul, culoarea sau textura acestuia, culoarea aţei cu care urmează să fie cusut, culoarea vopselei pentru margini şi accesoriile metalice potrivite.
După ce suntem 100% decişi asupra acestora, începem prin decuparea şi marcarea pieilor după şabloane, urmează procesul de lipire şi decupare fină, găurirea pieilor cu ajutorul preducelelor, vopsirea canturilor, cusutul şi într-un final ataşarea accesoriilor metalice.
Bineînţels, există posibilitatea ca primul produs nou, să nu rezulte după confecţionare exact cum ne-am imaginat. Vedem unde am greşit, ne reîntoarcem la şablonul digital, facem modificările necesare, şi reluam procesul :)
Comunicarea
Alexandra: Folosim foarte mult zona de social media (Facebook şi Instagram), iar din anul 2017 avem şi un website funcţional, prin intermediul căruia ne pot scrie clienţii.
Am mai participat şi în cadrul unor campanii cum ar fi Miercurea Minţilor Creative, care promovează antreprenorii locali. Am participat o singura dată la un targ de design, dar în urma căruia ne-am dat seama că nu se potriveşte cu profilul nostru de business. Vrem să oferim tuturor clienţilor varianta de a-şi personaliza produsul, iar rezultatul să fie unul unic.
Profilul clienților voștri
Alexandra: Din ce am observat noi, ne asemănăm destul de mult cu clienţii noştri. Sunt nişte oameni super creativi, care sunt dornici să aibă un produs personalizat cu povestea lor, care sunt dispuşi să aştepte, 7 -14 zile, pentru un produs bine lucrat, cu personalitate unică.
Canale de vânzare
Alexandra: Website-ul nostru este unul de prezentare, neavând un „store online”, tocmai că oferim această personalizare pentru fiecare client în parte. Aşadar, canalul de vânzare este website-ul, dar tot în urma unei discuţii cu clientul.
Borne în existența Năstureilor
Vasile: Consider ca unul din cele mai grele momente pentru micul nostru business a fost găsirea de furnizori cu materiale de calitate. Indiferent că discutăm despre piele naturală, accesorii metalice sau materiale secundare. Din păcate pot afirma faptul că piaţa este împanzită cu materiale de o calitate îndoielnică.
Cel mai frumos este momentul în care un client primeşte produsul mult aşteptat şi reacţia acestuia. Pentru mine contează foarte mult ca toți clienții să fie mulţumiţi şi bucuroşi că au apelat cu încredere la servicile noastre.
Alexandra: Îmi aduc aminte de momentul în care o clientă de-a noastră dragă ne-a recunoscut din pozele de pe site și ne-a salutat live la un eveniment și am mai stat de vorba. Chiar m-am simțit că ajungem cu mesajul nostru și identitatea noastră de business, acolo unde trebuie.
Evoluția pieței în care activați
Alexandra: Este destul de dinamică, dar clientul işi doreşte acelaşi lucru: calitate şi unicitate, la un pret bun. Plus rezistenţa în timp. Vedem şi suntem bucuroşi să revedem periodic clienţi care revin către noi de fiecare dată când au nevoie de un anumit produs, pentru ei sau, în multe cazuri, pentru a-l face cadou.
Optimismul nostru vine din interior, nu vine din piață. Piața este destul de „dezechilibrată” momentan, și nu cred că are un termen scurt de refacere. Ne plac provocările venite de la clienți, ne plac încurajările lor de pe parcurs, și ne place ideea că într-o zi ne vom autosusține din acest business, fără prea multe bătăi de cap.
Fiecare zi este o provocare, dar și un motiv de bucurie.
Planuri pentru 2019
Vasile: Vrem să oferim clienţilor şi mai multă calitate. Aşadar, vrem să realizam un ambalaj din material textil potrivit pentru fiecare produs în parte. Planul de dezolvare ar fi să avem şi un atelier mai mare, în care să îi primim pe viitorii clienţi, să stam la un ceai, la o vorba, să vorbim despre creaţii. Acolo vrem să ajungem.
Colaborările în serie mică ar fi un alt plan de dezvoltare pe termen mediu și lung.