Suntem cu un picior in trecut si cu unul spre viitor, caci asa cere sezonul. Respectand traditia bilanturilor, ne-am orientat inspre companiile de productie romanesti si culisele proiectelor care i-au alergat in stanga si in dreapta pe parcursul anului trecut, dar deloc fara folos. La cerinta unui top 3 productii Family Film pe anul trecut, Raluca Mateescu (Producer) ne povesteste despre proiecte dezvoltate atat pentru piata locala, dar si pentru cea internationala; printre altele, cei de aici au transportat echipamente de filmare cu snowmobilul (4, ca sa fim exacti), au incercat sa motiveze o masina nefiresc de timida si au reusit sa gaseasca actori si modele cu talent la dans.
Family Film este o familie de oameni de productie care au acumulat o experienta vasta si acum se pot plia pe cerinte cat mai variate din culturi diferite, de pe toate continentele. Fiecare poveste de pe plan local sau international beneficiaza de acest cumul de factori, aceasta "adunatura" de oameni care tin mereu legatura pentru a gasi solutii la provocari mai noi sau mai vechi.
Cu echipamentele pe munti inzapeziti
In primul rand, ca sa ne laudam, am avut placerea sa lucram cu regizorul filmului Point Break, Ericson Core, care a venit sa filmeze in Romania o reclama Stalinskaya pentru piata locala ("Snowmobilul") si a dat dovada de mare profesionalism in alegerea locatiilor, castingului, costumelor si recuzitei, dar si in adaptarea ideilor creative la asteptarile locale.
De multe ori, productia se impotmoleste in diferentele dintre culturi si incapacitatea de adaptare a ideilor creative ale regizorilor straini la specificul pietei locale. El, insa, a inteles unde nu trebuie sa faca compromisuri, dar a sustinut si ideile creative care puteau salva bugetul. Cel mai important e sa stii sa iti alegi bataliile.
Cea mai mare dificultate a proiectului a fost gasirea zapezii in perioada primaverii. Singura locatie cu zapada era la 8 ore distanta, zona Sureanu, prin urmare accesul a fost dificil. Am apelat la 4 snowmobile pentru transportarea echipamentului pe munte prin zapada.
Filmarea a fost eficientizata de folosirea a doua camere impreuna cu un GoPro si o drona. Pentru filmarea propriu-zisa am gasit profesionisti de competitie care sa se "joace" in reclama cu snowmobilul. Am avut si caini pentru peisajul de iarna, niste Husky care au completat perfect asprimea peisajului muntos. Si, ca de obicei, langa noi au fost creativii de la agentia Papaya.
La finalul celor doua zile ingreunate de zapada si frig au fost multe momente amuzante care ne raman amintire. De exemplu, Alex Iliescu, producatorul spotului, a fost un domn si s-a oferit sa o plimbe pe clienta cu snowmobilul pe munte; a primit complimente pentru talentul la condus si atunci a marturisit ca a fost, de fapt, o premiera :) Nimeni nu s-a speriat, chiar mai mult, s-au incumetat sa faca si alte plimbari. Cam la fel se intampla si cu productiile noastre. Ne aventuram cu experienta dobandita si reusim sa facem fata noilor provocari.
Uneori, masina-ti spune "nu"
Tot din seria proiectelor importante pe care le-am castigat anul trecut a fost si KIA - campania pentru Campionatul Mondial de Fotbal. Laura Dulea, producatorul spotului, iubeste reclamele cu actiune - si, mai ales, cele pentru masini.
De data asta, masinile au venit la pachet cu un accent important pus pe casting, locatii si costume. Actorii si figuratia trebuiau sa para suporteri reali. Costumele au fost special facute pentru fiecare tara participanta la campionat (atat echipamentele de joc, cat si hainele suporterilor).
In ce priveste locatiile, o filmare de asa anvergura avea nevoie de o locatie pe masura - Stadionul National Lia Manoliu.
Filmarea a durat 4 zile, asa ca a trebuit sa eficientizam programul pentru a acoperi toate locatiile din scenariu cu cat mai putine relocari. Stim cu totii cat de aglomerat este Bucurestiul in anumite ore ale zilei, iar productia pierde timp pretios cand prinde trafic in astfel de momente. Am reusit si de data asta sa batem Bucurestiul in lung si in lat pentru a livra un spot pentru piata internationala.
Din ciclul intamplarilor amuzante, am avut 3 masini diferite - Stinger, Sportage si Stonic. In ultima zi de proiect, cand filmam pe circuitul lui Titi Aur partea de driving shot-uri pentru Kia Stinger, s-a stricat masina: mergea cu maxim 40 de km/ora (!!!), dar calculatorul de bord a decis ca masina nu este conceputa pentru drift-uri.
Ne bucuram ca, dupa aceasta prima experienta, atat clientul cat si agentia au avut incredere in noi si am ajuns acum la al treilea proiect impreuna.
De la stres pe longboard in jur de 5 AM
Am ales sa vorbim la final despre Coca-Cola, un proiect pentru piata locala care inchide frumos ciclul povestirii noastre, realizat impreuna cu McCann Romania, agentie cu care avem colaborari atat pe proiecte locale, cat si internationale. Alexandra Rebrisorean, producatorul spotului, este, in primul rand, mare fana a festivalurilor de muzica, asa ca cine putea fi mai potrivit pentru a intelege cerintele si asteptarile unei campanii gandite pentru Untold?
Ce am avut de filmat? Diferite personaje aflate in diferite situatii care, in alte circumstante, le-ar strica buna dispozitie; ele, insa, stiu sa transforme orice moment negativ intr-un festival. Untold, in cazul nostru. Prin atitudine, muzica si cu bratara Coca-Cola, obiectul care te ajuta sa ajungi la festivalul mult asteptat. A fost un promo motivational care a avut acel look international dorit de brand, fara aerul reclamelor uzuale facute in Romania.
Alexandra s-a bucurat ca a putut lucra cu regizorul Meeto, care a colaborat bine cu echipa romana in realizarea schitelor de decor, alegerea costumelor, obiectelor de recuzită si alegerea locațiilor de filmare pentru fiecare secvență. Marea provocare a fost replicarea atmosferei si a luminilor festivalului Untold pe un stadion, precum si acoperirea tuturor locatiilor in timpul scurt din cele doua zile de filmare: un apartament, o strada pentru dans, un restaurant McDonald's.
Ne bucura cand reusim sa filmam cu regizori locali insa, cum spuneam si mai sus, provocarile vin cand aducem regizori straini care trebuie sa inteleaga piata locala, ca si in cazul de fata. Regizorul nostru si-a dorit doar modele si actori, iar probele de casting au fost chiar probe de dans - dificil atunci cand nu e vorba de dansatori profesionisti si nu ai o muzica aleasa.
Am avut ceva momente memorabile in care ne-am transformat, cu totii, din profesionisti in oameni si atat: de pilda, regizorul nostru a vrut sa se dea pe longboard la 5 dimineata si a cazut :)
Agentia McCann este un partener de drum de multa vreme si ne bucuram sa avem o comunicare foarte usoara cu ei. In acest proiect au fost foarte productivi, desi usor neincrezatori la inceput din cauza influentei culturale diferite a regizorului. Insa, incepand sa vada lucrurile organizate, s-au linistit, iar rezultatul final a fost pe masura eforturilor depuse.