[fresh x design] Vlad Iorgulescu (Oupio) crede in designul care imbatraneste frumos

[fresh x design] Vlad Iorgulescu (Oupio) crede in designul care imbatraneste frumos

Designul care imbatraneste frumos nu este influentat de trenduri, ci de necesitate. Produsele lui sunt reduse la esenta si nu au forme de dragul formei. Surplusul decorativ este inlocuit de modestie. Acestea sunt principiile pe care Vlad Iorgulescu, Product Designer, le-a pus la baza celor doua business-uri ale sale, Creative Pill, un studio de consultanta in design si inginerie si Oupio, un startup de iluminare inteligenta.

Caut ca toate produsele pe care le proiectez sa fie in primul rand oneste fata de ceea ce sunt si sa nu se vrea a fi mai mult decat sunt destinate sa fie. Cred ca modestia si onestitatea in design este cel mai bine ilustrata in design-ul nordic. 

Vlad a fost atras de arhitectura, la inceput, dar in 2008, criza financiara l-a impins sa exploreze directii noi. A incercat vizualizari, advertising si game development. S-a oprit la designul industrial. Vorbeste, in randurile de mai jos, care este stadiul acestui domeniu in Romania, cum e sa fii designer-antreprenor si de ce e important sa fii onest fata de produsele pe care le creezi.

 

De la arhitectura la designul industrial

Cred ca de cand eram copil am fost atras de frumos. Imi amintesc ca obisnuiam sa desenez foarte mult. Motiv pentru care drumul catre facultatea de arhitectura era oarecum deja pavat, iar destinatia evidenta.

Bineinteles ca pe masura ce am avansat pe acest drum, multe alte oportunitati si-au facut aparitia. Desi la inceput eram convins ca voi fi arhitect, cu timpul am fost atras tot mai mult de design-ul industrial. La inceput am cochetat cu ideea participand la concursuri de design. Am avut norocul sa devin finalist in majoritatea concursurilor la care am participat. Nu am castigat nici unul insa.

 

Cautari

In 2008, odata cu criza financiara, lucrurile au devenit destul de dificile in domeniul in care activam, arhitectura. M-am gasit nevoit sa explorez noi directii. Am incercat vizualizari, advertising si game development. Nu s-a lipit de mine niciuna din aceste incercari.

In final am luat decizia sa abordez design-ul industrial cu mai multa seriozitate. Am avut norocul sa cunosc o persoana care mi-a oferit o intrare in aceasta lume si a functionat ca mentor o perioada de aproximativ un an.

In acest an am invatat multe lucruri legate de procesele de productie si de modul de gandire caracteristic domeniului in care intram. Aceasta perioada a consolidat cumva baza de cunostinte necesare si mi-a oferit posibilitatea de a ma dezvolta in directia pe care am ales-o.

 

De ce are nevoie un designer din Romania la inceput 

Cred ca orice designer la inceput de drum, indiferent ca este din Romania sau nu are nevoie sa absoarba extrem de multa informatie. Design-ul este un raspuns la o nevoie, un numitor comun al unei game de cerinte. Asadar cu cat un designer cunoaste mai mult, cu atat este mai adaptat sa gandeasca lateral si sa gaseasca solutiile optime.

In alta ordine de idei, un designer este inutil daca nu isi poate exprima ideile, atat in scris cat si vizual. Este extrem de important sa dezvolte abilitatea de a asculta si de a-si contura ideile astfel incat sa fie intelese si acceptate de persoanele implicate: clienti, utilizatori, etc.

Networking-ul este important, insa nu il vad ca pe o necesitate pentru toata lumea. Designer-ul antreprenor trebuie intr-adevar sa fie proactiv in a-si forma o retea de conexiuni pentru a-si atinge scopul. Networking-ul trebuie sa aiba un focus si un scop clar. Altfel “it’s just being busy”.

 

Primul proiect

Primul proiect de design industrial in care am fost implicat a fost o camera de filmat pentru parcari. A fost o provocare pentru mine la momentul respectiv sa asimilez toate informatiile necesare proiectarii unui astfel de dispozitiv. Daca eram obisnuit cu modelarea 3D, acest proiect a dus experienta la un nivel mult mai inalt, oferindu-mi totodata oportunitatea de a invata si de a ma dezvolta profesional.

 

Businessul

In momentul de fata sunt implicat in doua business-uri, Creative Pill, un studio de consultanta in design si inginerie si Oupio, un startup pe care l-am pornit in urma cu doi ani. 

Pentru Creative Pill, ideea a venit cumva natural, urmand cursul evenimentelor. Am lucrat ca freelancer cativa ani, pana cand am decis ca este momentul sa deschid un studio care sa ofere aceste servicii la un nivel mai avansat - design, inginerie si asistenta pentru productie.

Cu Oupio insa, lucrurile au inceput altfel. Am pornit Oupio din dorinta de a aduce la un numitor comun, lumea tech si cea a design-ului interior. Din punctul meu de vedere, tehnologia a ajuns la un nivel la care poate deveni invizibila in spatiile interioare si cu toate acestea toate gadget-urile “striga” pentru atentie si polueaza vizual.

Sunt adeptul celor 10 principii ale design-ului de calitate conturate de Dieter Rams. Cu toate acestea, numeroase obiecte care ne inconjoara nu adera la aceste principii. Am pornit Oupio cu ideea de a crea un brand care sa reflecte aceste valori.

Din punct de vedere al obstacolelor, sunt la tot pasul, pornind de la perceptia clientilor asupra domeniului si a valorii muncii, la competenta si seriozitatea oamenilor, obtinerea de fonduri si pana la obstacole de natura tehnica ce apar inevitabil in dezvoltarea unor produse electronice noi.

Cu atitudinea potrivita, obstacolele te pot creste din punct de vedere profesional, asa incat ma concentrez mai putin pe natura lor si mai mult pe a gasi solutii.

Suntem o echipa de 5 oameni in momentul de fata.

 

Amprenta

Durata de viata a unui produs scade din ce in ce mai mult in zilele noastre, iar asta nu face decat sa agraveze problema poluarii globale. Scopul nostru este sa dezvoltam produse utile, care aduc un aport pozitiv in vietile oamenilor prin tehnologie si simplitate. In acelasi timp consider important ca produsele pe care le proiectam sa nu devina “future landfill material”. Astfel tot ce proiectam este gandit pentru o economie circulara.

Majoritatea promovarii a fost organica prin recomandari facute de clienti multumiti cu serviciile noastre.

 

Etapele de creatie

In mintea mea procesul de creatie nu este niciodata liniar. Diferite aspecte ale unui proiect se deruleaza de cele mai multe ori concomitent.

Ma gandesc la nevoile business-ului, ale utilizatorului, empatizez cu utilizatorul final si imi imaginez procesul de utilizare, ma gandesc la componentele tehnice, limitari tehnologice de productie, etc.

Este o miscare browniana de idei care se conecteaza unele cu altele pe masura ce trece timpul si ajung intr-un final la un numitor comun.

Pentru a alimenta acest proces, deseori ma gasesc citind numeroase articole, documente tehnice, explorand diferite abordari vizuale, modeland concepte 2D/3D in functie de proiect, schitand si in unele cazuri chiar revenind asupra cursurilor de fizica si matematica din liceu.

Din tot acest aparent haos, la un moment dat reies idei care apoi sunt cizelate si reduse la esenta. Caut ca in fiecare produs sau proiect sa reduc complexitatea la minim astfel incat la final sa ramana doar ce este esential. Daca am o amprenta, cred ca asta este.

 

Designul industrial in Romania

In ceea ce priveste design-ul industrial cred ca suntem inca la inceput de drum, abia facem primii pasi. In alte domenii suntem destul de bine pozitionati. Design grafic spre exemplu, branding-ul si design-ul digital se face in Romania cu succes de ani buni.

Insa cand vine vorba de produs, inca ne limitam la a crea accesorii de mobilier si bijuterii. Este doar varful iceberg-ului. Vad o oportunitate clara in a imbina creativitatea de care suntem capabili cu ingenuozitatea si rigurozitatea inginereasca. In momentul de fata aceste doua lumi sunt cumva separate.

Doi designeri antreprenori romani pe care ii urmaresc si ii apreciez sunt Dragos Motica si Antonio Meze.

Despre fairplay nu pot spune foarte multe pentru ca in mare parte nu exista o comunitate destul de mare astfel incat sa apara conflicte de interese. Este destul loc pentru toti si un potential foarte mare privind catre viitor.

Daca e ceva ce ar fi util in acest moment este inchegarea unei comunitati care sa traga in aceeasi directie. Sunt eforturi in acest sens, insa cred ca se poate face mai mult.

 

Relatia romanilor cu frumosul

Relatia oamenilor cu frumosul este una extrem de personala. Ce este frumos pentru mine nu este neaparat frumos pentru tine. Acest lucru tine de educatia vizuala, de cat de mult iti doresti sa fi vazut si cum doresti sa fi perceput.

Cert este ca estetica pe care o alegem este o proiectie a personalitatii fiecaruia. Iar cu cat oamenii incep sa isi permita o paleta mai larga de optiuni, cu atat mai mult personalitatea lor se va reflecta in alegerile facute mai bine.

 

Trenduri

Este foarte dificil sa estimez trendurile si din acest motiv nu depun foarte multa energie cautand ca stilul si abordarea pe care o am sa fie in trend.

Cred in conceptul de “timeless design”, un design care imbatraneste frumos si care nu este influentat de trend. De obicei aceste produse sunt reduse la esenta si nu incorporeaza decoratiuni sau forme doar de dragul formei.

Din acest punct de vedere caut ca toate produsele pe care le proiectez sa fie in primul rand oneste fata de ceea ce sunt si sa nu se vrea a fi mai mult decat sunt destinate sa fie. Cred ca modestia si onestitatea in design este cel mai bine ilustrata in design-ul nordic. Daca e sa observ un trend, este acela ca aceste idei si principii par sa capete amploare, iar asta este un lucru foarte bun.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Dosare editoriale

Branduri

Sectiune



Branded


Related