Se poate face trecerea - din corporație la antreprenoriatul cu cosmetice bio - însă e o trecere în salturi și plină de emoții. Ajută dacă e făcută în tandem. Pentru Ioana Iordache și Roxana Samoilă, succesul a stat chiar în faptul că s-au avut una pe cealaltă. O echipă alcătuită din două persoane, care au dus greul pe rând, într-o afacere numită Jolie Cosmetics.
Inițial, spune Ioana, Jolie a ieșit pe piață cu 8 produse. Procesul de testare și întocmirea documentației legale nu le-a permis mai mult. Apoi, au mai adăugat 12. Shopul are acum zeci de produse - uleiuri, creme, săpunuri. Pe lîngă efortul de a face produse de calitate la prețuri rezonabile, cele două antreprenoare și-au asumat să doneze din veniturile obținute din business.
5% din venituri către Touched Romania, o asociație care ajută mamele aflate în dificultate să rămână alături de copiii lor și să își construiască o viață independentă.
Apropo de chestii de bine, una din provocările cele mai importante în desfășurarea afacerii este aceea de a găsi ambalajul potrivit fiecărui produs.
Dorința noastră este să nu mai folosim recipiente de plastic însă nu am găsit o soluție încă.
Două mame antreprenoare
Jolie este creația mea și a prietenei mele Roxana Samoilă. Am fost colege de birou pe vremea când lucram în corporație, apoi drumurile ni s-au separat pentru câțiva ani pentru a ne reîntâlni și a pune bazele acestui business. Amandouă avem studii economice și o istorie de aproape 10 ani ca auditori interni în diferite companii.
Referitor la alte ocupații, momentan amandouă urmăm cursuri de zi la universitate - eu la Imagine de film și TV și Roxana la Psihologie. Și să nu omitem cele mai mișto și solicitante "proiecte" ale noastre - amândouă suntem mame :)
Ideea Jolie
Credem că o bună parte dintre corporatiști au visat măcar o dată la antreprenoriat și în momentul de față din ce în ce mai mulți fac acest pas.
În cazul nostru, nevoile comune de independență, de a face o muncă cu sens, cu impact pozitiv în comunitate și în viața altor oameni s-au sincronizat foarte frumos și ne-au motivat să ne concentrăm toată energia pentru a ne atinge obiectivul.
De aici și componenta socială a afacerii noastre - donăm 5% din venituri către Touched Romania, o asociație care ajută mamele aflate în dificultate să rămână alături de copiii lor și să își construiască o viață independentă.
Echipa
Echipa noastră de doi a evoluat extrem de dinamic. Inițial ne-am ocupat împreună de toate: aspecte legale ale înființării și autorizării, crearea de rețete, testarea produselor, imagine, promovare. Apoi eu am devenit mamă și activitatea a fost preluată integral de Roxana.
Plănuiam să revin după 6 luni însă am făcut-o după apoape 2 ani. Așa că tot greul perioadei de început a rămas pe umerii ei. Din vara acestui an am decis să facem schimb. Acum eu sunt pionul de bază însă ne sfătuim în privința direcțiilor de business.
Ce a fost interesant în felul în care au decurs lucrurile este faptul că transferurile acestea de responsabilitate s-au întâmplat de comun acord și nu ne-au afectat relația, ci dimpotrivă.
Identitatea brandului
Stabilirea numelui a fost o etapă foarte complicată. Inițial ne hotărâsem la un alt nume însă era ceva ce nu se potrivea. Trebuia să reflecte o imagine prietenoasă, veselă, să fie scurt și ușor de reținut. Eram destul de presate de timp și după ceva brainstorming am ajuns la Jolie.
Și imaginea brandului a fost o aventură. Inițial Jolie arăta altfel. După un an și jumătate am hotărât să lucrăm cu un designer și să o schimbăm. Așa a ajuns în felul în care arată acum și de care suntem foarte încântate.
În afară de asta, am mai lucrat anul acesta cu niște prieteni de la o agenție de PR care ne-au ajutat într-o campanie de promovare a brandului și ne-au trasat niște linii directoare pentru a ne stabiliza poziția în piață.
Despre business și dezvoltarea produselor
Inițial am ieșit pe piață cu doar 8 produse. Asta pentru că procesul de testare și întocmirea documentației legale sunt costisitoare. Ne-am orientat astfel încât gama noastră să acopere o plajă cât mai variată a nevoilor de îngrijire. Iar ulterior am mai introdus 12 produse și accesorii
Acum avem în testare un produs nou care este rezultatul unei colaborări foarte dragi nouă pentru că are o componentă eco friendly și urmează să ne apucăm de conceperea unei rețete pentru un nou produs.
Ideile vin în primul rând de la nevoile clienților noștri dar și din diverse oportunități, cum este cazul produsului pe care îl testăm momentan. Durata de dezvoltare a unui produs nou poate varia destul de mult. La cel actual am început demersurile în luna iunie 2018 și încă nu am finalizat.
În principiu, începem cu a ne propune ceva cu produsul nostru, stabilim care vor fi calitățile lui - să fie hidratant, să curețe, să exfolieze, să aibă o anumită textură, un miros aparte etc. Urmează să cercetăm piața, produse similare ale competiței, ingrediente folosite, prețuri, ambalaj și decidem cum ne vom poziționa.
Venim apoi cu mai multe variante de rețete ținând cont de toate cele de mai sus și alegem apoi 2-3 dintre acestea pe care le testăm pe cobaii noștri preferați – prietenii :) Adunăm feedback și decidem rețeta finală.
Mergem apoi către designerul nostru și creăm etichetele, în paralel cu procesul de testare și notificare a produsului care este efectuat de un laborator independent. Ulterior obținerii rezultatelor, pregătim lansarea.
Cea mai mare provocare este de a avea un produs de calitate foarte bună la un preț rezonabil. O alta este de a găsi ambalajul potrivit. Dorința noastră este să nu mai folosim recipiente de plastic însă nu am găsit o soluție încă.
Cum comunicați?
Acest aspect este deficitar în momentul de față pentru ca nu avem constanță în comunicare. Niciuna dintre noi nu are expertiză în domeniu și unul dintre obiectivele noastre este să externalizăm această activitate. Comunicăm în special în social media (Facebook și Instagram).
Am avut și avem în continuare colaborări cu bloggeri și influenceri, dar suntem destul de reținute în a folosi acest mecanism. Explozia aceasta de "beauty experts" care promovează zeci de branduri nu îmi inspiră încredere. Pe lângă acestea am mai avut și câteva apariții în presa online.
Și ar mai fi participările la târguri de profil și la diverse evenimente, fie caritabile, fie pe o anumită temă cu care rezonăm (de exemplu alimentație sănătoasă). Aici există avantajul interacțiunii directe cu potențialul client.
Ceea ce este important pentru noi este ca cei care cumpără produsele noastre să aibă o experiență bună și să ne recomande mai departe. Avem câțiva clienți fideli care ne-au recomandat produsele și care au creat la rândul lor mici comunități. Pe ei îi avem în atenție și încercăm să îi ținem cât mai aproape.
Ne adresăm în primul rând femeilor, cu vârsta cuprinsă între 25-45 de ani, venituri medii și care au obiceiuri sănătoase, fie că vorbim despre îngrijirea pielii, alimentație, sport etc.
Din punct de vedere al conținutului, vrem să evidențiem calitatea și beneficiile produselor noastre și încercăm să susținem asta punând accent mult pe vizual, produsele noastre fiind foarte ofertante din această perspectvă.
Canalele de vânzare
Produsele Jolie pot fi găsite pe site-ul nostru, dar și în câteva magazine online. Și fizic, într-un magazin din județul Brașov. Unul dintre obiectivele noastre este să extindem această rețea.
Bornele de până acum
Am avut mai multe momente critice pe parcurs: începutul și debusolarea birocratică de atunci, momentul în care am decis rebrandingul, momentele în care am rămas una fără cealaltă în afacere, chiar și perioada aceasta în care studiile ne ocupă foarte mult timp și Jolie nu mai este în topul priorităților.
Însă sunt și foarte multe momente frumoase: mulțumirea clienților, donațiile pe care le facem chiar dacă nu sunt la nivelul a ceea ce ne-am dori. Însă cred că cel mai intens a fost acela când o persoană pe care o urmăresc pe social media și o apreciez foarte mult a făcut la un moment dat un top al producătorilor români de cosmetice naturale.
Am citit articolul și m-am întristat că nu apare și Jolie acolo desi probabilitatea mi se părea a fi destul de mică. Iar seara am avut surpriza să vad că făcuse un update și adăugase încă trei producători printre care și pe noi.
Momente simpatice
Au fost foarte multe momente amuzante în perioada în care am învățat și am testat ingrediente, rețete, fel de fel de amestecuri. Cand am facut prima dată săpun eram camuflate din cap până în picioare și eram extrem de stresate că vom provoca o explozie în cartier.
Când s-a blocat rola în casa de marcat și Roxana a alergat efectiv cu aparatul la distribuitor de teamă că nu putem scoate raportul la final de zi. Folosirea casei de marcat poate crea niște spaime fantastice.
Când trebuia să merg la un târg și m-am dus la altă locație și încercam să îl conving pe paznic că acolo are loc un eveniment. Și am și anunțat oameni că vom fi acolo.
Evoluția pieței în care activați
În primul rând a explodat piața producătorilor. Țin minte că în 2015 când am analizat piața și chiar am contactat câțiva producători îi puteam număra pe degete. Cred de asemenea că și cumpărătorul a devenit mai educat și mai selectiv.
Multe dintre afacerile existente acum 3 ani sunt încă acolo și cresc frumos. Apar tot mai mulți distribuitori de ingrediente naturale și consultanți în legislație - asta mă bucură. Dovedește o creștere sănătoasă a pieței.
Provocatoare mi se par promovarea produselor și fidelizarea clienților.
Planuri pentru 2019
Mă gândesc la 3 direcții de dezvoltare. În primul rând, așa cum am tot menționat, promovarea. Este prioritatea nr 1 și cred ca cea mai bună soluție este să o delegăm unui expert.
Apoi dezvoltarea rețelei de distribuție și în special asigurarea prezenței fizice în magazine din marile orașe. Și nu în ultimul rând crearea și lansarea de noi produse.