Nu poți izola în niciun fel performanța în publicitate de pulsul societății, spune Sorin Trâncă (Managing Partner, Friends\TBWA). 2018 s-a terminat, dar concluziile și efectele lui nu. Nu încă. Începem 2019 luând ce a fost bun până acum, analizând ce a fost rău, încercând să fim mai buni. Tocmai de aceea, cuvântul lui 2018 în publicitate a fost, pentru Sorin, o întrebare: Optimism? Adaugi oameni (buni) și semnul de întrebare își pierde încet-încet puterea. Ceea ce dorim tuturor anul acesta.
2018 pe scurt
Imi este imposibil sa fac asta, fiindca 2018 nu este ceva firesc, din aproape niciun punct de vedere. Fiindca 2018 poate fi si un an trist, dar si unul foarte vesel. Daca ar fi un brand, 2018 ar avea un ID multicolor, o culoare pentru 100 de ani de Romania, alta pentru 100 de ani de Finlanda. O culoare pentru fake news, alta pentru referendum, alta pentru 10 august, alta pentru evolutia (in bine!) a industriei noastre.
Suisuri si coborasuri in publicitate
Mai bine un singur “suis" si un singur “coboras”, ca nu am stofa de analist :)
Am observat o revitalizare a discutiilor de pozitionare strategica, au fost mai multe exercitii de tipul asta in 2018 decat de obicei. Campaniile au fost mai pe brand, ca sa traduc asta in ceva “publicitar”, am constatat o reintoarcere la baze, la brand building.
Iar in zona de “minus”, toata contributia pe care o avem, constient sau nu, la capitolul fake news.
In agentie
Un an plin de evenimente la FRIENDS \ TBWA Bucharest si Fundatia Friends For Friends (ffff.ro), proiectul nostru social.
Am implinit 15 ani la inceputul anului, am completat constant echipa cu competente conexe si colegi noi, cu mare experienta, am luat primele premii digitale, l-am adus pe Jean-Marie Dru in Romania, la lansarea primei editii romanesti a unei carti de Disruptie(R), am facut un ditamai congresul de new-journalism la Apollo (Zilele Superscrieri), am reusit sa trainuim sau sa mentoram o gramada de ONG-uri, am facut o campanie cu peste 100k de view-uri organice in primele 2 zile (Zid si Facut, pentru Rigips), o alta impotriva abuzurilor in cuplurile de adolescenti, pentru proiectul #InARelationship, o alta pro-lectura, pentru Black Button Books si am plantat j’de mii de brazi si anul asta, cu Bergenbier. Aveti aici si-un infografic :)
Cat despre pitchuri… hey, who’s counting? Prin octombrie aveam vreo 7 in paralel.
Cat din atmosfera lui 2018 s-a resimtit in publicitate
Sunt momente in care Romania a ajuns sa ma doara, efectiv. Asa ca prefer sa nu dau si eu din gura prea mult pe subiectul asta. E prea mult, e prea critic (daca nu ne imbatam cu apa rece), dar mai ales e prea neproductiv. Nu poti izola in niciun fel performanta in publicitate de pulsul societatii.
Si-atunci traiesti, alaturi de toate targeturile si toti userii si consumatorii tai, dar mai ales alaturi de toti clientii si colaboratorii si colegii tai, toate framantarile si toata lipsa de performanta culturala si economica a societatii in care iti desfasori activitatea. Si se resimte deplin, fiindca turbulenta sociala se transmite direct in felul in care omul ia decizii in raport si cu viata, si cu munca lui. Cat consumi? Cat economisesti? Cat e nevoie? Cat e dorinta? Cand perspectivele sunt neclare, ajungi sa gandesti perpetuu pe termen scurt.
Cuvantul anului in publicitate
Mai bine o intrebare dintr-un cuvant :) Ceva de genul… Optimism?
Trenduri-vedeta
Pentru mine, vedeta este fake news.
"Purpose"
Purpose is good. The quest for purpose, however, e sursa necazurilor. Fiindca precum un om, un brand are “purpose” valid doar daca face niste alegeri coerente sub aspect etic. (Exista un studiu care arata ca purpose-driven companies le-au intrecut pe cele din S&P 500 si ca un scop de companie poate mari ROI cu 400%)
Mai pe romaneste, nu poti fi simultan si ieftin, si opulent, si nu poti cheltui in acelasi timp bani si la bordel, si la biserica. Perioada de romantism a brandurilor s-a incheiat in 2008, iar VW i-a dat mai an lovitura fatala, cand cu motorul diesel mincinos. A 21st Century purpose is about getting somewhere.
Consumatorul (userul) din 2019 vrea fapte, pe langa niste vorbe care sa sune frumos. Noi cred ca am avut noroc de niste clienti care sunt mai aproape de “doing”, asa ca lucrurile au mers destul de bine. Nu am resimtit o presiune speciala pe tema asta.
Brandurile si politica
No comment.
Anul centenarului
Dupa capul meu, cand aniversezi 100 de ani ca natie, e ca atunci cand aniversezi 18 ani ca persoana. Nu mi-am dat seama, din felul in care s-a desfasurat majoratul, cine este aceasta natie si, mai ales, la ce facultate are de gand sa se inscrie. Cred sincer ca acest centenar ar fi trebuit sa fie despre urmatorii 100 de ani de Romania, nu despre ultimii 2000.
Campanii misto
Ca sa nu facem rau, mentionand pe unii dintre merituosi si uitand de altii, o sa spun ca pentru mine 2018 in materie de publicitate poate fi rezumat ca “anul ala cu MagiCamp”. Bravo tuturor celor ce-au facut-o si sper sa mearga mai departe, generand o comunitate cu proiecte de impact, pentru ca are un mare potential de sistem de referinta in materie de compasiune si incredere, lucruri atat de necesare in Romania.
Un strop de optimism
Oamenii. Am vazut juniori si mid-level experts foarte buni pe strategie, creatie, digital, am vazut clienti tot mai multi preocupati de schimbare in sens bun, de evolutie. Am vazut mai des furnizori preocupati de produsul final, de inovatie, de craft. Si am vazut din nou oameni incantati ca lucreaza in publicitate.
Cum te pregatesti pentru 2019
Mi-ar placea ca in 2019 sa se plateasca mai bine ideile valoroase. Iar de pregatit, ne-am pregatit pentru 2019 cu o echipa extrem de tare, sub toate aspectele. 50 de oameni de nadejde care pot, stiu si vor sa injecteze energie si talent in branduri ambitioase. Se numeste FRIENDS \ TBWA. Chemati-ne la pitchuri!