Dincolo de influenceri si GDPR, un trend care ii place destul de mult lui Bogdan Tomoiaga, Managing Director Graffiti PR, este implicarea brandurilor si a specialistilor din diferite arii in activismul pozitiv. A fost, de altfel, un an in care s-a simtit tensiunea politica si nemultumirea sociala si in industria de comunicare.
Ne-am luptat si ne luptam cu fake news si cu propaganda nesanatoasa, cu luari de pozitii din partea brandurilor si a agentiilor (pro sau contra) in ceea ce priveste protestele, Referendumul, iniativele legislative
Nu avem concluzii, doar incredere in 2019: mai multe campanii relevante, mult mai multa sinceritate si mult mai mult curaj.
2018 pe scurt
Anul 2018: Idiot :)
In PR
Pentru ca ne place sa fim optimisti, ne aducem aminte doar de suisuri. Vedem tot mai multe campanii de PR integrate, relevante si memorabile, care nu doar schimba perceptii, ci pun lucrurile in miscare cu adevarat.
Si mai relevant pentru industria noastra, dar si pentru consumator, este faptul ca multe dintre campaniile bune sunt facute de echipe care au in componenta lor tineri specialisti, care vin, evident, cu competente noi, sunt bine informati, activi si chiar activisti.
In contextul extins si sustinut al migratiei de personal, aceasta deschidere este obligatorie.
In agentie
Un an de crestere si de profilare a serviciilor integrate de comunicare existente (creatie, digital, PA, CSR, Influence & Engagement, Events Management). Incheiem anul cu 2 pitch-uri on-going si cu directii de dezvoltare clare pentru 2019/2020.
Am adaugat clienti si branduri dezirabile in portofoliu pentru care s-au dat batalii mari in industrie - Mc Donald’s, Levi’s, Pernod Ricard (Absolut, Ballantine’s, Lillet) si ne mandrim cu campanii apreciate si premiate (Banca Mintilor Creative//UniCredit, The Science of caring//Philips Avent, A case for intimacy//Saeco Xexis launch, 100 Absolut Artists//Absolut), dar si cu campanii si initiative on-going (Liga Elevilor meseriasi din Tara lui Andrei//Petrom, Eveniment aniversar Dacia 50 de ani).
Cuvantul anului in PR
Influencer sau purpose. Nu mă pot hotărî.
Trenduri-vedeta
Ne bucuram ca s-a pus mult mai mult accent pe incredere si transparenta si aici trebuie sa multumim si jurnalistilor independenti si de investigatie care au reusit sa atraga atentia asupra starii de fapt.
GDPR-ul ne-a ocupat o perioada de timp, fara rezultate evidente, din punctul nostru de vedere (atat la nivel national, cat si la nvel international).
Cel mai important trend ramane digitalizarea si cresterea influentei in social media, care a venit cu bune si cu rele. In primul rand, a fost nevoie ca brandurile sa se adapteze rapid si sa faca fata comunicarii directe cu consumatorul final.
Un trend care noua ne place destul de mult este implicarea brandurilor si a specialistilor din diferite arii in activismul pozitiv.
"Purpose"
Ne bucuram sa observam ca relevanta a devenit din ce in ce mai importanta in campanii. Era si normal caci vorbim totusi de o piata matura in Romania. Ne-au ajutat mult si specialistii internationali, din Vest, prezenti la evenimentele industriei.
Politica si brandurile
Semnele sunt importante si ne pun pe ganduri. Ne-am luptat si ne luptam cu fake news si cu propaganda nesanatoasa, cu luari de pozitii din partea brandurilor si a agentiilor (pro sau contra) in ceea ce priveste protestele, Referendumul, iniativele legislative etc. Putem spune ca politica a influentat cel mai mult comunicarea in 2018.
Anul centenarului
Centenarul a fost un obiectiv pentru branduri care trebuia bifat in calendar. De cele mai multe ori fara a avea o argumentatie fireasca in spate.
In plus, situatia socio – politica a influentat de cele mai multe ori incercarea brandurilor de a comunica Centenarul. Intr-un context in care intreaga Europa lupta impotriva nationalismului exacerbat, am vazut foarte putine branduri care au reusit sa iasa elegant din situatie.
Campanii misto
De la noi: Academia Mintilor Creative, 100 Absolut Artists, Philips Avent, Petrom//TLA (Tabara Meseriasilor, RO Smart), Pot pentru că POD pentru P&G.
De la ei: Job de o secundă de la Dorna.
Un strop de optimism
Sunt un optimist incurabil. Anul 2018 a fost unul bun si a urmat trendul ascendent al anilor precedenti, trend favorizat de cresterea economica.
In 2018 am intrat pe noi teritorii de comunicare, ne-am dezvoltat disciplinele interne si ne-am consolidat echipa.
Cum te pregatesti pentru 2019
Mult mai multe campanii relevante, mult mai multa sinceritate si mult mai mult curaj.