[Seniori de agenție] Marius Rizopol și Florian Langa (Profero) își povestesc relația cu managementul creativ și experiențele cu expații

[Seniori de agenție] Marius Rizopol și Florian Langa (Profero) își povestesc relația cu managementul creativ și experiențele cu expații

Dintre provocările muncii de copywriting, să o notăm pe aceasta: ”Acum 10 ani încă mai puteai să dai replici care să intre în mentalul colectiv, acum dai scroll și ai uitat poanta din spot”. Remarca îi aparține lui Florian Langa (Senior Copywriter, Profero). Îl completează în acest joc de ”atunci versus acum” Marius Rizopol (Senior Art Director); care se referă la o altă zonă a industriei care s-a schimbat mult: recrutarea.

Tot procesul este total diferit din punct de vedere al rolurilor [...] Acum agențiile sunt cele care se luptă să obțină interviuri cu oameni ok

Cei doi și-au început carierele la Saatchi&Saatchi, respectiv în redacțiile revistelor de print. Iar de continuat, cât privește perspectiva unui rol de management în Creație, lucrurile stau și aici diferit. Florian a fost deja Director Creativ la BrandUp Interactive, o agenție de digital. Iar în cazul lui Marius, un astfel de rol rămâne o posibilitate pentru viitor. 

 

Decizia de a intra în publicitate

Florian Langa: La începutul liceului credeam că o să devin programator. Până la finalul liceului am realizat că nu mi se potrivește. Și nimic tehnic. Sau medicina. Sau contabilitatea. Nu prea mai rămăsese nimic în afară de publicitate.

Bine, adevărul este că mi s-a părut fascinant domeniul și avea o notorietate de Vest Sălbătic, de loc pe care încă mai poți să-l descoperi și în care poți fi mai liber în ceea ce faci decât în alte domenii.

Marius Rizopol: Îmi aduc aminte de o perioadă din copilărie în care mă uitam non stop la reclame pe rtl și pro 7. Un prieten avea antenă satelit și nu făceam alceva decât să schimbăm canalul când începeau emisiuni sau filme și ne uitam la ad-uri; ni se părea ceva extraordinar, o altă lume, cred că aici a fost primul pas :)

 

Intrarea în industrie

Florian: În 2006 am făcut un internship într-o companie, iar asta mi-a deschis ușa către un interviu la Saatchi&Saatchi (Centrade Cheil astăzi). Țin minte că eram destul de emoționat și îmi doream să lucrez acolo. Mi-au spus că au doar un post la recepție. KTHXBYE. La scurt timp au revenit și m-au întrebat când aș putea să încep ca junior copy.

Marius: Primul job în zona asta a fost pentru un ziar și niște reviste, făceam DTP și design. Interviurile erau mai mult stadiul final, știai deja că ești semi angajat dacă ajungeai acolo. Munca cea mai grea era să ajungi să cunoști pe cineva care cunoștea pe cineva ca să te recomande.

 

Apropo, cum s-au schimbat interviurile?

Florian: Cred că acum 10-15 ani era mai mare “bătaia pe un loc în publicitate”. Poate pentru că erau mai puține agenții (și mai puțin diversificate) sau pentru că pur și simplu erau mai mulți creativi care doreau să lucreze în domeniu. Mi se pare că astăzi e mult mai dificil să găsești oameni talentați și competiția e mare pe ei.

Dar asta e valabil în toate domeniile la nivelul întregii țări. Ce nu s-a schimbat este importanța recomandărilor. E important să ai pe cineva care să creadă în tine și să garanteze că te potrivești cu agenția.

Marius: Mie mi se pare că tot procesul este total diferit din punct de vedere al rolurilor. Dacă atunci obținerea unui interviu era the holy grail că și intri în lumea publicității, și te considerai cel mai norocos dintr-o mare de oameni, acum agențiile sunt cele care se luptă să obțină interviuri cu oameni ok.

 

Parcursul tău în industrie

Florian: Am avut norocul să încep în Saatchi&Saatchi, o agenție mare în care am avut și oameni și conturi de la care am putut să învăț. De la Nick Hine, directorul de creație, am învățat cum să văd imaginea de ansamblu, dar și un mod foarte profi de relaționare.

Fără supărare, dar managerii expați, în special cei formați în spațiul anglo-saxon, știu mai bine să dea feedback, să încurajeze și să lase deoparte ego-ul. Tot aici, am mai învățat câte ceva despre scris de la Marius Tianu, care acum mi-e coleg de grup la MullenLowe.

Criza a adus o perioadă agitată, dar și o nevoie de reconstrucție. În 2012 m-am ambiționat să cresc o agenție mică și am transformat BrandUp Interactive dintr-un studio de programatori talentați, fără niciun om de creație, într-o agenție digitală premiată, cu un departament de creație, al cărei CD am devenit.

Și aici am avut norocul să cunosc oameni care m-au inspirat și de la care am învățat câte ceva, printre care și Colin Whitfield, CEO-ul. După 4 ani, am simțit nevoia unei schimbări și am aterizat la Webstyler, iar de 6 luni scriu și brainstormez la Profero.

Marius: Nu știu dacă aș defini perioade ca dificile, ci mai curând m-aș gândi la ele ca etape de schimbări ale mindset-ului. Trecerea de la gândirea de print/TV la digital/social media și tailored/targeted communication cred că a fost și poate încă este cel mai mare shift pe care l-am trăit și care mi se pare că încă trebuie ințeles cu toate implicațiile pe care le atrage.

Pentru mine totul a început cu un job de DTP, care s-a transformat în Designer și apoi în Art.

Când mă uit la fraza de mai sus vizualizez o metamorfoză, și cred că așa aș defini linia pe care am mers până acum.

Absolut în fiecare etapa și job am avut lângă mine oameni care m-au ajutat și inspirat. Și dacă stau să mă gândesc, până la un punct, cam asta a contat, să lucrez cu oameni care mă inspiră.

 

Schimbări în advertising

Florian: Cred că cea mai importantă schimbare e trecerea de la ATL spre digital. Îi spune 360, dar este evident ca TV-ul și print-ul sunt din ce în ce mai puțin relevante. Au apărut mai multe posturi în agenții, adaptate pentru digital. Atenția e mult mai scăzută și persistența reclamelor la fel.

Acum 10 ani încă mai puteai să dai replici care să intre în mentalul colectiv, acum dai scroll și ai uitat poanta din spot. În plus, din ce în ce mai mulți oameni din agenții aleg să lucreze ca freelanceri.

Marius: Cred că trecerea de la mentalitatea de one big campaign care lovește peste tot, la o comunicare extra targetată și segmentată ne-a schimbat mult, avem tone de canale de comunicare și e nevoie să fim tot timpul la curent cu absolut tot, altfel îți poate scăpa o super oportunitate.

 

Campanii de care ești mândru

Florian: Cel mai drag proiect este LerBlock, un proactiv pentru Radio Guerrilla. Pe scurt, e vorba de un plugin de browser care te scutea de tot lerul postat pe Facebook de prieteni de Crăciun (ca să nu fie nevoie să le dai block) și îl înlocuia cu content video filmat live la Guerrilla.

Ce a făcut proiectul special a fost contextul: postul radio tocmai își pierduse licența și mai emitea doar on-line. LerBlock refolosea content digital de pe canalul lor YouTube și îi aducea mai aproape de fani într-o perioadă dificilă. Am luat și un premiu, dar cel mai mult m-a bucurat că Radio Guerrilla au fost așa deschiși și entuziasmați și au acceptat ideea, chiar dacă nu eram agenția lor (Mulțumesc, Adrian Popescu!).

 Ah, desigur, sunt mândru și de activarea cu care am luat un Mileu de Aur :))

Marius: Unul dintre cele mai tari momente a fost când am rebranduit gama de coniac Alexandrion, atunci eram art-ul lor in house și a trebuit să lucrez absolut tot ce ținea de produs și imagine, de la packaging până la campania de lansare. A fost cool și super challenging să fiu ca un multitool :)

Cred că momentul Burn va fi întotdeauna un soft spot pentru mine, nu e neapărat o campanie ci modul în care a funcționat cu ei conceptul de community marketing; până la urmă am luat împreună un Effie.

 

De la alții

Florian: Sunt multe campanii pe care le admir, dar MagicHome este ceva aparte. Nu cred că mai este necesar să spun de ce. Felicitări, Jazz!

 Marius: Pentru că arată super tare:

Pentru print-uri care arată cool și ilustrează perfect idea și pentru spot-urile care sunt super catchy:

 

Dar din afară?

Florian: Dumb ways to die. Pentru că și-a permis să fie atât de tâmpită pe un subiect atât de serios, și totuși să fie atât de relevantă și catchy.

Marius: Ad-ul la home pod făcut de Spike Jonze, arată absolut fenomenal visual și conceptual 

Angry Liam Neeson

Și campania DirectTV pentru idee, super execuții și o mecanică pe care o poți replica la nesfârșit.

 

Publicitari de la care ai fura chestii

Florian: Ne batem în nume? Cred că de la oricine poți învăța ceva, dacă ești dispus. Chiar și de la cei care nu îți plac, poți învăța cum să fii tu mai bun.

Marius: Cred că din punct de vedere visual am 2 referințe ca nivel de craft și coolness: Radu Pop și Cătălin Pădurețu. Tot ce am lucrat împreună a fost super tare.

Stil și charisma aș tot fura de la Radu Pilat.

 

Pe când management creativ?

Florian: Am fost deja Director de Creație. Desigur, există mereu provocarea unei agenții mai mari sau a unui mediu nou. Nu exclud această posibilitate, deși mă tentează și să am grijă de un far pe o insuliță undeva în Pacific.

Marius: Linia pe care am mers întotdeauna când vine vorba de carieră a fost să pun evoluția pe primul loc. Management-ul este o opțiune pe care nu am eliminat-o niciodată dar times change. Așa că vom vedea.

 

Despre 2018

Florian: O schimbare binevenită.

Marius: Hardcore

 

Despre 2019

Florian: Plin de zile libere de la stat, să plouă cu bani și clienții să-și dorească shooting pentru bannere pe o insuliță din Pacific.

Marius: Ca ultimele 20 de minute din Bohemian Rhapsody.

 

Un trend pe care ai vrea să-l vezi mai apăsat și la noi

Florian: Insight-uri venite din big data.

Marius: Nu neapărat că aș vrea, ci ăsta e viitorul. Tailored content; cred că e timpul să ieșim din stocks.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Cheil Centrade

Centrade | Cheil este una dintre cele mai mari companii de comunicare din Romania si HUB regional Sud Estul Europei (10 piete). Ca agentie integrata, Centrade | Cheil are capabilitati de coordonare la nivel de... vezi detalii »

Profero Bucuresti

Profero Bucuresti, afiliata la reteaua internationala MullenLowe Profero, este o agentie de digital advertising cu o experienta de peste 10 ani pe piata din Romania, atat cu branduri locale, cat si... vezi detalii »

MullenLowe

De 29 de ani in Romania, MullenLowe este o agentie de creatie, marketing si brand strategy, care isi propune sa isi pastreze mentalitatea de creativitate antreprenoriala si spiritul dinamic. Agentia se pozitioneaza... vezi detalii »

Festivaluri

Subiecte

Sectiune



Branded


Related