Îl știm pe Adrian Mihălțianu din presa auto, iar apoi, de când voia să câștige 5 milioane de euro cu Liga Globală a Orașelor Sustenabile. Nu a câștigat, dar nu-i nimic. Cu 5 milioane în cont, poate că nu se mai apuca de Aventurile lui Inno. Adică ”aventurile banale ale unui inorog” - așa descrie el primul joc de smartphone și tabletă în care este implicat. Însă deși este un joc, el lasă impresia unei cărți ilustrate pentru copii. Jumătate puzzle și jumătate quest, pune copiii la treabă și-i distrează în același timp. Momentan, este disponibil doar pentru iOS.
Adrian și Mădălina au scris scenariul, Ioana Știrbu a desenat în acuarelă, iar Alexandru a codat de zor tot joculețul. Efortul trebuia să dureze vreo lună, dar s-a întins pe cinci. Până acum, el a fost downloadat de peste 400 de ori, iar echipa dezvoltatoare așteaptă feedback. Deci, click pe linkul de mai sus și dați o joacă.
Jocul este freemium, adică poți juca gratuit primele cinci niveluri, apoi părintele poate decide dacă va cumpăra sau nu jocul.
Sunt și alte planuri pentru Adrian și echipa Last Gear, dar îl lăsăm pe el să ni le povestească.
Echipa de proiect
Suntem prieteni în viața de zi cu azi, așa ne-am găsit. Echipa care l-a născut pe Inno este compusă din două familii și un programator. Eu am avut ideea unui joc pentru copii mici bazat pe aventurile banale ale unui inorog.
Ioana Știrbu l-a creat de la zero, așa gras și hlizit cum e, apoi a conceput și desenat toate celelalte personaje - prietenii lui Inno, cu care descoperă lumea înconjurătoare, ca la cinci ani. Eu am scris o parte din scenariu, Mădălina, soția mea, a scris restul, iar Andrei Știrbu, soțul Ioanei, a venit cu tot felul de idei demente, pentru că asta face el, așa e el și noi îl iubim. Unele dintre ele sunt chiar acolo, în joc.
Evident, toate astea rămâneau la nivel de desen în acuarelă dacă nu îl aveam pe Alexandru Vasiliu, care să programeze toată nebunia încercând să nu ne spargă capetele de ori de câte ori îi mai veneam cu o idee nouă.
Primul pas în Aventurile lui Inno
După peste un deceniu de scris despre mașini, am vrut să-mi împlinesc visul de a crea jocuri de mobil. Și m-am gândit să încep cu ceva mai ușor, deși până la urmă n-a fost deloc așa. Am căutat mai întâi jocurile care îi încântă pe copiii de circa 3-5 ani. E vârsta la care au acces deja la tabletă, apoi chiar la smartphone.
Nu mi-au plăcut cum erau desenate, majoritatea sunt foarte stridente și concepute digital cap-coadă. Așa că am vrut altceva, știam cât de frumos desenează Ioana Știrbu și voiam un joc care să semene cu o carte de povești în acuarelă, dar care să și pună la încercare mintea copilului.
Ne-am pus la un pahar de vorbă cu toată echipa și am găsit sprijin de la patronul Last Gear, cu care am dezvoltat deja site-ul Drivemag. El ni l-a pus la dispoziție pe Alex. Așa a început totul, astă-vară.
Etapele devoltării
Am scris mai întâi un scenariu de bază pentru nivelurile jocului. Mădălina a preluat ștafeta și le-a dezvoltat meticulos cu toate detaliile, apoi Ioana le-a desenat în acuarelă, atât fiecare personaj în parte, cât și fundalurile. Le-a scanat, apoi eu le-am prelucrat în Photoshop pentru ca totul să corespundă unui joc de calitate.
Am căutat și zecile de sunete diferite care se aud în timpul jocului, am angajat niște freelanceri pentru muzică, apoi i-am pasat totul lui Alex, lucrând nivel cu nivel, de multe ori cu zeci de mici modificări care ne-au albit pe toți prematur.
Conceptul unui joc ”mai altfel”
Am vrut ca Inno's Adventures să dea impresia unei cărți ilustrate pentru copii, în care însă copilul să aibă un cuvânt de spus. E atât un puzzle, pentru că trebuie să potrivească obiectele care „rezolvă" un nivel, cât și un quest, pentru că Inno și prietenii săi trec din scenă în scenă pe parcursul unei zile, până ajung cu toții la culcare.
Majoritatea jocurilor pentru copii sunt desenate digital, strident, uneori chiar grotesc. Noi am avut o abordare diferită: jocul e desenat integral în acuarelă, nu are decât niște retușuri digitale.
Am vrut să redau impresia unui joc cu cartonașe pe care le muți fizic de colo-colo, iar Ioana a reușit să deseneze mult mai frumos decât mi-aș fi putut imagina. Cred că gusturile copiilor se dezvoltă frumos (sau nu) încă din frageda copilărie și am vrut să aibă acces și la ceva care este frumos în sine, care le educă simțurile.
Cât a durat totul?
Trebuia să dureze o lună, evident că a durat aproape cinci. Speram să putem livra câte douăzeci de niveluri la fiecare două luni, acum știm deja că vom putea înainta într-un ritm mai lent. Nu ne-am ales o cale ușoară, pentru că un joc desenat integral de mână necesită adaptări multiple pentru diferitele versiuni de iPhone și iPad, adaptări care se fac mai ușor dacă ar fi desenat digital de la început.
Cea mai mare provocare a fost să nu ne pierdem suflul pe drum, fiind excesiv de optimiști la început. Ca de obicei, atunci când un lucru pare simplu, în realitate e extrem de complicat de făcut. În special atunci când trebuie să faci zeci de retușuri sau trebuie să renunți la un scenariu pentru că e prea complex pentru copiii de vârsta asta.
Câteva cifre
Nu am început încă promovarea propriu-zisă a jocului, l-am trimis doar prietenilor din rețelele sociale, așa că avem aproape 400 de descărcări. Când vom începe promovarea, lucrurile vor sta un pic diferit.
Feedbackul primit până acum
Suntem în cea mai importantă fază, aceea în care strângem feedback, pentru că vrem ca lansarea mare să aibă loc la începutul anului viitor. Am înțeles deja că trebuie să simplificăm anumite elemente din joc, că trebuie să insistăm pe partea sa amuzantă și că trebuie să avem chiar mai multe niveluri și detalii în scene, pentru că, din fericire, jocul îi încântă pe copii atât prin colorit, cât și prin sunete.
Prețul jocului
Jocul este freemium, adică poți juca gratuit primele cinci niveluri, apoi părintele poate decide dacă va cumpăra sau nu jocul. Prețul e cât o treime din prețul unei cărți ilustrate cu 30 de pagini, nu am vrut să urcăm prea sus, pentru că vrem să ajungem la cât mai multă lume cu el.
Planurile tale
Inno e un proiect la care vreau să lucrez multă vreme de acum încolo, pentru că un joc de mobil nu e niciodată un one-time thing, dacă vrei să aibă succes. Pe lângă el, vom porni și alte jocuri la Last Gear, complet diferite, însă eu cred cu putere că e mai important să faci un produs excelent, de referință, decât să produci pe bandă rulantă tot felul de joculețe substandard. În plus, dacă în jurnalismul auto am peste un deceniu de experiență, aici sunt abia la început.
Planurile lui Inno
Inno's Adventures abia s-a născut. Avem 24 de niveluri, vom ajunge la 40 în primăvară, apoi chiar la mai mult, mult mai mult. E de muncit cel puțin doi ani la un joc dacă vrem să ajungă să aibă vizibilitate și să se maturizeze. În plus, pregătim și alte surprize, pe alte medii, cu aceleași personaje dezvoltate de Ioana Știrbu.
Sper ca Inno și prietenii săi să aibă aceeași vizibilitate, pe mai multe canale media, pe care o are astăzi Masha și Ursul.
Știu, nu vom ajunge acolo în doar doi ani, dar asta e ținta noastră, așa că avem mult de treabă.