Mai sunt 21 de zile si se termina si 2018, asa cum ii e firea timpului. Sa treaca si sa ne lase cu impresii pentru ce a fost si asteptari pentru ce va sa vina. Caci asta e natura omului: sa comenteze ce nu poate schimba. La granita aceasta scurta, de trecere spre un alt an de care ne vom plange sau poate (mai bine) nu, facem bilant. Luam la scormonit 2018, vedem ce urme a lasat anul centenarului, cum ne-a schimbat politica si care au fost efectele ei in publicitate, cautam lucrurile bune, sapam dupa optimism, ne pregatim pentru 2019 cum se cuvine.
Razvan Matasel, jumatatea strategica din Arsenoaiei & Matasel, a simtit o mai mare preocupare pentru strategie in 2018, desi industria a ramas la fel: multe campanii mediocre, o criza grava de oameni buni, aceleasi organizatii ale industriei care mimeaza interesul si implicarea, aceiasi creativi care isi dau premii intre ei. Si o concluzie:
Industria asta nu este chiar asa de importanta cum credem noi.
Cred ca ne dam putin prea multa importanta.
2018 pe scurt
Strategia se intoarce.
Suisuri si coborasuri
Am simtit o mai mare preocupare pentru strategie, pentru ideea din spatele unei campanii, pentru un fir rosu. Si pentru mine asta este o evolutie clara.
In rest, aceeasi industrie: multe campanii mediocre, multe pitchuri anulate sau refacute de 2-3 ori, o criza grava de oameni buni, aceleasi organizatii ale industriei care mimeaza interesul si implicarea, aceiasi creativi care isi dau premii intre ei, aceleasi cioace de festival cu case study-uri sforaitoare.
2018 in agentie. Schimbari, incantari, enervari
Anul acesta ne-am ocupat mult de consultanta in comunicare si am lucrat pe clienti mari si pentru lansari importante... dar am continuat si obsesia noastra pentru idei frumoase de advertising. Suntem fericiti ca a mai trecut un an fara sa facem lucruri mediocre. Uite 4 idei care au vazut lumina in 2018 si de care suntem mandri:
Strategia& Campania Imobiliare.ro, poate una dintre cele mai tari campanii romanesti din ultimii doi ani. Am propus infiintarea unui centru de ImoExperti care sa raspunda la a intrebari despre piata imobiliara si am comunicat acest Brand Utility prin 3 spoturi.
"Newsvertising" pentru imobiliare.ro, in care am transformat stiri despre "derapaje" pe piata imobiliara, stiri difuzate la ProTV, in reclame pentru imobiliare.ro. Ursi si porci langa blocuri, inundatii si incendii, am avut de toate.
Brand utility tot pentru imobiliare.ro, Student Expert, o campanie in care studentii au cautat apartamente de inchiriat pentru alti studenti si le-au prezentat live pe Facebook.
Ideea de educatie pe ambalaj, schimbarea numelui pate-ului Ardealul cu ocazia sarbatoririi centenarului.
Cat din atmosfera generala a lui 2018 s-a resimtit in publicitate?
Industria asta nu este chiar asa de importanta cum credem noi. Cred ca ne dam putin prea multa importanta.
Unii colegi au incercat sa foloseasca brandurile pentru care lucreaza ca modalitate de a-si manifesta revolta, dar cred ca astfel au uitat care este scopul comunicarii eficiente.
Cuvantul anului in publicitate
Dublu-standarde.
Am vazut multi colegi de industrie care au militat puternic pentru o Romanie mai buna, mai frumoasa. E trist insa ca aceiasi colegi, atunci cand dezvolta campanii, nu au nicio problema in a "clona" idei, in a face afaceri dubioase sau in a promova idei mediocre. Daca vrem sa schimbam ceva in Romania, ar trebui ca in primul rand sa ne facem treaba pentru clientii nostri, pentru brandurile pentru care lucram.
Trenduri vedeta
Trendurile vin si pleaca, obsesia pentru IDEE trebuie sa ramana.
"Purpose"
Noi militam de mult si incercam sa convingem clientii de necesitatea de a avea o mantra, un purpose. Si multe dintre marcile pentru care lucram si-au interiorizat aceasta teza. Dar foarte important este sa aduca la viata acest "Tell", prin acte de Doing.
Politica si brandurile
Brandurile spun povesti relevante oamenilor. Si oamenii au vieti diferite si credinte politice diferite.
Din nefericire, am resimtit si in briefuri atitudinea de a pune etichete si de a arata cu degetul... ura din spatiul social si politic a afectat modul de a descrie grupul tinta. Nu putem sa vindem doar celor din generatia#rezist. Daca vrem sa construim campanii eficiente, avem nevoie de toleranta si poate asa vom putea corecta sau schimba unele lucruri care tin Romania pe loc.
Anul centenarului
De centenar multe marci s-au purtat exact ca institutiile statului roman si au pierdut bani, fara sens. Au incercat sa compenseze lipsa strategiei marcii lor cu ceva frumos, de centenar.
Mi-a placut campania Penny, mi-au placut povestile oamenilor de 100 de ani. Insightful si frumoasa. Si mi-a placut actul de DOING de la Ardealul.
Campanii misto
Am brandurile mele preferate, usual suspects. Ma bucur cand vad branduri care se cladesc pe cultura ideii. Mi-a placut Diesel (Go with the fake, HAuTE Couture), Ikea (pee Ad, Lamp 2), Nike (Nothing beats a Londoner).
Dar am si o pasiune pentru psihoze asiatice:
Un strop de optimism
Nu a fost un an usor, dar parca s-a vorbit mai mult despre idee strategica si clientii au inceput sa aprecieze mai mult coerenta gandului din spatele marcilor. Noi am primit multe briefuri de la clienti care cautau o poveste pentru marca lor, un fir rosu, un teritoriu.
Cum te pregatesti pentru 2019
Noi incercam sa fim relaxati si sa ne facem treaba, sa generam idei care sa rezolve probleme de business. In cei zece ani de cand suntem in aceasta formula in piata, am vazut multe... Lucram intr-o industrie imprevizibila, vie. Dar simt ca la anul vom vinde mai multe idei frumoase afara, pe piete pentru care Ideea inca mai tine primul capitol si cel mai important in desfasuratorul pentru facturare.