Agențiile nu sunt indiferente la inimioare, wow-uri și like-uri; ca atare, le regăsim pe toatele în marele online, comunicând despre ultimele lor isprăvi. Intrând pe paginile mai multor agenții, n-am putut să nu le observăm pe cele care ies din peisaj. Cele care mai ies din oglindă și se uită prin jur, ca să dea mai departe poate utilitate, actualități, inspirație documentată și, după caz, felicitări colegilor de industrie.
Friends/TBWA e una dintre ele. A început cu VORBE DE VINEri, un platouaș de știri interesante pre-weekend în regim de blog, după care vorbele s-au mutat direct în Facebook. Toată lumea participă la conținutul social al agenției. Ioana Teodorescu (Client Service Director) și Eugen Suman (Executive Creative Director) spun că strategia e destul de simplă: no bullshit. Se concentrează pe obiective de creștere a numărului de followers, nu pe campanii care umflă artificial numărul de likes la pagină. ”Nu vrem să le pierdem oamenilor timpul. [...] Lucrăm țintit, cu obiective rezonabile”.
Contentul
Ioana: E simplu - într-o lume bombardată de conținut care nu-ți solicită prea mult creierul, poze cu pisicute, videos cu tot felul de situații amuzante, citate motivaționale și altele asemenea, ne-am propus ca pagina noastră de Facebook să-i ajute pe oameni să-și țină creativitatea în formă și să le arătăm lucruri care ne țin nouă creierii aprinși. Uneori, sunt de-ale noastre, alteori sunt ale altora.
Ne adresăm celor care sunt pe frontul de rezistență al conținutului și care se lasă duși din click în click la reclame și articole intersante, nu de la eyecandy la eyecandy. Suntem foarte activi pe Facebook, iar câinii agenției sunt prezenți pe Instagram (@cocosven), fiindcă nu doar pisicile au cucerit Internetul :)
Oamenii vor să lucreze cu oameni, vor să îi cunoască măcar un pic, să știe cine se gândește la brieful lor. De asta ni se pare important self promo, să vorbim cu oamenii noștri, despre oamenii noștri. Să fim „prieteni” și să ne lărgim reciproc bulele, că până la urmă esența Facebook-ului asta e, să construiască legături personale.
Eugen: Pe lângă ce spune Ioana, canalele noastre online arată și scene din agenție și uneori sunt o radiografie a procesului nostru creativ – de exemplu, punem des acolo un exercițiu intern de Disruption, prin care declinăm logo-ul nostru în creații pe teme cunoscute, cum e 4 iulie, Ziua Batman, Ziua Pisicilor șamd. Facem asta să ne schimbăm perspectiva. Și dacă tot o facem, poate le-o schimbă și altora. Sau poate râd un pic și tot e bine.
Mai pe la începutul anului, am făcut o campanie pentru Black Button Books pornind de la insightul că pierdem destul de mult timp scrollând pe Facebook sau Instagram, fără sens. Ei bine, noi nu vrem să le pierdem oamenilor timpul, nu postăm ca nebunii, nu punem chestii care nu ne plac. E simplă strategia – “no bullshit”.
Audiența
Ioana: Am fi cam încrezuți să zicem că știm precis – sigur vedem comentarii, avem cifre, dar realitatea e că oamenii rar interacționează prin comentarii cu un conținut care nu-i controversat – nu scriem nici despre religie, nici despre sex, nici despre catedrale din bani publici, ce-i atâta de dezbătut?
Likes, inimioare și wows nu sunt chiar cel mai bun barometru al audienței, uneori ni se pare ca Facebook ar putea face opțiune de postări gata likeuite, că pentru unii este echivalent cu “seen”. Din punctul ăsta de vedere, ne “dau mulți cu seen”, dar asta nu înseamnă că știm cine sunt.
Obiective?
Ioana: Avem obiective în cifre, ne uităm la engagement, la ce reacționează oamenii și la ce nu, dar avem și obiective calitative - vrem ca pagina să aibă conținut pe care să-l simțim “al nostru”, care să ne reprezinte.
Targetăm desigur, direct, dar și indirect prin ceea ce postăm, rafinăm targetările în funcție de ce avem de comunicat, ar fi păcat să nu ne folosim de instrumentele existente. Însă nu ne concentrăm pe obiective de creștere a numărului de fani și nici nu facem campanii să adunăm peste noapte “likes” la kilogram, că n-avem de ce. Lucrăm țintit, cu obiective rezonabile.
Frecvență și rezultate
Eugen: Postăm aproape zilnic și asta pentru că în bulele noastre ne întâlnim cu ceva mișto de shareuit în fiecare zi. Cea mai bună postare? Le zic pe ultimele de care-mi aduc acum aminte – când am anunțat că vine Jean Marie Dru la noi să ne spună despre Distrupție, metoda de lucru patentată de el și testată pe multe branduri mici și mari (Apple, Airbnb, Xiaomi etc) și pe mulți dintre clienții TBWA WorldWide.
Este și metodologia noastră de lucru și se potrivește cu felul în care ne place să abordăm briefurile - cum putem face ceva inconfortabil de creativ?
Apoi postarea despre venirea lui Dan Șendroiu în echipa noastră, postările de 15 ani de Friends, campania “Citește ceva mai bun” au mers și ele bine, la fel ca cele despre campania SUPERTOP - “Glet rich or die tryin’”.
Ioana: Evident, investim din când în când și în paid ads. Ar trebui să fim rupți de naivi, over confident sau rupți de realitate să nu sponsorizăm anumite postări – și nu suntem. Boostăm și targetăm postările care ni se par relevante, cum am făcut în contextul venirii lui Jean Marie Dru în România - o legendă a advertisingului, vizita lui în România a fost wow și ar fi fost un egoism de neiertat să ținem vestea doar pentru noi.
Eugen: Facebook-ul nu e neapărat tool de vânzări, sau nu e pe termen scurt. E o oglindă a ce facem în agenție. Sigur, ajută la vizibilitate, dar n-avem obiective specifice pentru pagina și nici n-ar avea sens. Obiectivele noastre au mai degrabă legătură cu munca noastră pentru clienți.
Ce ziceți de-o agenție nișată pe agențiile de comunicare?
Eugen: Nu orice idee de business e bună, probabil că în trei luni ai închide porțile. S-au mai încercat în afară diverse pe tema asta, gen agenție care face cazurile de festival pentru alte agenții șamd, dar nu cred că a facut prea mulți purici nici aia.
Pe cine aplaudăm de la voi?
Ioana: Ideile vin cam de peste tot, că ideile circulă energic, mai ales la noi. Așa că, ori de câte ori vă vine să ne dați un share pe Facebook, nu vă abțineți, se bucură mulți oameni de asta. Cam toți din agenție, inclusiv câinii noștri, că și lor le plac inimioarele și reacțiile, ba chiar și comentariile, din ce am observat.