Vorbim despre o perioada in care Photoshopul nu punea decat vreo doua undo-uri la dispozitie, iar Corelul iti permitea sa desenezi farfurii de Horezu. Da, a trecut ceva vreme de-atunci, dar asta e si ideea. Seria noua pe care o propunem publicului larg si lung si lat este despre seniorii cu povesti ai agentiilor de publicitate.
Anca Uscatescu (Graphic Designer, Rusu+Bortun) si-a inceput cariera la Cohn&Jansen JWT, acolo unde a petrecut 5 ani. Si unde a avut parte de colegi bine pregatiti, pe care se putea baza oricand pentru sfaturi si indrumare. Iar apoi, a urmat Rusu+Bortun, unde lucreaza de mai bine de 10 ani.
Anca spune ca, pe langa tehnologia care a schimbat totul in industrie, cea mai importanta schimbare este viteza cu care se invarte Universul de briefuri si proiecte.
O schimbare importanta, de la criza incoace, mi se pare si accelerarea intregului proces dintr-o agentie. Totul se intimpla mult mai repede, viteza de reactie e aproape instantanee.
De fapt, sunt multe lucruri pe care publicitarii cu experienta le pot pune in perspectiva. Vorbim despre ele in continuare.
Alegerea
Pe la sfirsitul anilor ‘90, dupa o vreme de lucrat la stat, in cercetare, am hotarit ca trebuie sa dau o sansa in viata mea si sistemului privat. Si ca voi alege un domeniu care implica creativitate. Cumva industria advertisingului s-a dovedit mai tirziu a-mi fi mai la indemina.
Am inceput metodic si tenace prin a invata Corel si Photoshop dupa niste manuale cumparate de la librarie. Ce-mi mai amintesc e ca Photoshopul nu avea decit unul sau doua undo-uri, iar in Corel, dupa ceva vreme, am reusit sa desenez o farfurie de Horezu.
Primul job in publicitate
Au mai trecut citiva ani buni pina cind in iarna lui 2004 mi s-a oferit ocazia de a lucra la Cohn & Jansen JWT ca DTP-ist. Am inceput direct cu o campanie de telecom si am avut norocul de a lucra cu colegi foarte calzi, foarte bine pregatiti si dispusi, oricind am avut nevoie, sa ma indrume. Au fost pentru mine niste ani plini, intensi, “de gratie” in care practic in fiecare zi era ceva de invatat.
Apropo de interviuri
Nu cred ca sint schimbari semnificative. In agentiile mari sint niste pasi clari de urmat, in cele mai mici interviurile si procesul de angajare pot fi uneori mai spontane. In agentiile mai mici orice proces se desfasoara in general mai putin rigid.
Parcursul tau de pana acum
Fata de cutuma, pare destul de liniar. Adica am stat aproape 5 ani la Cohn & Jansen JWT si apoi am plecat la, atunci infiintata, Rusu + Bortun unde m-am alaturat celor doi fosti colegi, proaspat antrepenori, Catalin si Marc si cumva iata ca am perecut 10 ani impreuna.
Pare aproape static, dar de fapt am fost intr-o permanenta schimbare, am lucrat cu foarte multe branduri si clienti, proiecte interesante cu task-uri mereu mai diverse, in continuare am invatat si cumva, fara sa stiu exact cind, am facut trecerea catre graphic design.
Tehnologia si alte schimbari
Daca prin tehnologie ne referim la online si social media cred ca nu le putem ignora, pentru ca cel putin in ultimii 5 ani ponderea lor a crescut spectaculos si practic orice om dintr-o agentie indiferent de aria lui specifica de competente nu are cum sa nu relationeze cu ele chiar daca numai “tangential”.
O schimbare importanta, de la criza incoace, mi se pare si accelerarea intregului proces dintr-o agentie. Totul se intimpla mult mai repede, viteza de reactie e aproape instantanee si cred ca provocarea este cum sa creezi echilibrul intre urgenta momentului si dorinta de a lucra temeinic, asezat, intre deadline-urile atit de scurte si dorinta de craft, intre timpii infinitezimali pe care ii ai la dispozitie si calitate.
De ce campanii esti cel mai mandra?
Iata o intrebare grea, e ca la un examen la care ai trac, in fata ochilor se invirte un caleidoscop si nu stiu ce imagini sa retin.
Voi alege totusi doua proiecte, unul mai recent si unul recurent as zice.
Campania “Birou pentru un om” ING Tech. Mi-a placut ideea, identitatea extrem de flexibila dar mai ales solutia de comunicare outdoor care a transformat logoul intr-un birou adevarat in care doritorii chiar au putut lucra.
Revista The Institute, in care am fost implicata pentru multi ani si care la inceput mi se parea ceva aproape irealizabil ca mai apoi, de pe la numarul patru incolo, sa realizez, pentru prima data in mod asumat, si partea de graphic design.
A fost acel tip de proiect care devine la un moment dat personal in care am reusit sa sudam o “echipa transagentii” cu Andrei Bortun, Irina Florea, Ioana Pirvu – interfata celor de la The Institute, si Catalin Rusu si cu mine – interfata noasta. Am stat nopti, ne-am ciondanit, ne-am impacat, am legat prietenii. Un proiect de anduranta de-a lungul caruia am invatat si experimentat constant.
Campanii preferate de la altii
“Traiasca capra vecinului!” poate fi un exemplu. O campanie care isi propune sa schimbe mentalul mioritic.
“Scaunul MagicHome” - Un insight atit de tulburator, atit de evident si totusi neconstientizat.
“Uite barza!” - Porneste de la o “problema exotica” si gaseste o rezolvare in online simpla, eleganta si eficienta.
Dar din afara?
“KFC – FKC” - O solutie curajosa, autoironica, asumata fata de consumator.
Publicitari preferati?
Voi raspunde intr-o nota comica: Don Draper. Din ce constat, este in continuare la moda.
Cum a fost 2018 pentru tine
Un an complex, amestecat.
Cum speri sa fie 2019
Ca la fiecare inceput de an, abordez atitudinea optimista.
Un trend global pe care ai vrea sa-l vezi mai apasat in plan local
Introducerea mai curajoasa a experientelor de VR.