Marketingul si sportul se imprietenesc rapid si cu scop in cele aproximativ 200 de pagini ale cartii lui Lorand (Boti) Balint. Iar sportul cu pricina este handbalul. Un sport care, spune Boti, momentan asteapta societatea romaneasca sa vina din urma.
S-au facut foarte multe lucruri, dar pana nu vine si societatea din urma e aproape imposibil sa faci saltul pe care poti teoretic sa il faci
Proiectul "Handbalul este Romania" l-a avut pe Catalin Striblea drept editor, a fost definitivat in circa 5 saptamani si a avut alaturi branduri importante, care s-au implicat, in ultimii ani, in proicte editoriale sportive. BRD, Henkel si Reea au venit cu resursele necesare pentru ca volumul sa existe.
Cartea va merge, in primul rand, la biblioteci si se adreseaza acelor catorva sute de oameni care sunt interesati de marketingul sportiv sau de handbalul romanesc. Si tot apropo de marketing, un pic de optimism la finalul interviul de mai jos cu Boti:
Marketingul e fain si se poate face indiferent de bugetele disponibile.
Handbalul
Am jucat handbal in copilarie, ani de zile ma trezeam la 6 dimineata si traversam Brasovul pe bicicleta pentru a merge la antrenamente la Dinamo Brasov.
Ca spectator mergeam la toate meciurile Rulmentului Brasov (feminin) si ale Dinamo Brasov. Au urmat peste 20 de ani in care nu am mai mers la niciun meci, nu pentru ca nu mi-a mai fi placut, dar handbalul nu a facut nimic sa ma aduca la sala sau in fata televizorului.
Cand dadeam de handbal ma uitam, dar nu mai stiam detalii si nu cautam proactiv. In carte descriu grupul de oameni din care faceam parte – Fanii Latenti. Eram foarte, foarte multi.
Ideea cartii
Motto-ul cartii nu este ales intamplator: "When they go low, we go high – Michelle Obama". Am sesizat un efort destul de sustinut in presa si online de a ma trage intr-o zona lipsita de substanta, de dezbatere reala.
S-au scris o gramada de prostii si am cautat o cale sa raspund fara sa-mi scad eu standardele. Am decis sa scriu o carte care sa ajunga la cei 3-400 de oameni a caror parere ma intereseaza cu adevarat si la cei care sunt interesati de marketingul sportiv si/sau de handbalul romanesc.
Oricum, daca fac un pas inapoi, imi dau seama ca am scris cartea zi de zi timp de 3 ani pentru ca mi-am asumat un rol de evanghelist al handbalului in comunitatea oamenilor de afaceri din Romania si am tinut cateva zeci de prezentari ale proiectului.
Tot timpul cautam sa aduc ceva proaspat in prezentare asa ca am fost foarte atent si mi-am tot notat mental ce se intampla in jur. Cand am inceput sa scriu efectiv cartea am terminat in sub 5 saptamani. In septembrie – octombrie 2017.
Procesul
Prima optiune a fost sa lucrez cu o editura mare pentru ca simteam ca e important sa apara cartea cat mai repede. Intentia a fost sa apara chiar inainte de Campionatul Mondial (decembrie 2017) si aranjasem lucrurile sa se intample asa.
Doar ca m-a rugat Alexandru Dedu, Presedintele F.R.H., sa nu public cartea inainte de noile alegeri pentru Presedintia F.R.H. pentru a nu parea campanie electorala pentru el asa ca mi-am schimbat planul initial si am mers pe o abordare care mi-a oferit controlul 100% asupra proiectului lucrand cu parteneri care au sponsorizat aparitia cartii.
BRD, Henkel, Reea au asigurat resursele necesare aducerii la viata a proiectului. Rolul decisiv l-a jucat BRD care s-a implicat in mai multe proiecte editoriale din zona sportului si tocmai acest aspect m-a incurajat sa-i abordez pe subiect.
Cui se adreseaza cartea & cum ai gandit profilul audientei ei?
Foarte buna intrebarea, ati sesizat ceva important: cartea se adreseaza unui public foarte eterogen continand si explicatii pentru cei care nu au experienta de marketing si nu stapanesc toate notiunile. Cartea este o poveste care am vazut ca a prins la copii de 13 ani care nu au lasat-o din mana, dar si la profesionisti din marketing care au avut acelasi comportament.
Handalul romanesc ca brand. 2014 vs. 2018
Astazi handbalul asteapta societatea romanesca. S-au facut foarte multe lucruri, dar pana nu vine si societatea din urma e aproape imposibil sa faci saltul pe care poti teoretic sa il faci. Iti dau un exemplu: sa zicem ca am redestepta iubirea brasovenilor fata de handbal. Avand o sala de 1.300 de locuri, ar lua cativa ani ca fiecare brasovean sa asiste la un meci live.
Hai sa-ti mai zic o poveste (nu cred ca am zis-o public pana acum): merg cu Alex Dedu intr-un mare oras din Romania si luam pranzul cu Presedintele clubului din localitate. La un moment dat, spun eu ceva de genul: "trebuie sa facem in asa fel incat oamenii sa vina la sala". Mi-o taie scurt si apoi schimba vorba: "daca asta este provocarea, aduc tineretul partidului si avem sala plina la fiecare meci".
Unde era in 2014 este suficient sa intrati pe Facebook-ul FRH din perioada de dinainte de iunie 2014 si o sa vedeti before-ul.
Distributie si parteneri
M-am bucurat cand o parte dintre partenerii FRH au acceptat sa sustina proiectul si am avut convingerea ca am scapat de eforturile unui proiect ce ar fi presupus vanzari de carte. Nu am vrut sa castig niciun leu din proiect & nu am vrut sa muncesc dincolo de ceea ce a insemnat scrierea cartii si productia ei.
O poveste haioasa: cand am terminat cartea nu am considerat necesar sa lucrez cu un corector. Am tot corectat eu la ea, am rugat prieteni sa se uite atent peste cate un capitol. Pana la urma m-a convins Sorin Psatta sa lucrez cu un corector profesionist, Radu Vasile, si am facut-o. A gasit peste 500 de greseli.
Promovarea volumului
Cartea va merge catre biblioteci – va putea fi citita gratuit de catre cei interesati. Nu pun mare accent pe promovare, o tratez 1 la 1. Ma asigur ca cei care trebuie sa stie de ea stiu (sau vor sti cand va fi cazul).
Cartea a fost la standul BRD de la Gaudeamus 2018 alaturi de alte proiecte editoriale ale BRD, voi merge la un moment dat prin tara pe unde am fost invitat de cand am adus la viata cartea.
Mesajul cu care ai vrea sa ramana cititorul
Ca se poate. Ca, incercand sa ajungi la stele, poate ca nu o sa reusesti sa prinzi niciuna, dar nici nu o sa te murdaresti de noroi. Ca viata e faina cand ne-o facem noi faina. Ca cel mai destept este sa nu iti cobori tu standardele si sa raspunzi la toate prostiile – mai bine scrii o carte. Sa nu reactionezi din ego sau la manie, ci doar din pura strategie (Nelson Mandela).
Ca marketingul e fain si se poate face indiferent de bugetele disponibile. Ca Handbalul e Romania si Romania este Handbal.
Si ca e ok sa risti sa gresesti. E ok sa gresesti. Si Cristina Neagu greseste de foarte multe ori. Dar nu se va opri din cauza aceasta.
Recomandari de carti de sport
Am incheiat volumul cu recomandari a catorva zeci de carti, articole si studii de caz din marketing si sport. Oricare din lista merita citita. Nu degeaba am trecut asa o lista bogata: ma sperie ceea ce Victor Stroe numeste "Efectul ultimei carti citite".
Marketingul nu se face intr-un singur mod, exista nenumarate cai pe care se poate merge pentru a atinge obiectivele. Oamenii care devin prizonierii ultimei carti citite parca uita ca se poate si altfel si se chinuie cu orice pret sa foloseasca ultimele chestii citite - chiar daca poate nu au sens.