E greu cu proiectele culturale, dar creativii de la Glitch Shop le vor în portofoliu

E greu cu proiectele culturale, dar creativii de la Glitch Shop le vor în portofoliu

Un shop creativ care încearcă să facă business în sectorul cultural românesc. Nu e chiar cel mai simplu lucru pe care-l poți încerca cu o agenție, însă echipa de la Glitch Shop a strâns deja destule astfel de proiecte în portofoliu. În ciuda bugetelor mici, a muncii de convingere necesare și a reticenței multor actori culturali.

Fondatorii agenției sunt Dan Stănescu și Cosmin Simionescu (ambii cu experiență în agenții precum Graffiti, Propaganda sau DDB), respectiv Oana Dobre, cu experiență de aproape 5 ani în Borțun Olteanu. Primul lor proiect cu GLITCH a fost rebrandingul ARCUB.

El rămâne de referință pentru că ne-a deschis posibilități și orizonturi noi. Apoi a urmat Festivalul Dilema Veche unde am făcut o campanie cu tot tacâmul, de la spoturi TV la OOH și digital.

Ca orice publicitari care se respectă, spun că serviciul principal pe care îl oferă este ideea. Și că livrabilele contează mai puțin. În rest, ponderea actuală a businessului este 50% proiecte culturale, 50% proiecte comerciale. Iar pentru 2019, una dintre prioritățile echipei este atragerea de clienți internaționali. 

Multe companii europene preferă să lucreze cu agenții sau creativi din estul Europei - pentru că sunt costuri mai prietenoase, dar și pentru că găsesc aici un tip de creativitate încă nealterată de piețele bine așezate din restul Europei.

Așadar, un interviu la trei mâini cu creativii premiați de la GLITCH. 

 

Fondatorii și echipa

Dan Stănescu: Eu și Cosmin eram cunoscuți ca Nepotu și Strănepotu prin agenții, lucrasem la Graffiti, la Propaganda, la DDB, și împreună și separat. După o perioadă petrecută de Nepotu la BBDO Moscova, ne-am reunit și am început un freelance timid. Nu aveam neaparat o identitate, ne ziceam Harbuzel, un nume de cod importat din copilăria de la Buzău a lui Cosmin.

Cosmin Simionescu: Știam că vrem să facem chestii culturale, așa cum le numeam atunci. Ne-au plăcut mereu proiectele mai edgy ca Mountain Dew - chiar dacă a fost acum o veșnicie - am nășit creativ clientul ăla timp de vreo 5 ani la Graffiti și cred că el ne-a crescut pe noi la fel de mult pe cât l-am crescut și noi pe el. Era mic și nu vindea mult pe atunci iar asta ne dădea o libertate imensă.

Oana Dobre: Background-ul meu este în zona de marketing și PR, iar înainte să încep să lucrez pe cont propriu și să mă alătur GLITCH am fost aproape 5 ani director executiv într-o agenție de PR, Borțun Olteanu (acum Dăescu Borțun Olteanu).

Primul proiect care a dat drumul la ce se cheamă acum GLITCH a fost rebrandingul ARCUB. Proiect pre-GLITCH, el rămâne de referință pentru că ne-a deschis posibilități și orizonturi noi. Apoi a urmat Festivalul Dilema Veche unde am făcut o campanie cu tot tacâmul, de la spoturi TV la OOH și digital.

Dan Stănescu: Și ca să revenim la întrebare, fondatorii, dacă îi putem numi așa, au fost Dan Stănescu, Cosmin Simionescu și Oana Dobre. De un an, la echipă s-a adăugat și Ana Maria Dudu, un graphic designer foarte talentat, specializat în typography și ilustrație.

 

Serviciile GLITCH

Cosmin Simionescu: Ideea! Ăsta e serviciul principal - nu a contat niciodată prea mult care sunt livrabilele. Lucrăm pe toate mediile și briefurile, că e branding sau digital, spot sau naming. La un moment dat la Graffiti am făcut și un flash mob.

Dan Stănescu: Cred că venind din backgrounduri diferite, eu și Cosmin din ATL iar Oana din PR și strategie, ne-a învățat să nu ne limităm la un anume mediu. Dacă e nevoie de idee, e nevoie de GLITCH.

Tot de acolo vine și numele: când a trebuit să ne zicem cumva, conceptul de glitch a fost cel la care am rezonat toți cel mai tare - ideea asta de eroare, de accident, de excepție, care între timp a devenit o estetică, de la VHS-uri și vaporwave sau Ce cub perfect ar fi fost acesta dacă nu ar fi avut un colț sfărâmat până la filtre de insta.

 

Portofoliu

Oana Dobre: Fix în acest moment cred că ponderea proiectelor este 50-50, proiecte culturale și proiecte comerciale. Am lucrat și pentru clienți din afara României, cum ar fi NEMO - rețeaua europeană a muzeelor, care au sediul în Berlin.

Sunt deja multe organizații și companii europene care preferă să lucreze cu agenții sau creativi din estul Europei - poate pentru că sunt costuri mai prietenoase, dar și pentru că găsesc aici un tip de creativitate încă nealterată de piețele bine așezate din restul Europei.

Dan Stănescu: Pe partea culturală, acum lucrăm la rebrandingul unteatru care va ieși la începutul lui 2019, la comunicarea pentru ediția a treia a Bucharest Fashion Film Festival și pentru piesa de teatru a lui Bogdan Theodor Olteanu, Taximetriști.

La începutul anului i-am ajutat pe cei de la shopul de discuri Misbits să lanseze primul label de ambiental din România și acum încep să iasă discurile care nu doar că arată excelent (cu ilustrațiile făcute de Cosmin Simionescu pe sleeve) dar sună și bine de tot.

Cosmin Simionescu: Radio Zu e unul din clienții noștri de zi cu zi și cum ei sunt undeva la limita dintre cultural și comercial, asta aduce niște posibilități creative foarte interesante - cum a fost ediția de anul a FORZA ZU de la Iași, un eveniment gigant la care au venit peste 120.000 de oameni să vadă o scenă pe care au cântat 90% din artiștii români ai momentului.

Dan Stănescu: Cât despre atragerea de clienți internaționali, asta e una din prioritățile noastre pentru 2019. În acest moment lucrăm la brandingul și lansarea unui start-up de publishing din Elveția de care suntem foarte încântați, dar despre care nu putem dezvălui prea multe încă.

 

Proiecte complexe 

Cosmin Simionescu: Campania de centenar Farmacia DONA a fost cel mai complex proiect de anul ăsta. De la strategie până la producție, a fost un proiect la fel de special ca ocazia care l-a generat. Spotul filmat cu MME și Hypno la regie e o călătorie în timp prin anii 20 sau 50 să ne arate că deși pare că s-au schimbat multe într-o sută de ani, ce e esențial a rămas la fel.

Dan Stănescu: A fost un proiect foarte interesant și spectaculos - ne-am documentat mult, mai ales pentru scenografie și costume. Cea mai grea de reconstituit a fost farmacia veche - am vrut să arate exact ca farmacia care ne-a inspirat conceptul, farmacia Gheorghe Hotăranu de pe Rosetti, un deliciu nostalgic cu rafturi de la Viena și oglinzi prăfuite care încă se văd prin geamurile de la stradă.

 

Piața românească de comunicare

Oana Dobre: Piața de comunicare de la noi urmează timid niște trenduri din afară - descentralizare, echipe mici, modele noi de business creativ etc. Noi nu ne-am putut numi niciodată o agenție clasică pentru că modelul de management de proiect e unul diferit - avem acest nucleu mic care conduce toate proiectele și aducem în echipă freelanceri, partneri și consultanți în funcție de ce resurse cere fiecare proiect.

Dan Stănescu: Am observat că așa răspundem mult mai bine la nevoile clienților, echipe elastice, structuri dinamice. Piața a fluctuat destul de mult, cel puțin în ce ne privește pe noi și atunci genul ăsta de model adaptabil e favorabil și financiar - nu avem presiunea multor salarii și putem scala doar atunci când trebuie.

Cosmin Simionescu: Astea nu sunt singurele provocări - mai ales că noi încercăm să facem business în sectorul cultural iar asta în România încă e dificil. Bugetele sunt foarte mici, comunicare e la capătul listei de priorități pentru mulți actori culturali, facem o muncă grea de convingere cu cei cu care ne întâlnim ca să acorde mai multă atenție promovării. Dar cred că e din ce în ce mai bine - în ultimul an am avut de 3 ori mai multe proiecte în domeniul cultural decât în 2017.

 

Promovare & new business 

Dan Stănescu: Eforturi serioase de new business până acum nu am făcut. Am avut norocul să primim recomandări de la clienți care au încredere în noi și să fim introduși unor viitori clienți.

Ne-a luat puțin prin surprindere volumul de proiecte pe care le-am avut în ultimii 2 ani și asta nu ne-a lăsat timp să ne ocupăm de promovare. Dar de câteva zile avem un nou site de portofoliu online pe glitch-shop.com, e fresh și flashy ca albastrul de pe homepage.

 

Planuri de viitor 

Câteva proiecte personale ale membrilor GLITCH, extinderea nucleului cu încă o echipă de creație, un birou nou la Paris, niște probono pentru prieteni artiști și, în general, good vibes și great work. Poate ne luăm și o pisică.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


DDB Romania

DDB Romania este agentia de creatie membra The Group. The Group este lider al industriei de comunicare din Romania si include agentii specializate in servicii de creatie, media, digital, branding, relatii publice,... vezi detalii »

Propaganda

Vrem. Vrem mai mult. Vrem mereu mai mult, mereu mai inteligent, mereu mai nefacut, mereu mai special, mereu mai simplu si mai firesc. Vrem cu o incapatanare si o insistenta sacaitoare sa facem lucrurile cu cap si... vezi detalii »

Campanii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related