Femeie de culoare. Așa se prezintă Sheree Atcheson. Are 26 de ani și este Tech Business Consultant la Deloitte UK. A adus Women Who Code în Marea Britanie în 2013, organizație care luptă să elimine derapajele de gen din industrie, și a fondat, de asemenea, un proiect dedicat dezvoltării și promovării poveștilor de succes ale personalităților din Sri Lanka, I Am Lanka.
Sheree luptă pentru egalitatea de gen, incluziune și diversitate. ”Nu suntem aici să le dictăm oamenilor, nu sunt aici să fiu agresivă, sunt aici să le spun: putem face asta împreună”, ne-a spus Sheree la URSUS Talks, într-o pauză a conferinței Creativity4Better, organizată de IAA România pentru a doua oară la București.
Am vorbit cu ea despre feminism, frică, inegalități sociale, empowerment și... bani. Cum schimbi lumea fără să țipi la ea? "Ia-o într-o călătorie", am primit răspunsul.
Ce înseamnă feminismul în 2018
Oamenii care se tem de feminism sunt cei care nu înțeleg pe deplin ce înseamnă. Feminismul este despre egalitate, despre oportunitatea oricărui om de a deveni versiunea sa cea mai bună. Am întâlnit femei care se tem de feminism și asta din cauza conotațiilor negative asociate cu termenul.
Oamenii asociază feminismul cu ura pentru bărbați sau faptul că femeile cred că sunt mai bune decât bărbații. Cum am spus, feminismul este despre egalitate și corectitudine. Personal, nu înțeleg de ce unii oameni nu își doresc oportunități egale pentru toată lumea.
Ce oprește femeile
Foarte multe lucruri opresc femeile sa facă ceea ce vor. Nu avem aceleași privilegii și aceleași platforme pe care le au majoritatea liderilor. Ne putem uita la statistici și vom vedea că majoritatea liderilor sunt bărbați. Și asta nu e ok. Trebuie să spargem zidul ăsta și să arătăm că nu trebuie să fii bărbat alb ca să ai succes. Sistemul e stricat. Nu le putem spune oamenilor să se integreze într-un sistem stricat.
Că ne place sau nu, conducerea e ținută de bărbați. Bărbații au o mare putere de a influența industria. Nu este un scenariu "noi versus ei", e scenariul tuturor. Trebuie să-i facem pe oameni să înțeleagă beneficiile reale ale diversității și incluziunii. Companiile cu diversitate de gen și practici de incluziune obțin venituri mai mari. O arată statisticile. Trebuie să facem oamenii să înțeleagă că facem asta nu doar pentru că suntem toți oameni, dar și pentru că e profitabil.
Am primit tot felul de reacții de genul "de ce să facem asta, funcționează și așa, ne-am atins targetul și am făcut mulți bani". Și eu le spun: "Da, dar puteți face și mai mulți bani".
Este despre a lua oamenii în călătorie cu tine. Nu suntem aici să le dictăm oamenilor, nu sunt aici să fiu agresivă, sunt aici să le spun "putem face asta împreună".
Campaniile de empowerment
Empowermentul este o unealtă foarte puternică. Eu, de exemplu, mă identific ca femeie de culoare, am un background unic și, totodată, sunt un lider. Reușind să fac tot felul de lucruri nemaipomenite, cred că pavez calea și pentru alți oameni. Experiența ajută oamenii să vadă: "oh, uite, ea poate să facă asta, pot să fac și eu".
În ce privește campaniile brandurilor, cred că diversitatea e un cuvânt pe limba tuturor în prezent. Oamenii au văzut că poate fi folosit în avantajul lor. Dacă îmbrățișăm cauza diversității și creștem și businessul, cu atât mai bine: prindem doi iepuri dintr-o lovitură. Dar dacă o faci doar pentru bani, lipsește ceva acolo.
URSUS Talks a avut loc în cadrul Creativity4Better, conferință organizată de IAA România pe 2-3 octombrie la București.