Tot scriind noi despre publicitate, am vazut ca oamenii inca se supara din cauza sexului. Si ni s-a parut ciudat, mai ales ca inca auzim ca sexul vinde. E ciudat si pentru ca aveam impresia ca sexul a devenit ceva obisnuit si plictisitor. Dar uite ca punctul G din Lituania a ingrijorat preotii, chlamidia din Norvegia si invitatia la sex cu straini in Rusia au facut sa curga rauri de tweet-uri furioase, iar prezervativele din Georgia au scos din casa oamenii, la protest. Mai aproape, printre granite, e voie la cozonaci tavaliti subtil, dar cand e vorba de educatie sexuala, intervin limitele familiilor traditionale.
Am vrut sa vedem: cat si cum mai vinde sexul in publicitatea locala? Cui se adreseaza? Radu Pilat, Managing Partner Heist Industries, nu e sigur ca sexul a vandut vreodata. Dar e folosit ca unealta de starnit conversatii. Iar ele s-au inmultit in ultimii ani, pentru ca, se stie, toti oamenii au o parere, iar acum e si foarte usor sa fie auzita de ceilalti.
De ce vinde sexul
Depinde de industrie. Daca vorbim de Romania, cred ca sexul vinde cu adevarat doar in muzica. Daca vorbim de intregul mapamond, probabil sexul vinde cu adevarat in muzica si fashion. Poate si cosmetice. Uitandu-ne inapoi in Romania si judecand eticheta spirtului Mona, e posibil sa ma insel.
Totusi, mai degraba, sexul a fost folosit ca o unealta de impact si de nascut conversatii. Iar probabil ca in ultimii ani, conversatiile s-au intetit, pentru ca de ceva vreme toata lumea are o parere.
Alte variante din acelasi ciclu, aici
Influenta pe baza imaginilor incarcate sexual
Depinde mult de categorie si de target. De la cel mai low nivel, in care produsul e cumparat din ratiuni „mecanice” – „beau berea asta, o sa fiu brusc inconjurat de manechine”, pana la cel mai inalt nivel, unde campaniile se adreseaza cateodata chiar aceluiasi sex – vezi cam tot ce se intampla in fashion.
In Romania, sexualitatea a fost folosita in aproape suta la suta din cazuri pe post de carlig de impact sau ca sursa de umor. Nu cred ca a avut vreodata o epoca de glorie de unde apoi sa decada.
Noi fiind o piata extrem de emergenta in domeniul fashion, au lipsit si lipsesc bugete, know-how si referinte, ca sa putem vorbi de o adevarata evolutie a domeniului.
O chestie obisnuita sau inca starneste controverse?
Incercari sunt multe, n-as putea spune cat la suta dintre reclame sunt legate de asta. E un fenomen ciudat. Pe de o parte, e ceva destul de obisnuit (toata lumea incearca) si, pe de alta parte, starneste controverse (de cele mai multe ori pentru ca e slab executat). Sau pentru ca lumea nu intelege poanta. Sau gluma. Sau se face ca nu intelege. Sau simte nevoia sa comenteze ceva.
"Noul sex"
Probabil ca Stratos a fost acum cativa ani noul sex. Inainte de asta, cred ca au fost flashmob-urile. Undeva intre chestiile cu animale. Acum cred ca social media e the new thing. Toata lumea face asta, vrea asta, stie asta.
Brandurile si sexul
Cum ziceam si mai sus, industriile preponderent potrivite acestei abordari sunt muzica, fashion, cosmetice. In rest, sexul poate fi doar un hook, bine sau slab executat.
Daca executia rupe, beneficiile pot fi multiple. Daca e un FMCG care doar vrea sa iasa in evidenta, lucrurile pot functiona, dar trebuie asumat tot de la inceput.
Asa DA
Asa NU
Ai lucrat cu sex in reclame?
Nu prea. Am incercat la un moment dat o abordare voit misogina ironica. A functionat bine, in sensul ca ne-a sarit toata lumea in cap.