Postarile cu tenta politica pe care brandurile le mai pun, ocazional, in social media pot aduce beneficii importante de business. Cu conditia ca acestea sa aiba cateva ingrediente. Printre ele, umor si moment ales corect. Tudor Dan, ownerul Bistro Matrioska, ne-o confirma:
In mod cert, postarile au avut un efect benefic asupra numarului de clienti.
Asadar, curajul poate fi recompensat. Desi recenziile negative vor curge, iar Mircea Badea se va intreba retoric daca n-ar trebui ca ISU sa se activeze special pentru businessurile care ies din rand. Echipa de comunicare a fost si este una in-house:
In perioada asta s-au perindat pe postul de responsabil de marketing cativa oameni absolut senzationali, care au ajutat mult la cresterea vizibilitatii localului in piata.
Vorbim despre un proiect care a pornit de la o carte scrisa in 2013: Matrioska.
Despre businessul vostru
Bistro Matrioska s-a deschis in mai 2017 si are o poveste destul de elaborata in spate. Totul a pornit de la o poveste reala de iubire, pe baza careia am scris o carte, denumita chiar Matrioska. Cartea a fost publicata in 2013 si poate fi gasita in acest moment doar in Bistro Matrioska.
La momentul cand am scris cartea, am gandit tot conceptul ca un proiect complex care sa se finalizeze cu un local in Cluj (local care este punctul central al povestii din carte). Pentru ca sunt bucurestean, am decis sa incep prin a deschide un local in capitala, urmand ca pe baza experientei acumulate in acest fel sa deschid unul si in Cluj.
Strategia de comunicare
Tinand cont de bugetul redus, specific unui start-up, am incercat sa angajez personal "multicalificat". In perioada asta s-au perindat pe postul de responsabil de marketing cativa oameni absolut senzationali, care au ajutat mult la cresterea vizibilitatii localului in piata.
Initial am mers pe un plan de marketing clasic, bazat pe indicatori de rezultat, dar am realizat ca intr-un mediu atat de concurential nu poti supravietui decat prin personalitate. Asa ca am schimbat foaia.
Ce a functionat, ce nu?
Cel mai bine a functionat pentru noi Facebook, dar pentru anumite postari Instagram are un impact mai mare. Initial am mers pe imaginile clasice cu mancare, postari zilnice, texte usor amuzante, dar acum incercam o alta abordare: comunicari mai rare, cu impact mai mare, sponsorizate.
Postarea cu pricina
Prima "aventura" de acest gen a fost in iunie anul asta, cand, in lipsa personalului pe partea de marketing, m-am ocupat personal de postarile de Facebook. Fiind foarte conectat la evenimentele din Bucuresti si din tara, am decis sa preiau "din zbor" anuntul condamnarii in prima instanta a lui Dragnea si sa il transform intr-un statement.
Astfel, am acordat in ziua urmatooare un discount de 42% la orice desert (corespunzator numarului de luni din condamnarea penala), singura conditie fiind ca desertul sa fie cerut "cu executare".
Am dat astfel ocazia potentialilor clienti sa verbalizeze o frustrare si sa isi mai indulceasca in acelasi timp o seara de vineri. Rezultatele au fost imediate, in sensul in care in seara cu pricina a trebuit sa refuzam clienti, localul fiind ocupat in proportie de 100%.
Am avut parte de o cascada de recenzii negative si pozitive, precum si de atentia lui Mircea Badea, care s-a intrebat (retoric, desigur) pe pagina lui oficiala daca avem autorizatia ISU.
Ce a urmat?
Urmare a rezultatului fantastic avut la prima incercare de acest fel (postarea a avut un reach de 376.000, cu un buget de 27 de lei), am gandit o campanie de deserturi "tematice".
Campania a constat in patru deserturi cu conotatii puternic politice: prajitura 20 20, prajitura tehnocrata, prajitura cu executare si prajitura nemteasca. Vizualul pentru fiecare prajitura contine si o descriere sumara a ingredientelor, dar din nou, cu aluzii clare la mediul politic actual.
Cele patru imagini au fost postate la interval de 24 de ore, fiecare fiind sponsorizata. Desigur, prima postare a avut impactul cel mai mare, cu un reach de 145.000, dar intreaga campanie a fost si este un succes prin cresterea vizibilitatii localului.
De altfel, acesta a si fost scopul campaniei, nu atat vanzarile propriu-zise cat impactul viral. Daca la postarea din iunie decizia am luat-o pe loc, in cazul campaniei cu prajiturile tematice planul a fost unul gandit din timp.
Nici nu avea cum sa fie altfel, pentru ca pentru a oferi produsele respective a trebuit sa iau legatura cu furnizori noi si sa asigur un lant logistic corespunzator. Am implementat campania singur, dat fiind ca pe perioada verii nu am avut pe nimeni pe postul de responsabil de marketing.
Pe partea de business
In mod cert, postarile au avut un efect benefic asupra numarului de clienti. In plus, clientii atrasi de postarile respective sunt foarte receptivi la "inside jokes", fiind astfel mult mai usor sa ii facem sa se simta bineveniti.
Efecte negative inca nu au aparut, dar este un scenariu la care ma astept, tinand cont de directia in care ne indreptam ca tara.