A decăzut pe lângă noi hype-ul îmbogățirii cu cryptomonede cam la fel de rapid cum a și apărut. Blockchainul, în schimb, e o tehnologie de cursă lungă care și-a găsit o matrice potrivită și în publicitate. Anume, coordonarea campaniilor digitale.
După o idee lansată de Flavius Burca, a apărut în formă cristalizată Sether, un serviciu oferit pe bază de abonament lunar sau anual, care asigură un mod de lucru transparent în mediul digital. Mai exact, vorbim de un nou limbaj de lucru care folosește Smart Contracts agreate între agenție și client, cu obiective clar definite și performanță monitorizată automatizat prin tehnologia blockchain.
La bază, Sether vinde monitorizarea imparțială a efectelor unei campanii (blockchainul ține loc de arbitru imparțial) și evaluarea globală a prestației unei agenții într-o campanie.
Sether poate superviza orice inițiative de digital pe Facebook, Instagram, Google, YouTube, Twitter și LinkedIn - așa cum a și început deja. Bilanțul de până acum arată colaborări cu 12 agenții pe 40 de campanii.
Compania din jurul produsului a luat în primire full-time și doi foști publicitari, Radu Râpeanu (Product Manager, ex Copywriter Cap) și Andrei Cucoaneș (Chief Design Officer, ex CD V8 Interactive). Nucleul e completat de fondatorii (+ managerii) Flavius Burca și Ovidiu Oancea.
Proiectul se află acum într-un proces de șlefuire, iar compania continuă să crească. Printr-o colaborare cu agenția londoneză de digital Share Creative, Sether are echipe de marketing în dezvoltare atât la București, cât și în Londra, iar la orizont se arată și un birou operațional în New York.
Între timp, pe Facebook-ul Sether, ne întâmpină o campanie în care oameni reali din industrie dau din casă sub protecția anonimatului privind practici interne mai puțin glorioase, înrădăcinate în modul actual de lucru: KPI vagi, bugete neoptimizate sau rapoarte intermediare optimiste (deci, cum ar veni, nerealiste).
Ideea Sether
Radu Râpeanu: Anul trecut, într-o perioadă, ne tot adunam să discutam pe proiecte de marketing. Lucram împreună pe proiecte ce țineau de big data, dar nu numai. Și atunci când niște oameni cu preocupări și backgrounduri profesionale destul de diferite - de la programatori la oameni de publicitate si sales - se întâlnesc, dezbat și își imaginează tot felul de lucruri.
Eram deja parte activă în organizații și thinktankuri specifice, ca Ethereum Alliance, Smart Alliance și Digital Future Council. Eram deja conștienți de fenomenul blockchain și de încercarile de a utiliza tehnologia asta la nivel global.
În plus, observam de ani de zile problemele din domeniul publicității: lipsa transparenței în relația agenție-client, lipsa unor standarde la nivelul creației sau impresia că rezultatele unei campanii online sunt complet aleatorii.
Flavius, actualul CEO al Sether, a venit cu o observație care ne-a aprins beculețele tuturor: am putea sa ne folosim de Blockchain pentru a automatiza și controla modul de lucru în industrie. Aceasta e core idea Sether și am păstrat-o până azi, chiar dacă produsul a trecut prin tot felul de versiuni până la forma actuală.
Ulterior, pe baza primei idei am ajuns sa dezvoltam un whitepaper (document care descrie în detaliu o soluție tehnică de o complexitate mare, împreună cu filosofia din jurul ei) și conceptul de bază au fost suficiente pentru a ne finanța dezvoltarea întregii platforme.
Validare
Radu Râpeanu: În primă instanță, am dezbătut chestiunea cu oameni de marketing și media pe care îi cunoșteam și cu care colaborasem de-a lungul vremii, iar feedbackul lor a fost pozitiv.
Apoi am lucrat cu o „trupă” locală de stratege șmechere care s-au implicat intens [ hei, Mădălina, Luciana, Simina și Diana! :) ], după care Share Creative, o agenție londoneză specializată pe digital, ne-a contactat aflând de proiect și a rămas alături de noi pe parcursul dezvoltării platformei.
În iunie, am fost să prezentăm platforma în cadrul Cannes Lions unde, în ciuda emoțiilor, toată lumea, de la clienți la agenții mici și mari, a primit ideea Sether cu vizibil entuziasm.
Direcția a plecat de la o observație tehnică aparent simplă, dar drumul produsului din momentul de față a fost delimitat de problemele și neajunsurile pieței de publicitate experimentate de mine și de Andrei, de inovații tehnice și de o nevoie aproape chimică a întregii echipe de a genera un produs care să promoveze o conduită "fair-play", transparența într-o categorie de business marcată de arbitrar și reguli nescrise.
Nevoia și serviciul
Radu Râpeanu: Nevoia e evidentă. La o privire obiectivă, cu toate că mediile de publicitate au evoluat galopant și că azi poți ajunge instant la orice public vrei, oricât de mare, publicitatea a rămas în secolul trecut.
Încă se fac deal-uri cu o strângere de mână, încă se supralicitează fără nicio acoperire, încă se trimit Excel-uri pline de numere în loc de rapoarte din care să înțelegi ceva, încă se aleg agenții în funcție de recomandări sau premii (există criterii de performanță, degeaba te uiți la raftul cu premii de acum 14 ani că nu-ți garantează nimic). E un domeniu depășit de tehnologie, așa că ne-am apucat noi să-l actualizăm. Deviza Sether e „Fight the old, make the new”.
Avem un sistem de monitorizare a performanței unei campanii, care ajută clientul să eficientizeze bugetul de creație și de media. Cu alte cuvinte, Sether vine în întâmpinarea clienților și agențiilor care nu își doresc să se „păcălească”, ci să vadă și să înțeleagă exact ce indicatori de performanță s-au atins și să ajusteze bugetele în concordanță cu aceștia.
Realitatea e că nici clientul, nici agenția nu reușesc să controleze perfect traseul și rezultatul unei campanii. Clienții investesc în mod regulat bugete uriașe, iar rezultatele nu sunt întotdeauna pe măsura așteptărilor.
Asta se manifestă într-un deficit de încredere pe piața de publicitate. Propunerea Sether de rezolvare a acestui impas e un mediu de lucru complet transparent și un sistem de plată bazat pe performanță.
În plus, avem un mediu de lucru în care clientul și agenția pot să-și seteze corect așteptările, să monitorizeze precis rezultatele și bugetul oricărei inițiative în mediul online și să construiască, astfel, o relație bazată pe încredere.
Echipa
Radu Râpeanu: Flavius Burca se ocupă de managementul companiei și de partea tehnică a produsului se ocupă, Ovidiu Oancea este pe partea de vânzări, eu mă ocup de arhitectura de produs și de aplicabilitatea în industrie, iar Andrei e responsabil de partea vizuală și funcțională, de la UI și UX la restul materialelor ce implică design.
Ne consultăm constant pe o grămadă de chestiuni, nu ne ferim să ne implicăm, chit că e vorba despre dezvoltarea produsului, vânzări, concepte creative sau mobilierul din birouri.
Nu știm sigur dacă Flavius e ca noi sau aparține de o altă civilizație super-tehnologizată, trimis din viitor să rezolve câteva probleme pe-aici. Cert e că ideile astea avangardiste vin de la el, noi ne jucăm cu aplicabilitatea.
În cazul ăsta, a reușit să facă rost și de fonduri suficiente cât să dezvoltăm businessul corect, așa că n-am stat să cugetăm prea mult când ne-a propus să lucrăm împreună și să schimbăm, dacă nu lumea, măcar felul în care funcționează un domeniu din ea.
Creativi plecați din agentie: Andrei Cucoaneș
Andrei Cucoaneș: N-aș spune că am plecat din “agenție”. Nu e departe ceea ce fac în Sether de ce făceam în agenție - doar că aici ne jucăm cu același produs în fiecare zi. Agenția (și, în special, relația dintre agenție și brand) reprezintă o mare parte din obiectivul Sether, iar creația este ceea ce voi face în continuare.
Da, am plecat din industrie, cu gândul de a inova mai degrabă. Am fost un technology geek toată viața; de la gaming, până la gadgets și software, am fost tot timpul atras de orice fel de tehnologie. Blockchainul a venit foarte neinteresant pentru mine. Cryptocurrency, Bitcoin, Ethereum...meh ... era așa departe de mine toată treaba asta tranzacțională. Abia după ce am stat de vorbă cu Radu și Flavius mi-am dat seama de potențialul lui în afara crypto. Când lucrurile s-au concretizat, a trebuit să iau o decizie, nu puteau merge în paralel.
N-a fost ușor din punct de vedere emoțional, cel puțin legat de V8, în care pot spune că am fost de aproape la început și “uite ce mare s-a făcut!” :)
Variantele sunau cam așa “You take the blue pill - the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill - you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.” Ce geek aș mai fi dacă aș fi ignorat referința?
Plus că face parte din bucketlistul meu “fă o bucată de tehnologie care să schimbe ceva în lume” - poate asta este Sether.
Radu, de la creație la produs
Radu Râpeanu: E greu să pleci pe bune de la Cap pentru că, după o vreme, devine ceva fără de care nu te mai simți bine. Deci, într-un fel - da, am rămas copy la Cap. Așa cum, acasă la părinți, camera ta rămâne tot "a ta", chiar dacă ai plecat la facultate. Dar nu mai sunt o piesă activă în angrenajul logistic Cap. Doar pe partea de suport moral și, uneori, tehnic.
Sether nu e prima mea încercare. Am mai încercat acum 7 ani să construiesc o platformă online complexă, tot împreună cu Flavius, Andrei și Cristi, dar nu ne-au ajuns fondurile s-o finalizăm.
Antreprenoriatul m-a entuziasmat dintotdeauna, munca în publicitate am văzut-o ca pe un ingredient important pentru a rezolva cu succes partea asta. Creație fac în continuare, doar că e concentrată pe Sether.
Comunicarea produsului către clienți/agenții
Radu Râpeanu: La început, am crezut că doar clientul final va fi bucuros să lucreze cu noi. După Cannes, ne-am dat seama că și agențiile de publicitate și de media au mult de câștigat din transparența și controlul pe care îl oferă platforma.
Ce ne-a inspirat pentru campania curentă de comunicare - „Confesiuni din publicitate” - e imposibilitatea oamenilor de a vorbi deschis despre ce nu le convine din modul în care merge industria. Nu poți să zici nimic de rău despre nimeni, că riști să-ți pierzi jobul sau să-ți distrugi cariera.
Nu poți să denunți greșeli, practici greșite sau failuri pentru că agenția la care lucrezi depinde aproape în totalitate de PR-ul pozitiv pe care reușește să-l creeze. Cu toate astea, fără să-i abordăm toate problemele endemice, publicitatea nu poate evolua.
Așa că am vorbit cu media manageri, copywriteri și oameni din CS pe șleau, în privat. I-am întrebat ce nu le convine și le-am dat posibilitatea să vorbească deschis despre lucrurile astea garantându-le că le vom ascunde identitatea.
Lista cu probleme e deschisă pe sether.com, deci dacă aveți mărturisiri din Adland-ul local, va rog să ni le trimiteți și nouă.
Dezvoltare
Radu Râpeanu: În momentul de față lucrăm activ cu clienții agenției Share Creative și am început colaborări cu câteva agenții locale (o să povestim și despre ele cât mai curând).
Creștem departamentele de marketing din București și din Londra. Pregătim și un birou operațional în New York.
Ar fi frumos să facem un parteneriat cu un festival de eficiență, s-ar potrivi foarte bine cu scopul platformei-investigăm mai multe posibilități aici. Am vrea să organizăm și un workshop local de strategie media online și de utilizare de KPI.