Multe si variate mai provocarile la care un junior intrat in publicitate trebuie sa faca fata. Le tot discutam, de vreo luna incoace, iar astazi avem prilejul mai adaugam una. Sub forma unei intrebari: ”Ce ai facut pana sa vii aici?”. Theodora Tanczos (Digital Account Manager, Minio):
Cea mai mare provocare a juniorilor ieșiți din facultate este să acumuleze experiența de dinaintea primului job: voluntariat, asociații studențești, proiecte personale
Iar odata ajunși la interviuri, tinerii absolvenți trebuie să știe că acestea sunt ca blugii. Probezi mult și bine până să ți se potrivească ceva, cu adevărat. Apropo, ce contează cel mai mult la un job? Pentru unii, proiectele, pentru alții, bani. Theodora ține să nu fie cel mai deștept om din cameră.
E important să mă înconjor de oameni mai deștepți ca mine, de la care am ce să învăț. Iar în publicitate am găsit mulți.
Intrarea în industrie
Mi-ar plăcea să-ti pot spune că am avut un vis în care a venit David Ogilvy la mine și mi-a spus la ureche: “asta ți-e calea”. Dar răspunsul e ceva mai realist. Când m-au întrebat ai mei “ce vreau să mă fac atunci când cresc mare” le-am spus că vreau să-mi folosesc imaginația și să fac bani din asta.
Pentru mine publicitatea a apărut ca răspuns la întrebarea “unde se intersectează imaginația și business-ul?”. Așa că am mers la facultatea de comunicare, specializare - publicitate. Nu știam dacă o să-mi placă, sau dacă o să fiu bună la asta. Dar mi-a plăcut și mi-a ieșit. Și îmi iese în fiecare zi.
Așteptări vs. realitate
Înainte să intru în industrie, îi vedeam pe publicitari cocoțați într-un turn de fildeș. Îmi imaginam că stau în săli de meeting desprinse din MadMen și pun la cale “the next big idea” - în fiecare zi. Mi se părea o industrie în care este greu să pătrunzi și că este exclusiv destinată acelor creativi super dotati. Și totuși, constelațiile s-au aliniat și am intrat în cercul lor strâmt.
După mai multe experiențe, mi-am dat seama că există atâtea tipuri de agenții câte tipuri de oameni. Deci, așteptările mele nu s-au confirmat. Nu există nici un turn, ci mai degrabă o comunitate de oameni faini, dornici să-și rupă din timpul lor să mă învețe, să mă ajute, să mă provoace.
Interviurile de până acum
Interviurile în publicitate sunt ca probele pentru blugi. Din 40 de perechi probate, ai noroc să ți se potrivească perfect una, maximum două. Și atunci zici DA cu tot sufletul. Unele interviuri mi-au lăsat gust amar, prin lipsa de profesionalism, altele m-au impresionat plăcut prin feedback constructiv sau întrebări surprinzătoare. Un exemplu este: “Ce cauți aici? Mi se pare că poți mai mult.”
Totul este despre prima impresie și “gut feeling-ul” simțit de ambele părți. Trebuie doar să treci de pragul de aplicant și să ajungi la un interviu. Din acel punct, ține de tine să te vinzi.
Cred totuși că cea mai mare provocare a juniorilor ieșiți din facultate este să acumuleze experiența de dinaintea primului job: prin voluntariat, asociații studențești, proiecte personale. De aici și până la internship în agenție nu mai e drum lung.
Parcursul prin agenții
Primul job l-am avut în corporație începând cu anul 2 de facultate. Pe atunci mă mândream cu o funcție de “junior marketing specialist”, un rol mai vag decât descrierea lui. Acolo mi-am dat seama că-mi place scrisul, mai ales pentru digital.
Am avansat pe un rol de jr. copywriter în agenție, apoi în digital content writer, social media manager cu o componentă de account și project management. Cu fiecare lună în plus petrecută în industrie, mi-am dat seama că mă atrag tot mai multe aspecte ale domeniului. Și mai important - că nu mă pot rezuma la un singur rol, cu un singur job description.
La Minio am ajuns pentru că aici am găsit un loc în care am spațiu să jonglez cu tot ce-mi place să fac: creație de digital, social media, project management și strategie de online. Am colegi talentați alături de care lucrurile prind contur și clienți care ne încurajează cu încrederea lor.
Workflow & primele proiecte lucrate
La jobul actual am avut norocul să fiu introdusă treptat în workflow. Cu induction, cu perioada de acomodare și cu timp să-mi cunosc colegii și clienții. Înainte să primesc proiecte am scormonit prin toate fișierele, proiectele și prezentările din trecut, am luat canalele de social media la puricat - și m-am pus în temă. Cred că perioada de acomodare și de knowledge transfer este direct proporțională nivelului în care poți livra la client.
Dar de cele mai multe ori nu se întâmplă așa. Când ești la un job nou, te poți trezi că ești pus direct “în pâine” și trebuie să prinzi lucruri și să te ajustezi din mers.
Prima campanie mare pentru care am lucrat a fost #HappyLaJob, pentru eJobs România. A fost o campanie cross-channel cu scopul de a promova ideea că la job poți fi și fericit, că poți face lucruri cu pasiune și munca ta poate avea impact real.
Acest proiect m-a ajutat să-mi setez și un obiectiv personal în ceea ce-mi privește cariera: să merg la job cu drag, să devin tot mai bună la ceea ce fac și să-mi aleg proiecte în care simt că ideile mele pot avea un impact pozitiv.
Cu bune și rele prin industrie
Până acum am fost în 3 agenții diferite: două agenții de digital și una de comunicare integrată, dar tot în departamentul de digital. Îmi place domeniul pentru că e ca un loc de joacă în care pot să-mi las amprenta pe proiectele pentru care lucrez.
Am fost în agenții mici și medii pentru că nu există bariere mari între juniori, executivi și manageri. Un junior poate intra în brainstorming cu CEO-ul și își poate aduce contribuția încă de la început.
Ce cauți la un job?
Pentru mine e important să mă înconjor de oameni mai deștepți ca mine, de la care am ce să învăț. Iar în publicitate am găsit mulți.
Îmi place să fiu într-o într-o agenție care să fie suficient de mică încât să am acces la oameni și resurse, dar suficient de mare încât să am clienți și proiecte care mă provoacă. E puțin din fiecare, pentru echilibru.
Cât despre obiective, mă văd ca om plecat din creație, ajuns în project management și care se îndreaptă spre strategie. Cred că odată trecută prin toate etapele și toate rolurile, îmi voi putea contura o vedere de ansamblu asupra unui proiect. Cu această claritate vor veni și campanii care îndeplinesc obiectivele de comunicare, de business și completează gap-ul dintre oameni și branduri.
Trei cărți mișto
The art of client service: Robert Solomon. Prezintă scurt și la obiect toate uneltele și tehnicile de care are nevoie un account manager. E presărată cu bune practici și insight-uri valoroase despre oameni și industrie.
Positioning: The Battle for Your Mind - Al Ries and Jack Trout. M-a ajutat să mă pun în pielea consumatorului, să îmi analizez propriile percepții și reacții la mesajele la care sunt expusă zilnic.
Influence: The Psychology of Persuasion - Robert Cialdini. Cartea asta a fost și este de referință pentru toți oamenii din comunicare. Explică principiile de bază ale mentalității umane pe care le putem folosi pentru a transmite mesaje eficiente, de impact.
Campanii preferate
O campanie locală de referință este MagicHome. Este un exemplu de campanie de succes pentru că a transmis un mesaj de impact cu rezultate pe măsură. Mesajul a fost întregit de tactici și lideri de opinie relevanți.
O campanie din afară care mi-a rămas în memorie este Fearless Girl. Pe lângă mesajul inspirațional, campania e impresionantă prin felul în care s-a folosit de toate canalele existente. Este un studiu de caz bun pentru industrie în general - fie că vorbim de agenții de digital, de ATL, BTL sau PR.
Publicitatea de peste 20 de ani
Cred că în 20 de ani joburile din agenție se vor transforma și reinventa, iar altele vor dispărea complet. Tocmai de aceea cred că este important să investim timp și energie în dezvoltarea unor skill-uri universal valabile: gândire strategică, project management, design thinking. În curând, un head of creatives se va transforma într-un head of artificial intelligence, iar un account poate va deveni un app. Cine știe?
Impactul tehnologiei
Tehnologia este de departe metoda prin care vom reuși să realizăm legături durabile între oameni și branduri. Prin tehnologie putem să descoperim insight-uri la care nu am avea acces altfel, putem transmite mesaje către o audiență tot mai nișată și putem măsura rezultatele mult mai simplu. Neuromarketing, inteligența artificială, boții și realitatea augmentată vor apărea tot mai des ca parte centrală a campaniilor de comunicare.
Pensie de publicitar?
E cam devreme să mă văd ieșită la pensie. Însă comunicarea este cu siguranță domeniul în care mi-am găsit locul. Mă văd lucrând ani și ani în domeniu pentru că dau mereu peste proiecte care mă stimulează și oameni care mă motivează să evoluez constant.