Germania, Franta, India, Taiwan, Canada, Suedia, Coreea si Cambodgia. Instalatia de teatru si fotografie semnata de artista franceza Clyde Chabot s-a plimbat pe mai multe continente pana acum, revizuind istoria secolului XX cu o inclinatie pe analiza prabusirii visului comunist. Bazata pe piesa de teatru "Hamlet-machine" scrisa de Heiner Muller in 1979, instalatia cuprinde o serie de cuvinte-cheie din piesa, alaturi de un set de fotografii reprezentative pentru istoria contemporana, dar si pentru prezentul tarii-gazda. Fiecare vizitator este invitat la un autoportret "politic si poetic" incadrat de aceste elemente.
In Romania, instalatia cuprinde 20 de fotografii si nu 15, ca in toate celelalte cazuri, "avand in vedere puterea istoriei si a prezentului", spune Clyde Chabot. Selectia a fost facuta alaturi de Ruxandra Gubernat (parte din echipa regizorala a documentarului "Portavoce", dedicat protestelor din tara), iar mai multe despre procesul de lucru aflam imediat mai jos.
Vernisajul "Un Muzeu (teatru)" are loc in aceasta seara, incepand cu orele 19.00, la Deschis Atelier. Expozitia ramane deschisa pana duminica, 9 septembrie, cand va avea loc si un spectacol de dans in cadrul celei de-a patra editii a Bucharest International Dance Film Festival. Cu o coregrafie semnata Simona Deaconescu, protagonistii performance-ului vor fi Hamlet si Ophelia din Romania zilelor noastre.
Comunismul intr-o instalatie teatrala si fotografica
Clyde Chabot: “Un Muzeu (teatru)” ofera vizitatorilor o modalitate ludica de a realiza un auto-portret politic si poetic, combinand o fotografie istorica sau contemporana, video-proiectate, cu unul sau mai multe cuvinte-cheie din piesa Hamlet-Machine a lui Heiner Muller. Proiectul revizuieste istoria secolului XX si pana in prezent si analizeaza, in special, visul comunist si colapsul acestuia.
Instalatia permite experimentarea unui proces de creatie in model redus, pentru a genera o micro-fictiune. Fiecare noua editie invita la sondarea sensibilitatilor dintr-o tara, o regiune, un oras. Pentru fiecare nou eveniment, adaug fotografii care reflecta istoria contemporana si prezentul tarii gazda.
Ruxandra Gubernat: Cand Clyde mi-a propus sa alegem impreuna o serie de imagini reprezentative pentru intelegerea comunismului si a efectelor sale in Romania (pe care sa le integram in instalatie), am simtit ca trebuie sa ma distantez de propriile subiectivitati, stimulandu-mi, in acelasi timp, memoria sociala.
In procesul de selectie, care a durat cateva luni, am avut multiple conversatii despre semnificatia care sta in spatele fiecarei imagini, despre fenomenele care au evoluat progresiv in societate, in incercarea de a recompune vizual istoria Romaniei post-comuniste.
A fost, cumva, un exercitiu simultan de includere si excludere, in ideea in care, ca indivizi, experimentam istoria independent si colectiv in acelasi timp.
Instalatie si performance
Clyde Chabot: Romania este marcata atat de istoria sa in fostul bloc comunist si de intrarea sa in Uniunea Europeana in 2007, cat si de evenimentele de protest aproape permanent si de mare amploare din ultimii ani. Pentru ca, in curand, incepe sezonul Franta-Romania, din care face parte si aceasta instalatie, "Un Muzeu (teatru)" permite publicului sa-si inscrie, printr-o fotografie, istoria individuala in Marea Istorie.
O creatie coregrafica, in colaborare cu Simona Deaconescu, fondator al Bucharest International Dance Film Festival si doi interpreti ai companiei sale Tangaj Dance Collective, va completa evenimentul si va da trupul si vocea lui Hamlet si a Opheliei de astazi din Romania.
Instalatia contine momente ale editiilor anterioare: portrete ale vizitatorilor, inregistrari sonore ale pieselor lui Muller in diferite limbi, videoclipuri cu spectacole realizate anterior. Astfel, editiile sunt reluate in intreaga lume, desenand un fel de cartografie sensibila si politica.
Selectia si criteriile
Clyde Chabot: Am purtat multe discutii, cu interlocutori diversi, cu pozitionari si raportari diferite la Romania. Pentru prima data, mi s-a spus ca trebuie sa vin in amonte pentru a alege fotografiile si ca va trebui sa lucrez cu un antropolog vizual, pentru a evita greselile.
Mi s-a spus, de asemenea, ca este necesar sa trec dincolo de chestiunea Ceausescu si a comunismului, prea adesea propuse de artisti occidentali, in timp ce multi romani doresc sa uite acel timp si sa priveasca spre viitorul unei natiuni care sarbatoreste zece ani de aderare la Uniunea Europeana.
Mi-am pus multe intrebari asupra aspectelor pe care ar trebui sa le privilegiez si elementelor pe care le pot exclude. Cum, in numai douazeci de imagini, sa creez un portret al Romaniei care ar putea face publicul sa se implice in instalatia noastra participativa? Acest pariu poate parea de neconceput sau imposibil de castigat, mai ales in Romania anului 2018, unde intelegerea istoriei recente e atat de volatila.
Am retinut, din discutiile pe care le-am avut cu coregrafa Simona Deaconescu si cu Ruxandra Gubernat, documentarist pe chestiunea contraculturii si asistenta de productie in acest proiect, importanta incendiului din clubul Colectiv, impactul protestelor de strada, al umorului si ironiei cu care au fost tratate zvonurile despre manipularea populatiei romanesti din exterior.
Ulterior, impreuna cu Ruxandra, am largit campul de cercetare: fotografii cu uzine abandonate, relicve ale trecutului recent, cladiri din cartierele marginase, targuri de vechituri, viata la tara, etc.
Selectia nu este lipsita de subiectivitati. Este aceea a unei persoane din Franta, cu o ascultare activa a interlocutorilor din Romania, incercand sa integreze un continut nou in conceptul piesei "Hamlet-Machine" si sa pastreze coerenta unei instalatii participative cu o istorie destul de lunga.
Imi place, pentru aceasta instalatie cu un parcurs lung, sa ma las ghidata de o forma de “orbire”, sa lucrez intuitiv, increzatoare in forta intrinseca a proiectului si in precizia alegerilor care au permis existenta proiectului pe o durata atat de lunga.
Temele fotografiilor alese
Ruxandra Gubernat: Sunt tematici diverse si aparent neconectate dar care, puse impreuna, reconstruiesc realitati semnificative pentru diferitele manifestari ale post-comunismului. Bineinteles, a fost esential accesul la fotografi care documenteaza activ istoria recenta.
Am colaborat cu Bogdan Dinca si Adrian Catu, de la Documentaria, care ne-au ajutat mai ales cu imaginile de la protestele din ultimii ani, cu Sergiu Brega, Andrei Radu si Marcel Schreiter, pentru imagini care surprind, mai degraba, cotidianul vietii din Romania. Iar pentru imaginile de arhiva, am apelat la sursele generoase ale Mediafaxului.
Clyde Chabot: Pentru Romania, am ales sa pastrez mai multe imagini decat pentru celelalte tari unde am prezentat instalatia (douazeci in loc de cincisprezece), avand in vedere puterea istoriei si a prezentului.
Bineinteles, lipsesc multe evenimente si imagini, dar cele pe care le-am selectat impreuna cu Ruxandra mi se par inevitabile si, adesea, de o frumusete incredibila (mai ales cele de la proteste sau imaginea cu un grup de femei asezate in iarba, pe un camp, sa se odihneasca dupa munca).
Pentru ca sunt semnificative nu numai pentru un moment precis al istoriei sau al prezentului Romaniei, sunt o forma a sufletului colectiv al acestui spatiu.
Ruxandra Gubernat: In afara explicatiilor pe care le-am stimulat reciproc si a distantei relative pe care fiecare dintre noi o are fata de subiect, o parte esentiala a proiectului a fost implicarea publicului, stimularea participantilor de a lua o pozitie. Am cautat imagini care nu pot fi evitate, care incita vizitatorii, ii provoaca.