De mai bine de un an și jumătate, Iulia Novac este Social Media Specialist la Conversion. Până să ajungă pe rolul acesta, la capătul unui internship, lucrase pe proiecte dedicate copiilor vulnerabili sau cu dizabilități și, în general, cauzelor sociale. Așa că, de îndată ce făcut cunoștință cu viața de agenție, primul proiect preluat a fost contul UNICEF România. Caz clasic de perfect match, dacă ne uităm la responsabilități: "comunicarea în social media, campanii de fundraising, e-mail marketing și, în general, tot ce ținea de mediul online".
La început, adică în junioratul junioratului, Iulia avea în grijă două branduri din portofoliul Conversion Marketing, însă astăzi, dosarul responsabilităților a crescut. Zice că e bine așa, iar că peste 20 de ani, publicitatea va arăta complet diferit de ce avem astăzi.
Mă bazez, totuși, pe faptul că roboțeii vor viza alte domenii și nu vor ajunge atât de repede să învețe să fie creativi.
Intrarea în publicitate
Eram în clasa a 12-a și, ca orice tânăr care-și caută drumul, am decis să mă îndrept spre o facultate a cărei deschidere părea promițătoare, mai ales din cele prezentate de către promotorii facultății pe care am urmat-o – Comunicare și Relații Publice.
Era un domeniu nou, cu 4-6 candidați pe un singur loc, iar denumirile cursurilor sunau extrem de interesant. Deși aplicasem la mai multe facultăți, am simțit că acolo mi-e locul. Și a fost.
Primul contact real cu domeniul ales a fost încă din al doilea an de facultate. Atunci m-am înscris la primele internshipuri – un ziar local & o casă de modă a cărei comunicare o coordonam în social media.
Așteptări vs. realitatea din teren
Mi se părea un domeniu complex, cu multe ușițe pe care le puteai accesa. Îmi imaginam că fiecare dintre cei care își doreau să lucreze în publicitate puteau să își găsească bucățica preferată în care să activeze. Apoi am pătruns în domeniu și am realizat că trebuie să fii bun pe acea bucățică aleasă de tine, să fii extrem de curios și implicat.
Nu-mi creasem neapărat așteptări, fiind înconjurată de păreri mai bune și mai puțin bune, în funcție de experiența fiecărei persoane cu care discutam. Așa că am decis să las așteptările deoparte și să testez totul pe propia mea piele.
Realitate? Mi-am confirmat faptul că e o industrie în care niciodată, dar niciodată nu te plictisești. Întâlnești oameni diferiți, caractere interesante și, totododată, puternice. Și tu trebuie să înveți să fii parte a acestui grup puternic.
Interviurile de până acum
Am ceva interviuri la activ. Pe deoparte, cred că interviurile sunt parte a experienței pe care orice junior trebuie să o trăiască. La început, interviurile sunt stresante, câteodată ți se pare că nu ești destul de bun pentru jobul respectiv, iar apoi, satisfăcătoare când realizezi că ai reușit să iei un job la care aspirai.
Totuși, am participat la o serie de interviuri în care joburile în sine presupuneau o muncă destul de complexă pentru un singur om: client service, strategie (neapărat), hai și puțin de copywriting. Știi și Photoshop? Nemaipomenit. Probabil contează și mediul în care nimerești și obiectivele pe care ți le stabilești.
Parcurs
După un lung internship, am obținut și primul job – specialist în comunicare (un mix de PR și branding personal). A fost locul unde am pus în practică informațiile pe care le acumulasem în facultate, de la modul de redactare a unui comunicat de presă, la felul în care manageriezi o situație de criză.
A fost un start bun pentru ce a urmat – intrarea în echipa Conversion Marketing, pe postul de Social Media Specialist. Cum am ajuns aici? Am pus ochii pe anunțul de job publicat pe IQads, am aplicat și am fost chemată la un interviu chiar a doua zi.
A fost o discuție super detașată și prietenoasă. Încă de la început mi s-a părut un mediu foarte cool în care m-aș fi putut dezvolta din punct de vedere profesional. După „chimie la prima vedere” și o probă practică, am început activitatea într-o echipă foarte frumoasă, de la care continui să învăț zilnic.
Workflow de agenție, primele proiecte
Într-un fel sau altul, activitatea de la primul job a continuat cu cea din agenție. Proiectele la care lucrasem timp de doi ani au fost dedicate copiilor vulnerabili, a celor cu dizabilități și, în general, cauzelor sociale. Astfel, primul proiect preluat în agenție a fost contul UNICEF în România: comunicarea în social media, campanii de fundraising, e-mail marketing și, în general, tot ce ținea de mediul online.
Introducerea a fost prietenoasă, având în vedere că aveam o experiență anterioară pe care mă puteam baza. În agenție, am avut alături echipa care a contribuit la acomodarea și integrarea mea în noul mediu, iar echipa de creație îmi trimitea fiecare proiect de participare la pitch-uri și alte materiale esențiale pentru ca eu să înțeleg rapid workflow-ul.
După câteva zile, am intrat efectiv în pâine, eram owner pe proiect și trebuia să mă descurc cu brio cu fiecare task primit. Oricum, e important să știi să pui întrebări atunci când ești nesigur și să culești urechile la cât mai multe informații. Pofta vine lucrând :)
Cu bune și rele în industrie
Îmi place agitația. Îmi place să lucrez cu clienți din diverse domenii de activitate. Îmi place să simt tensiunea proiectelor și să găsesc soluții potrivite pentru fiecare client. La început lucram pe două branduri, acum am ajuns la un portofoliu destul de complex.
N-aș putea să afirm că îmi displace un anumit lucru, există zile și zile. Zile în care te simți în formă și livrezi inspirație și… zile în care parcă totul se mișcă ceva mai greu, cauți creativitatea cu lupa. Și nu-i dai de urmă mereu. Ah, și mai sunt deadline-urile, acele deadline-uri care-ți tulbură somnul.
Ce cauți la un job?
Sunt o fire destul de energică și simt nevoia de o activitate care să mă țină conectată. De aceea, referitor la obiective, aș înclina către un job în care mi se oferă ocazia să învăț cât mai multe, fie și din zbor.
Mi se pare importantă și posibilitatea de a cunoaște clienții principali și de a interacționa cu ei. Totodată, caut stabilitate și, în special, energie pozitivă în mediul de lucru. Merg după premisa că timpul petrecut la birou trebuie să conțină momente funny care să-ți rămână întipărite în minte la final de zi.
Cărți
Deschid lista prin a-l menționa pe unul dintre autorii mei preferați din domeniul publicitar: David Ogilvy - Ogilvy on advertising. O altă carte care mi-a plăcut e scrisă de Claude C. Hopkins – Viața mea în publicitate & Publicitate Științifică. Închei cu Steven Van Belleghem – When digital becomes human. The transformation of customer relationship – în care autorul acordă importanța cuvenită emoțiilor și touch-ului uman pentru orice campanie din mediul digital.
Campanii preferate
Simt că am o înclinație puternică pentru cauzele sociale, de aceea menționez campania „Magic Home” pentru România. O idee simplă și, totuși, complexă, profundă și cu atât de multe emoții la purtător.
Din afară, una dintre campaniile care mi-au atras atenția, a fost ”The Talk” - P&G, premiată anul acesta la Cannes Lions. E bazată pe un adevăr încă prezent în societate.
Publicitatea de peste 20 de ani
Cu siguranță vor fi schimbări majore, atât în comportamentul targetului (pe care credem că îl cunoaștem din ce în ce mai bine) cât și în tool-urile utilizate. Mă bazez, totuși, pe faptul că roboțeii vor viza alte domenii și nu vor ajunge atât de repede să învețe să fie creativi.
Pensie de publicitar?
Da, e un domeniu în care mi-ar plăcea să activez cât mai mult timp. Poate și după ieșirea la pensie :) E un sector inventiv, creativ, în care întâlnești oameni cu personalități diferite și nu există zi în care să nu înveți ceva nou. Și știu că sunt mare amatoare a limbii române. De ce să nu o promovăm frumos?