Sunt trei paliere pe care plateste clientul, spune Silviu Antohe (Group Creative Director, MullenLowe): 1. Lucruri pe care trebuie sa le fac (Daily briefs), 2. Lucruri pe care le fac sa evoluez in cariera (Ideea clientului) si 3. Pentru ca e misto, m-a convins agentia (Ideea agentie). In functie de ele, se pune in miscare si restul mecanismului. Despre culisele procesului de creatie, relatia cu clientul si drumul ideilor spre forma finala, in randurile ce urmeaza:
Începutul procesului de creație
Inceputul in procesul de creatie nu e niciodata acelasi. Cred ca orice start bun trebuie musai sa vina la pachet cu ceva imprevizibil. Mi se pare super interesant ca oricate intrebari de clarificare punem, oricat de multa informatie avem la dispozitie, in procesul de brainstorming vor aparea inevitabil piese de puzzle pe care nu le-am anticipat si uneori le transformam chiar in idei. Nu exista retete, de cele mai multe ori ne bazam pe instinct si pe o cafea buna. Sau macar calda.
Cat despre relatia cu clientii secretul e simplu, cu cat vorbim mai des face-to-face, fie si despre vacante, cu atat mai bine. Cred ca in felul asta, fara filtrul „mailului”, suntem un pic mai sinceri unii cu altii, in acelasi timp ne ajuta sa setam impreuna asteptari un pic mai realiste.
Ce nu vede clientul
Cel mai des clientul nu vede procesul. Cumva de inteles, nici noi nu cunoastem chiar toata bucataria lor, si nici nu cred ca ar fi util. Insa la nivel de intelegere noi suntem un pic mai creduli. Trebuie sa prezentam fix in deadline, chiar daca mai aveam nevoie de o zi.
Ce ma bucura este ca in aer se simte briza schimbarii. Am vazut oameni de prin agentii ajunsi la client si viceversa. Asta uneori ajuta, alteori nu, ce e sigur este ca facem schimb de „intelegeri” si convietuim un pic mai bine. Sau poate sunt eu norocos :)
Chimia
Chimia este mai sus de orice pitch. De fapt chimia este un pitch in sine. Am vazut conturi mutate de la o agentie la alta doar pe chimie, si e OK sa fie asa. Atata timp cat exista chimie si intelegere, din partea clientului cat si din partea agentiei, restul e doar munca. Cu ocazia asta salut clientii care cer chemistry meetings. Este dovada faptului ca inteleg ca orice idee se poate adapta nevoilor lor sau ca un second round de idei este doar parte din procesul de lucru si nu un deal breaker.
Ca in orice relatie, dupa “dragostea la prima vedere” vine castigarea increderii. Stim cu totii ca asta se intampla in timp. Datoria noastra este ca in timpul asta, sa invatam cat mai bine business-ul lor si sa livram solutii care sa le usureze viata. In acelasi timp si ei ar trebui sa ne lase sa “riscam” cu cate o idee mai indrazneata din cand in cand.
Drumul ideii spre forma finală
Intr-o lume “integrata” este foarte greu sa duci o idee pana la capat in forma ei initiala, ea este de cele mai multe ori alterata de “testul declinarilor”. Insa cred ca o idee ramasa in forma ei pura, ori nu a fost exploatata suficient ori e geniala.
Ce (nu) vrea să plătească clientul
Clientul a cheltuit bani intotdeauna in felul urmator:
- Lucruri pe care trebuie sa le fac (Daily briefs)
- Lucruri pe care le fac sa evoluez in cariera (Ideea clientului)
- Pentru ca e misto, m-a convins agentia (Ideea agentie)