[Noii publicitari] Cum vede un junior recrutarea în industrie? Andreea Achim (Zaga Brand): Multe agenții n-au trecut de clișeul „minimum 3-5 ani de experiență"

[Noii publicitari] Cum vede un junior recrutarea în industrie? Andreea Achim (Zaga Brand): Multe agenții n-au trecut de clișeul „minimum 3-5 ani de experiență"

Chiar ieri vorbeam cu trei oameni veniți din trei industrii diferite, dar care s-au făcut coechipieri în echipamentul de joc al pastel. Care-i diferența dintre ei și parcursul Andreei Achim (Social Media Specialist, Zaga Brand)? Faptul că Andreea s-a prins mai repede că publictatea e mișto. A început Facultatea de Matematică, iar pe parcurs, a cotit-o spre comunicare, adică Facultatea de Jurnalism.

Interesant este că, spre deosebire de alți tineri ”proaspeți” în publicitate, Andreea este de părere că industria nu e atât de roz și primitoare cu nou-veniții. Adică ți se aliniază planetele, dar trebuie să le mai dai și tu câte un cot.

Cred că juniorilor le trebuie multă ambiție, voință și curaj ca să pătrundă și mai ales să răzbată în mediul ăsta.

Cu ocazia primului ei proiect, a primit un brief pentru un client nou-nouț pentru care a făcut propunerea strategiei de comunicare pentru canalele de social media. Avem toată povestea mai jos.

 

Intrarea în publicitate

Cred că eram în al doilea an de facultate (Matematică și Informatică), prin 2008, și am avut o revelație... am simțit că vreau să scriu și că ăsta ar fi domeniul potrivit pentru mine pentru că, mă gândeam eu atunci, ar lăsa loc de creativitate, simț al umorului și spirit critic care mă neliniștea și mă făcea să sper că aș putea „îndrepta" direcția ușor greșită în care alunecau unele campanii publicitare.  

 

Așteptări vs. realitate

Aproape toți cred că ne imaginam un mediul „cool" cu oameni deschiși, amuzanți, capabili să facă slalom pe culmile ficțiunii, și în care clișeele și stereotipurile nu-și au locul.

Ei, și realitatea nu e așa departe de adevăr, doar că acest coolness e „temperat" de un volum mare de muncă sau o presiune pe care n-ai cum să nu le resimți măcar de două ori pe lună. :)

 

Interviuri de job

Remarc cu tristețe că multe agenții de publicitate și PR nu au trecut încă de clișeul celor „minimum 3-5 ani de experiență", drept care, fără să insist prea mult, din cele 5 interviuri la care am fost în cadrul unor agenții de comunicare, am trecut cu brio 3, iar Zaga Brand a fost câștigătoarea :)

Cred că stăm în continuare foarte prost la capitolul deschidere și încă se mai așază niște șabloane învechite pe acei oameni de la care se cere creativitate, inovație și gândire outside the box. Mi se pare cel puțin ironică situația. Cred că juniorilor le trebuie multă ambiție, voință și curaj ca să pătrundă și mai ales să răzbată în mediul ăsta.

 

Parcursul tău până aici

Nici nu știu care aș putea spune că au fost primii pași în industrie. Cred că primul job într-o agenție de web design în calitate de copywriter, dar care nu era foarte ofertant din punct de vedere al temelor abordate.

Sau poate primul spot radio (realizat într-un studio improvizat) aprobat și difuzat din prima la Radio Guerrilla. :) Oricum, la Zaga am aterizat după un interviu simpatic și ușor emoționant, în urma unui anunț văzut chiar pe IQads.

 

Workflow de agenție, primele proiecte

Pe cât de necesar e un induction, pe atât de bine mi-a prins prima experiența din agenție: am primit un brief pentru un client nou și în câteva zile a trebuit să fac propunerea strategiei de comunicare (pentru canalele de social media) care, ușor ajustată, este respectată și astăzi, la un an de la implementare.

Pot spune că a fost un noroc, pentru că uneori mi se pare mai ușor să clădești ceva de la zero, îți oferă o claritate mai mare asupra lucrurilor. Pe când pentru restul clienților, am preluat flow-ul deja creat și am încercat să aduc mereu îmbunătățiri și să-mi las amprenta unde am simțit că e locul și cazul. :)

Sunt mai multe proiecte pe care le-aș enumera, dar cred că cel mai recent și mai aproape de suflet este Cronicari Digitali, prin care vrem să facem patrimoniul cultural viral și la care întreaga familie Zaga pune umărul zi de zi.

Se desfășoară pe canalele (digitale, desigur) Facebook și Instagram și poate cele mai de referință sunt cele 6 heritage trips prin care descoperim elementele de patrimoniu și le transpunem în articole pe blog, fotografii și clipuri video care traduc patrimoniul pe limba tinerilor ce își petrec majoritatea timpului în mediul digital. :)

Iată o „mărturie" a primului Heritage Trip (Moldova)

 

Ce cauți la un job

Aș începe cu brainstorming-uri în loc de ședințe, comunicare strânsă între colegii din toate departamentele și musai un colectiv simpatic care să fie implicat și mândru de munca în agenție. Sunt repere de bun simț, cred eu, fără de care colaborarea nu ar fi eficientă și nici rezultatele pe măsura așteptărilor.

 

Trei cărți

The copywriter's Handbook, scrisă de Robert W. Bly, care nu pot să zic că m-a format, dar mi-a confirmat multe idei pe care le-am descoperit intuitiv sau prin exercițiu, pe parcurs. Traducerea funcționalităților sau caracteristicilor unui produs în beneficii, de exemplu, e prima idee care îmi vine în minte.

Ogilvy on advertising in the digital era de Miles Young - pentru că vremurile se schimbă și era imperioasă o trecere în revistă a trendurilor în publicitate, adaptate mediului digital.

The mom test a lui Rob Fitzpatrick nu este o carte de publicitate neapărat, dar tema propusă se poate aplica în orice domeniu în care vrei să înțelegi nevoile reale ale consumatorului. Îți oferă o perspectivă bună asupra felului în care gândesc consumatorii înainte de a te apuca să promovezi orice produs sau serviciu.

 

Campanii preferate

O campanie locală de referință pentru mine este, fără ezitare, MagicHOME pentru că tratează o problemă reală și stârnește emoții puternice. M-a făcut să plâng și să acționez instant. Or, eu cred că asta înseamnă o campanie reușită care are un impact real.

Iar la nivel global, o campanie remarcabilă e Huawei #BePresent. Stârnește o emoție, face apel la o problemă globală actuală și în plus, e mai puțin despre produs decât este despre oameni și nevoi. Și rezonez foarte tare cu „abandonul" temporar al tehnologiei din când în când. Ne face bine. :)

O altă campanie globală care poate fi de referință este cea realizată de KFC la începutul acestui an. Este excelentă tocmai datorită faptului că a fost realizată într-un timp scurt într-o situație de criză. Mi-a plăcut pentru că este despre asumarea și recunoașterea greșelii. Și au avut numai de câștigat de pe urma viralizării mesajului. 

 

Publicitatea lui 2028

Păi cred sincer că vor dispărea cele mai multe ziare, reviste, flyere sau afișe inutile (măcar din motive ecologice). Și pe lângă ecranele de dimensiuni fabuloase care ne vor înconjura în locurile publice, VR și realitate augmentată, probabil că vor apărea holograme - asemenea celor din Blade Runner 2049 sau Minority Report și, de ce nu, reclame audio integrate în asistenții cu activare vocală și inteligență artificială (care vor selecta și genera reclamele după preferințele utilizatorului).

Ar fi minunat dacă se va ajunge la îmbinarea isteață a conceptelor creative cu agloritmii de machine learning astfel încât publicitatea să fie targetată corect și să aibă toată lumea de câștigat, indiferent de canalele folosite. Sună un pic SF sau utopic, dar cred că înspre asta ne îndreptăm... :)

 

Tehnologia 

Tehnologia în publicitate se vede, se simte și se resimte în foarte multe campanii digitale axate pe aplicații web sau aplicații mobile, momentan. Dar componenta tehnologică e din ce în ce mai râvnită și adusă în special în BTL advertising, de la VR la 3D mapping sau panouri interactive.

 

Pensie de publicitar?

Aș putea ieși la pensie din comunicare în fericitul caz în care, în 2048 sau în 2053 (nu m-ar mira să crească vârsta pensionării), ar mai exista pensii în România :) Dar altfel nu cred că m-aș reprofila. Îmi place domeniul prea mult.

Aboneaza-te la newsletterul IQads cu cele mai importante articole despre comunicare, marketing si alte domenii creative:
Info


Zaga Brand

Fondata in 2005, agentia de comunicare creativa Zaga Brand si-a propus si a reusit sa creeze un mediu de lucru productiv in care imposibilul este doar o provocare. Intr-o atmosfera “crazy about our work”,... vezi detalii »

Pastel

pastel este o agentie de comunicare romaneasca cu o abordare strategica si creativa, cu o activitate de 18 ani pe piata din Romania, peste 5.000 de campanii si proiecte dezvoltate, si un portofoliu de clienti... vezi detalii »

Dosare editoriale

Companii

Campanii

Subiecte

Sectiune



Branded


Related