Putem spune despre Vlad Radulescu, Marius Leftarache si Cristian Nicolescu, fondatorii Avanpost, ca sunt trei visatori pragmatici. Dupa criza din 2009, cand productia de content, fie ca vorbim de advertising, entertainment sau cinematografie, s-a redus drastic sau chiar a inghetat, cei trei au decis sa-si uneasca fortele. Cu o investitie din partea (surpriza!) operatorului de iluminat public Luxten, Vlad, Marius si Cristian au creat o platforma de facilitati si servicii complete de productie si post-productie.
Deschis neoficial in 2016, Avanpost e format azi din 10 companii specializate in productia de continut, primele 3 apartinand chiar fondatorilor (un studio de sunet, o firma de mixaj de film si advertising, o firma de post-productie video, active independent inaintea Avanpost).
Cam 40% din venituri merg catre investitii in tehnologie, obligatorii daca lucrezi pe pietele internationale. Lucru petrecut frecvent, atat la capitolul film si TV (principalele motoare de business) cat si in publicitate (circa 30% din activitate).
Din portofoliul specialistilor de aici fac parte serialele "Hatfields & McCoys" sau "Umbre" si filmele "Donbass" (castigatorul premiului de regie Un Certain Regard la Cannes in 2018), "Charleston", "The Nun" sau "Un pas in urma serafimilor". Tot ei se ocupa si de viitorul serial "Hackerville", produs de HBO Romania.
Cum a evoluat Avanpostul dintr-o „nebunie” si cum se pregateste de o extindere in Europa, imediat mai jos.
Media, publicitatea si productia in 2008-2009
Pentru a putea intelege mai bine cum am ajuns sa existam, trebuie sa intelegem de ce trebuia sa existam. Aparitia Avanpost pe piata de media a fost, pentru multi, o surpriza. Pentru altii, mai putin, dar care se confruntau cu aceleasi probleme ca si noi si cautau solutii, nu.
Climatul economic post criza nu a fost bland cu profesionistii din media. Piata de advertising, dupa ce s-a contractat dramatic, aproape a inghetat. Producatorii de filme au strans cureaua si s-au sprijinit cu finantari de la stat, prin institutiile specifice. Productia de seriale si content TV aproape a disparut, cu mici exceptii.
Aceasta unda de soc, dupa ce a lovit agentiile si trusturile mari de media, a lovit la scurt timp dupa si studiourile de productie si post-productie, care erau legate aproape ombilical de aceste entitati. Toate studiourile care in anii anteriori, datorita bugetelor de marketing generoase ale brandurilor sau bugetelor mari de productie ale televiziunilor, internalizasera departamente intregi de editare, grafica, sunet, s-au trezit in ipostaza in care nu isi mai puteau sustine costurile lunare. Platourile de filmare stateau parasite. A urmat un exod al editorilor, inginerilor, animatorilor s.a.m.d, fie in strainatate, fie in freelance. Preturile s-au prabusit, profiturile aproape ca au disparut complet si asadar investitiile au inghetat.
Au aparut numeroase companii mici, specializate, majoritatea formate in jurul unui profesionist cu experienta, care puteau opera, cu dificultate, in noua ordine economica. Piata serviciilor s-a fragmentat foarte mult, dar intr-un final, dupa multiple contractii, s-a stabilizat.
A inceput o cautare asidua de proiecte, de orice fel, de oriunde. In mod surprinzator, si in ciuda preturilor derizorii in comparatie cu cele practicate in strainatate, companiile boutique si freelancerii au constatat repede ca nu reusesc sa vanda mai nimic in strainatate. Cum piata locala nu dadea semne de revigorare, s-a creat o stagnare foarte apasatoare.
Nimeni nu putea sa creasca si sa isi dezvolte compania, sa angajeze oameni, sa investeasca in tehnologii noi, sa inoveze si sa stimuleze inovatia. Toata lumea se chinuia sa supravietuiasca in conditiile in care se bateau toti pe aceleasi proiecte si bugete, reduse drastic, doar pe piata romaneasca de media.
Aparitia pe piata
Dupa multe eforturi depuse pentru a-si asigura strict supravietuirea in piata, cativa dintre acesti profesionisti au realizat ca singura metoda prin care pot iesi din situatie este sa se grupeze si sa isi puna resursele la un loc -- fara a-si pierde independenta creativa si financiara, singurul beneficiu, daca il putem numi astfel, al freelancingului sau antreprenoriatului in general.
Toate aceste lucruri reunite intr-o platforma monolitica de servicing media, formata din companii independente, specializate in diferite discipline, pentru clienti de orice dimensiune, din orice piata. Dar sa fie si cool. Din toate aceste deziderate s-a nascut ideea Avanpost.
Individual, companiile noastre activeaza de peste 8 ani. Impreuna, in cadrul Avanpost, colaboram de putin peste 2 ani. Neoficial, ne-am deschis portile in 2016 fara prea mult tam-tam si am trecut direct la treaba, de asta nici pana astazi nu am avut un eveniment formal de lansare.
Ne-am dat seama repede ca, desi avem echipamente si oameni cu experienta, investitiile necesare realizarii acestui spatiu ne depasesc rezervele de capital. Asa ca am cautat un investitor privat, care sa creada in ideea noastra. Am avut sansa de a gasi un partener robust, intr-o zona economica foarte diferita de cea in care operam noi: Luxten, operatorul iluminatului public din Bucuresti si dintr-o mare parte a Romaniei.
Cei din companie ne-au ajutat sa sesizam din timp problemele inerente finantarii si constructiei unui proiect de infrastructura de dimensiuni mari.
Le suntem recunoscatori pentru viziunea de care au dat dovada si pentru sprijinul pe care l-au acordat unor oameni ce pareau veniti de pe alta planeta, cu discutiile lor despre box-office, filme cu zombie, episoade pilot, platforme de streaming, online content, sali de colorizare, studiouri Atmos si render farms.
Acum, ne desfasuram activitatea in zona de nord a Bucurestiului, in doua cladiri totalizand 2000mp de spatii ultramoderne, competitive cu orice facility similar din afara Romaniei.
Structura si servicii
Fondatorii Avanpost sunt Vlad Radulescu, Marius Leftarache si Cristian Nicolescu - un economist, un inginer de sunet si un editor video, la baza. Toti suntem putin visatori. Fiecare din noi avea inainte de aparitia Avanpost o firma care activa in domeniu (studio de sunet, firma de mixaj de film si advertising, firma de servicii post-productie video). Impreuna, am decis sa cream intre companiile noastre un workflow unificat, flexibil, eficient, cross-discipline.
Datorita firmelor separate aparea avantajul mentinerii unei discipline financiare si o profitabilitate pe fiecare linie de business, fara a acoperi pierderile dintr-o parte cu profiturile din alta parte, dar si consolidarea investitiilor si a deciziilor de investitie, integrarea proceselor tehnice si prezentarea unificata in fata clientului, precum o companie mare de productie.
Ni s-au alaturat multi manageri, editori, producatori, jurnalisti, coordonatori sau ingineri care au salutat initiativa si s-au identificat cu valorile noastre, printre care numaram o firma de productie video si de evenimente sportive, o firma de broadcast si streaming, un ziar, un studio foto, o companie de rental de echipamente audio si video, o companie de management de atleti.
In prezent, suntem 10 companii si in jur de 60 de specialisti. Oferim servicii complete de productie si post-productie audio/video, productie si streaming de evenimente sportive (suntem parteneri FIBA), on-set servicing, cloud storage si, in curand, rendering. Activam in aproape toate disciplinele, de la productie video sau audio, editare video, editare audio, mixaj stereo sau surround, colorizare, pana la grafica si complex VFX, livrabile de orice natura si coordonare post-productie.
Avem si o parte de evenimente closed-circuit, fara scop comercial. Pur si simplu, ne place ocazional sa ne strangem impreuna cu partenerii, clientii, colegii si prietenii si sa ascultam muzica buna, sa privim un tablou sau o instalatie de arta, sa ne uitam la un film si sa vorbim despre te miri ce.
Ne-am bucurat sa vedem ca acest concept prinde si atrage oameni de pretutindeni si poate, intr-o zi, daca si timpul ne permite, o sa devina un eveniment in toata regula. Pana atunci, refresh your inbox mai des, primavara si toamna, ca atunci trimitem invitatii.
Proiecte
Filmul reprezinta in jur 40% din activitatea noastra, fiind principalul business driver pentru noi. TV-ul este foarte apropiat ca volum si profitabilitate (serialele originale reprezentand aproximativ 30% din activitate), iar advertisingul a crescut simtitor in ultima vreme. Restul activitatilor noastre reprezinta proiecte comerciale si de content independent, fie ca vorbim de scurtmetraje, content online independent sau productie muzicala.
La capitolul clienti comerciali, lucram cu 4 agentii din care doua din Big 4, si in jur de 6 studiouri de productie.
Producatorii si agentiile sunt principalii nostri clienti si cu ei lucram in cea mai mare proportie, fie ca vorbim de filme, seriale sau proiecte comerciale. Dar nu dorim sa intimidam creativii la inceput de drum, ba chiar ne dorim astfel de colaborari. Suntem perfect constienti ca studentul de azi la regie poate deveni laureatul Palme d’Or in viitor, si vrem sa ne aducem contributia la acest proces transformativ.
Notabila este o colaborare recenta, care deja s-a concretizat in trei proiecte de lungmetraj intr-un an si anume cea cu regizorul Sergei Loznitsa pentru care am avut oportunitatea sa lucram la Victory Day, Donbass si The Trial. Un milestone pentru noi a fost participarea la Cannes anul acesta, la sectiunea Un Certain Regard, cu Donbass, pentru care Sergei a castigat premiul pentru regie.
Alt succes a fost realizarea post-productiei lungmetrajului Un Pas in Urma Serafimilor, de Daniel Sandu, care a castigat 8 premii Gopo si un premiu din partea RSC. Urmeaza sa lucram la unul dintre proiectele sale viitoare cu Peter Hjorth ( VFX supervisor) si Marianne Slot (producator), colaboratorii constanti ai lui Lars von Trier. Exciting!
Provocarile cele mai mari sunt la seriale, acolo unde deadline-urile sunt stranse, trebuie coordonata o activitate ce se intinde peste multiple discipline si sunt implicati multi tehnicieni si artisti. Un exemplu ar fi productiile originale HBO, in cadrul carora se acorda o atentie deosebita fiecarei etape a productiei si post-productiei, unde producatorul lucreaza indeaproape cu intreg personalul nostru, fie ca vorbim de DIT, Editing, Sunet sau VFX si nu se accepta compromisuri la nimic.
New business
Clientii dau de noi prin word-of-mouth si online. Noi dam de ei mergand peste tot pe unde se afla, in Romania sau in afara tarii. Suntem prezenti la toate festivalurile nationale si internationale din industrie si ne construim pas cu pas un network de oameni si companii.
In ceea ce priveste new business, acordam o atentie deosebita parteneriatelor. Am realizat un parteneriat cu Frontieres, platforma dezvoltata de catre Fantasia International Film Festival si Cannes Marche du Film, prin care oferim un premiu pentru Post-Productie. Un parteneriat similar avem si cu Cottbus Film Festival.
Avem deja definitivat un parteneriat strategic in zona de VFX, cu jucatori importanti pe piata locala, care ne va permite sa atacam proiecte ambitioase in afara tarii.
Last, but not least, o linie de business pe care o consideram foarte atractiva este cea a finantarilor de filme internationale, care, pe langa resurse substantiale, necesita o doza foarte mare de curaj.
Clienti si producatori straini vs. locali
Ne bucuram sa vedem proiecte interesante din ce in ce mai des in Romania, de la scenaristi si regizori cu viziune si pasiune sau producatori ambitiosi, care isi doresc (si reusesc) sa intre in competitie cu legendele internationale din industrie. Sprijinim aceste initiative din tot sufletul nostru. Daca ne-a invatat ceva povestea lui David versus Goliath, este ca nu conteaza cat de mic esti in comparatie cu ceilalti. Dar conteaza daca prastia pe care o folosesti are certificare ISO si Dolby. *wink*
Altfel, in Romania exista in continuare un focus disproportionat pe cost, nu neaparat nejustificat, in defavoarea rezultatului final, dar exista semne ca acest lucru incepe sa se rectifice.
Un client din afara tarii, in cele mai multe cazuri, intelege foarte bine impactul pe care tehnologia il are asupra rezultatului final. Intelege ca un studio de sunet nu e doar o camera cu doua boxe si un calculator; ca un studio de colorizare nu e doar un ecran intr-o camera intunecata.
Intelege de ce e necesar un storage all-flash cu 3 milioane de IOPS ca sa poti edita video brut la rezolutie maxima. Sau de ce e importanta o consola Duality cand mixezi un lungmetraj. Nu accepta compromisuri tehnice, pentru ca nu accepta compromisuri asupra rezultatului final.
Briefurile sunt foarte specifice, deoarece si ideile sunt foarte clare; se munceste mult in etapa de pregatire, de aceea lucrurile sunt extrem de bine puse la punct inainte de a intra in productie. Acesti clienti investesc in think-tanks, focus groups, storyboards s.a.m.d. pentru a putea intelege dinainte de a cheltui un euro daca proiectul va fi bine receptionat.
Bugetele sunt foarte detaliate si orice cheltuiala extra trebuie sa aiba o justificare extrem de solida. Dar in acelasi timp se intelege foarte clar ca un serviciu premium costa mai multi bani decat un serviciu sub standard, spre deosebire de clienti din piata locala, care inca mai au naivitati ca pe 3 lei poti primi calitate ca in Hollywood. Asta nu inseamna ca nu exista si clienti neprofesionisti in afara tarii. „Strainatatea” nu e un paradis cu ingeri si ambrozie.
Nu in ultimul rand, online-ul are potential vast, dar nu e inca valorificat de jucatorii locali la valoare maxima. Includ aici atat brandurile cat si producatorii si influencerii independenti, care nu sunt inca hotarati sa investeasca serios in continut original pentru aceasta piata. Ne rasuna in minte celebra vorba a lui Donald Trump, de la finalul fiecarui tweet al sau: “SAD”.
Investitii in tehnologie: 40% din venituri, anual
Baza tehnica este intr-o continua schimbare si echipamentele de ultima generatie sunt mereu foarte scumpe, iar fara ele nu poti avea acces la proiectele mari. Iar privind tehnologiile de redare si de creatie, schimbarile fata de acum 10 ani sunt dramatice: au aparut Dolby Atmos, VR, HDR, am trecut de la 1080i la 8K si ritmul nu pare a incetini.
Investim anual in tehnologie, in jur de 40% din veniturile noastre. Riscul este sa nu ai de lucru suficient cat sa iti amortizezi aceste investitii. Vestea buna este ca, pana acum, acest lucru nu s-a intamplat si nici nu pare ca se va intampla prea curand.
Daca nu te ridici la standardele tehnice ale domeniului, nu esti competitiv ca pret, nu oferi implicare si nu ai idei, atunci nu vei lucra pe pietele internationale. Simple as that.
Cum ne omoara practica in post-productia AV
Din nefericire, educatia formala in domeniul post-productiei audio sau video e aproape inexistenta. Fara a intra in detalii, studentii absolventi nu cunosc bunele practici ale industriei media, nu au inca o viziune artistica moderna, care sa poata fi valorificata international si nu sunt familiarizati cu mijloacele si metodele tehnice necesare in ziua de astazi.
Aproximativ 90% din internii care vin la formare in studiourile noastre de sunet nu au pus mana in viata lor pe o consola de mixaj audio profesionista si nu sunt familiarizati cu un work-flow de mix muzical sau de film. Punem mult accent pe formarea la locul de munca si toti inginerii sau editorii nostri cu experienta au ucenici.
In plus, pentru ca ni se pare esentiala investitia in generatiile viitoare, suntem in curs de definitivare a unui acord de internship cu Universitatea Babes-Bolyai pentru studentii de la specializarile media.
Industria de post-productie in prezent
Companiile romanesti de post-productie trec printr-o criza de resurse si de incredere. Desi piata da semne de revenire, capitalizarea este in continuare slaba si companiile nu au suficient curaj sa angajeze oameni noi sau sa investeasca in formarea lor si in dotari tehnice. Este vizibil faptul ca si-au pierdut increderea atat in clienti, cat si in ei insisi.
Acest lucru nu creeaza o reputatie buna si face sa para ca si cum am fi o piata depasita, invechita si stagnanta. Clientii mari, mai ales cei straini nu vor sa lucreze cu astfel de companii, chiar daca preturile sunt cu aproape 40% mai mici ca in tarile lor de origine.
Dar in continuare exista foarte multa creativitate printre specialistii romani, mai ales printre cei tineri, iar bugetele restranse de productie forteaza oamenii sa inoveze la capitolul concept.
De asemenea, sprijinul autoritatilor pentru industria noastra este aproape inexistent. Abia in acest an, prin promulgarea, dupa multi ani de discutii si amanari, a legii ajutorului de stat pentru productia cinematografica, am simtit o sustinere din partea statului. Romania era printre putinele tari europene care nu oferea celebrul Tax Rebat, fiind neatractiva prin comparatie, indiferent de eforturile companiilor private.
Speram in continuare la o reforma a legii drepturilor de autor si o reforma a universitatilor de profil.
Perspective de viitor
Serialele se bucura de o popularitate sporita in aceasta perioada si estimam destul de multa activitate in aceasta zona, fie ca vorbim de post-productie sau productie. In prezent, lucram la post-productia a 2 seriale ce vor fi lansate in aceasta toamna, pentru doua network-uri diferite, din care unul international, 2 lungmetraje din care unul international si multiple spoturi publicitare pentru diverse agentii publicitare.
Simultan, se organizeaza diferite filmari in studiourile noastre, se inregistreaza albume muzicale si se pregatesc scenarii pentru productiile de anul viitor. E o reala placere sa vii la serviciu si sa vezi oameni frumosi, inspirati, care lucreaza la tot felul de proiecte interesante, fiecare special in felul lui.
Suntem in curs de amenajare on-site a unui datacenter tier 3 ready, a celui mai mare stage de foley din Romania, si a doua cladiri noi, totalizand 5000mp cu livrare la inceputul lui 2019. Ne bucura si ne motiveaza faptul ca spatiile sunt deja rezervate, inca din etapa de proiectare, o confirmare ca ne aflam pe drumul cel bun.
Acum, ne pregatim sa ne extindem in Europa prin deschiderea a doua puncte de lucru in Belgia si Olanda, de unde vom putea colabora mai indeaproape cu clientii nostri care produc mult in acele tari.